Työnhaku! (vinkit, ohjeet ja mielipiteet)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jp-84
  • Aloitettu Aloitettu
Jos ja kun on sellanen tilanne et avoimiin paikkoihin on kymmenii tai jopa satoi hakijoit suurin piirtein samanlaisel taustal eikä duuni vaadi mitään erityis osaamist tai koulutus niin millä jutuil ootte onnistunu erottumaan muist hakijoist tai edes pääseen haastatteluun? Tuntuu aika toivottomalta tilanteelt just nyt...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos ja kun on sellanen tilanne et avoimiin paikkoihin on kymmenii tai jopa satoi hakijoit suurin piirtein samanlaisel taustal eikä duuni vaadi mitään erityis osaamist tai koulutus niin millä jutuil ootte onnistunu erottumaan muist hakijoist tai edes pääseen haastatteluun? Tuntuu aika toivottomalta tilanteelt just nyt...

Kirjoittamisen opettelu on hyvä alku. Jos olet nätti nainen niin laita kuva.

Opiskelen konetekniikka ammattikorkeakoulussa. Nyt alkaisi neljäs ja toivottavasti viimeinen vuosi opiskeluja. Opinnäytetyö olisi vielä tehtävänä, mutta aihetta ei vielä ole. Nykyisellä kesätyöpaikallani ei ole tarjota mitään aihetta eli pitäisi johonkin tuntemattomaan yritykseen työ tehdä. Miten löytyykö pakkikselta vanhoja opinnäytetyön tekijöitä? Mikä olisi hyvä tapa lähestyä yrityksiä ja kysyä onko heillä tarjota opinnäytetyön aihetta minulle? Itselleni ei kyllä ole mitään väliä missä toimeksiantajan yritys sijaitsee. Onko viel jotain ehdotuksia mistä voisi kysellä? Tietenki olisi mukavaa kun saisi samalla jalkaa yrityksen oven väliin ja valmistumisen jälkeen olisi mahdollisesti työpaikka tarjolla.

No hakemukset kirjoitan aina kirjakiele vaik en foorumeil ym. jaksakaan aina miettii niin tarkkaan lauserakenteit ja välimerkkei.

Kuvan vois tosiaan laittaa mukaan.
Suuri osa hakijoista, joilla on vaikeuksia päästä haastatteluun, ei pysty olemaan itsekriittinen. Ei siis pystytä katsomaan sitä hakemusta ja CV:tä kriittisellä silmällä ja sitä kautta poistamaan omia heikkouksia rekrytoijan silmissä. Suurimman osan ylpeys ei vaan taivu tähän vaan kuvitellaan että se oma hakemus vaan on vitun hyvä eikä nähdä metsää puilta. Mitä enemmän hakemuksia, sen nopeammin ja tylymmin ensimmäinen raakaus tapahtuu. Tarkoittaa sitä, että koita asettua sen rekrytoijan asemaan, mitkä on sun CV:n heikkoudet? Tyhjät aukot? Lyhyet työsuhteet? Sen jälkeen mietit miten saat ne tyylikkäästi ja ytimekkäästi taklattua hakemuksessa. Ja ehdottoman tärkeää on muistaa, että jos sitä ei hakemuksessa lue niin sitä ei ole. Esimerkkinä, jos sulla ei ole kuvaa CV:ssä niin oletus on että et sitä kehtaa laittaa. Jos haet kerran jotain asiakaspalveluhommia niin ihan ehdoton edellytys.

Fakta on meinaan se, että eka raakauksesta pääsevät eteenpäin ne, joiden hakemuksesta ja CV:stä ei löydy heti selkeitä miinuksia / sieltä tulee esiin joku ominaisuus joka korvaa ne moninkertaisesti.

Ps. Alinahille ilmainen vinkki jos kerran asiakaspalvelu / respa - hommat kiinnostaa, ota yhteyttä suurimpiin turvallisuusalan firmoihin (Securitas, G4S, ISS, Turvatiimi), heillä on suurin osa firmojen respoista, toimivat
siis vierailijoiden vastaanotossa yms. asiakaspalvelussa. Taitaa COOR:illa ja Sol palveluillakin noita olla. Ihan vaan vinkkinä, en tiedä mikä tilanne nykyään on, mutta noihin hommiin kyllä vielä viime vuosikymmenellä pääsi kun osasi kirjoittaa ja lukea...

Suuri osa hakijoista, joilla on vaikeuksia päästä haastatteluun, ei pysty olemaan itsekriittinen. Ei siis pystytä katsomaan sitä hakemusta ja CV:tä kriittisellä silmällä ja sitä kautta poistamaan omia heikkouksia rekrytoijan silmissä. Suurimman osan ylpeys ei vaan taivu tähän vaan kuvitellaan että se oma hakemus vaan on vitun hyvä eikä nähdä metsää puilta. Mitä enemmän hakemuksia, sen nopeammin ja tylymmin ensimmäinen raakaus tapahtuu. Tarkoittaa sitä, että koita asettua sen rekrytoijan asemaan, mitkä on sun CV:n heikkoudet? Tyhjät aukot? Lyhyet työsuhteet? Sen jälkeen mietit miten saat ne tyylikkäästi ja ytimekkäästi taklattua hakemuksessa. Ja ehdottoman tärkeää on muistaa, että jos sitä ei hakemuksessa lue niin sitä ei ole. Esimerkkinä, jos sulla ei ole kuvaa CV:ssä niin oletus on että et sitä kehtaa laittaa. Jos haet kerran jotain asiakaspalveluhommia niin ihan ehdoton edellytys.

Fakta on meinaan se, että eka raakauksesta pääsevät eteenpäin ne, joiden hakemuksesta ja CV:stä ei löydy heti selkeitä miinuksia / sieltä tulee esiin joku ominaisuus joka korvaa ne moninkertaisesti.

Ps. Alinahille ilmainen vinkki jos kerran asiakaspalvelu / respa - hommat kiinnostaa, ota yhteyttä suurimpiin turvallisuusalan firmoihin (Securitas, G4S, ISS, Turvatiimi), heillä on suurin osa firmojen respoista, toimivat
siis vierailijoiden vastaanotossa yms. asiakaspalvelussa. Taitaa COOR:illa ja Sol palveluillakin noita olla. Ihan vaan vinkkinä, en tiedä mikä tilanne nykyään on, mutta noihin hommiin kyllä vielä viime vuosikymmenellä pääsi kun osasi kirjoittaa ja lukea...

Thänks, noit samoi juttui oon miettiny itsekin ja hommasin vähän jeesii CV:n tekoon fiksummilta. Noi aukot on tosiaan niidenkin mielest se pahin ongelma mut ajattelin vähän kaunistella niit kun mul on frendi, joka on kauneudenhoito alan yrittäjä ja sen kautta vois saada työtodistuksen esim. "harjoittelusta" jota oon siel tehny. Ei siis mitään vakavaa kusetust vaan pientä kaunisteluu.

^kuulostaa kyllä kusetukselta. Ei työkokemusta voi keksiä omasta päästään, vaikka kaveri olisikin valmis kirjoittamaan feikkitodistuksia. Vähän tuntuu löyhältä moraalilta varsinkin turva-alalle?

Eiks tollanen pieni kaunistelu oo kuitenkin varmaan aika yleistä? Tai ainakin vois kuvitella et moni siihen helposti sortuu.

En ole mikään ammattilainen rekrytoinnissa, mutta ikinä ei kannata väittää mitään sellaista, mitä ei voi todeksi näyttää. Rehellisyys maan perii, kuten sanonta kuuluu. Sitten kun kaunistelusta valahtaa pökäle punttiin, niin aika tekeminen on, että luottamuksen saat takaisin taiottua. Mistäpä sinä tiedät, vaikka joku rekrytoija juuri olisi lukenut viestisi?

IMO Pitää olla ylpeä ja osata kehua itseään, mutta valehdella ei kannata. Ainakin itse olen ymmärtänyt, että juuri se taitojensa esiin tuominen on monelle suomalaiselle vaikeata.

Itse asiassa ihan mielenkiintoinen ongelma. Kun tuosta kusetuksesta jää joskus kiinni, niin mikä on sen feikkitodistuksen kirjoittaneen firman juridinen vastuu? Taloudellista hyötyähän se ei ole saanut, mutta kai työtodistuksella pitäisi joku laillinen pohja olla? Todistuksen esittäjän työsuhde ainakin todennäköisesti päättyy siihen.

Valelääkäreistä on ollut juttu lehdissisäkin jo. Mutta entäs feikki-insinööri? Tai jos keksin itselleni 10v työttömyyden sijaan 10v huippututkijan kokemusta jostain CERNistä? Jos työnantaja ei voi osoittaa minun tehneen suoraa vahinkoa, niin voiko se edes vaatia mitään korvauksia? Varsinkaan jos olen ollut esim. 2v jo duunissa ennen kuin kusetus paljastuu. Ja tämän ajan olen ollut ihan samanlainen mitä 100 muuta kolleegaa.

Itse asiassa ihan mielenkiintoinen ongelma. Kun tuosta kusetuksesta jää joskus kiinni, niin mikä on sen feikkitodistuksen kirjoittaneen firman juridinen vastuu? Taloudellista hyötyähän se ei ole saanut, mutta kai työtodistuksella pitäisi joku laillinen pohja olla? Todistuksen esittäjän työsuhde ainakin todennäköisesti päättyy siihen.

Valelääkäreistä on ollut juttu lehdissisäkin jo. Mutta entäs feikki-insinööri? Tai jos keksin itselleni 10v työttömyyden sijaan 10v huippututkijan kokemusta jostain CERNistä? Jos työnantaja ei voi osoittaa minun tehneen suoraa vahinkoa, niin voiko se edes vaatia mitään korvauksia? Varsinkaan jos olen ollut esim. 2v jo duunissa ennen kuin kusetus paljastuu. Ja tämän ajan olen ollut ihan samanlainen mitä 100 muuta kolleegaa.

Tosta tuli mieleen, että voisi kuvitella suomessakin olevan aika paljon feikki-insinöörejä sunmuita KTMiä, jotka voineet ehkä opintoja suorittaa mutta eivät välttmättä valmistuneita. Varmasti hoitavat silti duunejaan hyvin.

No hakemukset kirjoitan aina kirjakiele vaik en foorumeil ym. jaksakaan aina miettii niin tarkkaan lauserakenteit ja välimerkkei...

Postejasi tässä ketjussa lukeneena olen kyllä epäileväinen sen suhteen, että se kieliasu sun työhakemuksissa olisi kovinkaan hyvä. Kannattaa tarkastuttaa hakemuksesi vaikka jollain toisella.

Mitä te oikein puhelimessa juttelette, jos ennen haastattelua soitatte?
Perus "oletteko saaneet hakemukseni, tulisin mielelläni haastatteluun, koska se on" vai?

Jos itse olisin hakemassa työntekijää ja jokainen 200 hakijasta soittais perään, saattais alkaa vituttamaan kun varmasti on muutakin tekemistä kun tarkistella onkohan juuri kyseisen soittajan hakemus saapunut. Onko tuo edes välttämättä laillista vastata onko jonkun hakemus tullut perille? Teoriassahan pomo vois vaikka soittaa kilpailijalle, kun näkee että on sopiva paikka avoinna jollekkin alaiselle ja varmistaa, ettei ole hakenut? Jos saa vahvistuksen että joo, tällä nimellä löytyy ni haistattaa puhelimessa vitut ja pitää työntekijänsä.

Sehän siinä onkin, kun ei ne kaikki 200 soita perään, murto-osa parhaimmillaan. Mä kyselen ko. työpaikasta mahd. paljon ja koitan osoittaa kiinnostukseni juuri sitä työpaikkaa ja yritystä kohtaan. Koitan saada sille rekryihmiselle mielikuvan, että tää kaveri haluaa juuri tähän duuniin eikä vaan laita kymmentä hakemusta eri firmoihin ja odottaa kotona kalsareissa että mistä tärppää.

Tietysti omalla alalla vaaditaan eri järjestelmien erityistuntemusta, joten ehkä perus siivoukseen/kaupan kassaan se ei päde. Tai en mä tiedä, ei mulla ole kokemusta niistä. Noi järjestelmätuntemukset vaan tekee ton soittelun niin paljon helpommaks.

On se vaikeeta jos ei oo oikeasti mitään tehnyt. Parasta olisi keksiä mitä tahansa tekemistä mistä saa rahaa ja opiskella jotain mistä olis hyötyä. Antaa vähän parempaa kuvaa työnantajalle kun edes yrittää.

Jos puheluita ei haluta, niin ei sitä numeroakaan siihen ilmoitukseen laiteta.
Ainakin meillä ne puhelinnumerot on siinä tasan sen takia, että muuten joku oman elämänsä sarasvuo etsii netistä numeroita/soittelee vaihteen kautta, ja yleensä vielä koittaa runnoa itsensä läpi toimarin puhelimeen tms. Helpompaa, kun puhelut on keskitetty jonnekin, koska joka tapauksessa huomattavan moni soittaa. Jos haluaa etukäteen erottua muista soittelijoista, kannattaa aidosti keksiä muutakin kysyttävää kuin se onko hakemus tullut perille ja koska on haastattelut. Se pelkkä soittaminen ei anna yhtään sen parempaa kuvaa kuin soittamatta jättäminen, ellei oikeasti pysty sen puhelun aikana tuomaan jotain lisäarvoa sille hakemukselleen.

Ainakin meillä ne puhelinnumerot on siinä tasan sen takia, että muuten joku oman elämänsä sarasvuo etsii netistä numeroita/soittelee vaihteen kautta, ja yleensä vielä koittaa runnoa itsensä läpi toimarin puhelimeen tms. Helpompaa, kun puhelut on keskitetty jonnekin, koska joka tapauksessa huomattavan moni soittaa. Jos haluaa etukäteen erottua muista soittelijoista, kannattaa aidosti keksiä muutakin kysyttävää kuin se onko hakemus tullut perille ja koska on haastattelut. Se pelkkä soittaminen ei anna yhtään sen parempaa kuvaa kuin soittamatta jättäminen, ellei oikeasti pysty sen puhelun aikana tuomaan jotain lisäarvoa sille hakemukselleen.

Itsekin muutaman rekrytoinnin suorittaneena voisin sanoa, että vielä ei ole tullut sellaista puhelua vastaan, joka olisi nostanut hakijan mahdollisuuksia (tosin ei soittamisesta haittaakaan ole ollut). Hiukan keinotekoisia kysymyksiä on kyllä tullut vastaan :)

Kysymys CV:stä. Miten olette projektivastuut laittaneet CV:hen? Alkaa noita projektipäällikkyyksiä olemaan niin monta erilaisissa projekteissa, ettei voi kaikkia sinne listailla. Vaativimmat vai uusimmat vai mitkä? Ja kuinka monta?

edit. IT ala kyseessä.

Laittaisin isoimmat onnistuneet, ja lähinnä toteutuneiden numeroiden valossa. Joku "päävastuu zz miestyövuoden projektissa, jossa saavutettiin X ja Y, pysyttiin budjetissa ja aikataulussa" tms. Noita muutama ranskalaisilla viivoilla vaikka. Se, että on vetänyt jotain IT-projektia, ei kerro vielä yhtään mitään. Menetelmäosaamista voi myös mainostaa.

Tuntuu olevan nihkeesti työtä tarjolla vastavalmistuneelle omalta alalta. Mediatekniikan insinööriksi valmistuin siis pari kk takaperin, ja haastatteluunkin pääseminen tuntuu olevan kiven alla. Jotain graafisen suunnittelun ja markkinoinnin yhdistelmää tässä olisi kiinnostusta ja osaamista tehdä, mutta tuntuu paikat menevän ennemmin enemmän kokemusta omaaville henkilöille..Pitääkö tässä nyt ruveta soittelemaan eri firmoille, onko tarvetta tällaiselle osaamiselle kun ei avoimien työpaikkojen kautta nappaa?
Joillekkin ohjelmoijille tuntuu kyllä työtä olevan tarjolla, mutta itse sitä en osaa eikä kiinnosta ollenkaan niin rajoittaa joidenkin paikkojen hakua (suunnittelua, jossa olisi hyvä osata ohjelmointiakin)..

Löytyykö joistakin netin työnhakupalveluista muiden ihmisten laittamia CVitä ilman, että tarvitsee liittyä mihinkään tai rekisteröityä?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom