Työnhaku! (vinkit, ohjeet ja mielipiteet)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jp-84
  • Aloitettu Aloitettu
Nyt kaivattasi pientä jelppiä :) Eli yrityksen sisäisessä haussa itseäni kiinnostava työtehtävä. Ilmoituksessa annettu yhteyshenkilön yhteystiedot, keneltä voi tiedustella asiasta lisää. Eli mitä vinkkejä teillä olisi, mitä tuollaisessa kannattaisi soittaessa kysellä? Tottakai kerrotaan hieman omista taustoista ja ilmaistaan kiinnostus tehtävää kohtaan, mutta mitä muuta? Kun ei viitsis ihan niitä näitäkään soitella :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nyt kaivattasi pientä jelppiä :) Eli yrityksen sisäisessä haussa itseäni kiinnostava työtehtävä. Ilmoituksessa annettu yhteyshenkilön yhteystiedot, keneltä voi tiedustella asiasta lisää. Eli mitä vinkkejä teillä olisi, mitä tuollaisessa kannattaisi soittaessa kysellä? Tottakai kerrotaan hieman omista taustoista ja ilmaistaan kiinnostus tehtävää kohtaan, mutta mitä muuta? Kun ei viitsis ihan niitä näitäkään soitella :)
Työn sisällöstä, tarkemmasta tehtävänkuvasta (olettaen ettei näiden jo pitäisi olla sinulle itsestäänselviä työn kautta), työsuhteen ehdoista, siitä millaista henkilöä he tehtävään etsii... kaikesta mikä sua vielä kiinnostaa ennen kun päätät haetko vai et. Tietysti firman sisällä jo olevana noista on sulla osa jo varmaan tiedossa.

Määki aattelin hakea firman sisäistä jobia. Vähän mietityttää, että kuinka paljon kerron itsestäni (CV:tä tuskin kannattaa laittaa).
Riittääköhän lyhyt kuvaus 'taidoistani' ja jotain diibadaabaa, notta pääsee haastatteluun, jos pääsee...

Eiköhän CV ole jo talossa jemmassa jos sisäistä hakua ajattelee. Riippu tietysti talon koosta, mutta kyllähän talon sisällä työntekijät aika hyvin tunnetaan, eli voisi riittää vain kiinnostuksen ilmoittaminen uutta paikkaa kohtaan.

Elikkä tekisi mieli hakea yhtä paikkaa Pohjois-amerikassa. Onko teillä tiedossa minkälaisia CVn malleja USA:ssa käytetään? Eurooppalaisen mallin (europass) CV olisi sitten se varavaihtoehto jos ei amerikkalaista mallia löydy.
Hakulomake on normaali nettihaku, jossa on samantyyppiset kysymykset mitä suomalaistenkin kansainvälisten yritysten nettihauissa käytetään.

Ilmeisesti tapana on laittaa hakemuksen liitteeksi CVn lisäksi vielä "cover letter". Onko teillä tietoa tämän tyylistä/suositeltavasta sisällöstä?

Elikkä tekisi mieli hakea yhtä paikkaa Pohjois-amerikassa. Onko teillä tiedossa minkälaisia CVn malleja USA:ssa käytetään? Eurooppalaisen mallin (europass) CV olisi sitten se varavaihtoehto jos ei amerikkalaista mallia löydy.
Hakulomake on normaali nettihaku, jossa on samantyyppiset kysymykset mitä suomalaistenkin kansainvälisten yritysten nettihauissa käytetään.

Ilmeisesti tapana on laittaa hakemuksen liitteeksi CVn lisäksi vielä "cover letter". Onko teillä tietoa tämän tyylistä/suositeltavasta sisällöstä?

Millekkä alalle olet hakemassa? CV on kuitenkin tosi erilainen riippuen haetko rahoitusalalle vai esim. markkinoinnin tehtäviin. Europassin CV on aika huono ja en suosittelisi sitä edes Euroopassa, mutta tämä on toki vain henkilökohtainen mielipide. Yleensä CV (lue. Resume) on jenkeissä yksisivuinen varsinkin uran alussa ennen kuin on oikeasti paljon kokemusta.

Cover letterissä kerrotaan lyhyesti miksi sinä olet sopiva / paras hakija.

Joo, itse hain reilu vuosi sitten jenkkeihin myos duuniin ja sain paikan. Tosiaan se riippuu todella paljon alasta minne haet, itse hain kauppakorkeakoululla sijaitsevaa tyopaikkaa. Mun cover letter sisalsi: Kuka olen, mista, mita olen tehnyt, miksi minua kiinnostaa tama paikka, mita kursseja /toita olen tehnyt mitka liittyvat tahan ja miten ne voivat auttaa minua, mita tarjottavaa minulla on yritykselle. Naista tuli noin 4 kappaletta. Cv taas oli hyvinkin pelkistetty missa oli listattuna vain koulut ja duunit. Muistaakseni katsoin mallia http://www.resume-resource.com/examples.html taalta loytyy myos cover letter vinkkeja ja malleja. kuitenkin mun CV:n rakenne oli lyhykaisyydessaan:

Oikea ylakulma
Nimi
Osote
Puh
Sposti

Objective:
Mita odotan duunilta, mika mua kiinnostaa jne.
Education:
Koulut normaalisti aikajarjestyksessa.
Computer Skills:
Koska hain paikkaa ohjelmoijana tahan tietenkin listasin mita olen koodannut ja mita ohjelmointikielia hallitsen jne.
Work Experience
Tanne vaan kaikki tyokokemus, mutta jos sulla on paljon patkatoita, niin listaisin vaan taman tyopaikan kannalta oleelliset
Language Skills:
Kavin ottamassa TOELF-kielitasotestin joku reilu vuosi ennen tan paikan hakua, niin tanne pistin sen tuloksen vaikkei se ollut enaan "voimassa" ja kirjoitellin vahan miten muuten oon opiskellut jo 6kk yhdysvalloissa englanniksi.

Mulla tosin mun jenkkikaverit ja sen hetkiset opettajat viela arvioi ja antoi vinkkeja tohon kirjoitus ja ulkoasuun ennen kuin laitoin ne menemaan mihkaan, mutta eikohan ne ihan asialliset olleet kuin ainoastaan tahan paikkaan hain ja paasin.

Huom! Yhdysvaltoihin haettaessa, sun ei kannata tai et edes saa laittaa cv:hen esim ikaa, kuvaa, etnista taustaa. Nama asiat eivat saa vaikuttaa haettavaan paikkaan eika niita silloin laiteta. Kuulin huhua, etta sut voidaan hylata vain siksi, etta olet laittanut em. tietoja ja ne ei kuulu hyvaan cv:hen vaikka olisit miten muuten huipputyyppi kys. hommaan.

Joo, itse hain reilu vuosi sitten jenkkeihin myos duuniin ja sain paikan. Tosiaan se riippuu todella paljon alasta minne haet, itse hain kauppakorkeakoululla sijaitsevaa tyopaikkaa. Mun cover letter sisalsi: Kuka olen, mista, mita olen tehnyt, miksi minua kiinnostaa tama paikka, mita kursseja /toita olen tehnyt mitka liittyvat tahan ja miten ne voivat auttaa minua, mita tarjottavaa minulla on yritykselle. Naista tuli noin 4 kappaletta. Cv taas oli hyvinkin pelkistetty missa oli listattuna vain koulut ja duunit. Muistaakseni katsoin mallia http://www.resume-resource.com/examples.html taalta loytyy myos cover letter vinkkeja ja malleja. kuitenkin mun CV:n rakenne oli lyhykaisyydessaan:

Oikea ylakulma
Nimi
Osote
Puh
Sposti

Objective:
Mita odotan duunilta, mika mua kiinnostaa jne.
Education:
Koulut normaalisti aikajarjestyksessa.
Computer Skills:
Koska hain paikkaa ohjelmoijana tahan tietenkin listasin mita olen koodannut ja mita ohjelmointikielia hallitsen jne.
Work Experience
Tanne vaan kaikki tyokokemus, mutta jos sulla on paljon patkatoita, niin listaisin vaan taman tyopaikan kannalta oleelliset
Language Skills:
Kavin ottamassa TOELF-kielitasotestin joku reilu vuosi ennen tan paikan hakua, niin tanne pistin sen tuloksen vaikkei se ollut enaan "voimassa" ja kirjoitellin vahan miten muuten oon opiskellut jo 6kk yhdysvalloissa englanniksi.

Mulla tosin mun jenkkikaverit ja sen hetkiset opettajat viela arvioi ja antoi vinkkeja tohon kirjoitus ja ulkoasuun ennen kuin laitoin ne menemaan mihkaan, mutta eikohan ne ihan asialliset olleet kuin ainoastaan tahan paikkaan hain ja paasin.

Huom! Yhdysvaltoihin haettaessa, sun ei kannata tai et edes saa laittaa cv:hen esim ikaa, kuvaa, etnista taustaa. Nama asiat eivat saa vaikuttaa haettavaan paikkaan eika niita silloin laiteta. Kuulin huhua, etta sut voidaan hylata vain siksi, etta olet laittanut em. tietoja ja ne ei kuulu hyvaan cv:hen vaikka olisit miten muuten huipputyyppi kys. hommaan.

Kiitokset avusta!
Paikka on tekniseltä alalta. Koulutukseltani olen MS engineering.
Tuo resume (cvn korvike) on siis ilmeisesti hakemuskohtainen, koska niihin laitetaan toi "objective"? Toi kuvan ja iän laittaminen onkin aika erikoinen juttu. Toisaalta tulee se syntymäaika ainakin sinne nettihakemuksen lomakkeisiin.

Joo, no toki toi objective voi olla sellanen yleispätevä, mutta itse ainakin kirjotan kaikki hakemukset just eikä melkeen haettavaa työpaikkaa silmällä pitäen. Mun mielestä mun hakemus ei ollut sinällään mikään hohdokas, mutta ihan "perus juttuja". 1.5 viikon päästä on loppumassa duunit täällä, töitä riittäis ja palkkaa tulis, mutta mun on ihan pakko jatkaa opintoja, muuten tulee kenkää koulusta, kun loppuu opiskeluaika kesken. Noh pomo tarjos etätyömahdollisuutta ainakin seuraavaksi vuodeksi ja sitten varmaan haen tänne suorittamaan DI:n tutkintoa kunhan amk:sta valmistun toivottavasti ensi keväänä.

Tosta cv:n ja resumen eroista. CV sisältää aivan kaikki sun saavutukset ja mitä olet ikinä tyyliin urallasi tehnyt ( koulut, julkaisut, tutkimustyö, puheet, konfferenssit jne. ) ja resume on lyhyempi yhteenveto joka yleensä kirjotetaan aina haettavaan työpaikkaan erikseen ja siinä painotetaan tähän hommaan liittyviä tietoja ja taitoja. Toki jos olet suorittanut jotain yleispäteviä opintoja mitkä näyttävät todella hyvältä paperilla niihin kannattaa viitata ohimennen. Suomessa ja Euroopassa yleensä se on että saatekirje ja cv ja jenkeissä se on saatekirje ja resume.

Voi olla vaikea saada paikkaa, kun h1b viisumit on loppuneet ja uudet tulee hakuun huhtikuussa. Lähinnä O viisumilla voi päästä töihin ja firmat ei tahdo jaksaa niitä hakea, kun paperinpyörityksenmäärä on valtaisa. Jos jotain teknisiä hommia haet niin valmistaudu kunnolla, haastatteluissa ainakin it puolella painotetaan teoriaa ihan eri tavalla kuin suomessa.

Voi olla vaikea saada paikkaa, kun h1b viisumit on loppuneet ja uudet tulee hakuun huhtikuussa. Lähinnä O viisumilla voi päästä töihin ja firmat ei tahdo jaksaa niitä hakea, kun paperinpyörityksenmäärä on valtaisa. Jos jotain teknisiä hommia haet niin valmistaudu kunnolla, haastatteluissa ainakin it puolella painotetaan teoriaa ihan eri tavalla kuin suomessa.

Oho en tiennyt, että noihin viisumeihin on vuosirajat, no onneksi ei koske mua tällä hetkellä.

ite menin työmaanlaidalle ja huusin katolla työskentelevälle kaverille pääsekö töihin, no se se anto pomon numeron ja nyt on kaks vuotta oltu palkkalistoilla:D

Opiskelen kolmatta vuotta AMK:ssa konetekniikkaa ja olen toiminut kesätyöpaikassa kolme viimeistä viikkoa ammattikoululaisen perehdyttäjänä (työturvallisuus, työtehtävien opetus, yms. yleinen perehdyttämiseen kuuluvat asiat). Onko järkevää/kannattaako tästä perehdyttämisestä kysyä mainintaa työtodistukseen, vai nauraako tehtaanjohtaja ulos toimistosta? Arvostetaanko ylipäätänsä tuollaista asiaa työnhaussa? Olen kyseisessä yrityksessä ensimmäistä kesää töissä ja kyse on yksi Suomen suurimmista yrityksistä.

Opiskelen kolmatta vuotta AMK:ssa konetekniikkaa ja olen toiminut kesätyöpaikassa kolme viimeistä viikkoa ammattikoululaisen perehdyttäjänä (työturvallisuus, työtehtävien opetus, yms. yleinen perehdyttämiseen kuuluvat asiat). Onko järkevää/kannattaako tästä perehdyttämisestä kysyä mainintaa työtodistukseen, vai nauraako tehtaanjohtaja ulos toimistosta? Arvostetaanko ylipäätänsä tuollaista asiaa työnhaussa? Olen kyseisessä yrityksessä ensimmäistä kesää töissä ja kyse on yksi Suomen suurimmista yrityksistä.

Kannattaa. Perehdyttäminen on tärkeä asia, myös myöhemminkin uralla.

Taas lähti pari hakemusta. Yksi avoin ulkomaille sukellustietokoneita valmistavaan firmaan ja yksi Suomeen firmaan, joka tekee elektroniikkaa panssarivaunuihin.

Saldo: yli 30 hakemusta pistetty, ja kaksi haastattelua. Ja nekin juuri niihin paikkoihin, mihin en kuvitellut koskaan saavani edes "kiitos ei"-vastausta, koska ihan liian kovan tason paikkoja.

Mä olen nyt menossa työhaastatteluun ja voitte kuvitella, että jännittää. Olen ollut neljä vuotta kotona (esikoisen syntymästä asti, nyt siis kaksi lasta) ja nyt olisi tarkoitus palata työelämään. Ennen olin varsinainen uraohjus ja ennen lapsia olin vuosikausia töissä ja hyvissä hommissa. Eli hyviä vinkkejä voisi antaa. En voinut kuvitella, että näin voisi jännittää yksi työhaastattelu. Eniten jännittää se miten työhaastattelussa suhtaudutaan yh-äiteihin. Mutta onhan sitä vähän työelämästä vieraanunut kun näin monta vuotta ollut kotona. Olen sentään opiskellut viime vuosina kuitenkin, ettei kaikki tieto ole unohtunut.

Vuoden alusta pitäisi repäistä jostain työ/opiskelupaikka. Ennen inttiin lähtöä valmistuin talonrakentajaksi, mutta intti pistänyt pään niin hyvin sekaisin etten tiedä kiinnostaako tuo ala enää oikeastaan yhtään ja mikään muu kuin pelastusopistoon hakeminen ei kuulosta mielenkiintoiselta ja fyysisiin testeihin meno tällä kunnolla(Kiitos SA!) tuntuu melko turhalta......perkele! Avautuminen päättyy...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom