Lusikka bicepkingin lämmittämään soppaan: hoidan kasvuyrityksen rekrytointia (kaiken muun ohella) ja olen haastatellut päälle tuhat hakijaa tässä vuosien saatossa, palkannut useita kymmeniä. Alamme on enempi tai vähempi vetävä, eli hakemuksia tulee yleensä riittävästi ja pääsee valitsemaan hyvistä. Tuolla positiivisuudella ON merkitystä, ainakin meille. Kun haetaan voimakasta kasvua, tehdään vaikeeta duunia (kilpailu kovaa), jengin osaamisen pitää olla mielellään ylivertaista, niin osaamisen lisäksi asenne ratkaisee kenet nappaan mukaan veneeseen.
Kerran, toistan KERRAN, olen palkannut negatiivisen ihmisen. Valitti ja vinkui haastattelussa (tosin vasta toisella kierroksella) ja toi ilmi tyytymättömyytensä ja väsymyksensä silloiseen nykyiseen paikkaan. Silti palkkasin, koska oli (ja on) rautainen ammattilainen. Mutta ei mene montaa viikkoa kuukaudessa, etteikö kyseisen ihmisen negatiivisuus työllistäisi minua hänen esimiestään. Olen jopa omalta esimieheltäni (hallituksen puheenjohtajalta) saanut huomautuksen kyseisen ihmisen asenteesta. Ja tässä tämä asenne on pointti. Kun kaikki me teemme pitkää päivää ja työskennellään paineen alla, niin yksi negatiivinen veneessä voi keikuttaa liikaa, vetää liikaa muiden fiilistä. Olen tullut siihen tulokseen, että organisaatio/tiimi kestää yhden negatiivisen kun muut repii häntä positiiviseksi, mutta heti jos on kaksi negatiivista, niin aletaan upota. Tyyppi on hyvä tekijä, mutta näkee aina kaikessa ongelmia ja uhkia, ei mahdollisuuksia ja ratkaisuja. Kyseisen ihmisen elämä on aina rankkaa. Välillä käy ihan sääliksi tuollainen paska-asenne. Toki esimiehenään tuen häntä ja koitan kääntää positiiviseksi, olen laittanut kursseille ja sitä rataa, mutta senkin ajan ja energian kun voisi käyttää hänen vahvuuksien kehittämiseen, niin avot.
Joten, näin työnantajan vinkkelistä positiivisuudesta EI OLE HAITTAA työnhaussa ja elämässä. Lasini on aina puoliksi täysi, silloinkin kun se on ihan, ihan tyhjä, Ja kyllä, asenteellani (ja kovalla työnteolla) olen noussut assarin paikalta tj:n paikalle. Ja 3-5 vuoden sisällä luette minusta ja firmastani Talouselämästä ja Kauppalehdestä, eikä pelkästään Monsterin mainoksessa ;)