Työnhaku! (vinkit, ohjeet ja mielipiteet)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jp-84
  • Aloitettu Aloitettu
On kyllä rasittavaa, että yritykset ilmoittavat hakuajan olevan xx.xx.xxxx - yy.yy.yyyy ja sitten kuitenkin ovat käytännössä tehneet jo päätöksensä ennen hakuajan päättymistä. Tuli laitettua yhteen paikkaan pari päivää ennen hakuajan päättymistä hakemus. Siitä on nyt 4 työpäivää. Tänään tuli viestiä, että tehtävään on valittu jo hakija. Eli siis haastateltu ja päätös ehditty tehdä. Tai otettu talon sisältä. Ymmärrän kyllä, että lienee jokseenkin normaali käytäntö haastatella hakijoita hakuajan aikana, mutta ei se silti ole kovin reilua jos selkeästi ilmoitetaan mihin asti tehtävää saa hakea.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulle tarjottiin paikkaan, josta ollaan johtajasmiehen kanssa tehty jo suullinen sopimus, että on mun paikka. Täyttelin työhakemuksen sinne ja laitoin palkan, jossa on reilu korotus nykyiseen (vaihdan talon sisällä, vastuut kasvaa yms.) Kuitenkin tässä heräsi epäilys, kun mulla ei kokemusta ja alan tuntemusta vielä hirveästi ole, josko herra iso herra tarjoaakin mulle pienempää palkkaa tosta. Onko jotain yleispätevie neuvoja, jolla voisin saada palkkatoiveeni mukaisen palkan? Maanantaina pitäisi tehdä virallinen työsoppari tuosta ja samalla siis päättää palkka.

Vähän harmittaa, kun tuntuu että olisi pitänyt pyytää vieläkin enemmän...

Yksi neuvo tuohon on että jos et onnistu neuvottelemaan tuota haluamaasi liksaa, mutta kuitenkin meinaat paikan ottaa, niin esität pöytään että haluat selkeän suunnitelman, millä aikajänteellä palkkakehitys nousee haluamallesi tasolle ja mitä se vaatii. Ihan käytännön suunnitelma.

On kyllä rasittavaa, että yritykset ilmoittavat hakuajan olevan xx.xx.xxxx - yy.yy.yyyy ja sitten kuitenkin ovat käytännössä tehneet jo päätöksensä ennen hakuajan päättymistä. Tuli laitettua yhteen paikkaan pari päivää ennen hakuajan päättymistä hakemus. Siitä on nyt 4 työpäivää. Tänään tuli viestiä, että tehtävään on valittu jo hakija. Eli siis haastateltu ja päätös ehditty tehdä. Tai otettu talon sisältä. Ymmärrän kyllä, että lienee jokseenkin normaali käytäntö haastatella hakijoita hakuajan aikana, mutta ei se silti ole kovin reilua jos selkeästi ilmoitetaan mihin asti tehtävää saa hakea.

Mun entisessä duunissa iso pomo sanoi että ihan heti kiiruulla tulleet hakemukset jätetään noteeraamatta, koska ne hakijat mielletään epätoivoisiksi tai muuten kiireisiksi. Ja toinen pää joka jätetään noteeraamatta, on hakuajan lopulla tulleet hakemukset, koska ne hakijat mielletään mattimyöhäsiksi. Eli ne hakemukset jotka ees luetaan on tulleet hakuajan keskivaiheilla.
En ollut koskaan moista edes ennen tuota ajatellut.

Parhaat työpaikat saa aina "tiskin alta." Eli että työpaikasta ei ole ilmoitettu julkisesti, vaan sen saa suhteiden kautta. Yleisessä haussa oleviin paikkoihin tulee niin paljon hakemuksia, että toivotontahan se olisi siten päästä töihin. Edellisistä harjoitteluista tai töistä kun saanut jalkaa ovenväliin, niin auttaa kummasti. Vielä jos tuntee jonkin henkilön, niin pääse jonon ohi niin että heilahtaa. Toisaalta työpaikkojen jakaminen tiskin alta on aivan perseestä ja liikkuu lain harmaalla alueella. Mutta tuohon pitää oppia ja hyväksyä se, niin saa kyllä joskus töitä.

Meikä kirjoitti nyt talven yli gradua firmalle a. Gradu on pian menossa kielitarkastukseen ja nyt jo hierotaan jatkojuttuja firman a:n kanssa. Nyt proffa ilmoitti että se oli maininnut gradusta firmalle b joka myös osoitti mielenkiintoa.. jännittävää nähdä miten tässä käy. Vaikuttaisi siltä että onnistuneen gradun ansiosta lähtis aika hyvin rullaamaan tämä työllistyminen. Suosittelen muillekin yrittämään saada joku firma mukaan graduprojektiin!

edit: Ja hyödyntäkää röyhkeästi ja rohkeasti proffien verkostoja.. :)

Alkaa humanistitkin heräämään, insinöörialoillahan tiivis yhteistyö yritysten ja oppilaitosten sekä opiskelijoiden välillä on hmmm.. 50 vuotta vanha keksintö? ;) Hyvä vinkki toki..

Minulla on vähän sellainen fiilis, että mahtaako nuo online-hakemukset edes mennä minnekään? Korkeintaan jonnekin HR-säiliöön. Itse kaivaisin suoran managerin nimen ja emailaisin hänelle suoraan mikäli suinkaan vaan mahdollista.
Vähän sama fiilis ollut, mutta tässä viikolla soi puhelin ja kyseltiin haastatteluun. Tuli vielä haastattelija kotipaikkakunnalle niin ei tarvinnu lähteä ajelemaan autolla:fuckyeah:. Täytin hakemuksen tyyliin aikarajan viimeisinä päivinä ns. hätävarana jos nyt ei valmistuttuaan saada töitä niin voi olla mahkut kesäduuniin. No nyt sitten vähän lyöty päätä ison firman oven väliin. Toivottavasti tärppäis niin vois olla jotain jatkomahkujakin ko. firmassa.

Alkaa humanistitkin heräämään, insinöörialoillahan tiivis yhteistyö yritysten ja oppilaitosten sekä opiskelijoiden välillä on hmmm.. 50 vuotta vanha keksintö? ;) Hyvä vinkki toki..
Hahah, ensimmäinen kerta kun on humanistiksi haukuttu. :D
Enkä myöskään ole insinööri, vaan IT-nörtti/ekonomihybridi..

Pikkusen v-käyrä nousee, kun kahdesti ajoin 400km (suuntaansa) haastatteluun ja käytin luonnollisesti myös pari lomapäivää tähän, ja nyt toi toka haastattelu taisi mennä perseelleen. Noh, itsepähän läksin, ja ainakin nyt tuli treenattua haastatteluitakin. Ei pitäisi ainakaan väsyneenä haastatteluun erehtyä.

Ehkä itselläkin vähän negatiivinen olo tällä hetkellä. Kumpikin tuolla edellä mainituista jutuista ei sitten poikinut oikein mitään. En vaan voinut uskoa yhtään noihin juttuihin että uskaltaisin edes miettiä siirtymistä niihin. No tällä viikolla selviää omat kuviot nykyisessä paikassa. Tiedän että ei homma ei ainakaan parane mutta ehkäpä kuitenkin sitä työtä edelleen riittää, se että onko se enää mielekästä on toinen juttu. Laitoin viimeviikolla 2 hakemusta ja katsotaan että mitä niistä tulee. Mutta jotenkin alan uskoa että tämä 24vuotta töissä ja 2kahdessa paikassa onkin negatiivinen juttu..

Kiitokset Grand Battementille kun luit hakemukseni + CV:n ja muokattiin niitä uusiksi. Unelma harjoittelupaikka natsasi kone- ja tuotantotekniikan 3. vuoden opiskelijalle! Tuohon satsattiin paljon. Ugh.

Te varmaan osaatte rauhotella mun ylikäyviä hermoja.
Elikkä olen saanut työpaikan, josta ei tosiaan ole kirjoitettu sopimusta vielä, vaan ilmeisesti kirjoitetaan toukokuussa, kun harjoittelu alkaa (~kuukauden mittainen). Olen vain sanonut joo, olen kiinnostunut kys. paikasta ja tulevani sovittuna päivänä koulutukseen (...joka voi muuttua), muusta ei vielä ole sovittu mitään. Olen kuitenkin hakenut muita paikkoja myös, jotka ovat lähempänä omaa alaani ja joista saisin esim. parempaa palkkaa ja pääsisin alottamaan aikaisemmin etc. Onko ihan laillista soittaa yritykseen, josta paikan sain, jos saan jotain muuta työtä? Tiedän tekeväni todella paskasti ja ettei kyseiseen yritykseen ole enää asiaa sen jälkeen, mutta saanko ihan lain puitteissa ilmoittaa yritykseen saaneeni toisen työpaikan, enkä valitettavasti aloita heillä?

Te varmaan osaatte rauhotella mun ylikäyviä hermoja.
Elikkä olen saanut työpaikan, josta ei tosiaan ole kirjoitettu sopimusta vielä, vaan ilmeisesti kirjoitetaan toukokuussa, kun harjoittelu alkaa (~kuukauden mittainen). Olen vain sanonut joo, olen kiinnostunut kys. paikasta ja tulevani sovittuna päivänä koulutukseen (...joka voi muuttua), muusta ei vielä ole sovittu mitään. Olen kuitenkin hakenut muita paikkoja myös, jotka ovat lähempänä omaa alaani ja joista saisin esim. parempaa palkkaa ja pääsisin alottamaan aikaisemmin etc. Onko ihan laillista soittaa yritykseen, josta paikan sain, jos saan jotain muuta työtä? Tiedän tekeväni todella paskasti ja ettei kyseiseen yritykseen ole enää asiaa sen jälkeen, mutta saanko ihan lain puitteissa ilmoittaa yritykseen saaneeni toisen työpaikan, enkä valitettavasti aloita heillä?

Saat.

Työnhaku taas vaihteeksi yhtä hankalaa kuin joka ikinen vuosi. Varastohommatkin tai kaupan kassa kelpaisi kesäksi, mutta kun ei saatana edes niihin hommiin pääse. Hommaa ei edesauta se, etten tunne oikein ketään jonka kautta voisi päästä suhteilla töihin.

Menen huomenna työhaastatteluun, ja mun pitäisi esittää palkkatoive. Assistentin paikka "Maailman johtavassa XX alan firmassa."

Selailin kyllä noita palkkavertailusivustoja, mutta en löytänyt vastavalmistuneiden palkkasuosituksia. Työkokemusta ei ole, koulutuksena taloushallinnon merkonomi+markkinoinnin tradenomi.

Ja onko noilla firmoilla yleensä jo mietittynä kuitenkin joku tietty palkka, jota he eivät ainakaan ylöspäin nosta hakijan palkkatoiveesta huolimatta?

^Eiköhän se ton korkeimman koulutuksen mukaan mene:
http://extranet.tral.fi/51

Joillain firmoilla on mietittynä, mutta kysyvät sinulta sitä. Kannattaa johonkin keskivaiheille varmaan hinnoitella itsensä niin ei tule kuvaa ettet itse arvosta itseäsi (liian pieni pyynti), tai ettet ylihinnoittele. Vähänhän ne yleensä tinkii, joten tinkivaraakin kannattaa hieman varmaan olla.

Niin joo, alakin vaikuttaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom