Työnhaku! (vinkit, ohjeet ja mielipiteet)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jp-84
  • Aloitettu Aloitettu
Sellaisen vinkin heittäisin työtä hakeville, että koittakaa saada se soitto / hakemus lähtemään per heti kun ilmoitus on ilmestynyt. Jos onnistuu olemaan eka soittaja, on mahdollisuudet myydä itsensä sillä puhelulla suoraan haastatteluun ihan toiset, kuin jos soittajia on siinä kohtaa ollut jo 30.

Samaten jos hakemukset pyydetään lähettämään jollekin tietylle henkilölle, ja onnistut lähettämään hakemuksen ekojen joukossa, se todennäköisesti saa erilaisen silmäyksen, kuin jos sitä ennen on tullut 300 muutakin.

Tämän olen ihan itse todennut toimivaksi, varsinkin, jos haet haluttuun tehtävään, johon tulee paljon hakemuksia, ja tiedät että itse saatat karsiutua hakemusten selailussa, ts. haet kovempaa paikkaa kuin mihin rahkeet paperilla vielä riittäisi. Suomeksi työttömänä molli auki, hakuehdoista 24h lisätyt ilmoitukset ja eikun F5 tasaisin välein painelemaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sellaisen vinkin heittäisin työtä hakeville, että koittakaa saada se soitto / hakemus lähtemään per heti kun ilmoitus on ilmestynyt. Jos onnistuu olemaan eka soittaja, on mahdollisuudet myydä itsensä sillä puhelulla suoraan haastatteluun ihan toiset, kuin jos soittajia on siinä kohtaa ollut jo 30.

Just puhuttiin opiskelukavereiden kanssa, että onkohan sillä väliä että pistääkö niitä hakemuksia heti tammikuussa vai hakuajan lopulla.

Ilman muuta heti. Jo ihan sen takia että erittäin moneen hommaan ei odoteta hakuajan loppuun, vaan hyviä henkilöitä ruvetaan haastattelemaan heti ja jos osuu maaliin niin myös palkataan, hakuaika ei välttämättä edes ehdi umpeutua. Tämä varsinkin silloin jos homma on sellainen, että sitä paikkaa joku oman toimensa ohella kunnes tekijä löydetään, jolloin saattaa olla pieni "hoppu".

... Mieti muutama kysymys valmiiksi yrityksestä. Netistä löytyy hyviä sivustoja miten vastata yleisimpiin/hankalimpiin kysymyksiin ja mitä asioita voisit kysyä haastattelijoilta.
...

Heitähän esimerkki tai pari. Itse en ole löytänyt.

Pätemisen sijaan haluan vain ilmaista että jos saat kutsun haastatteluun niin pullat alkaa olla kohtalaisen hyvin uunissa. Silloin kannattaa keskittyä vetämään haastattelu kunnialla ja sopivalla itseluottamuksella läpi, ei sinne kovin montaa ylimääräistä yleensä oteta.

Tähän pitää kommentoida sen verran että kyllä ekasta haastiksesta on vielä tooooodella pitkä matka sopimuksen allekirjoittamiseen. Nöyrällä mielellä kuitenkin vielä siinä vaiheessa.

Jos paikanpäälle menee kysymään töitä niin keneltä siellä kannattaisi kysyä? Tuskin asiakaspalvelija tiskillä on oikea henkilö mennä kysymään töitä?

Jos paikanpäälle menee kysymään töitä niin keneltä siellä kannattaisi kysyä? Tuskin asiakaspalvelija tiskillä on oikea henkilö mennä kysymään töitä?

Kysy onko myyntipäällikkö tms.. paikalla eli voit kysyä siltä asiakaspalvelijalta tota joka ohjaa sut sitten sen puheille

Riippuu mitä töitä haet ja millaisesta paikasta. Jos on yrittäjävetoinen firma, niin ihan yrittäjältä itseltään voisi mennä kysymään.jos on isompi paikka, niin sitten osaston pääjehulta tms. Selvittele ensin nettisivujen perusteella, että kuka mistäkin vastaa, niin osaat aspalta kysyä oikeaa henkilöä.

Heitähän esimerkki tai pari. Itse en ole löytänyt.
No minähän heitän esimerkin tai pari hyvässä hengessä. En tiedä oliko provo vai ei koska jos googlella ei mitään löydä ei ole tosissaan yrittänyt. Hakusanoiksi suosittelisin esimerkiksi "most common interview questions"..

Kuinka vastata yleisimpiin kysymyksiin:
http://www.wisebread.com/how-to-answer-23-of-the-most-common-interview-questions
http://bhuvans.wordpress.com/2006/08/19/50-common-interview-qa/

Tosta vaikka ihan taloussanomien sivuilta muutama kysymys:
http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-...lisakysymykset-tyohaastatteluun/201235395/139
Englanniksi noita aikanaan löysin useammaltakin sivustolta, ei satu olemaan enää kirjanmerkeissä enkä jaksa googletella. Todennäköisesti hakusanoilla "questions to ask + job interview" löytyy enemmän vastauksia.

mountainer: Tottakai on pitkä matka, mutta pitkä matka on jo takanakin ensimmäiseen haastatteluun mentäessä (siihenastinen koulutus, aiempi työkokemus, cv:n ja työhakemuksen laatiminen, mahdollinen soitto/muu yhteydenotto yritykseen...) Nöyrä tietysti pitää olla, mutta nöyryys on eriasia kuin huono itseluottamuus.

Viimeksi muokattu:
Tähän pitää kommentoida sen verran että kyllä ekasta haastiksesta on vielä tooooodella pitkä matka sopimuksen allekirjoittamiseen. Nöyrällä mielellä kuitenkin vielä siinä vaiheessa.

Riippuu toki alasta ja paikasta. Jossain tehdashommissa haastattelu päättyi siihen, että kysyttiin: "milloin pääset aloittamaan?", kun taas myyntihommissa on toisinaan ollut edessä vielä 1,5-2,5 kk vääntö sen jälkeen, kun kutsu ensimmäiseen haastatteluun on tullut. Haastattelukierroksia voi olla myyntihommissa 4-5, joista yksi on "palikkatestipäivä". Sen huomannu, ettei ainakaan myyntipuolella rekryprosesseissa tunnu olevan mikään kiire ja siksi nuo Diili-tyyliset pudottajaiset kestää kuukausia. Toki kerran oli oikeasti nopea meininki, kun olin yhteen todella isoon konserniin haastattelussa eräänä keväisenä perjantaina. Kyseessä oli ryhmähaastattelu. Aikaisemmin oli ollut jo kaksi ryhmää ja meitä hakijoita oli ollut melkein sata. Ryhmähaastattelussa sanottiin, että ensi viikon pe meillä on henkilö valittuna. Ryhmähaastattalu meni hyvin ja jo kotipihassa puhelin soi ja pyydettiin tiistaina uudestaan haastatteluun. Toinen kierros oli ohi viikon puoliväliin mennessä ja tosiaan perjantaina sitten puhelin soi illalla ja päätös oli tehty. Olin toiseksi paras hakija. No, oli miten oli, niin prosessi oli ainakin (kerrankin) nopea.

Olin just puhelinhaastattelussa eraaseen lakifirmaan. Vielakin kadet tarisevat :D Kysymykset olivat aika pitkalti sita mita odotin, eli "miksi kaupallinen laki, kerro jostain ajankohtaisesta aiheesta mista olet lukenut, mika erottaa sinut muista, miksi tama firma" jne. Ainoa odottamaton oli "minka lain muuttaisit Englannissa ja miksi". En ollut ollenkaan varautunut siihen, mutta selitin jotain shaibaa CSR:sta ja ymparistolaista. Haastattelija tuntui tykkaavan vastauksestani. En tieda miten haastattelu meni, ihan ok kai... Olen aiemmin kussut puhelinhaastattelun olemalla liian vaisun kuuloinen, mika tosin saattoi johtua siita etta ko. tyo ei juurikaan kiinnostanut (konsulttiharjoittelija). Nyt sain sentaan puhua jostain mika oikeasti kiinnostaa. Jos paasen tasta lapi, edessa on viela assessment centre. Melkein mieluummin menisin suoraan kasvokkain tapahtuvaan haastatteluun, nama puhelinjutut ovat jotenkin vahan kuivia.

Sain kutsun puhelinhaastatteluun myos Unileverille, saa nahda mita siitakin tulee :)

Olin just puhelinhaastattelussa eraaseen lakifirmaan. Vielakin kadet tarisevat :D Kysymykset olivat aika pitkalti sita mita odotin, eli "miksi kaupallinen laki, kerro jostain ajankohtaisesta aiheesta mista olet lukenut, mika erottaa sinut muista, miksi tama firma" jne. Ainoa odottamaton oli "minka lain muuttaisit Englannissa ja miksi". En ollut ollenkaan varautunut siihen, mutta selitin jotain shaibaa CSR:sta ja ymparistolaista. Haastattelija tuntui tykkaavan vastauksestani. En tieda miten haastattelu meni, ihan ok kai... Olen aiemmin kussut puhelinhaastattelun olemalla liian vaisun kuuloinen, mika tosin saattoi johtua siita etta ko. tyo ei juurikaan kiinnostanut (konsulttiharjoittelija). Nyt sain sentaan puhua jostain mika oikeasti kiinnostaa. Jos paasen tasta lapi, edessa on viela assessment centre. Melkein mieluummin menisin suoraan kasvokkain tapahtuvaan haastatteluun, nama puhelinjutut ovat jotenkin vahan kuivia.

Sain kutsun puhelinhaastatteluun myos Unileverille, saa nahda mita siitakin tulee :)

Nopeaa touhua. 3h haastattelun jalkeen tuli kutsu assessment centreen joka on viikon paasta. Tuntuu ihanalta kerrankin saada positiivista palautetta. Olen saanut hylkaysmaileja jo parilta firmalta, odotan vastausta viela ainakin viidelta. Stressaavaa touhua.

Olisiko kenelläkään kokemuksia kertoa töiden hakemisesta Saksasta? Jotenkin minulla on sellainen käsitys, että siellä hoidettaisiin tämäkin asia vähän perusteellisemmin :)

^^Onnittelut, ja tuo stressaaminen on kyllä varsin tuttua täälläkin.

Tässä nyt itsekin melkein vuoden erinäisiä hanttihommia hyvin harvakseltaan tehneenä ja duunia hakeneena, sekä myös varsin hyvin niihin "Kiitos kiinnostuksestanne, mutta..." -kirjeisiin tottuneena oli ihan positiivinen yllätys kun soittelin tänään erääseen oman alan (ehkä jonkun mielestä turha mainita, mutta tällä alalla on duunipaikat tällä hetkellä aika hakusassa) firmaan jonne lähetin joulukuun alussa niin helvetin vapaamuotoisen hakemuksen kun olla ja voi. Lueskelin äsken lähettämääni sähköpostia, ja hyvä etten ääneen nauranut. Toki CV oli mukana ja vieläpä suht hyvin tehtynä, mutta itse hakemus olikin sitten enemmän sellaista tajunnanvirtaa mitä ei ehkä ihan jokapaikkaan viitsisi lähettää. Tosin työkokemuskin on suurelta osin ns. kentältä vapaa-ajalla kertynyttä, mikä toki on hakemaani paikkaa ajatellen plussa.

Ilmeisesti hakemus oli kuitenkin sinne sopiva, koska haastatteluhan sieltä napsahti, ja mitä nyt olen firman toimintaan perehtynyt niin vieläpä saattaa ihan duunipaikkakin napsahtaa.

Ihan jees surffata välillä näillä korkeammillakin aalloilla eikä vaan räpiköidä siellä aallonpohjassa. Vielähän tosin mikään ei ole varmaa, mutta nämä positiiviset hetket on välillä ihan virkistäviä.

Löytyi päivän tärppi omia viisumiasioita hoitaessa. Jenkkilässä ja etenkin kaliforniassa on kamala uupelo sairaanhoitajista. Tänne näemmä pääsee melko triviaalisti hoitsunhommia duunaamaan ja liksatkin on ihan a-ok. Ihan varteenotettava vaihtoehto, jos aikaisemmin oli norja mielessä. Käsittääkseni peruspalkat lähtee jostain 60k$ pinnasta ja jos on valmis tekeen pitkää päivää ja viikonloppuja niin pääsee 6 numeroiselle tulolle.

http://www.usavisanow.com/registered-nurse-green-card/

Mä oon tänä vuonna käyny 5 työhaastattelussa ja jokaisessa on sanottu sama: "Jos tää työtilanne parantuu niin otetaan sut töihin." Onko tää ihan kusetusta ja nätti tapa sanoa että sä oot perseestä ei me sua haluta, vai voiko ne puhua ihan tottakin? Miks ne ees ottaa haastatteluun, jos ei aio ees palkata. Ja siis semmosia firmoja, joissa ei oo ollu hakua päällä työtehtäviin.

Niihin missä taas on haku päällä, ei tunnu pääsevän edes haastatteluun asti.

Mä oon tänä vuonna käyny 5 työhaastattelussa ja jokaisessa on sanottu sama: "Jos tää työtilanne parantuu niin otetaan sut töihin." Onko tää ihan kusetusta ja nätti tapa sanoa että sä oot perseestä ei me sua haluta, vai voiko ne puhua ihan tottakin? Miks ne ees ottaa haastatteluun, jos ei aio ees palkata. Ja siis semmosia firmoja, joissa ei oo ollu hakua päällä työtehtäviin.

Niihin missä taas on haku päällä, ei tunnu pääsevän edes haastatteluun asti.
Tekniikan alalla tulee kyllä ainakin kesätyötilanne olemaan aika heikko ens kesänä. Ilmeisesti olet jo ns. oikeita töitä hakenut, mutta itse kun olen yrittänyt kesätöitä etsiä, niin kyllä on melkoiden työ yrittää löytää hommia. Tällä hetkellä oon osa-aikaisena eräässä isossa firmassa suunnitteluhommissa ja voi olla, että yhtään kesähessua ei töihin oteta viimevuotisten irtisanomisten takia. On kyllä jotenkin perseraiskattu olo, kun luulis että osa-aikaisena työntekijänä olis helppo päästä firmaan täysipäiväisiin kesätöihin, mutta ei se homma juuri helpotu, jos kesätöitä ei tarjota ollenkaan. Rekrymessuilla yliopistolla tuli tosin juteltua pahimman kilpailijan edustajan kanssa ja sinne pääsisi kyllä lähes pelkällä ilmoituksella töihin kun kerroin aikaisemmasta työhistoriasta. Ainoa vain, että olis melkoinen takinkääntötemppu hypätä kilpailijan leipiin, kun kilpailutilanne on muutenkin aika tulehtunut ja lisäksi meikäläisellä on 10 vuotta salassapitovelvollisuutta teknologiaan liittyvistä asioista. Ei näin ollen kiinnostaisi tässä vaiheessa elämää tehdä tuollaista loikkaa.

Vähän oon lueskellut noita eri sivuja ja täytyy sanoa että harvinaisen paskoja sopimuksia joka puolella tarjotaan. 2-3 pv viikossa 12kk määräaikaisuuksia, justiinsa. :jahas:

Olisiko kenelläkään kokemuksia kertoa töiden hakemisesta Saksasta? Jotenkin minulla on sellainen käsitys, että siellä hoidettaisiin tämäkin asia vähän perusteellisemmin :)

Mikä ala? Edellä kerroin omia kokemuksiani yleisesti, mutta paljon lisääkin löytyy inssihommiin liittyen.

Ylihuomenna haastatteluun, kyllä hiukan kuumottelee. Varsinkin kun en tiedä, missä se tarkalleen on :face: Täytyy huomenna lähteä ajelulle, keskiviikkona ei nimittäin ole varaa töppäillä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom