Tuota palkkojen avoimuutta olen aika paljon pyöritellyt ja tulin siihen lopputulokseen, että en taida sitä enää nykyisellään haluta. Esimerkiksi minulle selvisi jälkikäteen, että tienasin vanhassa työpaikassa hieman enemmän kuin viisi kertaa kauemmin talossa ollut työkaverini. Työ oli täysin samaa ja mielestäni olin korkeintaan marginaalisesti tehokkaampi kokonaisuudessaan, vaikka molemmilla omat vahvuutemme olikin. Tämä työkaveri oli vielä ihan hyvä ystävä, joten uskon ettei palkkojen vertailusta olisi seurannut kuin pahaa mieltä.
Tai sama nykyisessä työssä. Meitä on monta samalla portaalla. Jokaisella eri vastuualue ja työhistoria. Myös toimintatavat ja luonteet eroavat. Mä olen esimerkiksi äärimmäisen huolellinen ja kunnianhimoinen. Luulisin että keskimääräistä palkkaeroa on jonkin verran, mutta tuskin bruttona 500e enempää kenenkään välillä. Jos minulle selviäisi että tienaan vaikkapa tuon verran vähemmän, niin mitä sitten? Pitkään talossa ollut voi olla tuon verran edellä ihan indeksikorotuksienkin takia, vaikka työhistoria kokonaisuudessaan yhtä pitkä onkin. Lisäksi jos onnistunkin neuvottelemaan itselleni lisää tuon 500e vaikkapa kahdessa vuodessa, mitä ajattelee aina indeksikorotuksiin tyytynyt työkaveri?