Palkkaus (provisioehdot) ja muut työsuhteen ehdot on myös heikentyneet huomattavasti. Monessa paikassa myös herätellään toivoa, että myyjät toimisivat oman y-tunnuksen kautta mutta kuitenkin käytänössä työshuteessa.
Tuo on varmaan aika pitkälti toimiala -tai yrityskohtaista. Mä olen valtaosan työurastani toiminut b2b myynnissä ja kertaakaan en vielä itse ole tähän törmännyt, että omaa y-tunnusta vaadittaisiin. Tai toisaalta olen, koska olen itskein tällaista vaihtoehtoa tarjonnut, mutta silloin on kyllä ollut ihan osakkuusporkkanaakin mukana ja neuvottelukumppaneilla y-tunnukst valmiina.
Enkä toisaalta ole huomannut työehtojen huonontumistakaan, jos siis puhutaan liisareista ja muista peruseduista. Se on kyllä toisaalta totta, että b2b myyntitehtävissä järkevää provisiomallia tarjoavaa yritystä on hankalaa löytää. Kateus on vallannut monen firman ja HR:n mukaan yli tietyn tason ei saa tietyissä positiossa tienata, vaikka tekisit huikeaa tulosta myynnillisesti. Olen törmännyt monessa paikassa jopa bonusleikkureihin, jos ne uhkaavat ylittää tietyn, jonkun tahon asettaman rajan. On se, kun firma alkaa omaa myyntiään rajoittamaan, koska niin siinä tuollaisessa tapauksessa käy. Muutenkin noissa palkkausmalleissa ja suuruuksissa on selkeästi eroja toimialoista riippuen. Esim. Teollisuudessa on nähtävissä tietty selkeästi toistuva palkkausmalli. Muutamien eri toimialojen yrityksiä kun on tullut läpi kahlailtua. Parhaiten bonuksia maksavat yritykset ovat yleensä melko tuoreita kasvuvaiheessa olevia. Niissä tosin vastapainona ei useinkaan saa, ihan perustellustikaan, kovinkaan kummoista pohjapalkkaa.
Ja muutenkin noita b2b myyjiä etsitään, kun hyviä sellaisia yksinkertaisesti on vähän. Sen tiedän kouriintuntuvasti, kun yhdessä startupissa olen mukana ollut myyntiä vetämässä ja yrittänyt sellaisia löytää. Yrityksen kannalta melkein paras ratkaisu olisi kasvattaa raakileista omat, jos siihen resursseja ja taitoja olisi. Raakileita löytää koulun penkiltä kohtuullisen helposti, mutta nekin ovat melkoisia investointeja.
Ja noista hakemuksista, niin tuossa yllä tulikin hyviä kommentteja puhelimen käytöstä. Kuitenkin kannattaa sen kanssa varoa, ettei myöskään kysele tyhmiä. Se ei anna hyvää kuvaa, jos tajuaa soittajan soittavan vain sen takia, että kyselee itsestään selvyyksiä, jotka ilmoituksessa on kerrottu. Kannattaa siis vähän miettiä mitä puhelussa aikoo kysyä. Se on ehdottomasti kuitenkin hyvä juttu, jos sen puhelun rakentaa fiksusti.
Hakemushan tottakai kannattaa pimpata vimosen päälle ja ei voi ylikorostaa sitä seikkaa, että joka paikkaan tehdään räätälöidyt tekstit. Se on show stopper, jos vain muuttaa haettavan paikan nimen otsikkoa ja päivämäärät. Teksteistä pitää tulla myyviä ja sellaisia, jotka vastaavat niihin seikkoihin, mitkä haettavan paikan kannalta olennaisia ovat. Itse olen joskus ollut aika todella luova jo ihan hakemuksen visuaalisuudenkin kanssa.
Tuossa on painavaa ja hyvää asiaa työnhausta ihan jokaiselle:
http://www.slideshare.net/SusannaRantanen/heebon-tyonhakuopas-ii-v2?ref=http://www.heebo.fi/27