Turvallisuusalalle, vartijaksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rontti
  • Aloitettu Aloitettu
...että koulutuksiin on osallistuttava, mutta siis lain mukaan tuollaista kertauskoulutusta ei vartijoiden ole tarvinnut käydä.

Kertausta ei vuonna 2002 siis tarvinnut suorittaa, mutta sellainen piti järjestää.

Niin, enkös tuon todennut jo?

Annettiinko jormapetterille väärä vastaus?

Jormapetteri todella sai jo aiemmin oikean vastauksen, että vähintään kertauskoulutus on käytävä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
- - - Updated - - -

Ja itseasiassa onhan tuo HE selkeä tässä asiassa. Voimankäyttövälineitä kantaville vartijoille vähintään kerran vuodessa koulutustilaisuus -> vuosittainen voimankäytön kertaus. Tätä vaatimusta ei ollut, ellei välineitä kannettu. Käänteisesti, välineitä ei kannettu, ellei tätä vaatimusta täytetty.

Menee kyllä tulkintakysymykseksi.

Siis on selkeä vai menee tulkintakysymykseksi?

Ja laki siis ei tuolloin 2002 todellakaan vaatinut vartijaa sitä koulutusta käymään. Et sitä voi niin päin kääntää, että välineitä ei kannettu, jos koulutusta ei käyty. Ampuma-aseen ja kaasusumuttimen käytöstä PÄÄTTI vastaava hoitaja toimeksiannoittain. Eli tkp:tä ja rautoja sai kantaa ihan ilman vastaavan hoitajankin lupaa, mutta ei "tarpeettomasti".

Tuo, että raudat mainitaan ensin voimankäyttövälineeksi, ja sen jälkeen niistä ei otsakkeen "voimankäyttövälineiden kantaminen" alla puhuta mitään, on perin harmillista.

- - - Updated - - -

Ei tää nyt taida kantaa hedelmää.

Totta. Vanha juttu. Loppu.

Noh, jos nyt kerran viellä kysyit, niin tilanne on selkeä, kuten viimeiseksi sanoin. Todista minun olevan väärässä. On mielenkiintoista vääntää vanhoista laeista ja asetuksista, mutta ärsyttävää, kun vain toinen puoli yrittää perustella kantaansa. Ja kyllä sen voi kääntää mielestäni noin päin, olihan käytäntökin tämä. Poislukien tietysti valvonnan puutteesta johtuvat "ei mun tarttee koska ei kiinnosta vittuikaa / pera sano, ettei tartte"-tapaukset, joita oli erittäin paljon. Miksi on säädetty lakiin velvollisuus, jos sillä ei ole oikeasti tarkoitettu mitään. Ymmärrätkö lainsäädännössä annetun velvollisuuden ja oikeuden eron?

Todista minun olevan väärässä. On mielenkiintoista vääntää vanhoista laeista ja asetuksista, mutta ärsyttävää, kun vain toinen puoli yrittää perustella kantaansa. Ja kyllä sen voi kääntää mielestäni noin päin, olihan käytäntökin tämä.

Luin ihan suoraan lakipykälistä, en osaa sitä valitettavasti sen paremmin perustella. Mutta jos sen sinun mielestäsi voi kääntää noin, niin asia lienee loppuun käsitelty.

Miksi on säädetty lakiin velvollisuus, jos sillä ei ole oikeasti tarkoitettu mitään.

Tarkoitatko tuota vartioimisliikkeen kouluttamisvelvollisuutta? Onhan sillä koulutusta yritetty lisätä, ja varmaan osittain onnistuttukin siinä. Aikanaan siinä nyt vaan yksinkertaisesti oli porsaan reikä, jota totta kai pitää myöhemmin yrittää tukkia. Mutta tuo tuskin on ainoa hieman ontuva pykälä niin paksussa kirjassa.

Ymmärrätkö lainsäädännössä annetun velvollisuuden ja oikeuden eron?

En varmaan, mutta koitetaan.

Muinaisina aikoina, esim. vuonna 2002, vartioimisliikkeillä oli velvollisuus järjestää vähintään kerran vuodessa tilaisuus, jossa kerrataan voimankäyttövälineiden käyttöä.

Yksittäisellä vartijalla oli oikeus töissä kantaa käsirautoja, mikäli se ei ollut tarpeetonta. Asiasta ei siis päättänyt vastaava hoitaja, eika vartijalla ollut velvollisuutta osallistua firman järjestämään kertauskoulutukseen.

Eli siis laki velvoittaa firman järjestämään koulutusta.

Laki antaa vartijalle oikeuden kantaa rautoja ilman tuota koulutusta. Mut ei oo pakko hei!

Hyvää tekstiä. Ihminen meni aivan lukkoon tästä.

Sorry :) Yllä siis lähinnä teoreettista vääntöä vanhasta laista, joka ei ole enää voimassa.

Sinun tilanteessa riittää, kun käyt vuosittaisen kertauskoulutuksen. Voit kantaa voimankäyttövälineitä heti koulutuksen käytyäsi. Tätä ennen et saa kantaa edes käsirautoja.

Sorry :) Yllä siis lähinnä teoreettista vääntöä vanhasta laista, joka ei ole enää voimassa.

Sinun tilanteessa riittää, kun käyt vuosittaisen kertauskoulutuksen. Voit kantaa voimankäyttövälineitä heti koulutuksen käytyäsi. Tätä ennen et saa kantaa edes käsirautoja.

Käsirautoja saan kantaa kun olen käynyt voimankäytön yleisen osan viimeksi 60 tuntisella kurssilla huhtikuussa,mutta sillä kurssilla ei ollut oc ja tkp kertauksia.. Typerää minun mielestä.

Käsirautoja saan kantaa kun olen käynyt voimankäytön yleisen osan viimeksi 60 tuntisella kurssilla huhtikuussa,mutta sillä kurssilla ei ollut oc ja tkp kertauksia.. Typerää minun mielestä.

Eikö yleinen osa käyty nelikymppisellä? Ei ainakaan voimankäyttökurssitodistusta tullut kuusikymppisestä.

Vartioimisliikerikkomus ja sakkoa.

Pitää paikkansa nykyään. Kuriositeettinä, tietääkö kukaan ketään, kuka olisi ko. sanktion saanut ja paljonko sakko oli, sekä saiko vastaava hoitaja saman? Koitin etsiä siis tuosta vanhentuneesta 2002 säädetystä LYTP:stä samaa kohtaa, enkä löytänyt.

Eikö yleinen osa käyty nelikymppisellä? Ei ainakaan voimankäyttökurssitodistusta tullut kuusikymppisestä.

Kummassakin oli aikalailla samat asiat,mutta myö käytiin nelikymppisellä aikoinaan oc ja tkp myös samaan syssyyn.

Eikö sun kurssilla sitten ole ollut kuuskymppisellä perus päivän voimankäyttöä..?

Kummassakin oli aikalailla samat asiat,mutta myö käytiin nelikymppisellä aikoinaan oc ja tkp myös samaan syssyyn.

Eikö sun kurssilla sitten ole ollut kuuskymppisellä perus päivän voimankäyttöä..?

Totta kai oli voimankäyttöpäivä, mutta ei ollut näyttöjä, joten siitä ei myöskään tullut kurssitodistusta. Telari- ja OC-koulutuksen saa mun käsittääkseni vasta käydä kuuskymppisen jälkeen, tai sitten on työkaveri tajunnut sen ihan väärin (mikä on täysin mahdollista).
Nelikymppisellä oli telari- ja OC-teoriaa, mutta ei erityistä voimankäyttökoulutusta niille.

E. Ilmeisesti kaveri tajunnut väärin, nyt kun vähän asiasta lueskelen itse.

^ Jep, Wilmo on ihan oikeassa. Meillä poistui varusteet kaikilta sellaisilta, joita ei firman kertaukseen pistetty aikanaan. Syykin oli aika ilmeinen, turha kerrata kaikille kun suurin osa tehtävistä ei varusteita vaadi. Siinä säästi firma pitkän pennin.

^ Jep, Wilmo on ihan oikeassa. Meillä poistui varusteet kaikilta sellaisilta, joita ei firman kertaukseen pistetty aikanaan. Syykin oli aika ilmeinen, turha kerrata kaikille kun suurin osa tehtävistä ei varusteita vaadi. Siinä säästi firma pitkän pennin.

Mun mielestä on hienoa, kun konttori puolen esimiehet tekee omat tulkintansa siitä, että missä kohteissa tarvitaan vk-välineitä ja missä ei vaikka eivät itsevälttämättä ole koskaan edes tehneet kyseisessä paikassa vuoroja. Raporttejaan ei välttämättä ole jaksettu lukea, vaan päätetään, että kyllä tuolla selviää puhumalla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom