Työnhaku ja työnantajan vaatimukset

Onko porukalla oikeasti kokemusta kunnollisesta palkkakehityksestä talon sisällä? Valitettavasti oma kokemus tukee sitä että "vaihtamalla paranee".

On, pitkälti toistatonnia noussut samalla työnantajalla samassa positiossa. Mutta vaatinut irtisanomisella uhkailua (mikä pitäis toteuttaa jos ei onnaa) ja vihjailua että aktiivisesti haen uusia hommia kun nykyinen ei kehity. Vaihtamalla sitten paremmin korjannut palkkaa.

Toinen kysmys, että onks jengillä ollut urakiertoa samalla työnantajalla?
Itse hakenut monesti firman sisällä uusiin hommiin, en ikinä päässy. Perimmäisenä syynä se että sitten ei oo ketään hoitamaan vanhoja hommia. Ja vaihtohalut himmattu rahalla.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ainahan ne väittävät että on hyvät mahdollisuudet kehittyä jne. Kyllä se on niin että pitää palkka olla ok kun aloittaa. Liikuntasetelit oli jees.

Mä en oikein ymmärrä sitä että isot yritykset jaksavat tapella muutaman euron takia. Esim meillä niin homma menee niin että kaikki asentajat ovat tulleet sinne vasta-valmistuneina ja palkka on edelleen sama. Ei saada kokeneita kavereita koska firma ei suostu maksamaan palkkaa. Koko toiminta kärsii sen takia.

Piti ihan laskea, itsellä on 6 vuoden aikana noussut palkka 80% samassa talossa ollessa.
Aina pikkuisen lisää vastuuta ja samalla rahaa lisää, toki pitänyt vääntää asiasta.
Ja lähtökohta ei toki kovin ihmeellinen ollut mutta kyllä silläkin rahalla asuntolainaa maksoi ja auto uutena ostettu.
Kovasti silti tekisi mieli vaihtaa hommia lähinnä sen takia että nykyinen on pirun tylsä homma, aivot narikassa 8-16 sähköpostia ja puheluita ilman sen kummempia tavoitteita.
Palkasta voisin helposti tinkiä 30% jos olisi mielekästä hommaa mutta ei saa aikaiseksi laittaa hakemuksia.

Insinöörinä on helpompaa uskoisin, tunnen muutaman ja niiden palkat nostettu 1500+ kolmen vuoden aikana. Perusmyyjänä on vaikeampaa. Jos olette huomanneet niin esim rautakaupoissa ja muissa vaastavissa kaupoissa harva tietää mitä myy. Meinasin hakea yhtä työpaikkaa, periaatteesa samaa duunia kuin nyt mutta maksavat tes:in mukaista palkkaa ja odottavat saavansa henkilöä joka tuntee alan.

Hain teknisen myyjän paikka viime viikolla, soitin jopa sinne. Haku voimassa lokakuuhun asti. Vähän noloa kuin hain sinne muutama viikko sitten jo mutta ei samaan tehtävään. Palkkatoivetta en laittanut vaikka pyydettin, kerroin olevani kiinnostunut keskustella asiasta. Työ on paperilla kuin tehty minua varten mutta saa nähdä. Olisi varmaan kannattanut kysyä

Mulla nous edellisessä talossa lähtöpalkasta kuuden vuoden aikana 30%. Junior-spesialisti-senior. Ei ollut kanttia pyytää isompaa korotusta, eikä siihen olis ollut budjettiakaan.

Sitten vaihdoin hommia, ja palkka on noussut vanhaan työhön nähden noin 260% neljässä vuodessa mutta positiokin on sellainen jota en aiemmassa talossa olisi saanut. Eli voi sanoa että vaihtamalla palkka parani. On siihen hintaan tullut monta vittusaatanaakin sitten loitsuttua :rolleyes:

Meillä voi ehdottaa haluamaansa korotusta ja niin usein kuin parhaaksi kokee. Suurelta osin kysytään kollegoilta ja asiakkailta, että mitenkäs se HeavyRain on pärjäillyt, onkos hommat sujuneet ja jälki ollut timanttia. Sen mukaan sitten päätöksiä, että onko mies eurojen arvoinen vai ei. Joka kerta olen saanut sen itse pyytämäni korotuksen, yleensä n 400-600 euroa kerralla.

Eli joo, varmaan tässä tilanteessa vaihtamalla voisi käydä tarjouskauppaa, mutta ihan hyvin on liksa kehittynyt nykyisen työnantajankin siipien suojissa. Enkä kyllä pelkän rahan takia vaihtaisikaan hommia, ellei sitten puhuta jostain ihan reikäpäisistä rahakeoista.

Ai niin ja meillä ainakin myös vinkataan aika paljon firman sisäisesti hyvin suoriutuvista kollegoista, että voisko tsekata onko kompensaatiot kohdallaan suorituksiin nähden. Halvempaa & helpompaa pitää kiinni hyvistä tyypeistä kuin koittaa haalia tilalle uusia.

Ihan mukava lukea näitä palkkakeskusteluja. Oma ura alkoi nykyisellä työnantajalla niin, että palkkatoiveesta sai tinkiä 600e. Ennen kuin sain edes haastattelukutsua, pomo kysyi oletko valmis tinkimään palkasta. Otin sitten työn vastaan, koska työnkuva oli ja on edelleen todella mielenkiintoinen, vaikka toki sisältää myös niitä tylsiä rutiiniraportointeja. Palkan suhteen pomo tuli vastaan niin, että 6kk koeajan jälkeen palkka nousi 300e ja tämä kirjattiin myös työsopimukseen. Oli ihan kultaa tässä koronan aikana, että se oli siellä kirjattuna. Lisäksi sain neuvoteltua itselleni täydet lomat päälle.

Mulle on tavoitteet asetettu ja niistä jotain bonuksiakin tulee, jos firman minusta riippumattomat ehdot täyttyvät. Sanoin suoraan jo kun pomo näitä esitteli, että tulen myös pyytämään lisää palkkaa heti kun näytöt siihen riittävät. Tästä tullaankin siihen logiikkaan millä itse palkkaneuvotteluja lähestyn. Se on ihan sama saako Pentti vieressä kattoon räkien 2000e tai 10 000e, palkkaneuvottelussa sillä ei ole mitään väliä. Siellä sinä perustelet mielellään näytöillä, että mitä se SINUN työpanoksesi firmalle tuottaa ja miksi siitä kannattaisi maksaa lisää. Irtisanoutumiskorttia en ole käyttänyt koskaan. Sen jälkeen sä olet merkitty mies ja ekat yt:t ja voit löytää itsesi irtisanottuna. Esim liikaan työkuormaan olen suoraan todennut, että mä voin kerätä vaikka pieniä kiviä tuolta pihalta, kunhan siihen annetaan tarpeeksi aikaa. Töitäni en halua tehdä huonosti. Luultavasti tästä saa muistutella jatkossakin, mutta olen mieluummin asian suhteen avoin, kuin hakeutuisin sen takia muualle.

Lisäksi vanha pomo antoi mielestäni aika hyvän vinkin, jolla aion seuraavia neuvotteluja lähestyä. Anna vastapuolesi paljastaa korttinsa ensin. Kun pyytää lisää palkkaa ja siihen on näyttöjä, niin eipä tuossa mitään häviä kun aloittaa palkasta keskustelun sillä, että minkä arvoinen työntekijä minä mielestäsi olen.

Näin työantajana voin sanoa että ei se ole helppoa siellä pöydän toisellakaan puolella.
Ajoittain miettii että pitäisikö ottaa se kaikista mulkuimman oloinen tyyppi töihin kun ei aina onnaa. Sen kyllä huomannut että ne lipevimmät kannattaa skipata samantien.
Mulla noi työjutut ei ole mitään rakettitiedettä mutta jos pitäisi palkata tekninen myyjä niin varmaan antaisin sen homman jonkun rekry firman heiniksi.
Jos saa kysyä että minkälaista tyyppiä sinä ottaisit? Hiljainen, asiallinen kaveri jolla on pitkä kokemus vs sosiaalinen, mukava kaveri jolla on vähemmän kokemusta? Mietin tässä itse miten pitöisi käyttäytyä haastatteluissa. Olen panostanut ulkonäköön mutta on myydä itseään

Ihan mukava lukea näitä palkkakeskusteluja. Oma ura alkoi nykyisellä työnantajalla niin, että palkkatoiveesta sai tinkiä 600e. Ennen kuin sain edes haastattelukutsua, pomo kysyi oletko valmis tinkimään palkasta. Otin sitten työn vastaan, koska työnkuva oli ja on edelleen todella mielenkiintoinen, vaikka toki sisältää myös niitä tylsiä rutiiniraportointeja. Palkan suhteen pomo tuli vastaan niin, että 6kk koeajan jälkeen palkka nousi 300e ja tämä kirjattiin myös työsopimukseen. Oli ihan kultaa tässä koronan aikana, että se oli siellä kirjattuna. Lisäksi sain neuvoteltua itselleni täydet lomat päälle.

Mulle on tavoitteet asetettu ja niistä jotain bonuksiakin tulee, jos firman minusta riippumattomat ehdot täyttyvät. Sanoin suoraan jo kun pomo näitä esitteli, että tulen myös pyytämään lisää palkkaa heti kun näytöt siihen riittävät. Tästä tullaankin siihen logiikkaan millä itse palkkaneuvotteluja lähestyn. Se on ihan sama saako Pentti vieressä kattoon räkien 2000e tai 10 000e, palkkaneuvottelussa sillä ei ole mitään väliä. Siellä sinä perustelet mielellään näytöillä, että mitä se SINUN työpanoksesi firmalle tuottaa ja miksi siitä kannattaisi maksaa lisää. Irtisanoutumiskorttia en ole käyttänyt koskaan. Sen jälkeen sä olet merkitty mies ja ekat yt:t ja voit löytää itsesi irtisanottuna. Esim liikaan työkuormaan olen suoraan todennut, että mä voin kerätä vaikka pieniä kiviä tuolta pihalta, kunhan siihen annetaan tarpeeksi aikaa. Töitäni en halua tehdä huonosti. Luultavasti tästä saa muistutella jatkossakin, mutta olen mieluummin asian suhteen avoin, kuin hakeutuisin sen takia muualle.

Lisäksi vanha pomo antoi mielestäni aika hyvän vinkin, jolla aion seuraavia neuvotteluja lähestyä. Anna vastapuolesi paljastaa korttinsa ensin. Kun pyytää lisää palkkaa ja siihen on näyttöjä, niin eipä tuossa mitään häviä kun aloittaa palkasta keskustelun sillä, että minkä arvoinen työntekijä minä mielestäsi olen.
Eikö ole vähän tyhmää uhkailla irtisanomisella jos toista paikkaa ei ole? Paras tilanne on se että sinulle on luvattu se toinen paikka, silloin et menetä mitään. Mulla on paska tilanne, jos haluan vaihtaa paikkaa niin vaihtuu myös paikkakunta. Se tarkoittaa että palkkakin pitäisi nousta noin 500e jotta jäisin edes vähän plussalle. Huomasin kerran kuin menin haastatteluun helsingin keskustaan että en kyllä jaksaisi joka päivä ajaa tänne asti

Jos saa kysyä että minkälaista tyyppiä sinä ottaisit? Hiljainen, asiallinen kaveri jolla on pitkä kokemus vs sosiaalinen, mukava kaveri jolla on vähemmän kokemusta? Mietin tässä itse miten pitöisi käyttäytyä haastatteluissa. Olen panostanut ulkonäköön mutta on myydä itseään
Toi on aivan mystinen juttu myös itselle, minulle tärkeintä on että henkilö on paras siihen hommaan ja kaikki muu on täysin sivuseikka.
Kannattaa tuoda se ammattitaito esille mutta niin ettei se kuulosta ylimieliseltä, se on varmaan se vaikein osuus.
Hajuton ja mauton persoona käytöksen ja pukeutumisen kannalta jää helposti unholaan mutta toisaalta harvemmin myyjiksi haetaan mitään räiskyviä persoonia.
Jos olet varma että edellisissä paikoissa olet toiminut niin että sinua kehutaan sieltä niin tuo asiaa esiin että tässä ja tässä on henkilö jolta voit kysyä miten meni aiemmin, toisaalta ei kannata esitellä historiaa välttämättä koko osin jos siellä on paljon eri paikkoja kun heti tulee fiilis että toi vaihtaa paikkaa kun sukkaa. Työantaja arvostaa sitoutumista vaikka nykyään onkin normaalia vaihtaa paikkaa.

Mulla kävi nykyisen työpaikan kanssa niin, että pyysin ihan kilpailukykyistä palkkaa, mutta eivät suostuneet siihen. Halusivat väkisin maksaa vielä vähän enemmän. Se oli ihan ok mulle.
Työterveyshuolto on kattava ja pari sataa euroa vuodessa saa liikunta ja/tai kulttuurisaldoa.
Nyt 1,5 vuotta tässä työssä ja kertaalleen on palkka noussut. Ei toki mikään massiivinen korotus, mutta koska jo lähtöjään tuli enemmän kuin ymmärsin pyytää, niin pakko olla tyytyväinen.

Toi on aivan mystinen juttu myös itselle, minulle tärkeintä on että henkilö on paras siihen hommaan ja kaikki muu on täysin sivuseikka.
Kannattaa tuoda se ammattitaito esille mutta niin ettei se kuulosta ylimieliseltä, se on varmaan se vaikein osuus.
Hajuton ja mauton persoona käytöksen ja pukeutumisen kannalta jää helposti unholaan mutta toisaalta harvemmin myyjiksi haetaan mitään räiskyviä persoonia.
Jos olet varma että edellisissä paikoissa olet toiminut niin että sinua kehutaan sieltä niin tuo asiaa esiin että tässä ja tässä on henkilö jolta voit kysyä miten meni aiemmin, toisaalta ei kannata esitellä historiaa välttämättä koko osin jos siellä on paljon eri paikkoja kun heti tulee fiilis että toi vaihtaa paikkaa kun sukkaa. Työantaja arvostaa sitoutumista vaikka nykyään onkin normaalia vaihtaa paikkaa.
Okei, suosittelijoita ei oikein ole. Vanhan työpaikan omistaja oli harvoin paikalla ja myymäläpäällikkö oli persoonaltaan sellainen että se voi sanoa mitä tahansa. Nykyiseltä työnantajalta saisin ainakin hyvät arvosanat.

Eikö ole vähän tyhmää uhkailla irtisanomisella jos toista paikkaa ei ole? Paras tilanne on se että sinulle on luvattu se toinen paikka, silloin et menetä mitään. Mulla on paska tilanne, jos haluan vaihtaa paikkaa niin vaihtuu myös paikkakunta. Se tarkoittaa että palkkakin pitäisi nousta noin 500e jotta jäisin edes vähän plussalle. Huomasin kerran kuin menin haastatteluun helsingin keskustaan että en kyllä jaksaisi joka päivä ajaa tänne asti
Mun mielestä joka ikinen kerta on tyhmää uhkailla irtisanomisella. Toki se asian esittäminen on melkoista nuorallatanssia silloinkin, jos sulle tarjotaan muualta töitä paremmalla palkalla. Joo ehdottomasti kannattaa huomioida muutkin jutut kuin raha. Mitä hyötyä vaikka palkka olis 1000e enemmän, jos siitä hyvästä työmatka kasvaa. Tai henkilökohtaisesti vaikkei kasvaisikaan, mieluummin ajan 20 minuuttia suoraa tietä pidemmän matkan kuin odotan senkin ajan ruuhkassa.

En ole uhkaillu irtisanoutumisella mutta olen pyörtänyt irtisanoutumiseni siten että työnantaja kysyi kun lapun kiikutin että millä jäät. Se ei ollut mitenkään suunnitelmallista, ts työantajan vastaantulo tuli mulle puskista. Olin toki tuonut esille asioita jotka minua kiristeli työpaikassa, mutta en ollut puhunut niistä tilanteissa missä oli puhuttu minun työsuhteesta. Kun tuli toinen paikka vähän paremmilla spekseillä, totesin vain että nyt vaihdan. En sitten vaihtanutkaan koska työnantaja tarjosi samat asiat mitkä olisivat puoltaneet vaihtamista. Tästä nyt aikaa 3,5v ja asiat edelleen mallillaan.

Tuo itsensä hinnoittelu on vaikea juttu silloin kun ei ole paperilla näyttää mihin hintalappu perustuu. Kun itse olen esimiestehtävissä, minulle hakija jolla on perusteltu ja oikeassa mittakaavassa oleva pyyntö kertoo positiivista hakijasta. Grandioottinen pyyntö ja aika kevyet paperit kyllä yleensä ovat kasvotusten osoittautuneet juuri niin huonoiksi mitä etukäteen olen ajatellut. Itselle meinaa myös se, mistä muusta ne edut koostuu kuin siitä rahapalkasta. Olen tällä hetkellä tyytyväinen siihen, että etenemistä ja kouluttamautumista tuetaan, esim liikuntaan ja oman työkyvyn ylläpitoon saa tukea ja työhön on riittävä tuki.

Edellisessä duunipaikassani oli täysi etu. Käytännössä lounaskortilleni ladattiin jokaista työpäivää kohden 10,70 euroa, mutta omavastuuni tästä oli oman veroprosentin verran siitä 8,70 (tjsp) eurosta. Eli ei juuri mitään. Sitä on vähän ikävä.
Joo tuo oli itellekin hyvä etu. Meillä siirryttiin loppuajasta (yrityskaupan myötä) käyttämään Eazybreakia, niin sen kun himasta tehdessäänkin käveli vaan paikalliseen kinkkibuffaan, eikä maksanut sapuskastaan kuin verot. Paikan päällä kirjoiteltiin vaan nimeä vihkoon ja ruokala laskutti työnantajaa.

Nyt on kyllä korona muuttanut omaa lounaskäyttäytymistäkin. Ei oo mikään hinku päästä tuonne kylille evästään, vaan oon ruvennut tekemään enemmän sapuskaa himassa. Ei paljoa näy ateriapidätyksiä enää palkkalaskelmalla. Salaatin määrä on kyllä tippunut ruokavaliossa hälyttävän alas, kun ei salaatteja jaksa ruveta himassa pilkkomaan.. tuota pitäs petrata.

Mun mielestä joka ikinen kerta on tyhmää uhkailla irtisanomisella. Toki se asian esittäminen on melkoista nuorallatanssia silloinkin, jos sulle tarjotaan muualta töitä paremmalla palkalla. Joo ehdottomasti kannattaa huomioida muutkin jutut kuin raha. Mitä hyötyä vaikka palkka olis 1000e enemmän, jos siitä hyvästä työmatka kasvaa. Tai henkilökohtaisesti vaikkei kasvaisikaan, mieluummin ajan 20 minuuttia suoraa tietä pidemmän matkan kuin odotan senkin ajan ruuhkassa.
Mun mielestä on hyvä asia jos olet saanut uuden paikan että rehellisesti kerrot ettäolet saanut paikan ja he tarjosivat x palkan mutta haluaisit jäädä jos palkasta voidaan keskustella.
Ei mitään sellaista että lähden nyt jos rahaa ei tuu!!!

Mun mielestä on hyvä asia jos olet saanut uuden paikan että rehellisesti kerrot ettäolet saanut paikan ja he tarjosivat x palkan mutta haluaisit jäädä jos palkasta voidaan keskustella.
Ei mitään sellaista että lähden nyt jos rahaa ei tuu!!!
Ei työsuhde ole mikään parisuhde.
Mun mielestä voi reilusti sanoa että minulle on tarjottu parempaa palkkaa/vastuuta/etuja mitä hyvänsä mutta mieluummin pysy vanhassa työssä jos vastaaviin on mahdollisuus.
Toisaalta jos niitä ei saa niin silloin voi hyvillä mielin lähteä ja todeta että siellä ei arvostettu tarpeeksi että olisi saatu ne kohdalleen.

Ei työsuhde ole mikään parisuhde.
Mun mielestä voi reilusti sanoa että minulle on tarjottu parempaa palkkaa/vastuuta/etuja mitä hyvänsä mutta mieluummin pysy vanhassa työssä jos vastaaviin on mahdollisuus.
Toisaalta jos niitä ei saa niin silloin voi hyvillä mielin lähteä ja todeta että siellä ei arvostettu tarpeeksi että olisi saatu ne kohdalleen.

Juurikin näin. Tosin jos samalla kerrot, että olet paikkaa itse hakenut, niin ainakin itse pomona kysyisin, että kauankos tämä raha sinut täällä pitää, ennen kuin alat taas katsella muita työpaikkoja.

Ideaali tilannehan olisi, että sekä työntekijä ja työnantaja ovat tyytyväisiä sekä työhösi että palkkaasi.

Senkin voisi vielä kysyä, että eikö kenelläkään ole karahtanut kiville, kun on lähtenyt vaihtamaan liksan perässä hommia? Riskinsähän siinä aina on, kun pomppaa uudelle työnanatajalle ja uuteen porukkaan. Mulla on tuttavapiirissä vähän vaihtelevia kokemuksia. Jotkut ovat vaihtaneet onnistuneesti, joillakin on mennyt ainakin kertaalleen kunnolla munilleen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom