Työnhaku ja työnantajan vaatimukset

Senkin voisi vielä kysyä, että eikö kenelläkään ole karahtanut kiville, kun on lähtenyt vaihtamaan liksan perässä hommia? Riskinsähän siinä aina on, kun pomppaa uudelle työnanatajalle ja uuteen porukkaan. Mulla on tuttavapiirissä vähän vaihtelevia kokemuksia. Jotkut ovat vaihtaneet onnistuneesti, joillakin on mennyt ainakin kertaalleen kunnolla munilleen.
Keväällä kävi erikoinen tilanne kun tyyppi tuli suoraan toisesta paikasta mulle niin oli irtisanomisaika.
Yhtä aikaa tehtiin työsopimus ja lomautusilmoitus :LOL:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Yhtä aikaa tehtiin työsopimus ja lomautusilmoitus :LOL:
Varmaan maistui kaverille :D

Mullekin pisti linkkarin kautta joku headhunter siinä koronan alkurytinässä viestiä, että olis tämmönen ja tämmönen pesti tarjolla. Ei ihan hirveästi innostanut lähteä kokeilemaan onneaan, kun nykyduunissa työnantajalla ainakin toistaiseksi stabiili tilanne ja hommat maistuu noin muutenkin ihan jees. Toimenkuvakin oli kyllä vähän sivuosuma, ettei tuota kauaa tarvinnut miettiä.

Onko porukalla oikeasti kokemusta kunnollisesta palkkakehityksestä talon sisällä? Valitettavasti oma kokemus tukee sitä että "vaihtamalla paranee".
Mulle opetettiin koulussa ollessa jo, että kannattaa suht tiheään vaihtaa paikkaa jos haluaa palkan kehittyvän. Ekassa koulun jälkeisessä paikassa jos oisin pysynyt, niin palkka ei paljoa siitä alkupalkasta olisi edes 5 vuodessa kehittynyt. Vaihtamalla vuositulot nousi yli 2 kertaisiksi. Nyt voisi saman firman sisällä olla taas pieni mahdollisuus tuplata vaihtamalla positiota pykälän ylemmäs. Samaa työtehtävää jos jatkaa senioriksi ja siitä ylöspäin, niin kertakorotukset ei vuosituloissa ihan hirveästi näy.

@Jali
Eikö kertaakaan ole tullut tilannetta, jossa haastattelussa kysytään tuosta tiheästä työpaikkojen vaihtamisesta? Mun mielestä pelkästään siinä menee pari vuotta että pääset kunnolla firmaan sisään. Toki riippuu toimialasta ja työnkuvastakin osittain.

@Jali
Eikö kertaakaan ole tullut tilannetta, jossa haastattelussa kysytään tuosta tiheästä työpaikkojen vaihtamisesta? Mun mielestä pelkästään siinä menee pari vuotta että pääset kunnolla firmaan sisään. Toki riippuu toimialasta ja työnkuvastakin osittain.
Kerran oon vaan koulun jälkeen firmaa vaihtanut. Tuolla ekassa olin 7kk. Jos olisin tuolla edellisessä firmassa jatkanut tähän päivään asti, niin mun palkka ei todennäköisesti olisi vieläkään edes puolta siitä mitä se on nyt. Eipä siinä mitään kysyttävää ole, kun erilaisiin hommiin kuitenkin hakee. Nyt oon kohta pari vuotta tehnyt tätä nykyistä hommaa ja jos nyt tästä vaihdan niin toiseen osastoon ja toiseen maahan.

Kerran oon vaan koulun jälkeen firmaa vaihtanut. Tuolla ekassa olin 7kk. Jos olisin tuolla edellisessä firmassa jatkanut tähän päivään asti, niin mun palkka ei todennäköisesti olisi vieläkään edes puolta siitä mitä se on nyt. Eipä siinä mitään kysyttävää ole, kun erilaisiin hommiin kuitenkin hakee. Nyt oon kohta pari vuotta tehnyt tätä nykyistä hommaa ja jos nyt tästä vaihdan niin toiseen osastoon ja toiseen maahan.
Aa olet urasi alussa. Tuossa vaiheessa sen nyt ymmärtääkin. Lähdit Suomesta tekemään komennuksia ulkomaille?

Senkin voisi vielä kysyä, että eikö kenelläkään ole karahtanut kiville, kun on lähtenyt vaihtamaan liksan perässä hommia?

Mulla on käynyt kahdesti. Vaihdoin paikkaa, koska uudessa paikassa oli suurempi potentiaali suurempiin saappaisiin. Vaikutus palkkaan oli ykkössatasia, mutta uusi firma oli kasvamassa suuntaan y ja arvioin, että olemalla kasvun etulinjassa kerään natsoja nopsaa. Molemmilla kerroilla firman kasvuhaaveet floppasi. Mulle jäi käteen saappaiden sijasta rantasandaalit ja YTKn liksat.

Mun mielestä on vähän masentavaa kun tietää että ei ole väliä kuinka hyvin teet työsi, silti palkka tulee olemaan sama eikä ylennyksiä tule. Vanhassa duunissa ei ollut väliä vaikka sait enemmän vastuuta niin ei sevaikuttanut palkkaan. Monelle tämä on ok tietenkin mutta kyllä sen huomasi että ne jotka panostivat duuniinsa ovat lähteneet pois.

Mun mielestä on vähän masentavaa kun tietää että ei ole väliä kuinka hyvin teet työsi, silti palkka tulee olemaan sama eikä ylennyksiä tule. Vanhassa duunissa ei ollut väliä vaikka sait enemmän vastuuta niin ei sevaikuttanut palkkaan. Monelle tämä on ok tietenkin mutta kyllä sen huomasi että ne jotka panostivat duuniinsa ovat lähteneet pois.

Tässä puhut nähdäkseni yrityskulttuurista. Karkeasti yritykset voidaan nähdäkseni jakaa kahteen kategoriaan: 1) Henkilöstö on resurssi, jota käytetään tuottamaan voitto 2) Henkilöstö on joukko ihmisiä, jotka muodostavat yhteisön, joka toimiessaan tuottaa voittoa.

Kategorialle 1) on tyypillistä, ettei osaamisia tunnisteta tai tuntihinnoista jousteta. Tällaisen firman tulos riippuu määrästä ja katteet on pieniä. Tämä kulttuuri kulkee myös toiseen suuntaan. Jos työntekijän pääasiallinen motivaatio työhön on raha niin tällainen kulttuuri sopii hyvin. Työntekijää tietysti vituttaa, kun firma maksaa liian vähän. Vastaavasti firman excel-johtajia vituttaa, kun resurssin sarakkeeseen täytyy kirjoittaa turhan kallis tuntihinta, jolloin viivan alle jää vähemmän. Työntekijää tietysti kannustetaan kehittymään ja firmalle on kirjattu hienot arvot. Käytännössä nämä ei kuitenkaan toteudu vaan arvoista puhutaan ainoastaan siksi, että niin on opetettu ihmisresurssien pelikirjassa tekemään. Tällaisen firman esikuvana voisi olla armeija. Tavoitteena on puolustaa maata panostamalla määrään. Viholliselle täytyy olla paljon mitä ampua tai muuten on liian helppoa marssia hillotolpalle. Näin ollen tietty ikäluokka täytyy runnoa intistä läpi riippumatta siitä paljonko se ketään kiinnostaa. Tähän määrää laki ja velvollisuus. Budjetti on mikä on. Kalusto on mitä on. Varusmiemiesten joukosta toivotaan erikoisosaajia, mutta olitpa peruskuli tai Kapteeni Amerikka niin ei vaikuta päivärahaan. Intoilun myötä vastuuta tulee vaan lisää ja sen myötä stressiä. Lisäksi kotiutuminen venyy suotta. Kuka hullu siihen lähtee? No aina joku hullu siihenkin hommaan löytyy, mutta eliittijoukoksi tällaista velvollisuusarmeijaa tuskin voi kutsua.

Kategoriassa 2) on tyypillisempää, että työntekijä nähdään ihmisenä, jonka hyvinvointi vaikuttaa kokonaisuuteen ja tämä vaikuttaa edelleen siihen paljonko jää viivan. Tällaisen frman tulos riippuu laadusta ja katteet on suurempia. Tekeminen perustuu enemmän mielenkiintoon tehdä asioita hyvin kuin mahdollisimman suureen kustannustehokkuuteen. Tälläistä firmaa johdetaan viisaudella. Pomoilla on tatsia siihen mitä kentällä oikeasti tapahtuu. Tällöin järkevät pomot myös kannustavat, palkitsevat ja nostavat hyviä pelaajia. Tämäkin juna menee toiseen suuntaan. Työntekijän täytyy sitoutua työhön lujemmin kuin firmassa 1), koska minisuorituksella ei tässä firmassa pärjää. Työntekijää ajaa rahan ohella sisäinen palo tehdä asioita oikein ja muuttaa maailmaa paremmaksi siltä osin mihin pieni ihminen kykenee. Tähän kuuluu myös ymmärrys siitä, että välillä täytyy laittaa itsensä likoon ilman, että kassa välittömästi kilisee. Tällaisen firman esikuvana voisi olla vaikka NHL-joukkue. Firman tavoitteena ei ole pelata lätkää mahdollisimman halvalla ja mahdollisimman paljon. Tavoitteena on voittaa pokaali ja tähän tarvitaan huipputiimi. Tiimin pelaajat tienaavat hyvin, koska he osaavat pelata hyvin ja lätkä sattuu olemaan viihdettä, josta kansa on valmis maksamaan. Pelaajat osaavat pelata hyvin siksi, että ovat panostaneet peliinsä valtavasti ennenkuin kukaan maksoi siitä yhtään mitään. Pukukopissa tuskin kukaan ehdottaa valmentajalle, että rupeaa laukomaan enemmän maaleja sitten, kun saa enemmän palkkaa.

Kategoria 1) sopii työpaikaksi silloin, kun aloittelee työuraa. Silloin täytyy hankkia kokemusta ja kannuksia eikä ole niin väliä millaisessa joukkueessa pelaa. Täytyy kuitenkin muistaa, ettei yksi jääkiekkoilija muuta armeijaa lätkäjoukkueeksi. Suuri osa ihmisiä on täysin tyytyväisi siihen, että duunissa pääsee mahdollisimman helpolla ja palkka juoksee. Firmasta 1) täytyy pyrkiä siirtymään firmaan 2) heti, kun taidot ja mahdollisuudet antaa myöten. Sitten jos pääsee firmaan 2) ei kannata siirtyä firmaan 1), vaikka sattuisi olemaan niin arvokas resurssi, että taipuvat maksamaan paljon. Firma 1) on hyvä paikka silloin, kun esim. perhe vie paljon energiaa eikä jaksa kauheasti panostaa duuneihin. Silloin on nähdäkseni aivan järkevää lepuuttaa pikkulapsivuodet kulinhommissa. Tai jos pelaa firmassa 2) niin ottaa hallitusti roolia neloskentässä ja luistaa kesätreeneistä.

Mun mielestä on vähän masentavaa kun tietää että ei ole väliä kuinka hyvin teet työsi, silti palkka tulee olemaan sama eikä ylennyksiä tule.

Firman sisäinen juniori > seniori > lead tms eteneminen on hieno mahdollisuus jos sellainen on tarjolla, mutta monessa pajassa sisäinen "yleneminen" (eteneminen) tarkoittaa valitettavasti siirtymistä esimiesasemaan. Usein varsinkin asiantuntijatyössä on surullista nähdä kun menetetään todella hyvä asiantuntija ja saadaan tilalle heikko esimies.

Ei siis liity juuri tähän sinun esille nostamaan caseen mitenkään, mutta tulipa vaan mieleen kun on näitäkin tapauksia tullut eteen aika moniakin.

Pitää muistaa että kaikki on bisnestä. Nykyään olen joustanut, tullut kipeänä töihin, tehnyt pitkää päivää sen takia että voon lähteä aikaisemmin ilman ongelmia jos tarvetta jne. Jos sinua ei arvosteta yhtään niin miksi tekisit kaikkesi firman eteen? Mulla on ollut 6 työpaikkaa kolmessa hyvät esimiehet. Tajusin viimeistään silloi mn kuin irtisanoin itseni että oli oikea päätös, tj ei kiittänyt, ei sanonut sanaakaan.

Heavyrain: joo mutta vaikka olisikin mahdollista niin haluaisin tietää onko se paskapuhetta jolla houkutellaan duunareita. Aina ei edes kannata jos palkka nousee 100e mutta työmäärä kasvaa

Firman sisäinen juniori > seniori > lead tms eteneminen on hieno mahdollisuus jos sellainen on tarjolla, mutta monessa pajassa sisäinen "yleneminen" (eteneminen) tarkoittaa valitettavasti siirtymistä esimiesasemaan. Usein varsinkin asiantuntijatyössä on surullista nähdä kun menetetään todella hyvä asiantuntija ja saadaan tilalle heikko esimies.

Ei siis liity juuri tähän sinun esille nostamaan caseen mitenkään, mutta tulipa vaan mieleen kun on näitäkin tapauksia tullut eteen aika moniakin.

Useimmiten aika surkuhupaisia virityksiä nää "kasvupolut" juniorista leadiksi. Taitava kaveri harppoo toki tuollaisen urapolun nopeasti, mutta isommassa firmassa se palkka ei todellakaan harpo samaa vauhtia 🙂
Esteenä saattaa olla HR:n asettamia rajoituksia sille, kuinka paljon yksittäisen työtekijän palkkaa saa nostaa kerralla tai kuinka monta vuotta työkokemusta tulee olla palkkatasoon X tai sitten muita budjetointihassutuksia, joissa yhden etu on aina muilta pois. En sano, etteikö jossain kasvufirmassa nopea urakehitys ja palkkakehitys voisi toimiakin, mutta ennemmin laskisin palkkakehityksen sen varaan, että "hakee vauhtia ulkopuolelta".

Esteenä saattaa olla HR:n asettamia rajoituksia sille, kuinka paljon yksittäisen työtekijän palkkaa saa nostaa kerralla tai kuinka monta vuotta työkokemusta tulee olla palkkatasoon X tai sitten muita budjetointihassutuksia, joissa yhden etu on aina muilta pois. En sano, etteikö jossain kasvufirmassa nopea urakehitys ja palkkakehitys voisi toimiakin, mutta ennemmin laskisin palkkakehityksen sen varaan, että "hakee vauhtia ulkopuolelta".

Tämä boldattu juurikin! Aivan naurettavia nämä "palkka voi nousta vain 3 %", kun tapahtuu vaikka se junior-statuksen tippuminen pois. Vaihdat samalle tittelille vastaavaan työnkuvaan muualle, ja palkkasi voi realistisesti nousta esim. 15 %. Uskollisuus kannattaa, jeeep.

Mitä mieltä olette näistä firmoisst jotka hakevat yrityksille työntekiköitä? Omasta mielestä ajatus on hyvä mutta käytänössä homma kusee nopeasti kuntehtävistä eivät osaa tarkemmin kertoa ja kuukausipalkka on kertaa muuttunut provikkaan.

Useimmiten aika surkuhupaisia virityksiä nää "kasvupolut" juniorista leadiksi. Taitava kaveri harppoo toki tuollaisen urapolun nopeasti, mutta isommassa firmassa se palkka ei todellakaan harpo samaa vauhtia 🙂

Sehän on toki pitkälti omista preferensseistä kiinni millaisessa työkulttuurissa haluaa työskennellä. Suuressa firmassa työntekijälle saattaa tuoda arvoa vaikkapa työntekemisen vakaus, rutiinit ja työpaikan turvallisuus. Kääntöpuolena voi olla mahdollisesti heikompi palkkataso, hitaampi urakehitys ja loputon byrokratia.

Vaikka mekin ollaan pörssikipari ja hr ei määrää palkkaani, niin eipä minunkaan ole kuitenkaan mitään järkeä yrittää vaatia sellaista kompensaatiota joka ei ole mitenkään linjassa joko firman palkkapolitiikan tai yleisemmin toimialan suhteen. Kyllähän meillekin tulee välillä oviaukkoon ihmisiä ihmettelemään mitä kummallisimmilla palkkatoiveilla. Ja ei siinä, saa kysellä. Osa on otettukin, mutta näissä sitten pitää olla taustatkin tiptop.

On omalle työuralleni toki osunut sellaisiakin highlightseja, joissa tiimin kaikkien jäsenten palkkaa piti nostaa tasaisesti vuorovuosina ettei kukaan nyt vain suutu :ROFLMAO: Muistaakseni vielä kehityskeskusteluissa (jotka sivumennen ovat lähes aina todellinen vitsi) silloinen esihenkilö teroitti, ettei omaa palkkaa kannata kertoa muille. Eipä tuollaista menoa jaksa kovinkaan pitkään, eikä jaksanutkaan.

Yleisesti en ymmärrä miksi palkka ja siihen liittyvät asiat on suurelta osin firmoissa ja ihmisten kesken jonkinlainen tabu.

Sehän on toki pitkälti omista preferensseistä kiinni millaisessa työkulttuurissa haluaa työskennellä. Suuressa firmassa työntekijälle saattaa tuoda arvoa vaikkapa työntekemisen vakaus, rutiinit ja työpaikan turvallisuus. Kääntöpuolena voi olla mahdollisesti heikompi palkkataso, hitaampi urakehitys ja loputon byrokratia.

Vaikka mekin ollaan pörssikipari ja hr ei määrää palkkaani, niin eipä minunkaan ole kuitenkaan mitään järkeä yrittää vaatia sellaista kompensaatiota joka ei ole mitenkään linjassa joko firman palkkapolitiikan tai yleisemmin toimialan suhteen. Kyllähän meillekin tulee välillä oviaukkoon ihmisiä ihmettelemään mitä kummallisimmilla palkkatoiveilla. Ja ei siinä, saa kysellä. Osa on otettukin, mutta näissä sitten pitää olla taustatkin tiptop.

On omalle työuralleni toki osunut sellaisiakin highlightseja, joissa tiimin kaikkien jäsenten palkkaa piti nostaa tasaisesti vuorovuosina ettei kukaan nyt vain suutu :ROFLMAO: Muistaakseni vielä kehityskeskusteluissa (jotka sivumennen ovat lähes aina todellinen vitsi) silloinen esihenkilö teroitti, ettei omaa palkkaa kannata kertoa muille. Eipä tuollaista menoa jaksa kovinkaan pitkään, eikä jaksanutkaan.

Yleisesti en ymmärrä miksi palkka ja siihen liittyvät asiat on suurelta osin firmoissa ja ihmisten kesken jonkinlainen tabu.
Firmat pelkäävät huonoa ilmapiiriä jos joku saa tietää että duunikaveri tieenaa enemmän. Sekin on nähty että jos yksi saa korotuksen niin muut seuraavat perässä. Mistä edes tietää oman arvonsa? Helppoa provikalla mutta itse tienaan nyt 600e enemmän samasta työstä, voittoa teen firmalle 70% vähemmän kuin vanhassa duunissa. Tämä vaatii enemmän teknistä tietoa kyllä mutta ei ole stressiä ja aika helpolla pääsen.

Firmat pelkäävät huonoa ilmapiiriä jos joku saa tietää että duunikaveri tieenaa enemmän. Sekin on nähty että jos yksi saa korotuksen niin muut seuraavat perässä.

En ole koskaan ymmärtänyt sitä, miten se on minulta pois jos sermin takana Pentti puskee ahkerasti hommia ja saa palkankorotuksen. Oikeuttaako se Pentin palkankorotus sitten minutkin saamaan lisää rahaa? Toisaalta, en ole ihan varma miten nappiin rekrytointikaan on mennyt jos firmassa vallitsee yleisesti tuollainen henki. Vahva 90-lukuinen soundi.

Tämä boldattu juurikin! Aivan naurettavia nämä "palkka voi nousta vain 3 %", kun tapahtuu vaikka se junior-statuksen tippuminen pois. Vaihdat samalle tittelille vastaavaan työnkuvaan muualle, ja palkkasi voi realistisesti nousta esim. 15 %. Uskollisuus kannattaa, jeeep.
Eihän tuossa ole mitään järkeä. Lopputuloksena jokainen kunnianhimoinen ja pätevä työntekijä katoaa firmasta. Omassa konsernissa toimari oli 10v sitten ihan rivitason toimihenkilö. Toinen nousi samalta tasolta päälliköksi kolmessa vuodessa. Euroista on osaa sanoa mitään, mutta oletan että on siellä muutakin saatu kuin lämmintä kättä.

En ole koskaan ymmärtänyt sitä, miten se on minulta pois jos sermin takana Pentti puskee ahkerasti hommia ja saa palkankorotuksen. Oikeuttaako se Pentin palkankorotus sitten minutkin saamaan lisää rahaa? Toisaalta, en ole ihan varma miten nappiin rekrytointikaan on mennyt jos firmassa vallitsee yleisesti tuollainen henki. Vahva 90-lukuinen soundi.
Kyllähän se rehellisyyden nimissä voisi hetken vituttaa, varsinkin jos kokee että itse tekee enemmän. Tosin siitä on aivan turha kiukutella pentille. Sitten mennään pomon puheille ja pyydetään itselle lisää, perustellen omalla työsuorituksella ei Pentin palkalla. Ja jos ei irtoa, niin kysytään mitä pitää tehdä että irtoaa. Joskus näissäkin toki tulee seinä vastaan, mutta onpahan sekin sitten tiedossa molemmilla osapuolilla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom