Työnhaku ja työnantajan vaatimukset

Ei kannustava imapiiri =vituttaa tulla töihin. Tällä hetkellä on motivaatiota koska saan pitää vapaata kun mulle sopii ja tullaan muutenkin vastaan. Huono johtamistaito on yleistä, olen itsekin opiskellut sitä. Palautetta tulee vasta sitten kuin esimiestä vituttaa ja sekin tulee väärässä muodossa. Viimeinen pisara on se että esimies puhuu muista paskaa selän takana.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mitkä merkit kertovat teille että työpaikassa on pahoja puitteita / mitkä merkit enteilevät ylipäätään huonosta työpaikasta.
Siis näitähän on toki niin paljon, ettei näitä pysty kaikkia tähän listaamaan. Tässä nyt pari sellaista, joita itsellä tullut vastaan:

-Kuppaiset työtilat. Viihtyvyyteen ei selkeästi ollut panostettu yhtään ja paikka vain jotenkin hönki Neuvostoliittoa.
-Se, että henkilökemiat eivät mene yksiin tai haastattelussa ollaan tarkoituksellisen töykeitä ja hyökkääviä.
-Järjettömät odotukset. Haetaan siis junioria selkeästi vaativaan työnkuvaan.
-Överi monipuoliset työnkuvat. Toki tietty monipuolisuus on ihan pelkkää plussaa, mutta joskus tullut vastaan sellaisia hommia, joista jotenkin haistaa sen, että työnkuvaan on niputettu kaikki muilta jäänyt roska, joka yleensä koostuu täysin toisistaan irrallisista kokonaisuuksista.

Joku hassu kuva kiersi netissä, missä oli erään teknologian keksijä/tekijä vitsaili, että ei voi hakea yhtä duunia, kun siinä vaadittiin 5-vuoden kokemus tästä teknologiata ja se oli vain 3 vuotta vanhaa.

Minkälaisia tilanteita on tullut vastaan? Muistan yhden haastattelun, mulle sanottiin heti alussa että "et ole pätevä, en tiedä miksi sinut kutsuttiin haastatteluun".
Hain autonmyyjäksi ja vastassa oli 5 haastattelijaa mutta ei ole ikinä tullut vastaan niin vastenmielistä porukkaa. Heitä ei voinut vähempää kiinnostaa.
Kerran kävin haastattelussa toimitusjohtajan kotona missä sen vaimo toi pähkinöitä, kahvia, jäävettä ja mitä kaikkea, en muista.

Hauskinta on se että olen aina tiennyt että pääsenkö jatkoon. Jos käydään läpi kaikki peruskysymykset ja se jää siihen niin sitten on yleensä niin että ei jatkoon

Minkälaisia tilanteita on tullut vastaan?
Yksi aina silloin tällöin toistuva kaava, on vähän tällainen good cop/bad cop-tyylinen asetelma, jossa yleensä on hyvänä ja kivana tyyppinä joku HR-heppu ja pahana kyttänä sitten esimerkiksi potentiaalinen esimies. Good cop yleensä myötäilee ja on muutenkin ihan kiva, kun tämä toinen sitten intää ja haastaa lähes joka asiasta, yleensä jopa vähän vittuilevaan sävyyn. Pointtina lienee selvittää, paskooko hakija housuun paineen alla.

Itselläni ollut muistaakseni 3 haastattelua, joissa oli selkeästi tällainen asetelma. Yhdessä pääsin jatkoon, mutta karsiuduin myöhemmin. Kahdessa muussa olisivat kummassakin halunneet haastatella uudelleen, mutta jätin itse leikin kesken, koska en usko, että jaksaisin tehdä töitä näiden haastatelleiden ihmisten kanssa.

Mitkä merkit kertovat teille että työpaikassa on pahoja puitteita / mitkä merkit enteilevät ylipäätään huonosta työpaikasta.
Varmaan makuasioita. Mutta itselle pitkät rekryt on myrkkyä. Ensin täytät hakemusta, sitten soittelet jonkun rekryfirman kanssa joka ei tiedä itsekään todellista työnkuvaa. Sen jälkeen käyt saman firman kanssa uudestaan läpi samat kysymykset, mihin vastasit jo hakiessa. Seuraavaksi ehkä pääsetkin esiintymään jo sille tulevalle esimiehelle ja hommassa alkaa olla jotain järkeä. Välissä vain menee aikaa viikkoja-kuukausia ja yleensä et perästä kuule yhtään mitään. Korkeintaan joo sua ei valittu bla bla viesti joskus kuukausien päästä.

Oma huippukokemus on, kun ensin oli haastattelu, sitten piti tinkiä palkasta, sitten oli päivän testit 200km päästä ja lopuksi sain kuulla olevani liian kunnianhimoinen 🙄

Ylipäätään älytön palkalla tinkaaminen jo ennen haastattelua on vähän niin ja näin. Pienessä firmassa on toki etujakin, esim kenkää ei tule välttämättä yhtä surutta jos olet ainoa joka kyseisen tehtävän hallitsee vs iso pörssiyhtiö ja siellä on avokonttori täynnä saman tittelin omaavia.

Nyt tuli kutsu haastatteluun. Työkuva ok, ei ehkä 100% mitä haen. Palkasta ei ole varaa tinkiä ja se harmittaa koska veikkaan että haetaan halvempaa kaveria. Työmatkan takia ei ole varaa tinkiä prkl. Km-vähennystä tulee ainakin ja olisihan sitten lomia ja pyhiä milloin tlihin ei tarvitse mennä. Se on vaikeaa koska mun papereilla on vaikeaa löytää työtä josta maksetaan yli 3,5k.

Eka minihaastattelu rekryn kanssa mini ok. Olin kuulemma hyvä ehdokas varsinkin kielitaitojen takia. No seuraava meni huonosti. Mulle kerrottiin yrityksestä mutta ei juurikaan kysytty mitään, paitsi perusjuttuja. Huomasinkin lopussa että sen katse oli jossain ihan muualla kuin tuli ne viimeiset sanat "soitamme sinulle". Vittu että vituttaa. En vaan ymmärrä miksi ikinä ei onnistu vaikka kokemusta on ja muutenkin täytän kriteerit. Minulla on aina siistit vaatteet, olen kohtelias , esitän kysymyksiä... ehkä personaalisuudessa on jotain

Niin, mistä noista aina edes tietää, missä menee vikaan. Mitä nyt näitä juttuja on lukenut, niin annatkohan sää semmoisen vaikutelman, että oisit menossa enimmäkseen palkankorotuksen perässä uuteen paikkaan töihin..? Versus se, että oisit ihan oikeasti kiinnostunut uudesta jopista, toisit sen ilmi ja kertoisit, miksi oisit just hyvä tekemäänkin uusia hommia. Mää vähän kuvittelisin, että jos semmonen aito kiinnostus uutta hommaa kohtaan puuttuu, niin sitten pitää olla herkemmin kovat paperit sitä korvaamaan.

En siis tiedä yhtään, onko tuosta kiinni vai jostain ihan muusta, mutta tuli vaan mieleen :D

Samaa mieltä kuin Max. Lisäksi kannattaa muistaa sekin, että joskus vaan et voi tehdä muuta kuin hakea seuraavaa paikkaa. Se syy miksi esim jää kakkoseksi voi olla aivan olematon tai sinusta riippumaton.

Olin tuossa pari vuotta sitten maalisuoralla paikkaan, jossa palkka ja edut oli minulle ok ja työnkuva mieleinen. Kolme kierrosta läpi, meitä enää kaksi jäljellä. Aiemmasta työkokemuksesta ja niistä seuranneista kontakteista oltiin kiinnostuneita ja koulutus natsasi. Pidin jo aika varmana, että pääsen. Noh sieltä tuli et päässyt puhelu ja samalla selvisi, että töitä saanut mies siirtyi tuonne kyseisen firman asiakkaalta, missä oli ollut vuosia töissä. Eipä siinä voinut muuta kuin keräillä itsensä ja hakea seuraavaan paikkaan.

Ei noita kannata koskaan jäädä liikoja miettimään, jos on ihan varma, että haastattelussa teki parhaansa. Joskus on vaan huono tuuri ja toisinaan onnistuu vastoin kaikkia odotuksia. Viimeisimmän työhaastattelun hoidin kotiin myöhästyneenä, epäsiistin näköisenä ja yläkanttiin menneellä palkkapyynnöllä. Eli melkein kaikki työhaastattelun kuolemansynnit tuli tehtyä yhdellä kertaa, mutta taisin onnistua "lukemaan huoneen" oikein kun sain kuitenkin käännettyä homman nopeasti oikeille raiteilleen.

^ noni, hyvä noin. Meinasinkin tuossa aikaisemmin, että kannattaa nyt eka kattoa, miten käy, ennen kuin maalaa piruja seinille :D Mutta toivottavasti lähtee hyvin käyntiin uudet hommat.

Onneksi olkoon bodieinarille!
Itselle on punainen vaate jos toinen kehuu kauheasti itseään ja mitä osaa jne.
Tottakai pitää osaaminen ja taidot tuoda esille mutta enemmän niiden näyttöjen kautta, tätä on tosi vaikea selittää mutta itsellä kokemusta että ne itsensä kehujat on ylimielisiä eikä loppujen lopuksi kovinkaan kummoisia tekijöitä. Yleensä tullut jos jonkinlaista ristiriitaa.
Tätä ei pidä sotkea taas ammattitaitoon ja silloin kun tietää olevansa oikeassa niin se pitää osata sanoa myös vastaan väittävälle päällikölle.

Kiitos! Olen aina ollut rehellinen. Tietenkin saa vähän liiotella mitta ei valehdella. Esim jos olen käyttänyt jtn tietokoneohjelmaa joskus vuosia sitten niin olen laittanit sen minä osaan-listalle jos se ei ole ollut kriittisessä roolissa duunin kannalta.

Sain muuten 260e enemmän kuin olin pyytänyt

Eka minihaastattelu rekryn kanssa mini ok. Olin kuulemma hyvä ehdokas varsinkin kielitaitojen takia. No seuraava meni huonosti. Mulle kerrottiin yrityksestä mutta ei juurikaan kysytty mitään, paitsi perusjuttuja. Huomasinkin lopussa että sen katse oli jossain ihan muualla kuin tuli ne viimeiset sanat "soitamme sinulle". Vittu että vituttaa. En vaan ymmärrä miksi ikinä ei onnistu vaikka kokemusta on ja muutenkin täytän kriteerit. Minulla on aina siistit vaatteet, olen kohtelias , esitän kysymyksiä... ehkä personaalisuudessa on jotain
Sain muuten sen paikan ei mennytkään niin huonosti
Eli peli oli jo selvä, mutta piti pitää vielä viimeinen kierros, ja rekryäjä teki parhaansa ettei paljastanu mitään ennenaikojaan. 😀

Siis näitähän on toki niin paljon, ettei näitä pysty kaikkia tähän listaamaan. Tässä nyt pari sellaista, joita itsellä tullut vastaan:

-Kuppaiset työtilat. Viihtyvyyteen ei selkeästi ollut panostettu yhtään ja paikka vain jotenkin hönki Neuvostoliittoa.
-Se, että henkilökemiat eivät mene yksiin tai haastattelussa ollaan tarkoituksellisen töykeitä ja hyökkääviä.
-Järjettömät odotukset. Haetaan siis junioria selkeästi vaativaan työnkuvaan.
-Överi monipuoliset työnkuvat. Toki tietty monipuolisuus on ihan pelkkää plussaa, mutta joskus tullut vastaan sellaisia hommia, joista jotenkin haistaa sen, että työnkuvaan on niputettu kaikki muilta jäänyt roska, joka yleensä koostuu täysin toisistaan irrallisista kokonaisuuksista.
Näitä on varmaan paljonkin ja komppaan Brodoa. Lisäksi itselle on punainen vaate jos porukka vaihtuu tiuhaan. Itse teen alalla töitä missä ei pyöri ”kesäesoja” ja piirit on pienet. Jos kyseessä ei ole uusi pesti, en hakisi jos se olisi useamman kerran vuoden sisään haussa (ellei kyse ole vanhempain vapaista tms). Joku siellä on pielessä ja se todennäköisesti olisi minustaki pielessä :confused:

Koska omalla alalla ei käytetä rekryfirmoja (organisaatioissa itsessään on sisällä testauksia ja moniportaisia valinta/”hyväksyntä”prosesseja) minulle on nuo prosyyrit vieraampia. Kannattaa myös muistaa, että jos haetaan tekijää johonkin kokonaisuuteen esim projektitiimiin niin siinä yleensä painaa muutkin tekijät kuin kokemusvuodet. Kokonaisuus on osiensa summa ja itse kyllä suosin heterogeenisempiä porukoita ja se näkyy kyllä yleensä tuloksessa. Kasa vanhoja jääriä harvoin tuottaa uutta.

Aina se ei ole niin ilmeistä miksi jäi paikka saamatta eikä se välttämättä tarkoita etteikö olisi hyvä hakija. Omalla työsaralla todennäköisin tilanne on 10 hakijaa, jotka on hyviä ja joista kolme on loistavia ja just sopivia. Niistä pitää tehdä valinta jollain ihan muulla perusteella sitten lopulta kuin niillä mitä hakemuksessa lukee.

Ja hei, onnea @Bådieinari uudesta duunista!:)

En otakaan sitä duunia. Sain 1000e palkankorotuksen. En ikinä uskonut. Nyt palkka on nuossut 1400e kahdessa vuodessa ja kuitenkin suht helppo duuni. Tänään olisi pitänyt tehdä se työsopimus. No bisnes on bisnestä
Nonyt äijällä menee hommat putkeen! Hyvä!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom