Työnhaku! (vinkit, ohjeet ja mielipiteet)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jp-84
  • Aloitettu Aloitettu
Ja sit ne perhanan testit ja kortit. Hygienia ja anniskelua, työturvallisuutta, tulityötä, trukinajoa... mitään ei saa tehdä ilman tollasta rahastuskortin hankkimista. Noistakin monet maksaa yli satasen ja sisältö on sellasta mikkihiiri-luokkaa.

Heittelen noita avoimia hakemuksia lähialueen kauppaketjuille, se hyvä puoli noissa konserneissa on ettei tarvitse tarvitse joka puljuun erikseen lähetellä. :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
10 vuotta niin varmaan ei pääse enää edes raksalle apupojaksi tai muihin vastaaviin hommiin ilman jotain eritysosaamisspecialkorttia. Sitten ihmetellään kun nuoret ei pääse kiinni työelämään.

Mieluiten tekisin just niin, että ottaisin yhteyttä työnantajaan, kertoisin lyhyesti itsestäni, kysyisin muutaman tarkentavan kysymyksen ja pistäisin sitten hakemuksen CV:n kera menemään. Tällä systeemillä oon saanu ennenki hommia.
Työnantajan kannalta ongelmahan on siinä että noin haluais tehdä moni muukin. Ja jos paikka on sellanen johon löytyy paljon kiinnostuneita, niitä lyhyesti itsestään kertovia muutaman kysymyksen kera voi olla satoja. Kaikilta työnantajilta ei löydy ketään jolla on aikaa noihin täysipäiväisesti vastailla. Siksi monet mieluummin ulkoistaa homman jonnekin, jossa kieltämättä siitä varsinaisesta työantajasta osata kertoa juuri yhtään mitään.

Työnantajan kannalta ongelmahan on siinä että noin haluais tehdä moni muukin. Ja jos paikka on sellanen johon löytyy paljon kiinnostuneita, niitä lyhyesti itsestään kertovia muutaman kysymyksen kera voi olla satoja. Kaikilta työnantajilta ei löydy ketään jolla on aikaa noihin täysipäiväisesti vastailla. Siksi monet mieluummin ulkoistaa homman jonnekin, jossa kieltämättä siitä varsinaisesta työantajasta osata kertoa juuri yhtään mitään.

Jos ei puheluita haluta, niin eihän sitä puhelinnumeroa tarvitse ilmoitukseen laittaa ja soittamisen voi erikseen vielä kieltää. On näin monessa ilmoituksessa ollut.

Sitten vaan pyydetään IT:tä tekemään kansio roskaajaskeidaa@firma.fi johon hakemukset dumpataan, poimitaan kuvalliset CV:t ja valitaan se hotein työntekijä.

Isoissa firmoissa missä jatkuvasti rekrytaan tietty eri juttu.

Tässä nyt ~1,5kk aikana lähetetty about 15 työhakemusta, joista noin puolet webbilomakkeita, ja loput perinteisiä hakemuksia+CV.
IT-ala, tällä hetkellä töissä, työkokemusta muutama vuosi, haetut paikat vakinaisia. Kolmesta paikasta on tullut vasta vastaus, joista yksi oli ei kiitos. Kahdessa käyty jo haastattelussa, toisesta tuli jo pyyntö toiselle kierrokselle, toisestakin paikasta tätä odotan. Molemmat haastattelupyynnöt tuli paikoista joissa käytössä web-lomake, eli on niistäkin jotain hyötyä :).

Nuo vuokrafirmat skippasin suorilta, loisia ovat... Ehkä niihinkin joutuu sortumaan joskus pakon edessä, nyt on onneksi vielä varaa valita.

Parturiin pitäisi varmaan mennä...

Vuokrafirmat voisivat oikeasti ottaa opikseen ulkomailta. Olisi mukava saada heti ilmoituksen luettuaan selville, mikä on asiakasyritys ja kuinka paljon he ovat valmiita maksamaan palkkaa. Ei niin, että joudun itse soittamaan vuokrafirmaan josta saan vain tietää, että nuo tiedot selviävät sitten kasvotusten paikan päällä. Herättää oikein hienoa luottamusta heitä kohtaan. Muutoinkin noita palkkatietoja voisi työpaikkailmoituksissa julkaista hieman ahkerammin.

Isot firmat saavat niin monta tuhatta työhakemusta jo pelkässä viikossa, että olisi mahdotonta lukea jokaisen hakemus. Kyllä siellä selkeästi on jotkin hakukriteerit päällä, esim ei lueta niiden hakemuksia keillä ei ole yhtään suosittelijaa tms.

Riippuu varmaan aika paljon duunista, ei monissa hommissa ole sellaista kiveen kirjoitettua palkkaa. Mä olen IT-alan hommissa ja joidenkin ensimmäisten mikrotukihommien jälkeen liksat ovat aina olleet neuvoteltavissa.

Ei tietysti, monesti vain ulkomaisia paikkoja selaillessani olen huomannut näitä vuosipalkkojen ilmoituksia melko useasti. Eihän se mikään tarkka summa välttämättä ole, mutta jonkinlainen suuntaus edes. Suomessa taitaa olla ainoastaan näin julkisen alan työpaikoissa ja vuokrafirmojen hanttihommissa.

Eiköhän noi webbilomakkeiden pohjat oo ihan sitävarten että se firma pystyy helposti tietokantahaulla karsimaan/valitsemaan tietyt kentät, joiden perusteella sitten hakija otetaan tarkempaan tutkintaan.

Joo,

"oletko työskennellyt meillä aiemmin" tai "onko vanhempasi meillä töissä"

Paperitehtaalla ainakin kysyttiin molempia, kun täyttelin työhakua joskus.

Onkos täällä pakkiksella paljon johtotehtävissä olevia tai muita työhönottajia? Vois kertoa ihan suoraan mitkä on ne tärkeimmät pointit siinä hakemuksen tekemisessä mikä niitä kiinnostaa. Mikä tekee siitä hakemuksesta sen "mieleen painuvan" ja erottuvan. Kiinnostaako esimerkiksi henkilökohtaset asiat pätkän vertaa? Siis harrastukset yms tälläinen.

Muutaman olen rekrytoinut. Sanoisin, että on taitolaji pitää hakemus mahdollisimman lyhyenä, mutta silti tietorikkaana. Kertoa osaamisestaan ja itsestään objektiivisesti, ilman täytesanoja, toistoa ja turhia adjektiiveja, yksinkertaisesti ytimekkäästi. Samalla pitäisi silti pitää hakemus persoonallisena. Ei ole helppoa, mutta jotkut tuon osaa. Nykyajan työelämä on niin hektistä, että yksinkertaisesti ei ole aikaa tai kiinnostusta lukea mitään romaanihakemuksia, kun niitä hakemuksia on tosiaan paljon. Niitä läpikäydessä pitäisi ehtiä tehdä normityötkin ja päivittäiset juoksevat asiat hoitaa. Ja vaikka ei olisikaan kovin paljoa hakemuksia, niin siltikään ei niitä vaan ehdi lukea tarkkaan joka kohtaa läpi, vaan vain ne olennaisimmat asiat poimia.

Itsekin olen liiallinen sanaseppo, vaikea pitää hakemusta lyhyenä. Aina venähtää liian pitkäksi. Kannattaa antaa se oma hakemus jollekin tutulle luettavaksi. Jollekin, jolla on kokemusta hauista, haastatteluista tai kenties jopa itse ollut rekrytoimassa. Ulkopuolinen näkee uskoakseni aina parhaiten, mikä kannattaa hakemuksessa pitää ja mikä jättää pois. Jos olet jo maininnut vapaassa osiossa, että ylläpidät kuntoa pelaamalla säännöllisesti tennistä ja lomalla mielelläsi laskettelet, niin ei sinne hakemukseen tarvi enää tunkea yksityiskohtia siitä, kuinka teet mielelläsi pitkiä lenkkejä 6-vuotiaan kääpiosnautserinaaraan kanssa talvisella jäällä. Mutta taas kerran, tämäkin on vain mielipide, jokaisella on omansa. Pitää myös muistaa, että rekrytoijat on kaikki erilaisia, toiset saattavat painottaa enemmän muita asioita kuin toiset. Siksi onkin mielestäni hyvä olla mahdollisimman monelle tyypille sopiva hakemustyyli. Ei liian räväkkä, eikä liian laimea, toisaalta silti persoonallinen.

Aikasemmat työkokemukset (jos on, oot kuitenkin aika nuori), harrastukset, miks oot kiinnostunu siitä paikasta/miks just sinä oisit siinä hyvä, kerro että et pelkää ruumillista työtä jos sellanen työ kyseessä. Töihin pääset: mopolla, pyörällä, bussilla jne. Joku viisaampi voi täydentää :)

Kiitti, jotain tommosta ittekin ajattelin.

Ei helvetti toi mun aikasempi hakemus oli ihan hirveetä paskaa. Nyt täytyy seuraavaan paikkaan koittaa vähän fiksumpi väsätä.. On tää kyllä perseestä tää työnhakeminen. Pääsis jo töihin ja tienaamaan :rolleyes:

Muutaman olen rekrytoinut. Sanoisin, että on taitolaji pitää hakemus mahdollisimman lyhyenä, mutta silti tietorikkaana. Kertoa osaamisestaan ja itsestään objektiivisesti, ilman täytesanoja, toistoa ja turhia adjektiiveja, yksinkertaisesti ytimekkäästi. Samalla pitäisi silti pitää hakemus persoonallisena. Ei ole helppoa, mutta jotkut tuon osaa. Nykyajan työelämä on niin hektistä, että yksinkertaisesti ei ole aikaa tai kiinnostusta lukea mitään romaanihakemuksia, kun niitä hakemuksia on tosiaan paljon. Niitä läpikäydessä pitäisi ehtiä tehdä normityötkin ja päivittäiset juoksevat asiat hoitaa. Ja vaikka ei olisikaan kovin paljoa hakemuksia, niin siltikään ei niitä vaan ehdi lukea tarkkaan joka kohtaa läpi, vaan vain ne olennaisimmat asiat poimia.

+1

Mulla oli just yks paikka auki ja voi luoja oikeesti millasta paskaa ihmiset oikeesti työhakemuksekseen esittää. Olkaa te fiksumpia älkääkä tehkö sellaisia.

CV: Netistä löytyy n+1 valmista pohjaa jonka mukaan sen voi ja kannattaa tehdä. Viimeisin koulutus ylimpänä. Peruskoulu ei ole sellainen koulutus jota kannattaa CV:ssä erikseen enää mainita. Jos olet 15v ja peruskoulu on ainut mitä olet ehtinyt käydä, et tarvitse erikseen CV:tä. Samoin työpaikoista viimeisin paikka ensimmäiseksi. Nykyinen + 2-3 aikaisempaa on niistäkin riittävä määrä. Jos haet jonnekkin koodaajaksi, ketään ei vain kiinnosta ootko joskus ollu poimimassa mansikoita. Ja sitten. Haettavan työtehtävän kannalta oleellinen osaaminen. Eli personointi on valttia tässäkin. Tutustu haettavaan duunipaikkaan etukäteen ja nosta osaamisestasi ensimmäiseksi ne asiat mitkä on tarpeellisia/hyödyllisiä ko. paikassa. Ei kiinnosta lukea hakemuksia missä ensimmäisenä osataan tehdä hienoja webbisivuja jos työtehtävän kannalta oleellisinta olisi osata käyttää sorvia. Loppuun voi tietenkin laittaa "osaan myös....", mutta se ei saa olla CV:n pääasia. Suosittelijat jos sellaisia on. Harrastusten merkkaamisesta en osaa sanoa, itse en ole koskaan ymmärtänyt miksi CV:ssä pitää olla harrastuksia lueteltuna jos niillä ei ole merkitystä itse työtehtävän kannalta. Varsinaisessa työhakemuksessa niistä kannattaa olla maininta, jos harrastuksiin kuuluu muutakin kuin salkkareiden katsominen.

Hakemus: Lyhyt esittely, ikä, koulutus (vain se ylin TAI työtehtävään parhaiten soveltuva), nykyinen ammatti. Lyhyesti osaaminen (vain ydinkohdat jotka ovat oleellisia just sen haettavan duunin suhteen, tarkemmat tiedothan ovat sitten siellä CV:ssä). Sitten se varsinainen täky, miksi juuri sinä olisi paras valinta tähän duuniin. Jotain mikä herättää hakemuksen lukijan mielenkiinnon. Sen jälkeen voi livauttaa vähän ruskeaa kieltä ja kertoa miksi haluaa juuri sen duunipaikan maailman kaikkien muiden paikkojen sijaan. Tämän jälkeen voi laittaa muutaman harrastuksenkin tms. millä osoittaa aktiivisuuttaan ja itsestään huolehtimista vapaa-ajallaankin. Loppuun kehotus tutustua CV:hesi (nimenomaan kehotusmuodossa, ei voisitteko/viitsisittekö/jaksaisitteko/tms).

Sitten ennen kuin painat lähetä-nappia, lue työnhakuilmoitus vielä kertaalleen. Sen jälkeen lue hakemuksesi ja mieti vastaako se kaikkiin ilmoituksissa esitettyihin kysymyksiin. Jos duunipaikka on tärkeä niin pyydä vaikka jotain kaveria lukemaan se hakemus vielä kriittisin silmin. Työpaikan hakeminen on itsensä myymistä, mieti itsesi vastapuolelle, ostaisitko itsesi esittämälläsi hakemuksella?

Kiitos makelle hyvästä ja suorapuheisestä postista. Täytyy seuraavaa hakemusta väsätä tätä postia samalla tutkaillen. Tais se mun uudempikin versio olla vielä aika susi :rolleyes: No ei tässä onneks oo vielä ollu mitään sellasia "Tonne on pakko päästä toi on mun unelmaduuni" paikkoja.

Onko palkasta fiksua kysyä työhaastattelussa? Ensi viikolla on haastattelu kesätyöpaikasta ja paikkaa hakiessa palkkausta ei ilmoitettu, niin onko se typerää kysyä sitä haastattelussa? Tästäkin asiasta tuntuu olevan useampaa mielipidettä ihmisillä. Kyseessä ihan normaali duunarihomma isohkossa ja monikansallisessa firmassa.

Onko palkasta fiksua kysyä työhaastattelussa? Ensi viikolla on haastattelu kesätyöpaikasta ja paikkaa hakiessa palkkausta ei ilmoitettu, niin onko se typerää kysyä sitä haastattelussa? Tästäkin asiasta tuntuu olevan useampaa mielipidettä ihmisillä. Kyseessä ihan normaali duunarihomma isohkossa ja monikansallisessa firmassa.

Usein haastattelija joko kertoo palkkauspuolen tai jos ei kerro niin yleensä kysyvät, että onko jotain kysyttävää työstä tai siihen liittyvistä asioista. Kyllä mä ihan mielelläni kyselen palkka-asiat, koska haluan tietää, mihin olen nenäni tunkemassa.

Veikkaan, että ne ottavat sen itse puheeksi. Keskustelin toissapäivänä tuotantopäällikön kanssa ja sillä oli neljä asiaa "tärkeää" asiaa työhaastattelussa, josta tärkeimpänä esille nousi: "Milloin voin aloittaa?". Palkkaa ei kannata kysyä, jos häneen on uskominen. Onhan sulla 4kk koeaika(?), niin voit jäädä pois ja silti säilyy liiton korvaukset jos olet liittoon liittynyt..

E: Kairalta hyvä pointti tuosta, onko kysymyksiä työhön liittyen. Siinä on viimeistään soveliasta kysyä!

No totta vitussa kysyt palkasta. Ja otat ite etukäteen selvää alan palkkauksesta, niin jos ne sitten haastattelussa heittää pallon sulle ja kysyy "paljonko haluaisit", niin sulla on heittää joku järkevä lukema pöytään.

Kyllä jos mulle työnantaja soittaa ja tarjoaa mahdollisesti työtä ja haastattelun niin se palkka on ihan ekojen kysymysteni joukossa. En ala edes lähtemään haastatteluun jos siitä ei ole mitään karkeaa arviota edes. Ei pidä myydä itseään halvalla.

Suositut

Back
Ylös Bottom