Työnhaku! (vinkit, ohjeet ja mielipiteet)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jp-84
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Asken tuli puhelu, sain kesaharjoittelupaikan siita lakifirmasta missa kavin eilen haastattelussa :)

Kerron vahan lisaa haastattelusta jos jotain kiinnostaa ja/tai on menossa samantyyliseen... Haastattelu koostui siis ryhmatehtavasta, roolileikista ja itse haastattelusta. Ryhmatehtavassa tehtavana oli keksia 7 kriteeria minka perusteella firman pitaisi valita yksi hyvantekevaisyyskohde neljan esimerkkikohteen joukosta. Saimme 15min aikaa kayda materiaaleja lapi yksin, minka jalkeen ryhmakeskustelua 25min. Koitin olla oma itseni ja puhua paljon, koska hiljaisena pysyminen on pahinta mita moisessa tehtavassa voi tehda. Argumentointi on tosi tarkeaa ja kyky esittaa asiat selkeasti. Toisten huomioonottamisesta saa myos pisteita.

Roolileikissa firman osakas esitti "Samia", jota minun piti haastatella saadakseni lisaa tietoja Samin firmassa tapahtuneesta pakastimen rikkoutumisesta. Tarkoituksena oli kerata tietoa ja sen perusteella neuvoa Samia kaupallisesti, ei lainopillisesti. Pidin tehtavaa aika helppona eika minulla ollut vaikeuksia pitaa keskustelua ylla. Kuulemma pahinta mita tassa tehtavassa voi tehda on liian aikaisin lopetus. Neuvojen sisalto on toki myos tarkeaa, koska paivan trendi on "commercial awareness", eli se, miten hyvin ymmartaa yritysmaailmaa.

Haastattelussa oli lasna itseni lisaksi osakas seka HR:n edustaja. Se oli sisalloltaan aika helppo, lahinna kysymyksia omasta motivaatiostani, CV:sta, millaisiin firmoihin olen hakenut, mita haluan tehda tulevaisuudessa, miksi haluan harjoittaa nimenomaan kaupallista lakia jne. Kysyivat myos etta aionko palata Suomeen, mihin vastasin salamana etta en :D Jostain syysta kukaan muu ei ole ennen haastattelussa kysynyt ko. kysymysta.

Nyt on tosi helpottunut olo, koska tiedan olevani askeleen lahempana training contractia. Taalla siis training contract on 2v harjoittelu jota ilman ei pysty tulemaan valmiiksi juristiksi.

Tein myos puhelinhaastattelun Unileverille harjoitteluun. Meni vahan penkin alle, kompetenssikysymykset olivat tosi vaikeita :(

... Kysyivat myos etta aionko palata Suomeen, mihin vastasin salamana etta en :D Jostain syysta kukaan muu ei ole ennen haastattelussa kysynyt ko. kysymysta. ...

Meidän pariskunnalta molemmilta kysyttiin kyllä järjestäin kaikissa haastatteluissa, tottakai se ulkomaista firmaa kiinnostaa. Ihme ettei sulta ole ennemmin kysytty, ehkä innokkuus pysyä maailmalla ja sitoutuminen on sitten tullut muuta kautta esille.

Meidän pariskunnalta molemmilta kysyttiin kyllä järjestäin kaikissa haastatteluissa, tottakai se ulkomaista firmaa kiinnostaa. Ihme ettei sulta ole ennemmin kysytty, ehkä innokkuus pysyä maailmalla ja sitoutuminen on sitten tullut muuta kautta esille.

Luultavasti koska opiskelen alaa jota ei kannata opiskella jos haluaa työskennellä Suomessa. Olen aina tehnyt selväksi haluavani saada pätevyyden täällä, mikä olisi hölmöä jos tahtoisin takaisin Suomeen. Lisäksi harva edes arvaa että olen syntynyt ja kasvanut Suomessa koska kuulostamaan paikalliselta. Mutta ei sillä, hyvä että kysyivät koska se on yksi helpoimmista kysymyksistä vastata.

Aiemman työpaikan johtaja antoi luvan käyttää hänen yhteystietojaan suosittelijana CV:ssäni. Lopetin ko. yrityksessä vajaa 2 vuotta sitten ja olen ollut yhteydessä muissa merkeissä samaiseen henkilöön viimeksi vuosi sitten. Nyt hän on vaihtanut työpaikkaa ja huomattavasti isompaan pestiin. Onko tälläisessä tapauksessa täysin välttämätöntä ottaa häneen uudestaan yhteyttä(puhelimitse?) ja varmistaa onko hänen käyttämisensä suosittelijana edelleen ok, kun asiasta on aiemmin rennosti keskusteltu ja asia ollut harvinaisen selvä? Vai voinko vain päivittää hänen yhteystietonsa? Hyviin tapoihin varmasti kuuluisi soitella, mutta jotenkin tuntuu turhauttavalta kun tietää vastauksen - kyllä voi käyttää.

Luultavasti koska opiskelen alaa jota ei kannata opiskella jos haluaa työskennellä Suomessa. Olen aina tehnyt selväksi haluavani saada pätevyyden täällä, mikä olisi hölmöä jos tahtoisin takaisin Suomeen. Lisäksi harva edes arvaa että olen syntynyt ja kasvanut Suomessa koska kuulostamaan paikalliselta. Mutta ei sillä, hyvä että kysyivät koska se on yksi helpoimmista kysymyksistä vastata.

Niinhän me kaikki. Ei munkaan todellakaan kannattaisi koskaan Suomeen mennä takaisin ainakaan työtehtävien ja palkan takia. Ne on sitte ne muut syyt miksi sinne varmasti tulee joskus palattua. Ja kai siinä tietyssä elämänvaiheessa isovanhempien ja sukulaisten läsnäolo on ihan kelle tahansa tärkeää. En tiedä mitä opiskelet, luultavasti jotain todella harvinaista jota Suomessa ei voi elääkseen tehdä kun noin asian ilmaisit. Tuota kolmatta lausetta en ymmärtänyt.

Niinhän me kaikki. Ei munkaan todellakaan kannattaisi koskaan Suomeen mennä takaisin ainakaan työtehtävien ja palkan takia. Ne on sitte ne muut syyt miksi sinne varmasti tulee joskus palattua. Ja kai siinä tietyssä elämänvaiheessa isovanhempien ja sukulaisten läsnäolo on ihan kelle tahansa tärkeää. En tiedä mitä opiskelet, luultavasti jotain todella harvinaista jota Suomessa ei voi elääkseen tehdä kun noin asian ilmaisit. Tuota kolmatta lausetta en ymmärtänyt.

Opiskelen lakia, joten sinansa muutto ei ole mahdoton idea mutta aika vaikeaa koska haluan takalaisen patevyyden eika se kaanny tosta vaan suomalaiseksi patevyydeksi. Olisi varmaan pitanyt tarkentaa, etta alaa ei kannata opiskella nimenomaan taalla jos haluaa tyoskennella Suomessa. Luin just kolmannen lauseen ja kappas, puhelimen autocorrect on tainnut iskea. Tarkoitin siis etta haastatteluissa missa esim. hakemus on ollut sellainen ettei siita kay suoraan ilmi etta olen kasvanut Suomessa, haastattelija ei varmaan ole arvannut kysya moista koska kuulostan paikalliselta ja moni olettaa etta olen kasvanut taalla :)

Aiemman työpaikan johtaja antoi luvan käyttää hänen yhteystietojaan suosittelijana CV:ssäni. Lopetin ko. yrityksessä vajaa 2 vuotta sitten ja olen ollut yhteydessä muissa merkeissä samaiseen henkilöön viimeksi vuosi sitten. Nyt hän on vaihtanut työpaikkaa ja huomattavasti isompaan pestiin. Onko tälläisessä tapauksessa täysin välttämätöntä ottaa häneen uudestaan yhteyttä(puhelimitse?) ja varmistaa onko hänen käyttämisensä suosittelijana edelleen ok, kun asiasta on aiemmin rennosti keskusteltu ja asia ollut harvinaisen selvä? Vai voinko vain päivittää hänen yhteystietonsa? Hyviin tapoihin varmasti kuuluisi soitella, mutta jotenkin tuntuu turhauttavalta kun tietää vastauksen - kyllä voi käyttää.

Hyvää suosittelijaa on joskus vaikea löytää, vaikka olisikin menestyksekkäitä vuosia takana. Soita; pidät ainakin näin hyvän suosittelijan edelleen täysin suopeana sinua kohtaan.

töitä kuntosalilta, haastattelussa kävin ja kuuntelin kun siinä kertoi yrityksestä... muuten ok jutut mutta palkkaus.. 9 euroa tuntipalkka ilman ilta lisiä sun muita? onko tämä oikein? aion muutenkin neuvotella palkasta mutta ilman lisiä?

töitä kuntosalilta, haastattelussa kävin ja kuuntelin kun siinä kertoi yrityksestä... muuten ok jutut mutta palkkaus.. 9 euroa tuntipalkka ilman ilta lisiä sun muita? onko tämä oikein? aion muutenkin neuvotella palkasta mutta ilman lisiä?

Ei kyllä hääviltä kuulosta :(. Ihan nopeasti googletin, niin löyty tällänen: http://www.erto.fi/liity-jaseneksi/liikunta ja sieltä palkkasuositus (pdf). 9,59 €/h näytti olevan pienin tuntipalkka mitä siellä suositeltiin.

Itsellä työnhaku on jäänyt alkutekijöihin. Neljännen vuoden DI-opiskelut meneillään ja niitä "oman alan töitä" ois nyt pakko saaha. Se nyt on selvää, että ei niitä töitä saa jos ei hae, mutta en kyllä muutenkaan ole kovin optimistinen työllistymisestäni. Varmasti saan tiettyä väärän alan osa-aikahommaa, tai siis jossa olen nytkin, mutta se ei lohduta. Nyt viikko on yhtä rumbaa, mutta ens viikonloppuna ryhdistäydyn ja alan pukkaamaan maileja etiäpäin.. Tai siis täyttelen niitä massahakuja :(..

^ Mitä alaa luet? Joo tuli huomattua itsekin, että eipä ne oman alan kesätyöt tule olemaan mikään selviö. Vaikka vasta eka vuosi käynnissä, niin olisi jo mukava saada jalkaa johonkin oven väliin.

Täälläkin DI-opiskelija, kolmas vuosi menossa. Joka vuosi oon hakenut moneen paikkaan, lähetellyt maileja ja soitellut, mut kertaakaan en ole edes haastatteluun päässyt. Osasyynä varmasti hakemus tai saamattomuus tms. Edelliset kesät onkin mennyt raksalla (en siis opiskele raksa-alaa, joten ei oman alan hommia). Joku aika sitten tuli sitten keskusteltua ihmisten kanssa, ja yksi vinkki mitä sain oli se, että kannattaa mahdollisimman paljon ja "röyhkeästi" olla esillä ja tutustua ihmisiin ja olla mukana, luoda kontakteja. Ennen en juurikaan ole ollut missään kerhotoiminnassa tai koulun jutuissa mukana. Tästä viisastuneena aloin käydä tapahtumissa ja rekryjutuissa ja liityin ainejärjestön kerhoon yms. Kävin messuilla ja rekrytapahtumissa ja juttelin työnantajille ja koitin promota itseäni ja kyselin tyhmiä. Vähän extrahommiahan se teetti koulun ohelle, mutta näin jälkeenpäin voin todeta, että oli sen arvoista. Viime viikolla järjestön kokokuksessa vinkattiin, että olisi yksi paikka mahdollisesti avoinna jos jotakuta kiinnostaa. Otin yhteyttä kys. paikkaan ja parin päivän päästä kävin haastattelussa ja heti perään pistin nimet soppariin.

Voin veikata, että yhdestäkään paikasta, mihin ehdin jo hakea, ei tule mitään vastausta. Ehkä yksi tai kaksi lähettää kesällä automaattisen sähköpostin, etten tullut valituksi. Mutta tarinan opetus on se, että hakee mahdollisimman monesta kohteesta ja on esillä, niin jossain vaiheessa tärppää.

Ei kyllä hääviltä kuulosta :(. Ihan nopeasti googletin, niin löyty tällänen: http://www.erto.fi/liity-jaseneksi/liikunta ja sieltä palkkasuositus (pdf). 9,59 €/h näytti olevan pienin tuntipalkka mitä siellä suositeltiin.

Itsellä työnhaku on jäänyt alkutekijöihin. Neljännen vuoden DI-opiskelut meneillään ja niitä "oman alan töitä" ois nyt pakko saaha. Se nyt on selvää, että ei niitä töitä saa jos ei hae, mutta en kyllä muutenkaan ole kovin optimistinen työllistymisestäni. Varmasti saan tiettyä väärän alan osa-aikahommaa, tai siis jossa olen nytkin, mutta se ei lohduta. Nyt viikko on yhtä rumbaa, mutta ens viikonloppuna ryhdistäydyn ja alan pukkaamaan maileja etiäpäin.. Tai siis täyttelen niitä massahakuja :(..

Kiitos vastauksesta, en oo ennen tollasta löytänykkään.. Mitäs mieltä iltalisistä? Tai viikonloppu lisät..

^ Mitä alaa luet? Joo tuli huomattua itsekin, että eipä ne oman alan kesätyöt tule olemaan mikään selviö. Vaikka vasta eka vuosi käynnissä, niin olisi jo mukava saada jalkaa johonkin oven väliin.

Prosessitekniikkaa, suuntautumisena tuotantotalous ja työtiede. Ja "sivuaineena" vuoriteollisuutta.

Ois pitänyt tosiaan toimia samalla lailla kuin _Hc, mutta eipä ole tullut verkostoitua. Normikouluhommat teen huolella ja aikataulussa, mutta ylimääräseen ei ole kiinnostus ja aika riittänyt. Välillä ihan tarpeeksi kiirettä koulun, osa-aikatyön ja salitreenien kanssa ;). Eikä mulla oo ees tyttöystävää aikaa viemään.. :D.

Kiitos vastauksesta, en oo ennen tollasta löytänykkään.. Mitäs mieltä iltalisistä? Tai viikonloppu lisät..

Googletin vielä uudestaan ja tällainen löyty ihan pakkikselta: http://www.pakkotoisto.com/punttimimmit/22811-kuntosalityoentekijaen-palkka/

"..Iltalisät ja viikonloppulisät yms. eivät tunnu kuuluvan salipuolelle, jossa ei ole mitään työsopimusta jota tarvitsisi noudattaa..." Luulenpa, että tilanne ei ole muuttunut, koska kyllä hakukoneet muuten löytäsivät jonkin kuntosalityöntekijöitä koskevan tessin.

Asiasta kolmanteen. Opiskelijatoveri, josta olen aikaisemminkin maininnut, haki ja sai harjoittelutuen ensikesäksi. 1600 € työnantajalle yliopistolta ja vähintään 2 kuukauden pesti pitäisi saada (koska harjoitteluaika on 2 kk). Nyt sen vaan pitäisi löytää se työpaikka.

Mitä luulette, jos haet töitä ilman työkokemusta, mutta tuollaisen "bonuksen" turvin, löytyykö paikkaa prosessiteollisuudesta (tai kaivokselta)?

Apua... Minut kutsuttiin työhaastatteluun... Tämä on IHME!!! Jeesus varmaan tulee seuraavaksi käymään kahvilla. Nyt pitäs vaan saada jostakin auto että pääsee sinne haastatteluun melkein Jumalan selän taakse. Julkisilla välineillä tekisi menopaluu yli 150€.

Apua... Minut kutsuttiin työhaastatteluun... Tämä on IHME!!! Jeesus varmaan tulee seuraavaksi käymään kahvilla. Nyt pitäs vaan saada jostakin auto että pääsee sinne haastatteluun melkein Jumalan selän taakse. Julkisilla välineillä tekisi menopaluu yli 150€.
Nonih... Onnea ja toivottavasti tärppää :)

Kannattaa selvittää maksaako työnantaja, se on mahdollista.
Jos olet tällä hetkellä työtön niin käsittääkseni työkkäri maksaa.

Nyt ei muuta kuin Hard Justicelle täysi tsemppi päälle ja unohdat sen itsesi aliarvioimisen kotiin. Oppimishalulla ja yrittämisen innolla vain haastatteluun. :)

Tosiaan joskus noi työhaastattelumatkakulut saatetaan korvata, mutta nykyään kyllä kuulemma vähenevissä määrin, koska työnantajalla on nykyään markkinat valita. Itsekin menen perjantaina haastatteluun ja puhelimessa haastattelusta ilmoittanut assistentti heti totesi, että firma ei korvaa haastattelukuluja, vaikka en asiaa edes kysynyt.

No viimevuonna ei ainakaan yksikään mun kavereista Prosella jäänyt ilman työpaikkaa. Itselle tarjottiin kuutta paikkaa. Eikä kellään mitään tukia ollut.

Hyvä, että joillakin on (ollut) kesätöitä. Mun kavereista kukaan ei ole päässyt oman alan hommiin viime vuonna eikä kyllä sitäkään ennen. Mikähän meijän "porukassa" mättää? Saanko kysyä, että minkälaisista yrityksistä sulle tarjottiin töitä? Ja opiskelitko siis Oulussa vai missäpäin? Itse siis Oulussa.

Yks syy miksi paikkoja ei oo aennut on ainakin se, että aikasemmin on haettu Oulun alueelle eli ei olla olut valmiita lähtemään muualle. Mutta nyt on toinen ääni kellossa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom