Joo, itse hain reilu vuosi sitten jenkkeihin myos duuniin ja sain paikan. Tosiaan se riippuu todella paljon alasta minne haet, itse hain kauppakorkeakoululla sijaitsevaa tyopaikkaa. Mun cover letter sisalsi: Kuka olen, mista, mita olen tehnyt, miksi minua kiinnostaa tama paikka, mita kursseja /toita olen tehnyt mitka liittyvat tahan ja miten ne voivat auttaa minua, mita tarjottavaa minulla on yritykselle. Naista tuli noin 4 kappaletta. Cv taas oli hyvinkin pelkistetty missa oli listattuna vain koulut ja duunit. Muistaakseni katsoin mallia
http://www.resume-resource.com/examples.html taalta loytyy myos cover letter vinkkeja ja malleja. kuitenkin mun CV:n rakenne oli lyhykaisyydessaan:
Oikea ylakulma
Nimi
Osote
Puh
Sposti
Objective:
Mita odotan duunilta, mika mua kiinnostaa jne.
Education:
Koulut normaalisti aikajarjestyksessa.
Computer Skills:
Koska hain paikkaa ohjelmoijana tahan tietenkin listasin mita olen koodannut ja mita ohjelmointikielia hallitsen jne.
Work Experience
Tanne vaan kaikki tyokokemus, mutta jos sulla on paljon patkatoita, niin listaisin vaan taman tyopaikan kannalta oleelliset
Language Skills:
Kavin ottamassa TOELF-kielitasotestin joku reilu vuosi ennen tan paikan hakua, niin tanne pistin sen tuloksen vaikkei se ollut enaan "voimassa" ja kirjoitellin vahan miten muuten oon opiskellut jo 6kk yhdysvalloissa englanniksi.
Mulla tosin mun jenkkikaverit ja sen hetkiset opettajat viela arvioi ja antoi vinkkeja tohon kirjoitus ja ulkoasuun ennen kuin laitoin ne menemaan mihkaan, mutta eikohan ne ihan asialliset olleet kuin ainoastaan tahan paikkaan hain ja paasin.
Huom! Yhdysvaltoihin haettaessa, sun ei kannata tai et edes saa laittaa cv:hen esim ikaa, kuvaa, etnista taustaa. Nama asiat eivat saa vaikuttaa haettavaan paikkaan eika niita silloin laiteta. Kuulin huhua, etta sut voidaan hylata vain siksi, etta olet laittanut em. tietoja ja ne ei kuulu hyvaan cv:hen vaikka olisit miten muuten huipputyyppi kys. hommaan.