Työnhaku! (vinkit, ohjeet ja mielipiteet)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jp-84
  • Aloitettu Aloitettu
Kyllä mä oon joka kerta kysynyt palkan jos haastattelija ei ole sitä ehtinyt ensin sanoa (yleensä on) enkä oo kokenut että sitä olis koskaan pahana pidetty. Yks osa ammattilaisuutta on sekin että tietää minkä arvoinen itse on. Järki kuitenkin käteen tässäkin, jos haet ekoja duunipaikkojasi niin se työkokemus on todennäköisesti arvokkaampi kuin se parisataa alle toiveesi oleva palkka. Tää vaatii vähän pelisilmääkin. Kannattaa varautua siinä vaiheessa myös siihenkin että haastattelija esittää vastakysymyksen että mitä olet itse ajatellut. Siihen kannattaa olla joku järkevä summa, suuri osa haastatteluista kaatuu järjettömään palkkatoiveeseen. Oma hintahaarukka kannattaa muutenkin olla mielessä kun haastattelija sitten kertoo sen tulevan palkan, jos se on sun mielestä reilusti alakanttiin voit hyvin sanoa vaikka että olit itse ajatellut summaa x mutta tulet mielelläsi esim. koeajalle osoittamaan kykysi vähän pienemmälläkin summalla. Ja se palkka ei kannata olla ensimmäisenä listalla kun niitä omia kysymyksiään esittään, esim. toi "milloin voin aloittaa" on hyvä, osoittaa että olet oikeasti kiinnostunut ja haluat paikan ;)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei ilmeisesti ole nykyään soveliasta kysyä palkasta haastattelussa. Outo trendi, eiköhän se kuitenkin työntekijän kannalta ole tärkein tai ainakin yksi tärkein asia työsuhteessa. Mä jätin kerran kysymättä ja sitten miljoonan rundin jälkeen kun sain sen paikan niin palkaksi paljastui joku aivan muu kuin olin kuvitellut.

Ei ilmeisesti ole nykyään soveliasta kysyä palkasta haastattelussa. Outo trendi, eiköhän se kuitenkin työntekijän kannalta ole tärkein tai ainakin yksi tärkein asia työsuhteessa. Mä jätin kerran kysymättä ja sitten miljoonan rundin jälkeen kun sain sen paikan niin palkaksi paljastui joku aivan muu kuin olin kuvitellut.

Miksi ihmeessä ei olisi soveliasta? Toi nyt kuitenkin on työntekijän kannalta yksi tärkeimmistä asioista, monille varmasti tärkein.

Vai juontaako tää nyt juurensa siitä, että nykyään monissa firmoissa työhaastattelut hoitaa jotkut konsulttifirmat joiden edustajat ei tajua hevonvittua oikeista työtehtävistä. Siinä sitten tehdään kaiken maailman psykologisia testejä 3 päivää putkeen ihan turhaan, että konsultit tienaisivat palkkansa.

Kai se enemmän johtuu siitä, että on työnantajan markkinat niin pidetään ylimielisenä? En tiedä. Noi "oon entinen toimistomies, nykyinen HR-konsultti"-testityypit voisi kyllä heittää hiuksista ojaan. Työnteko muuttunut ihmeelliseksi salatieteeksi jossa pitäisi monen käydä palkattomissa harjoitteluissa, psykoanalyyseissä ym. että voi tehdä ihan tavallista työtä :)

Vähän niinkuin ostaisit auton ilman koeajoa ja kysymättä hintaa.

Palkka todellakin ja minkä liiton TES on käytössä! Olen joskus käynyt paikassa, missä oli ihan oma palkkausjärjestelmänsä. Aamu- ja yövuoro oli samanarvoisia. TES tuli puheeksi, nii "ei me...ei meillä..." :jahas:

Kai se enemmän johtuu siitä, että on työnantajan markkinat niin pidetään ylimielisenä? En tiedä. Noi "oon entinen toimistomies, nykyinen HR-konsultti"-testityypit voisi kyllä heittää hiuksista ojaan. Työnteko muuttunut ihmeelliseksi salatieteeksi jossa pitäisi monen käydä palkattomissa harjoitteluissa, psykoanalyyseissä ym. että voi tehdä ihan tavallista työtä :)

Sisko oli yhden kesän kaupan kassalla ja sinnekin oli jotkut muutaman päivän työhaastattelut, jossa oli psykologisia testejä, haastattteluja, ryhmäkeskusteluja yms. Ja nämä ihan vain sitä varten, että saadaan sitten oikeat henkilöt kaupan kassalle muutamaksi kuukaudeksi. :D Sai se konsulttifirma/rekryfirma varmaan hyvät rahat, kun saanut markkinoitua tommosen pelleilyn.

Jos kokee em. rekrypelleilyn turhaksi ja asiaankuulumattomaksi, kannattaa varmaan osoittaa henkistä lujuutta ja mainita asiasta haastatteluissa, musta tuntuu että ainakin joltain vanhan liiton miehiltä vois saada pisteitä kyseenalaistamalla tollaisen pelleilyn. Eiköhän kuitenkin yleinen "vika" työnhakijoilla on olla liian tuuliviiri joojoo-mies.

Onko palkasta fiksua kysyä työhaastattelussa? Ensi viikolla on haastattelu kesätyöpaikasta ja paikkaa hakiessa palkkausta ei ilmoitettu, niin onko se typerää kysyä sitä haastattelussa? Tästäkin asiasta tuntuu olevan useampaa mielipidettä ihmisillä. Kyseessä ihan normaali duunarihomma isohkossa ja monikansallisessa firmassa.

Olen rekrytoinut töihin niin nuoria kesätyöntekijöitä kuin ammattilaisia jotka ovat olleet edustamallani toimialalla jo ennen syntymääni.
Pääsääntöisesti kaikki ovat olleet kiinnostuneita palkkauksesta, enkä ainakaan itse koe sitä mitenkään vääränä.
On molemminpuolinen etu että palkasta pystytään keskustelemaan sekä noudatetaan voimassa olevaa ja alalla sovellettavaa työehtosopimusta.

Toki tässä on hyvä käyttää pelisilmää sen verran ettet ensimmäisenä asiana haastattelussa ala tivaamaan palkkaa ja lomapäiviä.

Jos kokee em. rekrypelleilyn turhaksi ja asiaankuulumattomaksi, kannattaa varmaan osoittaa henkistä lujuutta ja mainita asiasta haastatteluissa, musta tuntuu että ainakin joltain vanhan liiton miehiltä vois saada pisteitä kyseenalaistamalla tollaisen pelleilyn. Eiköhän kuitenkin yleinen "vika" työnhakijoilla on olla liian tuuliviiri joojoo-mies.

Ja siinä vaiheessa kun se vanhan liiton mies on jo maksanut rekryfirmalle pari tonttua että on saanut haastattelupöydän ääreen sopivan porukan, ja varsinaisesta rekrystä vielä lisää, niin tuon paukauttaminen varmasti tuo lisäpisteitä :)

Voihan se noinkin olla...

Hienoja kyllä nuo työpaikkailmoitukset, "Toimistotyöntekijä
Tilapäisapu, osapäivä / tuntitehtävät.
Nopea ja tehokas tuntuma allround -toimistotehtäviin.
Edellytyksenä päättötodistus keskiarvosana 9, yo-tutkinto yleisarvosana laudatur.
11pv-1kk "
Kovat on vaatimukset ja vastaavia paikkojahan riittää kun selailee mol.fi...

Aihe on tullut tutuksi minullekin lähiaikoina.

Valmistuin IT-insinööriksi 2 vuotta sitten ja olen siitä asti ollut muun alan hommissa. Työpaikan sain suhteilla ja säkällä.
Olen miettinyt, että ilman tätä työpaikkaa olisin varmaan ollut jo 2 vuotta työttömänä niin kuin eräs opiskelukaverinikin on ollut. Olen hakenut oman alan töitä puoli vuotta, mutta turhaan, ei ole edes tullut vastausta firmoilta. Nojoo, sen myönnän että jotkut hakemuksista oli vähän semmosia "kokeillaan jäätä kepillä".

Muutenkin vituttaa kun kun työpaikkojen vaatimuksissa/edellytyksissä on aina joku "5 vuotta / vankkaa kokemusta siitä, siitä ja siitä". Tuntuu vähän siltä kun ei pääsis edes alkuunkaan. Olen myös hakenut IT-alan apinahommia mutta siinäkin jokin tökkii, ajattelevat varmaan, että olen ylikoulutettu ja en pysy niissä hommissa kauan tai et mikä pelle toi on ku hakee tämmösiä hommia tuolla koulutuksella.

Kaiken lisäksi koko IT-ala ja IT-härpäkkeet vituttaa, ei oikein kiinnosta enää. Jos menis koulun penkille taas mutta kun mikään ei oikein maistu. Kouluttaminen tuntuu myös siltä että pelais blackjackia ja laitetaan sokeasti kaikki likoon, katsotaan sitten valmistumisen jälkeen onko alalla töitä. Voisin tässä vaiheessa mennä jopa amikseen sähköpuolelle, mutta elintaso romahtaa ja muijakin varmaan jättäis.

Vittu et vituttaa taas vaihteeksi.

Muutenkin vituttaa kun kun työpaikkojen vaatimuksissa/edellytyksissä on aina joku "5 vuotta / vankkaa kokemusta siitä, siitä ja siitä". Tuntuu vähän siltä kun ei pääsis edes alkuunkaan.

Tämä on ongelma meillä nuorilla, etenkin vastavalmistuineilla. Tällä hetkellä näyttää siltä että ne työharjoittelu/kesätyöpaikat sinä opiskeluaikana, jolloin ne ovat oikealta alalta, voivat olla kultaakin arvokkaampia sitten työtähaettaessa.

Tämä on ongelma meillä nuorilla, etenkin vastavalmistuineilla. Tällä hetkellä näyttää siltä että ne työharjoittelu/kesätyöpaikat sinä opiskeluaikana, jolloin ne ovat oikealta alalta, voivat olla kultaakin arvokkaampia sitten työtähaettaessa.

Eikös tämä ole aina ollut aikalailla itsestäänselvyys?

Meillä suurin osa on sitä mieltä, että ekana vuonna ei välttämättä tarvitse vielä murehtia harjoittelupaikoista, mutta tokana vuonna pitää melkein jo mennä oman alan harjoitteluun (jouluna/pääsiäisenä, useimmiten kesällä). Perusperiaate on, että ennen valmistumista pitäisi olla jotain kokemusta, koska muuten työpaikka saattaa olla kiven alla. Toisaalta täällä jos sulla on hyvä CV ja valmistut First Class-arvosanoilla , ei ole ennenkuulumatonta että sulle tullaan tarjoamaan töitä ennen kuin ehdit edes hakea. Avainsanat ovat työkokemus, verkostointi ja hyvä koulutausta.

Palkasta sen verran että monissa duuneissa saa heti kättelyssä unohtaa ne TESsit kun käytännössä kysymys on sopimuspalkasta. Puhun nyt yleensä keskitason johtajan ja siitä ylemmäs tapauksista. Itse kun nykyiseen duuniin hain niin laitoin palkkatoiveen tietoisesti haarukan alakanttiin. Haastattelussa sitten selitin asiaa ja sanoin että annan ensin näytön kyvyistä jonka jälkeen palkkaa voidaan tarkistaa. TESsin korotusten lisäksi on nyt tullut tonni lisää liksaa ja sopimus siitä että vuosittaisen tuloksen perusteella voidaan palkkaa aina korottaa.

Eli jos on edellytyksiä niin en pitäisi hirveän pahana että myy itsensä alkuun halvalla. Tietysti jos on jo alkuun oman alansa kovanluokan tekijä ja tuottavalla alalla niin silloin voi kätelyssä laittaa kovatkin palkkatoiveet.

Palkasta sen verran että monissa duuneissa saa heti kättelyssä unohtaa ne TESsit kun käytännössä kysymys on sopimuspalkasta. Puhun nyt yleensä keskitason johtajan ja siitä ylemmäs tapauksista. Itse kun nykyiseen duuniin hain niin laitoin palkkatoiveen tietoisesti haarukan alakanttiin. Haastattelussa sitten selitin asiaa ja sanoin että annan ensin näytön kyvyistä jonka jälkeen palkkaa voidaan tarkistaa. TESsin korotusten lisäksi on nyt tullut tonni lisää liksaa ja sopimus siitä että vuosittaisen tuloksen perusteella voidaan palkkaa aina korottaa.

Eli jos on edellytyksiä niin en pitäisi hirveän pahana että myy itsensä alkuun halvalla. Tietysti jos on jo alkuun oman alansa kovanluokan tekijä ja tuottavalla alalla niin silloin voi kätelyssä laittaa kovatkin palkkatoiveet.

Omasta kaveripiiristä on ainakin huomannu että työpaikat on tullu järjesteän laittamalla palkkatoiveen pikkaisen alakanttiin. Monella on sitten haastattelun jälkeen soitettu ottaako paikan ja vielä samaan hengen vetoon todettu että saat sitten palkkaa 200-400euroa enemmän mitä pyysit. Varmaan työnantajallekin mukava antaa heti kättelyssä pieni bonus. Tämä siis hakiessa ensimmäistä koulutusta vastaavaa työpaikkaa.

Palkasta sen verran että monissa duuneissa saa heti kättelyssä unohtaa ne TESsit kun käytännössä kysymys on sopimuspalkasta. Puhun nyt yleensä keskitason johtajan ja siitä ylemmäs tapauksista.

Ei siinä nyt sentään keskijohdossa tartte olla, että palkkansa neuvottelee. Mä koen olevani ihan tavallinen duunari oman alan jonkinlaisissa asiantuntijatehtävissä enkä sitten ekan duunin jälkeen ole tehnyt TESsin/listapalkan kanssa hommia.

Uskaltaisin väittää, että hyvin moni joka ei tee työtä jonka voi oppia kadulta repäistynä muutamassa kuukaudessa on samassa tilanteessa.

Ei siinä nyt sentään keskijohdossa tartte olla, että palkkansa neuvottelee. Mä koen olevani ihan tavallinen duunari oman alan jonkinlaisissa asiantuntijatehtävissä enkä sitten ekan duunin jälkeen ole tehnyt TESsin/listapalkan kanssa hommia.

Uskaltaisin väittää, että hyvin moni joka ei tee työtä jonka voi oppia kadulta repäistynä muutamassa kuukaudessa on samassa tilanteessa.

Joo toki näin on ja tiedänkin monta tapausta itsekkin mutta otin nyt vaan omasta kokemuksesta tuon.

Millähän perusteella noita myyjiä (siis ihan normaali osastonmyyjä) valitaan... ei tunnu ainakaan asiantuntemus myytävistä tavaroista paljoa kiinnostavan eikä ainakin täällä pk-seudulla tärkeä kielitaito.)
"Emmä tiedä, mä oon täällä vaan töissä"

Onkos täällä muita alaa vaihtaneita? Olen DI:n koulutuksella hommia tehnyt 5 vuotta ja nyt alkaisi olla KTM:n paperit taskussa. Ajattelinkin vaihtaa hommia puhtaasti teknisestä hieman enemmän poikkitieteelliseen. Jos on muita, niin kiinnostaisi tietää miten ensimmäinen uutta koulutusta vastaava työ löytynyt ja onko vanhoista meriiteistä ollut hyötyä esim. palkkaneuvotteluissa. Mulla oli edellisessä työssä mielestäni ihan kohtuu hyvä palkka ja vähän tuntuu, että jos ala paljon vaihtuu, niin saattaa vähän takkiin tulla... :)

CV:n tekeminenkin on yllättävän vaikeaa. Kuten täälläkin on sanottu, vain ne oleellisimmat pitäisi ytimekkäästi kertoa, mutta ongelmahan on siinä, että kaikki saavutukset on väärältä alalta. Ei toisaalta taas viittis tyhjääkään CV:a lähettää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom