Työnhaku! (vinkit, ohjeet ja mielipiteet)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jp-84
  • Aloitettu Aloitettu
Aika vähissä tuntuu olevan varsinkin rahoituksen alan kesätyöpaikat. Onneksi on vielä toistaiseksi ainakin varma toimistotyö luvattuna, mutta halu olisi päästä hakemaan uusia kokemuksia. Helpottaa onneksi kun tämän vuoden jälkeen en ole edes syksyn osalta sidottu paikkaan niin voi hakea vähä laajemmin hommia ja ehkä pidemmäksikin aikaa.

LoftYokel, mulla on vaihdossa tuotantotalous --> rahoitus ja ongelmana on nimenomaan se, että ei edes haastatteluihin tule hirveästi kutsuja. Tuntuu ettei edellistä työkokemusta paljoakaan arvosteta, vaikka on ollut erittäinkin paljon vastuuta jne. Pitää yrittää saada nuo kommunikoitua mahdollisimman hyvin, että hakija huomaisi jo CV:tä tai hakemusta nopeasti vilkaisemalla mitä on oikeasti tehnyt.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Taas yksi hakemus lähetetty ja tällä kertaa kovasti mallia ottaen maken postista :D

Aika vähissä tuntuu olevan varsinkin rahoituksen alan kesätyöpaikat. Onneksi on vielä toistaiseksi ainakin varma toimistotyö luvattuna, mutta halu olisi päästä hakemaan uusia kokemuksia. Helpottaa onneksi kun tämän vuoden jälkeen en ole edes syksyn osalta sidottu paikkaan niin voi hakea vähä laajemmin hommia ja ehkä pidemmäksikin aikaa.

LoftYokel, mulla on vaihdossa tuotantotalous --> rahoitus ja ongelmana on nimenomaan se, että ei edes haastatteluihin tule hirveästi kutsuja. Tuntuu ettei edellistä työkokemusta paljoakaan arvosteta, vaikka on ollut erittäinkin paljon vastuuta jne. Pitää yrittää saada nuo kommunikoitua mahdollisimman hyvin, että hakija huomaisi jo CV:tä tai hakemusta nopeasti vilkaisemalla mitä on oikeasti tehnyt.
En nyt pidättelisi hengitystäni, tosi heikosti on KTM- ja DI-töitä kesätöistä nyt puhumattakaan.

Miksihän muuten hirvittävän suuri osa työpaikoista on 20h /viikko? Onks jotenkin halvempaa pitää useita osa-aikaisia? Samaten usein se sopimus tehdään avoimena 1-40h /viikko eli työntekijä on käytännössä töihin kutsuttava.

Onhan se nyt ihan erilailla joustavuutta firmalle tuovaa jos työntekijä on kutsuttaessa töihin, eli vaan tarpeen mukaan, eikä niin että luvataan vaikka 30h/viikko.. Kaupanalalla toi on ihan normisettiä, että kutsutaan JOS tarvitaan, se on sitte voivoi jos ei tarvita..

Niin noista DI ja KTM-paikoista: ollaan huomattu että on vähän tyhjä arpa lukea KTM:äksi, näin kesätöiden osalta, toivottavasti joskus ees natsais!

Noista koulutuksista.

Mä en palkkaisi tietotekniikan inssiä ilman kunnon työkokemusta. Mun mielestä ainakin ylläpito/suunnittelu tehtävissä (palvelin, verkko, työasemakokonaisuudet, sellainen perusinfra) inssillä pitää olla työkokemusta ja pitää pystyä oikeasti hanskaamaan hankalia kokonaisuuksia joita perus yllläpitäjä ei pysty enää hoitamaan. Itse aloitin duunit ihan mikrotukihenkilön tutkinnolla, siinä vaiheessa kun valmistun inssiksi mulla on ~7 vuoden työkokemus ja inssitason töitähän tässä on pari vuotta jo tehty. Ja töitä on ihan varmasti, nyt alkaa olla jo sen verta kontakteja että on jonkinlainen "turvaverkosto". Tietty kaikki on mahdollista, mutta eipä ole tarvinnut päivääkään olla työttömänä.

Joku ammattikoulu + mikrotukikombo on mun mielestä ihan loistava tapa päästä alalle, jokaisen duunin jälkeen pääsee haastavampiin hommiin ja isossa talossa on helppo edetä. Samalla sitten opiskelee. Joku pelkkä opiskelu on yhtä tyhjänkanssa IMO. Jos pelkästään opiskelee, mistä edes tietää mihin taitoihin oikeasti kannattaa panostaa ja mikä on se oma juttu? Sellainen "osaan vähän kaikkea, mutta mitään en hyvin" on IMO vähän huono työllistymisen kannalta. Koulussakin suurin osa on oikeasti ihan turhaa juttua.

Puhun nyt siis ylläpitotehtävistä ja suunnittelutehtävistä, palvelin/verkko/työasemat jne. Itse aloitin työt helpparista, olihan se perseestä mutta opetti paljon tärkeitä asioita.

e. Tämä nyt vaan mun mielipide, mun mielestä nykyinen koulutusjärjestelmä on mennyt muutenkin ihan överiksi. Vaatimukset on ihan naurettavia ja jokaisen pitää olla vähintään filosofian maisteri. Mikään ota päähän niin paljoa kun turha koulussa istuminen, höpöhöpökurssit ja epäpätevät opettajat.

Cooper: Maisteri ja "hyvä tyyppi!" ;) Onhan se totta, että pitää olla vähintään tradenomi nykyään. Sitten valitetaan että työuria pitää pidentää.

Ja sitten voi käydä niinkin, että kun on maisteri mutta oikeasti haluaa tehdä vaan jotain normaalia toimistotyötä, ei töitä saakkaan koska on liian koulutettu. Miksi pitää ylikouluttautua jos haluaa tehdä jotain perusduuneja? Turhaa ajan hukkaamista.

Tuntuu että eniten överiksi rekrytointi menee kun se ulkoistetaan jollekkin. Sitten saat täytellä web-CV:tä sataan paikkaan, kirjata työkokemuksen päivän tarkkuudella ja uploadata kuvaa hauiksesta.

Ensi viikoksi on sovittuna työhaastattelu erääseen ministeriöön ja mietin, että mitä laittaisin päälle. Ensin tuli mieleen puku, mutta onko se kuitenkin liikaa. Siistit farkut, kauluspaita ja neule tuntuu taas menevän alipukeutumiseksi. Joku välimalli kenties? Kyseessä on kesätyö.

Jätät ennemmin sen neuleen pois, joko kombo mahd suorat housut + kauluspaita hyvällä päällystakilla.

Et sä nyt ton ikäsenä mitään pukua laita päälle, jos kysymyksessä on jokin kesäduunihaastattelu. Siistit housut(ei tarkoita välttämättä farkkuja), siisti kauluspaita ja siistit kengät niin ihan varmasti riittää.

Juu, ei tarvitse pukua - itse kävin työhaastattelussa eräässä ministeriössä varustuksena siistit farkut ja kauluspaita. Kyseessä projektipäällikköhomma. Sain viran.

Yleensäkin haastatteluun kannattaa pukeutua sillä tavalla kuin kyseinen homma normaalistikin töissä kulkiessa edellyttää. Jos siis kyseessä on työ, jossa on toistuvaa edustamista puvun kanssa niin laittaa sitten haastatteluunkin puvun päälle.

Jeesatkaas vähän tällaista luuseria, joka ei ole koskaan tehnyt palkkatöitä ja jolla ei ole koulutusta. No vuosimalli on toki vasta 93, että eihän tässä iässä muillakaan mitään pätevyyttä ole, mutta kaikennäköisten sattumusten kautta opiskeluja on takana vasta neljä lukion kurssia ja tällä hetkellä olen tyhjän päällä, joten en kaiketi ole mikään houkuttelevin vaihtoehto. Sen tiedän että osaan jutustella aikuismaisesti ja annan kyllä haastattelussa fiksun ja pätevän kuvan itsestäni, mutta tosiaan tämä koulutus- ja työntekotausta on ripuliosastoa. Elektronisen musiikin tuotantoa olen opiskellut itsenäisesti, ja ajattelin josko musakaupasta irtoaisi jonkin sortin virkaa kevät-kesä-ajalle. Miten tämä hoituu - en minä tiedä kun en ole töitä tehnyt tai hakenut.

Käppäilenkö paikallisiin puoteihin ja täräytän myyjälle, että olen töitä vailla? Mitä tapahtuu jos noin teen? Pitääkö ensin soittaa johonkin tai pitääkö "olisiko töitä tarjolla" -kysymys esittää jollekin tietylle tyypille, ei vain rivimyyjälle? Jos haen tällaiseen simppeliin duuniin ja työnantaja saa minusta oma-aloitteisen, ahkeran, kypsän ja fiksun kuvan ja muutenkin diggaa meikäläistä, merkitseekö koulutus/työkokemus/tämänhetkinen elämäntilanne paljoa?

Thänks, paljonkin!

Pistä hakemus postissa kiinnostaviin kauppoihin niin menee oikealle tyypille tai soita sinne ja kysy miten pääsisit.

Meinaat ettei suoraan kannata kävellä paikan päälle? Mitä nyt tässä olen googlaillut, niin useat sanovat että antaa paremman kuvan kun rohkeasti menee heti tapaamaan.

Selvitä jostain kaupan johtajan tai jonkun pikkupomon numero ja ota yhteyttä. Ja vaiks soittais väärään paikkaan aluks niin kyllä ne siellä neuvoo eteenpäin. Voihan sitä ihan paikan päälleekin marssia.

Itse henkilökohtaisesti tykkäisin mennä suoraan paikan päälle. Lähinnä sitä funtsin tässä että onko ok tyyli kysäistä random myyjältä, että missä päin on esimies (tai mitä sanaa siinä käyttäisi)?

Itse henkilökohtaisesti tykkäisin mennä suoraan paikan päälle. Lähinnä sitä funtsin tässä että onko ok tyyli kysäistä random myyjältä, että missä päin on esimies (tai mitä sanaa siinä käyttäisi)?

Ex-tyttöystävä meni aikoinaan lähikauppaan ja kysyi suoraan kauppiaalta, että löytyykö töitä. Sopivat sitten haastattelun, jonka jälkeen paikka tulikin. Ihan normi K-market kyseessä.

Toimiihan toi paikanpäälle meno, jos siellä on joku vastaava paikalla.
Aika vähän jää käteen jos siellä on vaan joku palkollinen, yleensä saa käteen osoitteen johon lähettää hakemus/cv.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom