Työnhaku ja työnantajan vaatimukset

Tietämättä yhtään mitä myyt, niin kai myyntityössäkin kuten missä tahansa voi kehittyä just niin pitkään kuin itsellä motivaatiota riittää. Tai siis miksi ei voisi? Toki jos juoksee palkan perässä, niin uuden oppiminen ja itsensä kehittäminen ei varmaan välttämättä olekaan mikään draiveri. Mitä muuten tarkoittaa olla huipulla myyntihommissa?
Se mitä opin vuodessa tällä hetkellä on aika vähän.olen myyjä lvi-alalla. Teen itsenäisesti hommia. Kyllä esim bonukset motivoisivat
En osaa lähelläkään kaikkea mutta joutuisin itse tutkimaan asioita ei siihen aika ei riitä

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mitä kokemuksia teillä provikkapalakasta? Olen tähän asti vältellyt näitä paikkoja mutta jos löytyisi yritys jolla on hyvät tuotteet eikä vaadi sitä koputetaan ovia päivät pitkät?

Ihan näin yleisen pohdinnan kautta, yksi itseäni vielä kohtuu nuorena kummastuttava vaatimus on x määrä vuosia kokemusta. Ymmärrän toki, että moneen positioon ei haluta täysin kokematonta tyyppiä, mutta onko sillä sitten niinkään väliä, onko sitä kokemusta 2, 5 vai 7 vuotta? Kannattaisiko se mielenkiinto kohdistaa ennemmin kokemuksen laatuun ja siihen, miten hakijan ura on edennyt?

Ihan näin yleisen pohdinnan kautta, yksi itseäni vielä kohtuu nuorena kummastuttava vaatimus on x määrä vuosia kokemusta. Ymmärrän toki, että moneen positioon ei haluta täysin kokematonta tyyppiä, mutta onko sillä sitten niinkään väliä, onko sitä kokemusta 2, 5 vai 7 vuotta? Kannattaisiko se mielenkiinto kohdistaa ennemmin kokemuksen laatuun ja siihen, miten hakijan ura on edennyt?
Esim. MOL:n pohjissa tuo tulee hakulomakkeen raksivalinnoista, tyyliin hakijalla tulee olla 0-1 v, 1-3 v, 3-5 v tai 5-8 v kokemusta, valitse näistä.

Monesti hakijat valittaa siitä ja tästä kriteeristä koska sen voi korvata sillä ja tällä ominaisuudella. Fine, hae, ja kerro hakemuksessa että korvaat tämän vaatimuksen uimamaisterikurssilla. Yleensä ne kriteerit on tehty siksi että karsittais hakemuksia. Jos paikka on sellanen johon helposti tulee 350 hakemusta, on aika kova kiusaus laittaa jo etukäteen rajanvetoo jolla hakemuksia pystyy valikoimaan sähköisesti eikä lueskella iltapuhteinaan satoja hakemuksia josko tää kaveri ois kieltämättä täysin kokematon mut kertoo kyllä olevansa tosi nopee oppimaan ja äitikin sano johtajatyypiks.

Joo, tolla tavalla voi missata hyviä tyyppejä mut jos tosiaan on jonoks asti hyviä hakijoita, ei kaikissa hommissa oo niin justiinsa jos yks tulevaisuuden lupaus jäi huomaamatta.

Oliskos @ya-ya lla heittää yhtään esimerkkiä duunista, johon tällä hetkellä on jonoksi asti hyviä hakijoita?

Oman selustan turvaamiseksi, ite oon sekaantunu muutamillekin suorittavan työn aloille, ja kaikki työnantajat aloilla ja alueella valittelee osaavan työvoiman puutetta. Käytännössä osaavaksi riittää jo se, että osaa lukea ja kirjoittaa ja on asenne työntekoa kohtaan kohillaan.

Oliskos @ya-ya lla heittää yhtään esimerkkiä duunista, johon tällä hetkellä on jonoksi asti hyviä hakijoita?

Oman selustan turvaamiseksi, ite oon sekaantunu muutamillekin suorittavan työn aloille, ja kaikki työnantajat aloilla ja alueella valittelee osaavan työvoiman puutetta. Käytännössä osaavaksi riittää jo se, että osaa lukea ja kirjoittaa ja on asenne työntekoa kohtaan kohillaan.
Mulla ei oo kokemusta rekryistä suorittaville aloille, joten uskon kyllä että asia on noin.

Niillä aloilla joihin minä oon hakuja tehny, on ihan minimissään 50 hakijaa per paikka, valtaosa päteviä. Ei varmaankaan rekryistä pysty sanomaan mitään yleispötevää joka toimisi kaikilla aloilla.

Viimeksi kun 10 vuotta sitten heitin omista hommista vapaalle ja menin vuokratyövoima firmaan niin sen paikallisen puljun pitäjä sanoi että ainahan niitä käsiä ja jalkoja löytyy mutta sitten jos pitäisi olla päätäkin niin on vähän vaikeampaa.
Mulle jäi kaikinpuolin hyvä maku niistä hommmista ja sai valkata mitä haluaa tehdä, jokaiseen paikkaan olisi ottanut ihan töihinkin ja yhdessä paikassa olisi voinut suoraan laskuttaa firman kautta.

Mutta tosiaan, niistä hyvistä tekijöistä on aina pulaa mutta sinnepäin tyyppejä kyllä riittää.

Etenkin näin PK-seudulla esimerkiksi akselin hr, markkinointi, myynti ja hankinta duunit taitavat tosiaan olla sellaisia, joissa on pitkälti poikkeuksetta 50-120 hakijaa. Varmasti joukkoon mahtuu myös niitä, jotka hakevat puolitosissaan tai eivät muuten vaan ihan hoksaa, että minkälaiseen duuniin ovat hakemassa. Mutuilisin, että valtaosa kyllä on ihan varsin päteviä ja siksi valinnan ratkaisevaksi tekijäksi saattakin nousta joku sinänsä hieman irrelevantti seikka, muuten vaan keksimällä keksitty kriteeri tai ihan yksittäinen hyvä vastaus yksittäiseen kysymykseen. Mutta sitä se nyt toki on, kun on kilpailua.

Myyntihommiin ei aina tarvitse kokemusta jos puhutaan näistä paskoista myyntihommista. Ehkä jopa parempi ottaa joku kokematon jolle ei tarvitse isoa palkkaa maksaa. Mä oon usein kysynyt että onko ollut paljon hakijoita ja yleensä vastaus on ollut 20-50 mutta päteviä ei kuin muutama. Itse tiedän että mun ainoa valttikortti on mun alan kokemus joten en edes harkitse toista alaa

Etenkin näin PK-seudulla esimerkiksi akselin hr, markkinointi, myynti ja hankinta duunit taitavat tosiaan olla sellaisia, joissa on pitkälti poikkeuksetta 50-120 hakijaa. Varmasti joukkoon mahtuu myös niitä, jotka hakevat puolitosissaan tai eivät muuten vaan ihan hoksaa, että minkälaiseen duuniin ovat hakemassa. Mutuilisin, että valtaosa kyllä on ihan varsin päteviä ja siksi valinnan ratkaisevaksi tekijäksi saattakin nousta joku sinänsä hieman irrelevantti seikka, muuten vaan keksimällä keksitty kriteeri tai ihan yksittäinen hyvä vastaus yksittäiseen kysymykseen. Mutta sitä se nyt toki on, kun on kilpailua.
Se joka osaa myydä itseään otetaan. Vaikeaa uskoa että aina se pätevin saa duunin, kun näkee minkälaista porukkaa tulee vastaan.

Ainakin konsulttibusineksessa on aika merkittävää tuo kokemusvuosien määrä. Vaikuttaa kohtalaisen suoraan siihen, miten henkilöä voidaan myydä erilaisiin projekteihin ja minkä tasoisella laskutuksella.

Joo, ja eihän tuo ole tavatonta asiantuntijahommissa, että pelkkä sisäänajo saattaa ottaa aika pitkään. Vuodessa voi olla jo vähän kartalla, että pystyy hoitamaan hommia suunnilleen itsenäisesti ja sen jälkeen alkaa vasta varsinainen oppiminen. Eli ero kahden vuoden ja viiden saatika seitsemän vuoden kokemuksella on aika iso.

.

Joo, ja eihän tuo ole tavatonta asiantuntijahommissa, että pelkkä sisäänajo saattaa ottaa aika pitkään. Vuodessa voi olla jo vähän kartalla, että pystyy hoitamaan hommia suunnilleen itsenäisesti ja sen jälkeen alkaa vasta varsinainen oppiminen. Eli ero kahden vuoden ja viiden saatika seitsemän vuoden kokemuksella on aika iso.

.
Mutta jos tätä mietitään uuden työn kannalta, niin ei se kokemus vanhassa työssä välttämättä vaikuta juurikaan siihen, miten kuormittava tämä sisäänajovaihe on. Mikäli uudessa työnkuvassa on suuri ero vanhaan, se kokemattomampi voi jopa oppia nopeammin, koska taustalla ei ole niitä syvään juurtuneita toimintamalleja, jotka eivät välttämättä uuteen hommaan sovellu. Mutta tämä on toki aika tilannesidonnaista.

Tosiaan konsulttihommat asia erikseen, kuten @HeavyRain tuossa totesikin. Onhan se x vuosia kokemusta kuitenkin eräänlainen myyntitekijä asiakkaan suuntaan.

Mutta jos tätä mietitään uuden työn kannalta, niin ei se kokemus vanhassa työssä välttämättä vaikuta juurikaan siihen, miten kuormittava tämä sisäänajovaihe on
Niin, saattaa riippua vähän tehtävästä. Joitain hommia voidaan tehdä vähän niin kuin firman omassa kuplassa, että uusi työntekijä joutuu opettelemaan melkein kaiken alusta, tulee mistä tulee. Meikäläisen vanhassa duunissa oli meno vähän tuohon suuntaan.

Mutta jos tehdään yhtään yleismaailmallisempaa hommaa ja yleisesti käytetyillä vehkeillä / työtavoilla, niin kyllä relevantti kokemus on minusta relevanttia kokemusta. Jos on pätevä jamppa, nopea oppimaan jne., niin ei kai sellainenkaan rupea vuosia hukkaan heittämään kokemuksen karttuessa tähän kuvitteellisen kahden vuoden jamppaan verrattuna.

muoks. joo, joku noheva jamppa saattaa olla parempi tekemään hommia parin vuoden kokemuksella kuin joku vähemmän noheva viiden vuoden kokemuksella, mutta enemmän paukkuja tällä parin vuoden jampallakin on kokemuksen karttuessa.

Jos minä olisin rekryämässä kokenutta asiantuntijaa toivoen vaikka viiden vuoden kokemusta, niin hakemukseen olisi tavallaan jo sisään rakennettuna se, että haetaan nohevaa tyyppiä.

Kolmessakin vuodessa kerkeää tekemään ja omaksumaan hirveästi, jos on vaan yhtään työn puolesta mahdollisuus ja itsellä halua tehdä ja kykyä ottaa asioita haltuun.

Ongelmana siinä on se että mitä jos se kokematon kaveri on tyhmä kuin saapas eikä opi mitään? Jos se kokeneempi kaveri on ollut ison firman palveluksessa niin voisi olettaa että se jtn osaa.sosiaaliset taidot pitää olla kunnossa jos meinaa pärjätä.

Ongelmana siinä on se että mitä jos se kokematon kaveri on tyhmä kuin saapas eikä opi mitään?
Onhan työnantajan turvana kuitenkin koeaika, kuuteen kuukauteen asti, jonka puitteissa sopimattoman kaverin saa pihalle.

Toki olettaisin, että mitä tärkeämmästä positiosta kyse, sitä tarkemmin pyritään kartoittamaan jo rekryvaiheessa, että minkälaisesta kaverista on kyse.

No esimerkiksi mun nykyiseen tehtävään toivottiin kokemusvuosia se yli 5, koska tämä homma on mahdoton sellaiselle, jolla ei ole kokemuksia vastaavista systeemeistä pohjalla. Ts. pitäisi nopeassa aikataulussa saada tehtyä asioita, joten on pystyttävä hyödyntämään kokemuksen kautta asioita, kun kaikkia malleja ja toimintatapoja ei voi mitenkään samassa ajassa luoda tyhjästä.

Kyllä mä edelleen olen sitä mieltä, että kaikki on ihmisen opittavissa, ja itse töitä etsiessäni en ole niin tarkkaan tuijotellut noita toivottuja kokemusvuosia - ellei nyt ole haettu sitä 10+vuotta kokemusta, koska silloin on selvästi haluttu viestiä, että etsitään kokaritekijää. Sitten on tietysti nämä paikat, joissa haetaan rautaista ammattilaista, mutta palkkahaitari on suunnilleen juniorin tasolla. Good luck vaan.

Mitkä merkit kertovat teille että työpaikassa on pahoja puitteita / mitkä merkit enteilevät ylipäätään huonosta työpaikasta.

Ongelmana siinä on se että mitä jos se kokematon kaveri on tyhmä kuin saapas eikä opi mitään? Jos se kokeneempi kaveri on ollut ison firman palveluksessa niin voisi olettaa että se jtn osaa.sosiaaliset taidot pitää olla kunnossa jos meinaa pärjätä.
Tätä varten monessa paikassa on useampi kierros haastatteluja, tehtäviä ja erilaisia testejä. Sitten vielä päälle koeaika.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom