Työnhaku! (vinkit, ohjeet ja mielipiteet)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jp-84
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuli mieleen, että onko järkeä ottaa jonkinnäköinen hakemus/CV mukaan kun menee paikan päälle? Rupesin väsäämään moista, mutta kun "koulutus" ja "työkokemus -boksit loistavat tyhjyydellään, niin tuntuu että aika turhaksi jää ansioluettelo loppujen lopuksi. Asiani voin tehdä sanomalla selväksi, joten ei kai sitä hakemustakaan tarvitse. Mutta antaako paremman kuvan jos on valmiina paperit takataskussa (tai jotenkin rypistymättöminä)?

Unohda kaiken maailman lippuset, lappuset ja hakemukset ja mene paikan päälle kysymään tai soita. Ns. "ei niin kauheeta koulutusta/työkokemusta" vaativia työpaikkoja ei ole ikinä saanu eikä saa mitään lappuja lähettelemällä joka paikkaan.

No niin, asiaa :D maanantaina koluan Jyväskylän paikat, tiistaina toisen pienemmän paikkakunnan. Kyllä sitä saatana joku hyllyntäyttäjän, kahvinkeittäjän tai pölynpyyhkijän jopi löytynee. Raportoin sitten, miten kävi :)

Hae jonnekin varasto/logistiikkafirmoihin. INEX palkkasi opiskeluaikoina paljon jätkiä.

Noita hommiahan on tarjolla ihan hyvin, mutta taitavat vaatia 18 vuoden ikää? Varmaan osittain ihan turvallisuusmääräysten vuoksi, ja toisaalta tuskin haluavat noobia joka särkee selkänsä ja pudottaa laatikot, ja siinä sitä ollaan. Vai olenko väärässä, voisiko moisiin hommiin päästä alaikäinen?

Ei liity aivan suoraan työnhakuun, mutta sisko pääsi työhaastatteluun isohkolle yksityiselle huoltoasemalle. Eräs kaverini (ravintolakokki) ja siskon kaveri on ollut siellä töissä, ja kuulemma vähän erikoista on lafkan touhu, josta tuli mieleen muutama kysymys:

1) Ko. firmassa uusi työntekijä on 4 ekaa päivää töissä palkatta. Onko tuollainen pelleily muka laillista?

2) Huoltsikalla on seisova pöytä ja työnantaja veloittaa naurettavan pienestä tuntipalkasta n. 5 e ateriakorvausta väkisin. Onko niitä ruokia muka pakko syödä? Pienipalkkaisella on kuitenkin tuollainen 5 e melko iso siivu, kun omilla eväillä selviäisi paljon edullisemmalla. Kyse kun on kesätyöstä, niin tarvitsisi saada siskonkin jotain säästöön tulevaa vuotta varten.

Ei liity aivan suoraan työnhakuun, mutta sisko pääsi työhaastatteluun isohkolle yksityiselle huoltoasemalle. Eräs kaverini (ravintolakokki) ja siskon kaveri on ollut siellä töissä, ja kuulemma vähän erikoista on lafkan touhu, josta tuli mieleen muutama kysymys:

1) Ko. firmassa uusi työntekijä on 4 ekaa päivää töissä palkatta. Onko tuollainen pelleily muka laillista?

2) Huoltsikalla on seisova pöytä ja työnantaja veloittaa naurettavan pienestä tuntipalkasta n. 5 e ateriakorvausta väkisin. Onko niitä ruokia muka pakko syödä? Pienipalkkaisella on kuitenkin tuollainen 5 e melko iso siivu, kun omilla eväillä selviäisi paljon edullisemmalla. Kyse kun on kesätyöstä, niin tarvitsisi saada siskonkin jotain säästöön tulevaa vuotta varten.

Eikö 5€ ole minimipalkan alta?

Ateriakorvaus on 5 e, tuntipalkka n. 6,5 e eli lähes naurettava.

Ah joo ymmärsin väärin tuon "työnantaja veloittaa naurettavan pienestä tuntipalkasta n. 5 e ateriakorvausta". Mutta on tuo 6,5€kin kyllä vähän. Itse tekisin duunia tässä tilanteessa vaikka 5€ tunti, mutta ei tuon huoltsikan meininki kyllä ihan oikeaoppiselta kuulosta. Suosittelen tekemään vähän risöötsiä.

Ihan yleisellä mutulla molemmat kohdat vedätystä. Palkattomat harjoittelut ym. sitten erikseen.

Jumalaut, se on nyt ensimmäinen työnhakupäivä takana. Ei tokikaan vielä tärpännyt, mutta opin hommasta valtavasti ja fiilis on hyvä. Kävin läpi kaksi Citymarkettia ja kaksi Prismaa sekä kuusi erikoisliikettä. Ekoilla kerroilla olin ihan paniikissa ja sen jälkeen kun piti bussilla matkustaa, hermostuneena en älynnyt ensin laittaa kolikoita siihen alustalle mihin ne kuuluvat vaan sen kuin seisoin vajakkina, sitten yritin kiskoa kuittia omin voimin ja kuski sanoi "äläs nyt, äläs nyt" ja ojensi sen itse mulle, ja lopuksi vielä kun naama punaisena lähdin bussin perälle käppäilemään, niin kuvittelin siinä olevan jonkin sortin kynnys jota ei ollutkaan, ja näin melkein kaaduin :D mutta mutta, eräskin Prisman viihdeosaston pomo neuvoi puhelimessa mahtavasti ja huomiselle onkin muutamia puhelinnumeroita soitettaviksi, ja kolmessa paikassa ei ollut kauppias paikalla, joten pitänee käydä loppuviikosta uudestaan noissa putiikeissa.

Kyllä muuten huomaa että asiakaspalvelun mukavuus on saatanan tärkeä asia. Välillä kun eteen sattui juro myyjä/infotyyppi, niin ei tullut mitään. Huvittavaa oli kun menin Gamestoppiin niin itse kauppiaasta ei meinannut saada mitään irti, hädin tuskin katsoi silmiin. Sitten taas välillä oli niin mukavia tyyppejä että teki mieli kahville pyytää :D

No, eiköhän tämä tästä. Seuraavat neljä päivää menevät vastaavan puuhan parissa :rock: wish me luck.

Huomenna työhaastattelu. Uskovaisten omistama firma eli pitänee ottaa lävistys pois naamasta ja tervehtiä että "rauhaa taloon" ku meen sinne. Jos ei tärppää nii muita tehtaita kiertelemään.

Mun viimeisimmassa Suomen tyopaikassa (ruokaravintola) meilla oli myos kaytanto, etta yli 6h vuoroista (tai sit kaikista, en muista enaa ihan tarkkaan) meni automaattisesti n.5e ruokamaksu. Meilla sai tosin tyovuorolistaan kirjoittaa "en syonyt" tms. mikali ei syonyt ravintolan safkaa, mutta esim. pitkien (8h ja yli) paivien kohdalla konttorirotat eivat aina uskoneet ja vetelivat noita ruokamaksuja vahan mielensa mukaan.

Taman asian luulisi kuitenkin olevan sovittavissa pomon kanssa. Aika kumma jos ei ole... Tosin ymmarran kylla myos ruokamaksun, koska eihan sita voi oikein millaan tavalla valvoa. Kun ma olin joskus huoltsikalla toissa, maksettiin ruoka itse joka paiva kassaan jos halusi syoda. Voin myontaa, etta pari kertaa yksinkertaisesti unohdin tehda sen ja pari kertaa en vain jaksanut maksaa, koska soin niin naurettavan vahan.

5e paivassa ei kylla kenenkaan taloutta kaada. Nimimerkilla been there done that, osa-aikaisena tarjoilijanakin jai toista aina ihan kivasti kateen vaikka melkein joka kerta soinkin siella.

En nyt täysin varmaksi mene sanomaan, että onko ihan johonkin tessiin kirjattu, mutta ravintola-alalla on kyllä aika yleistä, että ruokamaksu menee kaikilta automaattisesti juurikin sen takia, että 99% kuitenkin siellä syö niitä "talon antimia" ja melko hankala olisi valvoa, että kuka syö ja ei, jos siitä pitäisi erikseen aina halutessaan maksaa. Itsekkin joskus ollut kesätöissä samalla alalla ja sillon meni joku reilu kolme euroa kaikilta per päivä ja sillä maksulla sai sitten syödä vapaasti mitä halusi. Tuo tuntipalkka on vähän siinä ja siinä, että meneekö tessin mukaan. Pari vuotta sitten se ainakin oli joku 6.8 euron tietämillä, mitä pystyi pienimmillään maksamaan, jos oli harjottelijan nimikkeellä (80% siitä pienimmästä tuntipalkasta)eikä aikaisempaa työkokemusta.

Toivottavasti tärppää! Tuollainen aktiivinen asenne työnhakuun on todella hienoa. Moni samanikäinen lojuu varmaa sängyssä ja ihmettelee kun ei natsaa.

Toivottavasti tärppää! Tuollainen aktiivinen asenne työnhakuun on todella hienoa. Moni samanikäinen lojuu varmaa sängyssä ja ihmettelee kun ei natsaa.

Kiitos! :) Asenne lienee tärkein juttu kun ei ansioita vielä ole. Koomista on, että itse en ole aiemmin aikonutkaan hakea mihinkään hommiin ja koulussa olin aina se vastarannan kiiski. Sitten sitä vain hiffasi että ei tässä auta äitin helmoissa koko ikää nukkua, joten ei muuta kuin töitä etsimään. Uusi elämä edessä :)

Jumalaut, se on nyt ensimmäinen työnhakupäivä takana. Ei tokikaan vielä tärpännyt, mutta opin hommasta valtavasti ja fiilis on hyvä. Kävin läpi kaksi Citymarkettia ja kaksi Prismaa sekä kuusi erikoisliikettä. Ekoilla kerroilla olin ihan paniikissa ja sen jälkeen kun piti bussilla matkustaa, hermostuneena en älynnyt ensin laittaa kolikoita siihen alustalle mihin ne kuuluvat vaan sen kuin seisoin vajakkina, sitten yritin kiskoa kuittia omin voimin ja kuski sanoi "äläs nyt, äläs nyt" ja ojensi sen itse mulle, ja lopuksi vielä kun naama punaisena lähdin bussin perälle käppäilemään, niin kuvittelin siinä olevan jonkin sortin kynnys jota ei ollutkaan, ja näin melkein kaaduin :D mutta mutta, eräskin Prisman viihdeosaston pomo neuvoi puhelimessa mahtavasti ja huomiselle onkin muutamia puhelinnumeroita soitettaviksi, ja kolmessa paikassa ei ollut kauppias paikalla, joten pitänee käydä loppuviikosta uudestaan noissa putiikeissa.

Kyllä muuten huomaa että asiakaspalvelun mukavuus on saatanan tärkeä asia. Välillä kun eteen sattui juro myyjä/infotyyppi, niin ei tullut mitään. Huvittavaa oli kun menin Gamestoppiin niin itse kauppiaasta ei meinannut saada mitään irti, hädin tuskin katsoi silmiin. Sitten taas välillä oli niin mukavia tyyppejä että teki mieli kahville pyytää :D

No, eiköhän tämä tästä. Seuraavat neljä päivää menevät vastaavan puuhan parissa :rock: wish me luck.
Oikea asenne tosiaan. Oletko käyttänyt hyväksi kaikki mahdolliset ja mahdottomat suhteet? Ilman työkokemusta ja koulutusta kun lähtee työpaikkaa etsimään, niin kaikki suhteet kannattaa käyttää hyödyksi, esim isän tai äidin tai kummin tai kaiman työpaikan kautta voisi olla mahdollista saada jotain yleispätevää hommailua.

Kiitos! :) Asenne lienee tärkein juttu kun ei ansioita vielä ole. Koomista on, että itse en ole aiemmin aikonutkaan hakea mihinkään hommiin ja koulussa olin aina se vastarannan kiiski. Sitten sitä vain hiffasi että ei tässä auta äitin helmoissa koko ikää nukkua, joten ei muuta kuin töitä etsimään. Uusi elämä edessä :)
Asenne on kyllä sulla oikea. Kannustukseksi voin sanoa, että muutama kaveri oli lukiossa sellainen, että ei halunnut koskaan tehdä mitään kesätöitä sillä verukkeella, että töitä kerkiää kyllä elämässään tehdä tarpeeksi. Nyt sitten jätkät ovat aivan kusessa, kun työkokemus on pyöreä nolla ja kesätöitä pitäisi saada, mutta sitten nämä alan työkokemusta hankkineet ajavat ohi oikealta ja vasemmalta. Toki jotain varastohommia saa ilman työkokemusta, mutta kun pitäisi heidänkin vähitellen hankkia oman alan työkokemusta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom