Turvallisuusalalle, vartijaksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rontti
  • Aloitettu Aloitettu
Näköjään kesähessut on nykyään yhtä virkaintoisia kuin aikoinaankin. Näin juuri metrovartijan, josta ensin katsoin että onko tollanen kaveri oikeasti laitettu metroon. Sitten huomasin että kaverilla oli telarikotelo taktisesti väärinpäin vyöllä :hyper:

Väärin päin eli läppä alaspäin?

Metron toimeksiantohan loppuu kohta puoliin, niin perustuntumalta veikkaisin että vanhemmat tekijät vaihtaneet kohdetta ja tästä syystä joudutaan palkkaamaan kaiken maailman noppia sinne pyörimään.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Juu siis sillä oli läppä alaspäin siihen malliin että todennäköisesti pienen paineen alla ainoa mitä saa aikaiseksi on tiputtaa telarin lattialle.

Joko noi avokotelot telarille on muuten sallittu? Noita näkyy kauppakeskuksien JLJV:illä sillon tällön. Omana aikana olivat nou nou.

Kyllä vartijoitakin on moneen junaan kyllä, monenlaista luigia löytyy kans. Kyllä ne muistaakseni on kielletty, eikä kyllä oo syytä miks ne ois sallittukkaan. Harvemmin sallitaan asioita, ennemmin vaan kielletään ja rajoitetaan lisää.

Muutosta ei ole tulossa LYTP 2.0:ssa. Ei ainakaan siinä versiossa, minkä minä olen nähnyt ja mistä olen Kerttusen kanssa puhunut. Eli varusteet pysyvät umpikoteloissa, koska ne olisi helppo riistää avokoteloista. Tämä siis ei ole minun, vaan lainsäätäjän mielipide.

Suurimpana ongelmana mie tossa telarin umpikotelosäädöksessä nään sen, et hyvin harvoin telaria käytetään ihan oikeesti voimankäyttövälineenä ja suurin osa telarin käyttökerroista on edenny jo hätävarjelutilanteeksi, jolloin tuo umpikotelo vain hidastaa ja vaikeuttaa asioita. Mutta ei se ole ongelma lainsäätäjän silmissä, koska tkp on voimankäyttöväline, eikä hätävarjeluväline.

Nää on näitä juttuja, mitkä on joskus päätä seinään hakkaamalla runnottu läpi ja mitkä ei tule muuttumaan, koska on "isompia ongelmia". Eli käytännössä LYTP 2.0 on jo valmiiksi vanhentunut ennen ilmestymistään. Tosin Kerttula sanoi sen varsin hyvin, "täydellistä lakia ei voida säätää ikinä ja kaikki lait vanhentuvat aikanaan". Näin jälkikäteen tuli mieleen, et tarttisko edes yrittää vähän kovemmin :) Kerttula on hyvä ja vakuuttava puhuja ja silloin tuo meni läpi.

e: "on kuulemma"-tilastoista oon aikoinaan saanu tiedon, että "on niitä kuulemma viety muutamia vyöltä".

Onko avokotelot helpompi käyttöisiä? Vai kapinoitteko periaatteesta? :D

No esimerkiksi ite käytin ton umpikotelopakon tulon jälkeen semmosta "kortsua" avokotelon päällä, missä oli neppari. Se neppari aina jumiutu, kun ei tullu availtua riittävästi. Avokotelossa oli myös halkio, josta avatun telarin sai vielä uudelleen käyttöön repäisemällä sivulle. Umpikoteloon avattua tkp:tä ei saisi edes muinaisajan ninjat.

Jormapetteri, kysymys ei ole pelkästään teleskooppipatukan kotelosta vaan kaikista voimankäyttövälineistä (pl. ampuma-ase ja patukka).

juu, kyllä.

Itehän käyn nyt kaasukurssin uudestaan,että saan kaasun edes kantoon koska en pääse kertaamaan kuin aikasintaan joulukuussa, kun vasta sillon on firmassa kertaus.

Tuntuu olevan ihme säätämistä tää yksityinen puoli.

Mutta onneks oon VIELÄ pärjänny puhejudolla. (koputtaa puuta)

Nyt tulee Offtopiccia.

Ai jumalauta kun heität sellasen 18v turvallisuus-alaa opiskelevan tai vartijan ulos baarista. Kuulet kaikki sen oikeudet ja sun tekemät virheet. Ehkä raskaimpia ihmisiä ikinä.. Et ei mulla muuta :)

Nyt tulee Offtopiccia.

Ai jumalauta kun heität sellasen 18v turvallisuus-alaa opiskelevan tai vartijan ulos baarista. Kuulet kaikki sen oikeudet ja sun tekemät virheet. Ehkä raskaimpia ihmisiä ikinä.. Et ei mulla muuta :)

Meikä tykkää näistä. Olin joskus oikeustieteellisen juhlissa ovella. Kuumotti ajatustasolla tulevat luennot ja väittelyt, mut eipä siellä sit mitään tapahtunu.

Nyt tulee Offtopiccia.

Mä jatkan offtopickia omalla kokemuksella. Kerran kesken kiinniottotilanteen tuli yksi vammainen esittelemään vartijakorttia ja alkoi siinä meuhkaamaan että käytetään liikaa voimaa ynnä muuta mukavaa, vaikka kohdehenkilö oli jo maassa ja oltiin laittamassa rautoja käsiin. Oli todella lähellä ettei tämä supervartijakin mennyt rautoihin sen meuhkaamisen ja kiukuttelun takia, koska häiritsi kyllä kaikin mahdollisin keinoin kiinnioton suorittamista.

Tuohon tkp juttuun, niin kyllä niiden nykyäänkin umpikoteloissa pitäisi olla, mutta joskus näkee ukoilla side breakin koteloita vyöllä patukan kanssa. Eipä ole poliisit jaksaneet siihen kovin paljoa puuttua.
Koska sitä telarin riistämistä pelätään lainsäätäjien suunnalta niin paljon, niin miksi sitten maailman provosoivin voimankäyttöväline eli vinyylipatukka saa olla vapaana lenkissään roikkumassa eikä siihen riistolenkki ole pakollinen? Tiedän omasta kollega piiristä pari tapausta jossa vinyyli on kyllä riistetty vyöltä mutta yhdestäkään riistetystä telarista en ole kuullut.

Nyt tulee Offtopiccia.

tämä. Tiedän muutamia nyrkillä tapettavia tyyppejä jotka on juuri tälläisiä. Varmaa mukavaa ovella tommonen :)

Aivan. En oo ite tkp:ta paljon ovella voinut käyttää, nii en tiedä :D

Joku fiksu vartija yritti selvitä aloittamastaan tappelusta vartijakortin esittämisellä, sanoi vielä ihan suoraan: "mulla on tämä, noi alotti" :lol2: vannoi vielä raudotettuna, että tulevat koko firman voimalla kostamaan :D

Näköjään kesähessut on nykyään yhtä virkaintoisia kuin aikoinaankin. Näin juuri metrovartijan, josta ensin katsoin että onko tollanen kaveri oikeasti laitettu metroon. Sitten huomasin että kaverilla oli telarikotelo taktisesti väärinpäin vyöllä :hyper:
Kun vielä tein vartijahommia niin meidän kohde-esimiehellä oli myös tuo kotelo väärinpäin, eli nappi alhaalla.. En ikinä jaksanut kysyä syytä, mutta kuitenkin kait se tiesi mitä teki. Ilmeisesti se sai sen tarpeen tullen vedettyä ulos paremmin. Kuitenkin >20v. kokemusta "kenttähommista".

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom