Työnhaku! (vinkit, ohjeet ja mielipiteet)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jp-84
  • Aloitettu Aloitettu
Täällä on enemmänkin puhuttu tuosta kilpailukieltopykälästä ja todettu, että yleensä kyseessä on peloite. Mitä mieltä olette tällaisesta keissistä; työnantajani on pieni teollisuusyritys, jonka omistaa pääomasijoitusyritys. Minulla on sopparissa pykälä, jonka mukaan en saa lähteä työstäni 12 kk karenssin aikana mihinkään toimintaan, joka kilpailee "konserniryritysten" kanssa. Konserniin, eli saman omistajan alaisuuteen, kuuluu monilta toimialoilta erilaisia yrityksiä. On 4-5 eri teollisuuden alaa, IT-alaa, maahantuontiyrityksiä jne. Eli eikös tässä kohtaa olla jo jopa laittoman pykälän puolella; eihän ole enää asiallista kieltää minulta noin 7 erilaista alaa, joista vain yhdellä työskentelen? Menee varmaan jo aika naurettavuuden puolelle alkaa soitelemaan perään jos tästä vaikka lähtisin IT-alalle?

Mistään rahasummista suuntaan tai toiseen ei ole sopimuksessa mainittu. Ei edes potentiaalista sakkosummaa, jos tekisin "väärin".
Kilpailukielto, jonka perusteella sulle ei makseta mitään kompensaatiota, ei saa kestää kuin 6 kk. Korvattuna voisi kestää tuon 12 kk, mutta siitä ei ilmeisesti oo kysymys, jos mistään korvauksista ei ole sovittu. Tämä tosin riippuu vähän siitä missä asemassa olet, johtavassa asemassa ei päde.

Kilpailukieltoa ei myöskään voi ulottaa sellasiin työnantajiin, jotka ei todellisuudessa ja perustellusti kilpaile sun työnantajan kanssa. Kilpailukielto ei sulje koko alaa, saati useampia. Mikään konsernitasoinen viisi teollisuudenalaa sulkeva sopimus ei ole pätevä.

Mikäli menisit kuuden kuukauden aikana kilpailijalle siten, että siitä ois sun työantajalle osoitettavissa olevaa haittaa, voisit joutua maksamaan osotettavissa olevat vahingonkorvaukset, vaikkei sopimussakkoa olekaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vähän outo kysymys, mutta menköön. Eli onko palstalla sellaisia ihmisiä jotka lukevat työssään hakemuksia tai voivat muuten vain sanoa hyvän ja huonon hakemuksen eron. Olisi nimittäin itselleni tod. hyvä paikka auki ja olisi mukava jos joku voisi hieman auttaa erottuvan hakemuksen teossa vaikka pientä maksua vastaan. Netti on tietysti vinkkejä täynnä mutta nyt kaipaisin vähän yks.kohtasempaa opastusta..

Joo kokemusta on softapuolen hakemuksista pitkältä ajalta ja välillä isoistakin rekryprojekteista. Ehkä se isoin ohje on, että sillä CV:llä ja hakemuksella ei puuhun kiivetä. Parhaimmillaan sillä pääsee haastatteluun, jonka jälkeen jatko riippuu siitä haastattelusuorituksesta, ja siitä mitä sun suosittelijat sanovat. Laita privaa, jos tarvitset detskuissa ohjeita.

Tärkeää olisi paneutua sen kohdefirman liiketoimintaan, miettiä heidän kannaltaan tärkeitä työntekijän ominaisuuksia, ja korostaa omia vahvuuksia, jotka tälle alueelle parhaiten sopivat. Niistä omista vahvuuksista pitäisi mielellään olla jotain konkreettista näyttöä, sillä innokkaita ja nopasti oppivia kandeja ovat kaikki. Sitä intoa tehdä juuri tälle firmalle töitä ei kannata piilotella myöskään, mutta sillekin hyvä olla perustelut. Tärkein vastaus kuitenkin on se, miksi firman kannattaa palkata juuri sinut.

Törmäsin mielenkiintoiseen duuniin johon ajattelin hakea. Hakemukset halutaan täytettävän heidän omaan kaavakkeeseen ja liitteeksi CV, eikä hakemuskirjettä. Lykkäänkö silti sen hakemuskirjeen sinne mukaan vaikka eivät sitä pyydä? Kyseessä määräaikainen duuni, niin eivätkö he jaksa niitä lukea vai pitääkö se silti laittaa?

En ihan heti ymmärtänyt, miten tuo varainkeruu liittyy työnhakuun... Mutta olihan siellä sivulla iloisia pikkulapsia.

Erottuviin työhakemuksiin sen verran, että se on niin kovin vaikeaa saada hakemuksesta oikeasti erottuva. Tietysti kirjoitusvirheet ja muut nyt karsii aika helpolla ne huonoimmat pois, mutta varmasti aina on rekryväellä useampia hyviä hakemuksia kädessä.

Sen takia mä oon aina koittanut saada hakemuksen lähettämisen jälkeen aina puhelinyhteyden ko. firmaan, mielellään siihen rekryävään osapuoleen. Pidän itseäni supliikkimiehenä, joten näen vahvuutenani sen, että pystyn puhelimitse täyttään hakemuksen "rivien välit" ja täten mahdollisesti jättään rekryihmiselle hyvän ja reippaan kuvan itsestäni. Fakta on se, että ihmisiä palkataan, ei papereita. Lisäksi, hakemuksesta ei saa minkäänlaista kuvaa ihmisen luonteesta. Vaikka olisikin vähän "heikompi" ammatillisesti, niin sopeutuva ja ennen kaikkea sosiaalinen (riippuen tietty työstä/työyhteisöstä) luonne monesti paikkaa ammatilliset puutteet.

Toisaalta, voinhan mä aina pahentaakin tilannettani ko. toiminnalla, mutta that's how i roll! Eli: hakemukset sisään ja sitten puhelimen kautta huoraatte itsenne sinne firmaan! Force feed päälle, ei noissa hommissa kannata ainakaan kumarrella/nöyristellä mitään tai ketään. Päämäärä pitää olla, älä kuitenkaan kusipääks ala ;)

Toisille siitä puhelimessa änkytyksestä on pelkkää haittaa, joten kannattaa käyttää tuota neuvoa harkiten. :thumbs:

En ihan heti ymmärtänyt, miten tuo varainkeruu liittyy työnhakuun... Mutta olihan siellä sivulla iloisia pikkulapsia.

Erottuviin työhakemuksiin sen verran, että se on niin kovin vaikeaa saada hakemuksesta oikeasti erottuva. Tietysti kirjoitusvirheet ja muut nyt karsii aika helpolla ne huonoimmat pois, mutta varmasti aina on rekryväellä useampia hyviä hakemuksia kädessä.

Sen takia mä oon aina koittanut saada hakemuksen lähettämisen jälkeen aina puhelinyhteyden ko. firmaan, mielellään siihen rekryävään osapuoleen. Pidän itseäni supliikkimiehenä, joten näen vahvuutenani sen, että pystyn puhelimitse täyttään hakemuksen "rivien välit" ja täten mahdollisesti jättään rekryihmiselle hyvän ja reippaan kuvan itsestäni. Fakta on se, että ihmisiä palkataan, ei papereita. Lisäksi, hakemuksesta ei saa minkäänlaista kuvaa ihmisen luonteesta. Vaikka olisikin vähän "heikompi" ammatillisesti, niin sopeutuva ja ennen kaikkea sosiaalinen (riippuen tietty työstä/työyhteisöstä) luonne monesti paikkaa ammatilliset puutteet.

Toisaalta, voinhan mä aina pahentaakin tilannettani ko. toiminnalla, mutta that's how i roll! Eli: hakemukset sisään ja sitten puhelimen kautta huoraatte itsenne sinne firmaan! Force feed päälle, ei noissa hommissa kannata ainakaan kumarrella/nöyristellä mitään tai ketään. Päämäärä pitää olla, älä kuitenkaan kusipääks ala ;)

Mä taas koen itselläni todella kovaksi vahvuudeksi haastattelussa esiintymisen, mutta jotenkin silti en puhelimessa osaa tuoda itseäni esille.

Mitä te oikein puhelimessa juttelette, jos ennen haastattelua soitatte?
Perus "oletteko saaneet hakemukseni, tulisin mielelläni haastatteluun, koska se on" vai?

Jos itse olisin hakemassa työntekijää ja jokainen 200 hakijasta soittais perään, saattais alkaa vituttamaan kun varmasti on muutakin tekemistä kun tarkistella onkohan juuri kyseisen soittajan hakemus saapunut. Onko tuo edes välttämättä laillista vastata onko jonkun hakemus tullut perille? Teoriassahan pomo vois vaikka soittaa kilpailijalle, kun näkee että on sopiva paikka avoinna jollekkin alaiselle ja varmistaa, ettei ole hakenut? Jos saa vahvistuksen että joo, tällä nimellä löytyy ni haistattaa puhelimessa vitut ja pitää työntekijänsä.

Jos ilmoituksessa on numero, niin soitan aina ja kyselen työpaikasta jne. En mä siinä vaiheessa yleensä ole edes hakemusta pistänyt sisään, siinä jutellaan ja sitten laitan hakemuksen menemään puhelun jälkeen.

Jos puheluita ei haluta, niin ei sitä numeroakaan siihen ilmoitukseen laiteta.

Useinhan niissä on tietyt ajat jonka puitteissa voi soitella. Ja ainahan sitä oikeasti siitä työstä olisi jotain kysyttävää, esim mullakin sellainen tilanne että parista mielenkiintoisesta duunista haluaisin lisätietoa joten voisin hyvin soitella ja jos nappaa niin laittaa hakemuksen. Mutta enpä taida viitsiä, uskaltaa (eli haluta tarpeeksi vaihtaa duunia.) :)

Juu tietty jos soittaa ennenku o laittanu ees hakemuksen, mutta tomps123 sanoi :"Sen takia mä oon aina koittanut saada hakemuksen lähettämisen jälkeen aina puhelinyhteyden ko. firmaan...."

Mitäs luulisitte, voidaanko sieltä toisesta päästä kertoa ihan mitä tahansa lisätietoa tehtävästä jollekin satunnaiselle soittelijalle? Eipä tietenkään, varsinkaan mikäli kyse on jostain tuotekehitykseen liittyvästä asiantuntijatehtävästä.
Tai miten epävarman kuvan itsestään antaa, jos vartavasten soittelee ja kyselee hakemuksen perään?
Jokin myyntitykin tehtävä on tietysti eri asia. Tai jokin muu homma, jossa persoonallisuus/tehokas kyynärpäiden käyttö menee aivojen edelle.

Mitäs luulisitte, voidaanko sieltä toisesta päästä kertoa ihan mitä tahansa lisätietoa tehtävästä jollekin satunnaiselle soittelijalle? Eipä tietenkään, varsinkaan mikäli kyse on jostain tuotekehitykseen liittyvästä asiantuntijatehtävästä.
Tai miten epävarman kuvan itsestään antaa, jos vartavasten soittelee ja kyselee hakemuksen perään?
Jokin myyntitykin tehtävä on tietysti eri asia. Tai jokin muu homma, jossa persoonallisuus/tehokas kyynärpäiden käyttö menee aivojen edelle.

Oli tehtävä mikä oli, niin lähes aina on jotain kysyttävää. Tietysti paras tilanne kun työpaikkailmoitus kertoo kaiken oleellisen ja aiheuttaa sellaisen "tonne mä haluun" -efektin, aina ei edes tiedetä oikeen mitä haetaan.

Tavallaan sattu jännästi tää aihe, kun törmäsin yhteen mielenkiintoiseen duuniin ja hionut hiljalleen hakemusta sinne niin tuli mieleen että pitäs varmaan soittaa sinne ensin kiinnostaako se duuni sitten lopulta lainkaan. Kiinnostaisi hyppy vähän eteenpäin mutta pahimmillaan se olisi alaspäin. Usein noihin esimiestehtävien ilmoituksiin tupataan laittaa kehitys, suunnittelu, resursointi, valvonta -sanat kolmeen kertaan eri etuliitteillä.

Joo kokemusta on softapuolen hakemuksista pitkältä ajalta ja välillä isoistakin rekryprojekteista. Ehkä se isoin ohje on, että sillä CV:llä ja hakemuksella ei puuhun kiivetä. Parhaimmillaan sillä pääsee haastatteluun, jonka jälkeen jatko riippuu siitä haastattelusuorituksesta, ja siitä mitä sun suosittelijat sanovat.

Uuuh. Tossa kohtaa suuriosa firmoissa ryssii homman. Tai sitten haluavat tarkoituksella pysyä keskinkertaisten kerhossa. Haastattelusuorituksella ei pitäisi olla juuri mitään merkitystä ellei haeta myyntitykkiä. Muissa hommissa näyttöjen pitäisi puhua. Mun kaksi parasta palkkausta suoraan sanottuna ryssi haastattelun, mutta pääsivät sisään papereilla kun "paremmat" ehti saada muita hommia. Nää kaksi heppua. Huh, he toimittavat laatua eivätkä selittele.

Tärkeää olisi paneutua sen kohdefirman liiketoimintaan, miettiä heidän kannaltaan tärkeitä työntekijän ominaisuuksia, ja korostaa omia vahvuuksia, jotka tälle alueelle parhaiten sopivat. Niistä omista vahvuuksista pitäisi mielellään olla jotain konkreettista näyttöä, sillä innokkaita ja nopasti oppivia kandeja ovat kaikki. Sitä intoa tehdä juuri tälle firmalle töitä ei kannata piilotella myöskään, mutta sillekin hyvä olla perustelut. Tärkein vastaus kuitenkin on se, miksi firman kannattaa palkata juuri sinut.

Tässä on jo järkeä. Esim. softapuolen projektit. Asiat joilla pitäisi olla merkitystä. Jos siis halutaan nousta sieltä keskinkertaisuuden kerhosta. Toki jos halutaan palkata niitä keskitason suhareita niin siitä vaan.
+ Näytöt. Kerro että olet koodannut pari vuotta tunnetussa open source projektissa, esim. Mozilla Firefox. No omat privaprojektit käy myös...
+ Suosittelijat. Jos Linus Torwalds tai Mikko Hyppönen sanoo että olet guru niin se jyrääkin kaiken muun. Kokkaus alalla kaikki jule kokit lienee hyviä, esim. se luihu partasuu telkkarista. Ja joka allalla toki omat johtavat ajattelijat. Tollaset kaverit ei kirjoita vahvoja suosituksia jos eivät sitä tarkoita
+ Paperit. Hyviä arvosanoja koulusta. Jos on rivi ykkösiä jostain hämeen AMK:sta tai lyhyen matikan B niin sitten oikeasti tarvitset sen Hyppösen suosituskirjeen. Toki senioreilla katotaan paljon muutakin kuin arvosanoja.

- Haastattelu. Siinä katsotaan ettet "haise hirveän pahalta".

Uuuh. Tossa kohtaa suuriosa firmoissa ryssii homman. Tai sitten haluavat tarkoituksella pysyä keskinkertaisten kerhossa. Haastattelusuorituksella ei pitäisi olla juuri mitään merkitystä ellei haeta myyntitykkiä. Muissa hommissa näyttöjen pitäisi puhua.
Meillä ohjelmointihommiin tulevien haastattelut ovat pääosin työtehtävien kaltaisia koodaustehtäviä, jotka pitää ratkaista kynällä ja paperilla, minkä jälkeen yleensä kandi saa vielä optimoida tekemänsä algoritmin. Ei me mitään moottoriturpia haeta, eikä todellakaan keskinkertaisuuksia.

Toisille siitä puhelimessa änkytyksestä on pelkkää haittaa, joten kannattaa käyttää tuota neuvoa harkiten. :thumbs:

Juurikin näin. Itse lähinnä sabotoisin omaa työnhakuani, jos soittelisin yrityksiin hakemusten lähettämisen jälkeen :D Ei ole mun juttu, kuten myöskään skype- tai puhelinhaastattelut...

Ei tämä ole todellakaan mikään uusi ilmiö. Jos ei firmalla ole taloudellista ahdinkoa, niin hyville hakijoille on maailman sivu perustettu positioita. Itse sain tällaisen paikan yli 10 vuotta sitten.

Edit: tämän takia itseä kiinnostaviin firmoihin kannattaa lähettää avoimia hakemuksia ja soitella rekrytoijille silloin tällöin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom