Työnhaku! (vinkit, ohjeet ja mielipiteet)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jp-84
  • Aloitettu Aloitettu
Juu ei tuo Europass mikään maailman mahtavin systeemi kai ole. Mutta nyt olen EU-direktiivien mukainen :D En tiedä sitten, kuinka tärkeä tuo CV on teknisen alan hommissa. Paikkaa kun hakee, niin sen CV:n yleensä lukee kaveri, joka tietää kuitenkin edes jotain ko. hommasta. Itse en ole palkkaillut ketään, mutta jos siihen hommaan joutuisin, niin katsoisin vain äkkiä läpi alan akronyymit, kirjoitusvirheet ja sisennyksen. Niistä näkyy jo tekninen potentiaali ja kyky tehdä jotain selkeästi. Varsinaisen valinnan tekisin vain haastattelun perusteella. Ensimmäisessä 30 sekunnissa voi jo päätellä, onko ko. jamppa täyspäinen. Sitten käydään läpi CV:n lyhenteet, ettei olla ihan täyttä schaibaa laitettu paperiin. Lopuksi 30min paskanjauhantaa, mistä näkee onko kaveri joustava, humoristinen, tulee toimeen toisten kanssa jne. Ja siitä sitten nimi paperiin.

Ilmeisesti tuo akronyymien käyttö resumessa on karannut joiltain käsistä. Itse olin ennen joulua yhden alan konsulttifirman haastattelussa ja siellä haastattelija kyseli heti ensimmäisenä, että mitä akronyymit tarkoittaa. Ja sitten heitti vielä pari teknistä kysymystä niihin liittyen. Ilmeisesti jotkut intianvahvistukset ovat joskus runoilleet hieman oman alueensa ulkopuolelle :D

Muuten olen laittanut hauissani emailiin lyhyen vapaamuotoisen esittelyn itsestäni ja CV on vain liitteenä "muistilistana". Se emaili pitääkin saada suoraan palkkaavalle esimiehelle, eikä mihinkään HR kanojen nokittavaksi. Netin automaattiset formit menevät suoraan ö-mappiin. Aikanaan 90-luvulla tein avoimen hakemuksen Nokialle netissä, eikä mitään kuulunut takaisin. Töitä kuitenkin sai kaikki, jos käveli vain paikalle ja allerkirjoitti valmiit paperit.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Lähipiirissä eräs mies sai perjantaina kuulla, että kenkää tulee. Maaliskuussa viimeistään tulee virallinen irtisanominen ja irtisanomisajan ollessa 6 kk, joutuu syyskuussa viimeistään kortistoon, jos ei uutta työtä löydy. Mies on 51-vuotias ja ollut samassa yrityksessä 26 vuotta kaupan alan esimiehenä. Onko tällaisessa tilanteessa toivoa? Aina sanotaan, että nuoremmat työllistyvät ja vanhemmat jäävät nuolemaan näppejään... vai ei sittenkään?

Itsekin aiemmin ajattelin, että nuoruus rokkaa etenkin myyntialalla, mutta olen kokemusten kautta todennut toisin. Parissa rekryprosessissa hävisin viime metreillä 50+ hakijoille tuossa vuosi sitten ja esim. nykyisessä työssäni olen huomannut, kuinka taloon 45+ valitut tyypit tekee 5-kertaista tulosta "nuoriin ja nälkäisii" alle 30-vuotiaina taloon otettuihin verrattuna.

Jotenkin olen vain alkanut kääntää kelkkaa ja luottamaan siihen, että ainakin joilain aloilla kaikille alan osaajille löytyy paikka ikään ja perhetilanteeseen katsomatta. Yhtenä esimerkkinä pienemmillä ja perinteisillä paikkakunnilla kiinteistövälittäjäksi sopii paljon paremmin keski-ikäinen "kylällä tunnettu" luottomies, kuin juuri ammattikorkeasta valmistunut tradenomi (ei pahalla ketään kohtaan!). Pikkukaupungeissa kaikki tuntevat toisensa ja keskiverto asunnon ostaja on keski-ikäinen itsekin, ellei jopa jo eläkkelle siirtynyt.'

EDIT

Aion tsempata ko. henkilöä kovaan työnhakuun; paperit vaan kaikkialle. Varmasti näin alkuun tietty raskasta keskittyä hakemiseen, koska pettymys on kova. Hänet potkitaan pihalle myymäläpäällikön pallilta 26 vuoden jälkeen vain siksi, että tilalle voidaan ottaa juuri valmistunut tradenomityttö 1200-1300 e halvemmalla per kuukausi. Nimikeeksi kun lyödään myymälävastaava, niin kaikki on ok.

Tuntuu itsestäkin todella pahalta tämä, mutta ei tässä voi mitään muuta kuin ladata niitä kaikkia voimia ja tunteita siihen toisen skarppaamiseen. Liikaa ei voi jäädä murehtimaan ja pitää mun omastakin elämästäni huolehtia.

Lähipiirissä eräs mies sai perjantaina kuulla, että kenkää tulee. Maaliskuussa viimeistään tulee virallinen irtisanominen ja irtisanomisajan ollessa 6 kk, joutuu syyskuussa viimeistään kortistoon, jos ei uutta työtä löydy. Mies on 51-vuotias ja ollut samassa yrityksessä 26 vuotta kaupan alan esimiehenä. Onko tällaisessa tilanteessa toivoa? Aina sanotaan, että nuoremmat työllistyvät ja vanhemmat jäävät nuolemaan näppejään... vai ei sittenkään?

Itsekin aiemmin ajattelin, että nuoruus rokkaa etenkin myyntialalla, mutta olen kokemusten kautta todennut toisin. Parissa rekryprosessissa hävisin viime metreillä 50+ hakijoille tuossa vuosi sitten ja esim. nykyisessä työssäni olen huomannut, kuinka taloon 45+ valitut tyypit tekee 5-kertaista tulosta "nuoriin ja nälkäisii" alle 30-vuotiaina taloon otettuihin verrattuna.

Jotenkin olen vain alkanut kääntää kelkkaa ja luottamaan siihen, että ainakin joilain aloilla kaikille alan osaajille löytyy paikka ikään ja perhetilanteeseen katsomatta. Yhtenä esimerkkinä pienemmillä ja perinteisillä paikkakunnilla kiinteistövälittäjäksi sopii paljon paremmin keski-ikäinen "kylällä tunnettu" luottomies, kuin juuri ammattikorkeasta valmistunut tradenomi (ei pahalla ketään kohtaan!). Pikkukaupungeissa kaikki tuntevat toisensa ja keskiverto asunnon ostaja on keski-ikäinen itsekin, ellei jopa jo eläkkelle siirtynyt.'

EDIT

Aion tsempata ko. henkilöä kovaan työnhakuun; paperit vaan kaikkialle. Varmasti näin alkuun tietty raskasta keskittyä hakemiseen, koska pettymys on kova. Hänet potkitaan pihalle myymäläpäällikön pallilta 26 vuoden jälkeen vain siksi, että tilalle voidaan ottaa juuri valmistunut tradenomityttö 1200-1300 e halvemmalla per kuukausi. Nimikeeksi kun lyödään myymälävastaava, niin kaikki on ok.

Tuntuu itsestäkin todella pahalta tämä, mutta ei tässä voi mitään muuta kuin ladata niitä kaikkia voimia ja tunteita siihen toisen skarppaamiseen. Liikaa ei voi jäädä murehtimaan ja pitää mun omastakin elämästäni huolehtia.

Luulisin että ainakin pienemmillä ja vähän syrjemmällä olevilla paikkakunnilla ei voi olla firma yhtä kranttu hakijoiden suhteen kuin isommissa kaupungeissa missä tarjontaa on vaan täytyy löytää kaveri johon voi luottaa että se sitoutuu hommaan pidemmäksi aikaa. Oli ikä mikä hyvänsä. Itse vaihdoin jonkin aikaa sitten työpaikkaa ja kuulin myöhemmin että siihen minun hoitamaan asiantuntijahommaan oli tullut uusi tyyppi joka oli 50+. Eli tapauskohtaista mutta ei mitenkään toivotonta löytää uusi duuni.

Luulisin että ainakin pienemmillä ja vähän syrjemmällä olevilla paikkakunnilla ei voi olla firma yhtä kranttu hakijoiden suhteen kuin isommissa kaupungeissa missä tarjontaa on vaan täytyy löytää kaveri johon voi luottaa että se sitoutuu hommaan pidemmäksi aikaa. Oli ikä mikä hyvänsä. Itse vaihdoin jonkin aikaa sitten työpaikkaa ja kuulin myöhemmin että siihen minun hoitamaan asiantuntijahommaan oli tullut uusi tyyppi joka oli 50+. Eli tapauskohtaista mutta ei mitenkään toivotonta löytää uusi duuni.

Ko. henkilö asuu pikkukaupungissa isomman kaupungin vieressä. Eli ainakin tämän pienemmän kaupungin suhteen pitää paikkansa, ettei hakijoita ole mitenkään jonoiksi asti kaupan alan töihin.

Oon vaihtanut työpaikkaa 2-3 vuoden välein itse. Tuollaista 26 vuoden työuraa vastuullisessa tehtävässä (esimiehenä) ja potkuja siihen päälle vain säästösyistä ei oikeen osaa edes tajuta. Miten pahalta tuollainen voikaan tuntua? Itselläni oli jo riittävän ilkeetä kun 2-vuotinen ura tehtaassa päättyi 5 viikon sairasloman vuoksi. Ilmoitus tuli pari päivää ennen joulua ja tilalleni valittiin uusi mies, jota minun tuli kouluttaa viimeiset päivät. Se on pientä verrattuna tuollaiseen vuosikymmeniä kestäneen uran katkaisemiseen.

Oli kesätyöntekijöiden rekrytapahtuma tossa hiljattain, niin kaverit sanoi että sinne käveli tyyppejä suunnilleen ovenraamit kaulassa, kaikki osataan ja homma kuin homma on hallussa. Liekö jossain neuvottu olemaan itsevarma?

Ei mene toiselle kierrokselle nuo kaverit.

Mä olen varmaan liiankin rehellinen mun osaamisen suhteen haastatteluissa. "En mä kyllä oikein osaa mitään, mutta yleensä oon oppinut suht ripeästi hommat." Tollasella lauseella pääsin viimeeks töihin :rolleyes: Toki mulla nyt oli saman vuokrafirman kautta jotain suosituksia kun olin hoitanut hommani aikaisemmissa työpaikoissa ihan ok.

Oli kesätyöntekijöiden rekrytapahtuma tossa hiljattain, niin kaverit sanoi että sinne käveli tyyppejä suunnilleen ovenraamit kaulassa, kaikki osataan ja homma kuin homma on hallussa. Liekö jossain neuvottu olemaan itsevarma?

Ei mene toiselle kierrokselle nuo kaverit.
Tuohan on ihan peruskauraa ammattikorkeakouluissa ja yliopistoissa. Ne kovaäänisimmät uraohjuksia muistuttavat kauluspaitasankarit tuntuvat tietävät kaiken kaikesta jo ennen kuin tutkinto on edes valmis (tiesivät jo syntyessään kaiken). Sitten voi olla muutamat eteisen ovenkarmit kaulassa, kun tullaan kaikkitietävänä paikalle. Kyllä opiskelijalta ja vastavalmistuneelta pitää nöyryyttä ennen kaikkea löytyä, koska melkoinen märkäkorva sitä vielä on koulunpenkin jättäessä. Joku vuosi sitten oli juuri Tekniikka&Talous-lehdessä hyvä artikkeli eräästä vanhan liiton yrityspatruunasta, joka paheksui sitä, että TKK:lta tulee vastavalmistunut kaveri töihin, joka luulee kykenevänsä opeillaan muuttamaan kaiken, vaikkei ymmärrä vielä käytännöstä mitään.

Se on jotenkin söpöä, kun kesätyöhakemuksessa on omiksi vahvuuksiksi ilmoitettu "synnynnäinen johtajuus". Vitsihän se oli. Toivottavasti.

Se on jotenkin söpöä, kun kesätyöhakemuksessa on omiksi vahvuuksiksi ilmoitettu "synnynnäinen johtajuus". Vitsihän se oli. Toivottavasti.

Ei kai kukaan oikeasti kirjoita tollasia hakemuksiin? :D

Kyseessähän on siis rahaa arvostava avarakatseinen tyyppi. Kyllä tuommoiselle tyypille on monessa firmassa paikka alempana johtajana.

Oikeasti siellä on hakijana alikersantiksi halunnut möykkäävä viestimies, joka haaveilee saavansa jotain kaapeleihin liittyviä hommia, että voi pihistää välistä ja myydä kuparit romikselle.

Noita on alan tapahtumissa aika hauska sivukorvalla kuunnella kun 19v fuksit pätee jollekin stora ensolaiselle kesätyörekrytiskillä olevalle kuinka kuulemma rfid-tarrateknologian parissa olisi kivempi työskennellä ku paperibisneksessä ku hienopaperien menekki tippuu 5 pinnaa vuodessa. Tämä sillä itsevarmuudella jonka voi vaan saada kauppiksessa ja kuitenkin oikeassa elämässä eroteta hienopaperia ja kartonkia toisistaan..

Mä olen ollu siellä tiskin toisella puolella vastaamassa kysymyksiin (Saksassa tosin) ja voisin sanoa että huvittavaa katsella niitä kauluspaidassa tyhmiä kyseleviä:)

Itse ainakin olen aina asenteella kerran märkäkorva aina märkäkorva ja sitä varten mä sinne haen että voin oppia enkä että yrittäisin päteä hirveästi..

E. Mitä tahtoisin sanoa on se että jos mä joskus jotain palkkaamassa olen niin paikkaa ei todellakaan saa ylimielisellä asenteella vaan sillä että haluaa tulla oppimaan, ei opettamaan..

Jännä muuten nyt, kun saatiin firmasta kenkää oikein joukolla, niin katsella tuttujen CV:eitä netissä. Jotkut ovat keksineet itselleen uudet tittelit, vaikka olivat ihan samassa hommassa meikän kanssa. Siellä on tyyliin "techincal supervisor manager" vaikka jamppa teki normi koodiapinan touhuja. Managerihommat kiinnostaisivat kovasti - tai vaativat asiantuntijatehtävät. Itse en mitään halsteria ihmeellisempää heille käteen kuitenkaan antaisi. Johtajakokemustakin löytyy. Pari kertaa koittivat neukkarissa päteä ja pomottaa vanhempaa gonainsinööriä. Joukkovittuilun seurauksena ei ollut vessaan itkemään lähteminen kaukana. Vastaavasti joillain tosi hyvillä kavereilla on CV:t todella lyhyitä ja oikeastaan vähätteleviä.

Tämä nyt ei liity työnhakuun suoraan, mutta nykyään tulee katseltua ihmisten profiileja netissäkin ihan eri tavalla. Mitä enemmän on taitoa ja leadershippiä, sitä todennäköisimmin kyseessä on douchebägi. Mahdollisesti korpaalin natsat ja jotain maanpuolustus ry toimintaa taustalla.

Kattellut silläsilmällä viimeaikoina duuni-ilmoituksia ja aikasen usein työnantajat toivovat "näyttöä tuloksekkaasta myyntityöstä", milläs arvon toverit tämän tuotte hakemuksissanne esille ?

Oon aina ihmetellyt, että minkä helvetin takia pitäis vetää joku piirimyyjän puku päälle työhaastatteluun, jos itse työtehtävissä ei käytetä pukua? Itse en aio kyllä yhteenkään työhaastatteluun vetää pukua päälle vain sen haastattelun takia, ennen kuin tosiaan on tarvetta edustaa työssään. Jos joku saa saman paikan oman nenän edestä vain sillä, että sattui näyttämään liittymäkauppiaalta, niin ei ole kyllä sen arvoinen työpaikka. Muutenkin koko työnhaku on mennyt nykyään ihmeelliseksi, hakemuskin pitää olla kun suoraan Leinon helkavirsistä tai muuten ei paikka aukea kaupan kassalle.

Kattellut silläsilmällä viimeaikoina duuni-ilmoituksia ja aikasen usein työnantajat toivovat "näyttöä tuloksekkaasta myyntityöstä", milläs arvon toverit tämän tuotte hakemuksissanne esille ?

No kannattaisiko valita se helpoin tie ja kertoa konkreettisista myyntituloksista (€/kpl tms) mitä on saavuttanut? Tai läväyttää liitteeksi viimevuoden palkkakuitit (provisiopalkkaisella)?;)

No kannattaisiko valita se helpoin tie ja kertoa konkreettisista myyntituloksista (€/kpl tms) mitä on saavuttanut? Tai läväyttää liitteeksi viimevuoden palkkakuitit (provisiopalkkaisella)?;)

No eipä viitti myyntituloksia levitellä, koska nykyisen firman säännöt kieltävät sellaisen.

No eipä viitti myyntituloksia levitellä, koska nykyisen firman säännöt kieltävät sellaisen.
Laita joku suhdeluku. Jotain linjalta x prosenttia suurempi kuin yrityksessämme keskimäärin, y prosentin nousu aiempaan vuoteen verrattuna, z prosenttia yli asetettujen tavoitteiden.

Miten kuvailisitte raksan työkokemusta kun hakee insinööriopiskelijana ensimmäisiin kesätöihin?
Itsellä n. 20kk työkokemusta rakennuksilta mutta en keksi miten kertoisin siitä järkevästi CV:ssä. Tullut tehtyä vähän kaikenlaista mutta työt myös olleet vaihtelevia eli ei oikein voi kuvailla osaavansa kattavasti mitään tiettyä osa-aluetta.

Soittelin tänään työpaikkojen perässä, pyydettiin lähettämään sähköpostissa vapaamuotoinen hakemus. Pistin juuri postia menemään, seuraavat päivät melkoista kuumottelua... :rolleyes:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom