Ihan mukava lukea näitä palkkakeskusteluja. Oma ura alkoi nykyisellä työnantajalla niin, että palkkatoiveesta sai tinkiä 600e. Ennen kuin sain edes haastattelukutsua, pomo kysyi oletko valmis tinkimään palkasta. Otin sitten työn vastaan, koska työnkuva oli ja on edelleen todella mielenkiintoinen, vaikka toki sisältää myös niitä tylsiä rutiiniraportointeja. Palkan suhteen pomo tuli vastaan niin, että 6kk koeajan jälkeen palkka nousi 300e ja tämä kirjattiin myös työsopimukseen. Oli ihan kultaa tässä koronan aikana, että se oli siellä kirjattuna. Lisäksi sain neuvoteltua itselleni täydet lomat päälle.
Mulle on tavoitteet asetettu ja niistä jotain bonuksiakin tulee, jos firman minusta riippumattomat ehdot täyttyvät. Sanoin suoraan jo kun pomo näitä esitteli, että tulen myös pyytämään lisää palkkaa heti kun näytöt siihen riittävät. Tästä tullaankin siihen logiikkaan millä itse palkkaneuvotteluja lähestyn. Se on ihan sama saako Pentti vieressä kattoon räkien 2000e tai 10 000e, palkkaneuvottelussa sillä ei ole mitään väliä. Siellä sinä perustelet mielellään näytöillä, että mitä se SINUN työpanoksesi firmalle tuottaa ja miksi siitä kannattaisi maksaa lisää. Irtisanoutumiskorttia en ole käyttänyt koskaan. Sen jälkeen sä olet merkitty mies ja ekat yt:t ja voit löytää itsesi irtisanottuna. Esim liikaan työkuormaan olen suoraan todennut, että mä voin kerätä vaikka pieniä kiviä tuolta pihalta, kunhan siihen annetaan tarpeeksi aikaa. Töitäni en halua tehdä huonosti. Luultavasti tästä saa muistutella jatkossakin, mutta olen mieluummin asian suhteen avoin, kuin hakeutuisin sen takia muualle.
Lisäksi vanha pomo antoi mielestäni aika hyvän vinkin, jolla aion seuraavia neuvotteluja lähestyä. Anna vastapuolesi paljastaa korttinsa ensin. Kun pyytää lisää palkkaa ja siihen on näyttöjä, niin eipä tuossa mitään häviä kun aloittaa palkasta keskustelun sillä, että minkä arvoinen työntekijä minä mielestäsi olen.