Työnhaku! (vinkit, ohjeet ja mielipiteet)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jp-84
  • Aloitettu Aloitettu
Eniten jännittää se miten työhaastattelussa suhtaudutaan yh-äiteihin.
Jos tuo huolestuttaa, ei sun tarvitse kertoa haastattelussa olevasi yh. Riippuu tietysti haastattelijasta miten hän suhtautuu, ja miksi ylipäätään ottaa tuon esille jos et itse mainitse.

Toivottavasti saat paikan!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei tarvitse kertoa, mutta kyllä mä suosittelen kertomaan aika rehellisesti tilanteen, jos sitä kysytään. Koeajalla tulee kyllä sitten lähtö, jos kovasti todellisuutta pyöristelee. Syyn keksii aina.

E tsemppiä hakuun!

Opiskelen kolmatta vuotta AMK:ssa konetekniikkaa ja olen toiminut kesätyöpaikassa kolme viimeistä viikkoa ammattikoululaisen perehdyttäjänä (työturvallisuus, työtehtävien opetus, yms. yleinen perehdyttämiseen kuuluvat asiat). Onko järkevää/kannattaako tästä perehdyttämisestä kysyä mainintaa työtodistukseen, vai nauraako tehtaanjohtaja ulos toimistosta? Arvostetaanko ylipäätänsä tuollaista asiaa työnhaussa? Olen kyseisessä yrityksessä ensimmäistä kesää töissä ja kyse on yksi Suomen suurimmista yrityksistä.

Mulle ei tullut mieleen pyytää tuosta perehdyttämisestä mainintaa työtodistukseen vanhasta työpaikasta. Ajattelin kuitenkin voivani mainita asiasta erikseen hakemusten yhteydessä. Voiko tai pitääkö pyytää työtodistusta siitä kun työskentelin vanhassa työpaikassa viikonloppuisin, lomilla ja sitten loppukeväästä olin reilun 1kk ennen seuraavaan työpaikkaan siirtymistä? Pomo ilmeisesti "unohti" lähettää työtodistuksen mulle.

Ei tarvitse kertoa, mutta kyllä mä suosittelen kertomaan aika rehellisesti tilanteen, jos sitä kysytään. Koeajalla tulee kyllä sitten lähtö, jos kovasti todellisuutta pyöristelee. Syyn keksii aina.
En silti pidä kovin todennäköisenä että mammikselta palaavalta kysytään onko vielä lasten isän kanssa yhdessä vai ei. Jos näin käy niin en valehtelisi, mutta en oma-alotteisesti ottaisi puheeksi. Ja jos on jo haastatteluun asti päässyt ja hakemuksessa tuon 4 vuoden tauon ja syyn maininnut, en usko että välttämättä kovin pahasti dissaavat pienten lasten äitejä.

Kunhan arvailen.

Mul Voiko tai pitääkö pyytää työtodistusta siitä kun työskentelin vanhassa työpaikassa viikonloppuisin, lomilla ja sitten loppukeväästä olin reilun 1kk ennen seuraavaan työpaikkaan siirtymistä? Pomo ilmeisesti "unohti" lähettää työtodistuksen mulle.
Voi pyytää ja kannattaakin, työtodistuksista on aina hyötyä kun seuraavan kerran johonkin haet.

Kannattaa muistaa, että se mitä työtodistuksessa lukee, on yksi asia, mutta tärkeämpää on saada suosittelijoita. Työtodistuksen saa automaattisesti joka työpaikasta, suosittelijoita ei. Niitä työnantajat arvostaa ihan helvetisti, kun voi soittaa jollekin joka pystyy allekirjoittamaan kaiken omakehusi ja sen lisäksi kertomaan miten hyvä oikeasti olet.

Huomenna työhaastattelu vartijaksi, mitään hyviä vinkkejä erityisesti alaa silmälläpitäen (ei ennestään tuttu)

Voi pyytää ja kannattaakin, työtodistuksista on aina hyötyä kun seuraavan kerran johonkin haet.

Totta turiset. Mutta mä vähän ajattelin niin, että kun mulla on kuitenkin hyvä työtodistus jo kyseisestä työpaikasta ja se työ oli ihan perus tuotantotyötä, niin en usko että kauheasti merkitsee mun tulevissa töissä. Uskoisin pärjääväni vielä aika pitkälle nyt viimeisimmälläni työkokemuksella, joka on erittäin kova mun opiskeluvuosiin nähden.

Kannattaa muistaa, että se mitä työtodistuksessa lukee, on yksi asia, mutta tärkeämpää on saada suosittelijoita. Työtodistuksen saa automaattisesti joka työpaikasta, suosittelijoita ei. Niitä työnantajat arvostaa ihan helvetisti, kun voi soittaa jollekin joka pystyy allekirjoittamaan kaiken omakehusi ja sen lisäksi kertomaan miten hyvä oikeasti olet.

Mä olen aina kysynyt vanhoja esimiehiä suosittelijoiksi. Mutta mulle tuli sellainen kutina, että vaikka he ovatkin lupautuneet suosittelijoiksi niin voivatko he silti sanoa minusta jotain negatiivistä?

Mä olen aina kysynyt vanhoja esimiehiä suosittelijoiksi. Mutta mulle tuli sellainen kutina, että vaikka he ovatkin lupautuneet suosittelijoiksi niin voivatko he silti sanoa minusta jotain negatiivistä?
Tokihan ne voi sanoa ihan mitä negatiivista haluavat, jos siihen on aihetta. Ideahan siinä suosittelijaksi pyytämisessä on nimenomaan se, että joku henkilö pitää työntekijää enemmän positiivisena kuin negatiivisena tapauksena. Monesti esimies suostuu suosittelijaksi ihan jokaiselle työsuhteen päättävälle ja kertoo sitten puhelimessa, minkälainen henkilö oli kyseessä. Jos työntekijä oli hidas ja saamaton tekemään isoja päätöksiä, niin ei se suosittelija sitä lähde kysyjälle valehtelemaan, vaan toteaa vaikka sen, että isojen päätösten tekeminen ei ollut henkilön vahvin puoli.

Tokihan ne voi sanoa ihan mitä negatiivista haluavat, jos siihen on aihetta. Ideahan siinä suosittelijaksi pyytämisessä on nimenomaan se, että joku henkilö pitää työntekijää enemmän positiivisena kuin negatiivisena tapauksena. Monesti esimies suostuu suosittelijaksi ihan jokaiselle työsuhteen päättävälle ja kertoo sitten puhelimessa, minkälainen henkilö oli kyseessä. Jos työntekijä oli hidas ja saamaton tekemään isoja päätöksiä, niin ei se suosittelija sitä lähde kysyjälle valehtelemaan, vaan toteaa vaikka sen, että isojen päätösten tekeminen ei ollut henkilön vahvin puoli.

Tästä tuli mieleen... Kuinkahan usein suositetlijoille soitetaan ja kuinka usein heiltä kysytään suositeltavan henkilön heikkouksia? Pakkohan siihenkin on varmaan jotain vastata...

Suosittelijat pitää ilmeisesti aina laittaa hakemukseen, jos haluaa pitää mahdollisuudet hyvänä. Rekryfirman kautta olin yhdessä haastattelussa ja siellä kertoivat, että heidän tehtävänä on tarkistaa kaksi suosittelijaa. Ymmärtävät, jos opiskelijoilla ei välttämättä ole kahta entistä esimiestä niin esim. professorit kelpaavat.

Elämäni röyhkein työhakemus. Saksaan. Kerroin kohteliaasti heidän tuotteensa ongelmat, ja kuinka voisin parantaa ne. Esitin aiheeseen liittyvät keksintöni, ja parannuksista tulevan kassavirran nettonykyarvon. Ihme, jos ei tule yhteydenottoa.

Suosittelijat pitää ilmeisesti aina laittaa hakemukseen, jos haluaa pitää mahdollisuudet hyvänä. Rekryfirman kautta olin yhdessä haastattelussa ja siellä kertoivat, että heidän tehtävänä on tarkistaa kaksi suosittelijaa. Ymmärtävät, jos opiskelijoilla ei välttämättä ole kahta entistä esimiestä niin esim. professorit kelpaavat.

Multa on muistaakseni kerran kysytty onko suosittelijoita, mutta ikinä heille ei ole soitettu.

Tosin mulle soitettiin justiin, olin siis suosittelijana. Ei kysytty suositeltavan heikkouksia, vaan vahvuuksia ja millainen on työntekijänä.

Multa on muistaakseni kerran kysytty onko suosittelijoita, mutta ikinä heille ei ole soitettu.

Tosin mulle soitettiin justiin, olin siis suosittelijana. Ei kysytty suositeltavan heikkouksia, vaan vahvuuksia ja millainen on työntekijänä.
Mun suosittelijoille on kyllä soitettu. Ja kun oon ite ollu suosittelijana, on aina kysytty jotain tyyliin "No näetkös jotain riskejä tähän henkilöön liittyen / ilmenikö mitään ongelmia / mikä alue vaatisi eniten kehittymistä". Itse asiassa vahvuuksia ei ole kysytty kertaakaan, kai ne olettaa että jos suosittelijaksi on suostunut, on jo aika lailla positiivisella mielipiteellä lähtökohtaisesti liikkeellä.

Mun suosittelijoille on kyllä soitettu. Ja kun oon ite ollu suosittelijana, on aina kysytty jotain tyyliin "No näetkös jotain riskejä tähän henkilöön liittyen / ilmenikö mitään ongelmia / mikä alue vaatisi eniten kehittymistä". Itse asiassa vahvuuksia ei ole kysytty kertaakaan, kai ne olettaa että jos suosittelijaksi on suostunut, on jo aika lailla positiivisella mielipiteellä lähtökohtaisesti liikkeellä.

Oliko nuo rekryfirman konsultteja, jotka kyseli, vai suoraan palkkaaja? Mun kokemukset rajoittuu lähinnä sellaisiin, joilla ei ole välttämättä varsinaista hr-koulutusta (esim. TJ).

Oliko nuo rekryfirman konsultteja, jotka kyseli, vai suoraan palkkaaja? Mun kokemukset rajoittuu lähinnä sellaisiin, joilla ei ole välttämättä varsinaista hr-koulutusta (esim. TJ).
Ihan suoraan palkkaaja, rekryfirmojen kautta hakemisesta mulla ei ole kokemusta (ellei jotain opiskeluaikojen kesätöitä lasketa).

On soitetettu useamman kerran muistaakseni viimeiseen kolmeen duunipaikkaan on ainakin yksi suosittelija käyty läpi. Olen hyvissä väleissä kaikkien kanssa ja ihan siviilipuolella tuttu, joten ovat ilmoittaneet kyselyistä.

Itse olen joskus käyttänyt entisiä esimiehiä suosittelijoina, mutta IT ala on siitä hieno, että ne esimiehetkin ovat vaihtaneet firmoja moneen otteeseen, saaneet kenkää, burnoutissa jne jne. On hieman riskiä antaa suosittelijaksi esimies, joka on todennäköisesti vetänyt viimeisen kuukauden vitutuksissa keittoa potkujen jälkeen tai muuta vastaavaa. Jos työnsaanti jää suosittelijan puuttumisesta kiinni niin jääkööt.

Elämäni röyhkein työhakemus. Saksaan. Kerroin kohteliaasti heidän tuotteensa ongelmat, ja kuinka voisin parantaa ne. Esitin aiheeseen liittyvät keksintöni, ja parannuksista tulevan kassavirran nettonykyarvon. Ihme, jos ei tule yhteydenottoa.
Kieltävä vastaus :(

Vastaavalla hakemuksella toinen firma pisti eilen suoraan alustavan tarjouksen Singaporeen. Tosin suosittelijana oli kyseisen paikan teknologiajohtaja. Mutta toi paikka on vähän kaukana.

Vastaavalla hakemuksella toinen firma pisti eilen suoraan alustavan tarjouksen Singaporeen. Tosin suosittelijana oli kyseisen paikan teknologiajohtaja. Mutta toi paikka on vähän kaukana.

Mun kantapäät vilkkuis Stadi-Vantaan lähtöporteilla saman tien, jos paikkaa Singaporesta tarjottais. Tosin totta, että paikka aika kaukana, mutta lähtisitkö Saksan maalta käymään Suomessa loppujen lopuksi sen useammin, vai viittaatko etäisyydellä enemmänkin kulttuurillisiin tai ilmastollisiin asioihin?

Mun kantapäät vilkkuis Stadi-Vantaan lähtöporteilla saman tien, jos paikkaa Singaporesta tarjottais. Tosin totta, että paikka aika kaukana, mutta lähtisitkö Saksan maalta käymään Suomessa loppujen lopuksi sen useammin, vai viittaatko etäisyydellä enemmänkin kulttuurillisiin tai ilmastollisiin asioihin?
No pitäs saada tyttökaverille sieltä töitä, ja suomalainen lääkäri ei voi saada noin vain lupaa Singaporeen. Saksaan voisi mennä suoraan. Tosin Singapore on maana huomattavasti Saksaa mukavempi.

Mutta harkitsen juuri tuota Singaporen paikkaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom