Samanlaisia apinoita kuin itsekkin olen/olette ovat myös ne ihmiset niissä paremmissa työpaikoissa. Itselleni se tuli aika isona yllätyksenä kun koulussa tuntui että esim. autoinsinöörin on maailman viisain ihminen ja kaikki korkeakoulutuksen vaativat työpaikat ovat uskomattoman vaativia ja vaikeita. Työnhaku on maailman helpoin asia, kun siihen asennoituu oikein. Tähän mennessä olen päässyt jokaikiseen työpaikkaan, jonka haastatteluun olen päässyt. Ja ei, tämä ei todellakaan tarkoita että olisin todella viisas ja muutenkaan yli-ihminen. Tässä minun resepti onnistuneeseen työnhakuun ja elämään muutenkin, koska työnhakukin on sitä, osa elämää.
1. Lukekaa tämä kirja:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Miten_saan_ystäviä,_menestystä,_vaikutusvaltaa
2. Sisäistäkää mitä em. kirjassa lukee
3. Miettikää että millä tavalla ihmiset jotka tekevät teidän mielestä saavuttamattomissa työtehtävissä töitä, eroavat teistä. Vastaus on yleensä tämä: "Eivät ole paljoa älykkäämpi, isoin ero on siinä että heillä on hyvä itsetunto"
4. Kun keksitte eroavaisuudet, ruvetkaa treenaamaan heikompia osa-alueitanne. Kyllä, treenata voi muutakin kuin hauista ja rintaa. Nykymaailma on vaan sen verran kieroutunut, että yleensä fyysiset ominaisuudet nostetaan jalustalle. Fyysinen ja henkinen kehitys kulkevat käsi kädessä enemmän kuin moni uskookaan. Hyvä kroppa nostaa itsetuntoa, hyvä itsetunto helpottaa hyvän kropan saamista.
5. Kun olette mielestänne treenanneet heikkoja puolianne tarpeeksi, testatkaa oletteko treenanneet niitä oikeasti tarpeeksi. Esim. jos olet kärsinyt huonosta itsetunnosta, ja olet nyt treenannut sitä, ei pitäisi tuottaa vaikeuksia kertoa esim. kaupan kassatädille puujalkavitsiä. Tai laulaa metrossa (selvinpäin).
6. Kun olette saavuttaneet halutut henkiset ominaisuudet, tuppaa ne "ongelmat" häviämään itsekseen. Se nykyinen työpaikka ei ehkä olekkaan maailman paskin. Raha ei ehkä olekkaan tärkein asia maailmassa. Voit säilyttää kaverit jotka saavat paremman työpaikan kuin sinä. Jos se työpaikka on edelleenkin paska, sinulla on noin 17000 kertaa paremmat mahdollisuudet saada haluamasi työpaikka.
Itsetunto/rohkeus on se mistä minua on kehuttu useaan otteseen. Ja ei, se ei ole tullut itsekseen, sen eteen olen joutunut tekemään töitä. Aivot saavat nykyisin niin vähän oikeanlaisia ärsykkeitä, että niitten treenaaminen on yhtä mukavaa kuin salilla käynti alussa. Penkkitulos nousee vaikka tekniikat on päin persettä. Sama homma toimii aivoille.
PERSPEKTIIVI. Olen aina ollut vannoutunut perspektiivi-fani. Jos pystyt selittämään aivoillesi, miksi sinulla on asiat paremmin kuin sillä stereotyyppisellä afrikkalais-lapsella, pystyt luultavasti nauttimaan elämästä paremmin kuin 99% kanssaeläjistäsi. Ja kaikki voivat/osaavat sanoa, että "minulla on asiat paremmin kuin monella muulla", mutta vain murto-osa ihmisistä saa aivonsa uskomaan sen. Mutta, sama homma kuin esim. 150kg natu-penkin kanssa, lähes kaikki pystyyvät sen saavuttamaan, mutta aika harva jaksaa treenata tarpeeksi siihen tavoitteeseen. Aivojen kanssa toimii onneksi sama juttu kuin tuon penkkituloksen kanssa, jos tähtäät siihen 150 kiloon, ja et pysty saavuttamaan sitä, tuskin sinua harmittaa että sait nostettua 140 kiloa. Jos harmittaa, sinulla on edelleen itsetunto-ongelmia, treenaa lisää itsetuntopuolta.
Minun tarina on se, että olen lapsena ollut huomattavan ylipainoinen, ja koulukiusattu (ei mitenkään hirveästi). Tulen myös pieneltä kylältä josta aika harvat ponnistaa pitkälle. Itse-tunto on ollut todella huono ajottain, ja fyysinen olemus lähinnä kuvottava. Nykyisin teen unelmatyötä, minulla on terve parisuhde (niin kauniin naisen kanssa että en olisi ikinä edes osannut unelmoida teinipullukkana), olen 99% ajasta onnellinen ja kehitys jatkuu koko ajan ylöspäin lähes kaikilla osa-alueilla. Kaikki tämä ei ole tottakai tullut ilmaiseksi. Fyysistä treeniä paljon, henkistä treeniä myös, ja kuten aikaisemmin sanoin, ne kulkevat todella paljon käsi kädessä. Pelkät isot lihakset harvemmin tekevät kenestäkään onnellista, ja isojen aivojen avulla oppii lopulta sanomaan oikeissa paikoissa ja oikeille asioille FUCK IT. Ei ole sen arvoista.
Lopuksi, bicepkingin vinkit työnhakuun:
1. Jos et pääse haastatteluun, vikaa on cv:ssä/hakemuksessa. Korjaa niitä. Kaverit jotka on hyvissä työpaikoissa osaa luultavasti auttaa.
2. Jos pääset haastatteluun, mutta et töihin, vikaa on sinun haastattelukäyttäytymisessä.
-Hymyile koko ajan
-Älä pidä käsiä puuskassa jne, kehonkieli on monesti tärkeämpää kuin cv:n sisältö, jos et osaa kehonkieltä, lue joku sitä käsittelevä kirja.
-Kysy aina haastattelun lopuksi, että saatko paikan! Tätä ei voi korostaa liikaa!
-Ole hauska, 9/10 palkkaa sinut todennäköisemmin jos saat heidät nauramaan. Tähän tulee varmasti kommentteja että "en palkkaisi pelleä" Edelleen, 9/10 palkkaa sen pellen.
Ja lopuksi, älkää miettikö niitä suhteita, itse olen saanut lähes kaikki työpaikat ilman suhteita.
Bonus: Kysykää aina entisestä työpaikasta lähtiessä suosittelijaa!
Onnea työnhakuun murmelit!