Työnhaku! (vinkit, ohjeet ja mielipiteet)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jp-84
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sama täällä. Sähköpostiin pistän tavalliset morottelut ja kerron kuka olen ja miksi emailaan. Lyhyt CV liitteeksi. Jos joku pomo haluaa virallisia hakudokumenttejä ym. niin ehkä se paikka ei ole meikälle alunperinkään.

Ei se suurin ongelma ole hakemuksessa. Ongelma on ne 500 muuta hakijaa mitä näinä päivivä kärkkyy samaa paikkaa.

Hakemus heti siihen viestiin.

Muuten siinä on taas yks välivaihe viestistä sinne hakemukseen, mikä voi jossain tilanteessa olla se yks liikaa.

Hyvä pointti. Mun mielestä taas se hakemus on sähköpostissa vähän huono, koska erilaiset mailisovellukset usein muuttavat tekstin asettelua tulostettaessa. Eli tulostettuna se hakemus näyttääkin koiranpaskalta ja jos hakemuksen lukija ei ymmärrä mistä virhe on lähtöisin, niin se antaa huonon vaikutelman.

Hakemus ja CV liitteiksi mailiin ja mailissa lyhyesti vain mainitsee mitä asia koskee ja että hakemus on liitteenä. Jos työnantajaa ei kiinnosta avata liitteitä, ehkä se työantaja ei ole mua varten.

Yksi asia suorastaan viduttaa tällä hetkellä työnhaussa. Työnhakijalta vaaditaan tänä päivänä aivan älyttömästi ja hakijoita yhtä paikkaa kohden voi olla tuhansia. Onko tosiaan liikaa pyydetty työnantajan puolelta tulla edes sen verran vastaan, että tekisivät työnhakusivustostaan mahdollisimman selkeän ja helpon hakijalle? En voi käsittää, että vuonna 2013 on yrityksiä jotka eivät suostu ottamaan järjestelmiinsä liitteitä. Mikään ei ole niin rasittavaa kuin naputella jokainen työkokemus(päivälleen oikein - yleensä riittää kuukausi ja vuosi) pieniin ruutuihin, ja pahimmassa tapauksessa niitä ruutuja on annettu pari kolme. CV:tä et voi liittää. Hakemusta et voi liittää. Voit ainoastaan kertoa itsestäsi ja miksi haet ko. työpaikkaa. Ai niin, ethän kirjoita yli 300 merkkiä. Ja nyt kyseessä on siis isot yritykset ja valtio/kunnat. Tulipa myös vastaan eräs alan markkinajohtaja jonka rekrysivusto ei toimi kuin IE:llä. Näin. ARGH!

Hakemus ja CV liitteiksi mailiin ja mailissa lyhyesti vain mainitsee mitä asia koskee ja että hakemus on liitteenä. Jos työnantajaa ei kiinnosta avata liitteitä, ehkä se työantaja ei ole mua varten.

Yksi asia suorastaan viduttaa tällä hetkellä työnhaussa. Työnhakijalta vaaditaan tänä päivänä aivan älyttömästi ja hakijoita yhtä paikkaa kohden voi olla tuhansia. Onko tosiaan liikaa pyydetty työnantajan puolelta tulla edes sen verran vastaan, että tekisivät työnhakusivustostaan mahdollisimman selkeän ja helpon hakijalle? En voi käsittää, että vuonna 2013 on yrityksiä jotka eivät suostu ottamaan järjestelmiinsä liitteitä. Mikään ei ole niin rasittavaa kuin naputella jokainen työkokemus(päivälleen oikein - yleensä riittää kuukausi ja vuosi) pieniin ruutuihin, ja pahimmassa tapauksessa niitä ruutuja on annettu pari kolme. CV:tä et voi liittää. Hakemusta et voi liittää. Voit ainoastaan kertoa itsestäsi ja miksi haet ko. työpaikkaa. Ai niin, ethän kirjoita yli 300 merkkiä. Ja nyt kyseessä on siis isot yritykset ja valtio/kunnat. Tulipa myös vastaan eräs alan markkinajohtaja jonka rekrysivusto ei toimi kuin IE:llä. Näin. ARGH!

Mulla on ihan samat mietteet! Itse tein vielä sellaisen huomion, että rekrysivustot ovat 100% varmasti aivan perseestä jos rekrytoinnista vastaa ulkopuolinen rekrytointipulju.

Sain muuten tänään Academic Workilta ilmoituksen etten ole päässyt hakemaani tehtävään. No se on kiva tietää, mutta kun en tietääkseni ole heidän kauttaan mitään työtä tänä keväänä hakenut. Laatutoimisto asialla.

Eipä se oman firman rekryosastokaan aina mitää takaa. Noita HR-puolen heppuja käy silloin tällöin "tutustumassa osaston toimintaan" eli istumassa yhdessä palaverissa. Sen jälkeen sitten tiedetään täsmälleen kaikesta kaikki.

Mikään ei ole niin rasittavaa kuin naputella jokainen työkokemus(päivälleen oikein - yleensä riittää kuukausi ja vuosi) pieniin ruutuihin, ja pahimmassa tapauksessa niitä ruutuja on annettu pari kolme. CV:tä et voi liittää. Hakemusta et voi liittää. Voit ainoastaan kertoa itsestäsi ja miksi haet ko. työpaikkaa. Ai niin, ethän kirjoita yli 300 merkkiä. Ja nyt kyseessä on siis isot yritykset ja valtio/kunnat. Tulipa myös vastaan eräs alan markkinajohtaja jonka rekrysivusto ei toimi kuin IE:llä. Näin. ARGH!

Parhaita on ne, joihin sun pitää tehä eka tunnukset ja kirjautua sisään jotta pääset täyttämään hakemusta.
Siinähän voi olla vaikka ja mitä, kaikki pitää kirjoitella syntymäajasta ja koiran rodusta saakka pieniin ruutuihin. Ja saahan noihin monesti vielä sen liitetiedostonkin (vapaaehtoisen) ladattua. Voi laitella ihan useampiakin.
Vaan se ihanuus ja parhaus tässä on se, että se hakemuspohja on niin pitkä ja monimutkainen, sinne pitää siis copypasteta liki kaikki CV:stä eri kohtiin ihan oudossa järjestyksessä ja lisäksi kirjoitella muuta diibadaabaa sen verran, että helposti tuossa vierähtää aikaa. Paljon.
Niin siihen parhaimpaan ihanuuteen.. :D Sitten kun se paska on vihdoin valmis ja painat "LÄHETÄ"-namiskaa... :D :D :D No ruudulle pärähtää teksti että istunto on aikakatkaistu, ole hyvä ja kirjaudu sisään uudelleen. Eikä varmaan tarvitse edes mainita että kaikki kirjoitettu ja täytetty nollaantuu sillä sekunnilla.
Siinä sitten voikin harjoitella pikanäpyttelyä, ehkä tokalla tai kolmannella kerralla jo on tarpeeksi rivakka. :D

Lisätään vielä ne, joissa tutkinto, työtehtävä yms pitää valita listan vaihtoehdoista. Siinä sitten ihmettelee että mikä ihme tähänkin sopisi. Tai ei saa valita kuin yhden vaihtoehdon.
Onneks on varaa hiukan nirsoilla, pitäkööt lomakkeensa. :D

Minulla on vähän sellainen fiilis, että mahtaako nuo online-hakemukset edes mennä minnekään? Korkeintaan jonnekin HR-säiliöön. Itse kaivaisin suoran managerin nimen ja emailaisin hänelle suoraan mikäli suinkaan vaan mahdollista.

Hauskoihin työnhakusattumuksiin liittyen sain viime viikolla sähköpostia "Kiitos mielenkiinnostanne tehtävää kohtaan, mutta tällä kertaa valinta ei osunut teihin" yhdestä tehtävästä johon olin hakenut viime elokuussa. No eipä kauheasti ollut edes odotuksia kun hakemuksen jälkeen ei kuulunut mitään ennen tätä viestiä. :D

Minulla on vähän sellainen fiilis, että mahtaako nuo online-hakemukset edes mennä minnekään? Korkeintaan jonnekin HR-säiliöön. Itse kaivaisin suoran managerin nimen ja emailaisin hänelle suoraan mikäli suinkaan vaan mahdollista.

Täällä ainakin harjoittelupaikkoja haetaan vain ja ainoastaan online hakemuksilla ja kyllä ne kaikki luetaan läpi ellei hakemus kaadu perusjuttuihin kuten arvosanat (yo-arvosanat, tutkinnon keskiarvo). Mulla menee 1-3h yhteen hakemukseen ja lähetin n. 20kpl, mikä poiki pari haastattelua ja yhden harjoittelun. Olen tyytyväinen, koska eihän sitä loppupeleissä tarvitse kuin yhden mahdollisuuden ja työpaikan :) jos saan tuolta kesäharjoittelun jälkeen 2v harjoittelusopparin, on tulevaisuus aika pitkälti taattu koska ilman harjoittelua oikistutkinnolla ei voi tehdä oikein mitään alaan liittyvää...

Hauskoihin työnhakusattumuksiin liittyen sain viime viikolla sähköpostia "Kiitos mielenkiinnostanne tehtävää kohtaan, mutta tällä kertaa valinta ei osunut teihin" yhdestä tehtävästä johon olin hakenut viime elokuussa. No eipä kauheasti ollut edes odotuksia kun hakemuksen jälkeen ei kuulunut mitään ennen tätä viestiä. :D
Melkeinpä uskallan luvata, että kyseisen kioskin rekryjärjestelmässä "lähetä" ja "kopioi viestipohjaksi" -napit ovat vierekkäin. Eipä sillä että olisin itse ikinä noin kömpelöä mokaa tehnyt. :jahas:

Noi on-line hakemukset on yleensä rajapintoja firman käyttämään rekrytointijärjestelmään. Paikkaa ei siis ole mahdollista saada, ellet ole täyttänyt tuota online-lomaketta, joten aiheutat vain lisävaivaa ellet täytä sitä.

Jos hakemuksessa on jonkun henkilön yhteystiedot, kannattaa ehdottomasti soittaa ja vähän kysellä taustoja noden listattujen kriteerien takana. Itse olen aika usein myös kuvannut omia taustojani ja kysellyt, miten hyvin osuu heidän haluamaansa profiiliin. Näin siis kannattaa tehdä, vaikka tuo ilmoitus olisi miten selvä tahansa. Sitten hakemuskirjeessä kannattaa viitata tuohon keskusteluun ja lisäksi vaikka lopuksi heittää maililla sitä yhteyshenkilöä, kun hakemus on järjestelmässä sisällä. Jos annat itsestäsi puhelimessa hyvän kuvan, tällä tavoin pääset ainakin ensimmäisestä raakkauskierroksesta läpi.

Jos hakemuksessa on jonkun henkilön yhteystiedot, kannattaa ehdottomasti soittaa ja vähän kysellä taustoja noden listattujen kriteerien takana. Itse olen aika usein myös kuvannut omia taustojani ja kysellyt, miten hyvin osuu heidän haluamaansa profiiliin. Näin siis kannattaa tehdä, vaikka tuo ilmoitus olisi miten selvä tahansa. Sitten hakemuskirjeessä kannattaa viitata tuohon keskusteluun ja lisäksi vaikka lopuksi heittää maililla sitä yhteyshenkilöä, kun hakemus on järjestelmässä sisällä. Jos annat itsestäsi puhelimessa hyvän kuvan, tällä tavoin pääset ainakin ensimmäisestä raakkauskierroksesta läpi.

Vanha totuus, joka ei vanhene ja jota ei voi tarpeeksi korostaa. Ellei erikseen kielletä, ilman muuta yhteyttä puhelimitse!

Dopeyn tavan ohella toinen mahdollisuus on heittää hakemus sisään ja soittaa tämän jälkeen ja toivoa, että vastuuhenkilöllä on se saatavilla puhuessanne tai heti puhelun jälkeen. Suurin osa viimeistään sen puhelun jälkeen kaivaa sen esille ja yleensä tällä se 1.kierros on klaarattu, olettaen toki, että nyt profiili sopii yhtään haettavaan tehtävään. Mutta se nyt on oletusarvo.

Puhelinkeskustelu + hakemuksen lukeminen muodostaa ihan eri tavalla kuvan siitä haettavasta vs. pelkkä hakemusten selailu.

Vanha totuus, joka ei vanhene ja jota ei voi tarpeeksi korostaa. Ellei erikseen kielletä, ilman muuta yhteyttä puhelimitse!
Tämä on muuten yksi niistä syistä joiden vuoksi rivirekrytointeja sysätään HR-puolelle, sen sijaan että yksiköt tekisivät niitä itse. Kun hakijoita on 200 ja edes neljännes soittaa, ne puhelut on pakko ohjata sellaiselle jolla on aikaa rupatella mukavia. Avainrekryt tietysti erikseen.

Onlinehakemukset säilöön, josta esirankkaus lyhenteiden ja kokemuksen perusteella suorittaa HR-henkilö. Haastatteluun kutsutaan parin projektipäällikön mielipiteiden mukaan. Paremmat saumat, jos tekee nimensä tutuksi sille jolta saa lisätietoja haettavasta tehtävästä.

Näin eräässä suomalaisessa listatussa IT-alan firmassa.

Tällä hetkellä haetaan myyjiä ihan älyttömästi. Lähinnä siis b2b myyjiä.

Palkkaus (provisioehdot) ja muut työsuhteen ehdot on myös heikentyneet huomattavasti. Monessa paikassa myös herätellään toivoa, että myyjät toimisivat oman y-tunnuksen kautta mutta kuitenkin käytänössä työshuteessa.

Palkkaus (provisioehdot) ja muut työsuhteen ehdot on myös heikentyneet huomattavasti. Monessa paikassa myös herätellään toivoa, että myyjät toimisivat oman y-tunnuksen kautta mutta kuitenkin käytänössä työshuteessa.

Tuo on varmaan aika pitkälti toimiala -tai yrityskohtaista. Mä olen valtaosan työurastani toiminut b2b myynnissä ja kertaakaan en vielä itse ole tähän törmännyt, että omaa y-tunnusta vaadittaisiin. Tai toisaalta olen, koska olen itskein tällaista vaihtoehtoa tarjonnut, mutta silloin on kyllä ollut ihan osakkuusporkkanaakin mukana ja neuvottelukumppaneilla y-tunnukst valmiina.

Enkä toisaalta ole huomannut työehtojen huonontumistakaan, jos siis puhutaan liisareista ja muista peruseduista. Se on kyllä toisaalta totta, että b2b myyntitehtävissä järkevää provisiomallia tarjoavaa yritystä on hankalaa löytää. Kateus on vallannut monen firman ja HR:n mukaan yli tietyn tason ei saa tietyissä positiossa tienata, vaikka tekisit huikeaa tulosta myynnillisesti. Olen törmännyt monessa paikassa jopa bonusleikkureihin, jos ne uhkaavat ylittää tietyn, jonkun tahon asettaman rajan. On se, kun firma alkaa omaa myyntiään rajoittamaan, koska niin siinä tuollaisessa tapauksessa käy. Muutenkin noissa palkkausmalleissa ja suuruuksissa on selkeästi eroja toimialoista riippuen. Esim. Teollisuudessa on nähtävissä tietty selkeästi toistuva palkkausmalli. Muutamien eri toimialojen yrityksiä kun on tullut läpi kahlailtua. Parhaiten bonuksia maksavat yritykset ovat yleensä melko tuoreita kasvuvaiheessa olevia. Niissä tosin vastapainona ei useinkaan saa, ihan perustellustikaan, kovinkaan kummoista pohjapalkkaa.

Ja muutenkin noita b2b myyjiä etsitään, kun hyviä sellaisia yksinkertaisesti on vähän. Sen tiedän kouriintuntuvasti, kun yhdessä startupissa olen mukana ollut myyntiä vetämässä ja yrittänyt sellaisia löytää. Yrityksen kannalta melkein paras ratkaisu olisi kasvattaa raakileista omat, jos siihen resursseja ja taitoja olisi. Raakileita löytää koulun penkiltä kohtuullisen helposti, mutta nekin ovat melkoisia investointeja.

Ja noista hakemuksista, niin tuossa yllä tulikin hyviä kommentteja puhelimen käytöstä. Kuitenkin kannattaa sen kanssa varoa, ettei myöskään kysele tyhmiä. Se ei anna hyvää kuvaa, jos tajuaa soittajan soittavan vain sen takia, että kyselee itsestään selvyyksiä, jotka ilmoituksessa on kerrottu. Kannattaa siis vähän miettiä mitä puhelussa aikoo kysyä. Se on ehdottomasti kuitenkin hyvä juttu, jos sen puhelun rakentaa fiksusti.

Hakemushan tottakai kannattaa pimpata vimosen päälle ja ei voi ylikorostaa sitä seikkaa, että joka paikkaan tehdään räätälöidyt tekstit. Se on show stopper, jos vain muuttaa haettavan paikan nimen otsikkoa ja päivämäärät. Teksteistä pitää tulla myyviä ja sellaisia, jotka vastaavat niihin seikkoihin, mitkä haettavan paikan kannalta olennaisia ovat. Itse olen joskus ollut aika todella luova jo ihan hakemuksen visuaalisuudenkin kanssa.

Tuossa on painavaa ja hyvää asiaa työnhausta ihan jokaiselle: http://www.slideshare.net/SusannaRantanen/heebon-tyonhakuopas-ii-v2?ref=http://www.heebo.fi/27

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom