Turvallisuusalalle, vartijaksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rontti
  • Aloitettu Aloitettu
No tossa tilanteessa olis vaikka antanut sen denan istua siinä, kun ei ollut kenelekkään häiriöksi tai uhaksi. Kakaratkin pelkää enemmän tommosta vesikauhusta 40kilosta naista, kun juoppoa joka istuu hiljaa paikallaan. Työkavereitakin olisi varmaan löytynyt kilometrin säteellä tuosta auto-market paratiisista jeesaamaan.

E. Enkä mä sanonut, että tuo olisi mitenkään itseeni vaikuttanut. Kerroin vaan konkreettisen esimerkin edelliseen puheenaiheeseen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No mitä helvettiä niitten naisten sitten pitäis tehdä?

Tehtäviä, joissa sillä fysiikalla ei ole niin väliä. Respa, narikka, lentokenttien turvatarkastukset, valvomot jne. missä fyysiset tilanteet ovat äärimmäisen harvinaisia ja/tai paikalla on riittävästi henkilöstöä avustamaan.

No tervemenoa vaikka saloon missä itse olen hommia painanut, siellä ei yksinkertaisesti ole tollasia kohteita. Kaikki tehdään yksin eikä mitään respakohteita tai valvomoita ole. Näinä päivinä työpaikat on aika kortilla niin en mä nyt kieltäis naisilta suurinta osaa vartiointihommista. Pitää niittenkin syödä. Jos jonnekin oikeasti halutaan isoja karjuja niin sitten varmaan ollaan valmiita maksamaan muuta kuin pähkinöitä. Jos tilaa halvimmalta niin ottaa riskin että saattaa tulla miehen kokosia vartijoita tai joku vinkuheinä.

Tehtäviä, joissa sillä fysiikalla ei ole niin väliä. Respa, narikka, lentokenttien turvatarkastukset, valvomot jne. missä fyysiset tilanteet ovat äärimmäisen harvinaisia ja/tai paikalla on riittävästi henkilöstöä avustamaan.

Jep, vähän ihmettelen työnantajiakin jotka laittavat täysin missään kovemmassa kontaktissa olleita tyttöjä myymälävartijoiksi tai jl jv:ksi.
Kuusikymppiselläkin oli yksi muija, joka ei uskaltanut edes painitilanteeseen lähteä kaveria auttamaan kontrolloidussa ympäristössä.
Ei se kaikille ole, mutta on inhottavaa yleistää kaikista naisista samaa.

No mitä helvettiä niitten naisten sitten pitäis tehdä? Eihän niillä fysiikka riitä sitä äijää siitä raahaamaan pois niin pakkohan se on vaikka huutamalla koittaa saada pois. Vartijoille kuitenkin maksetaan alta kympin tunti niin ei voi eikä saa olettaa että pitäisi olla oikeastaan mitään fyysisiä ominaisuuksia sillä rahalla.

Voin sanoa, että monella miesvartijallakaan ei riitä taitoa tai fysiikkaa esimerkiksi painitilanteeseen, muutoin kuin käyttämällä omaa painoa.

No tossa tilanteessa olis vaikka antanut sen denan istua siinä, kun ei ollut kenelekkään häiriöksi tai uhaksi. Kakaratkin pelkää enemmän tommosta vesikauhusta 40kilosta naista, kun juoppoa joka istuu hiljaa paikallaan.

En ole kyllä yhtäkään vartijaa nähnyt, joka painaisi tuon 40 kg. Siinä taitaa olla aika hyvin syömishäiriökin tekemisissä.

No tossa tilanteessa olis vaikka antanut sen denan istua siinä, kun ei ollut kenelekkään häiriöksi tai uhaksi.

Muutenhan niiden antaisi istua ja haista rauhassa ihan mielellään, mutta asiakas on saattanut antaa ohjeen poistaa tämä tai vastaavat tapaukset.

Aikoinaan useammassakin vakiokohteessani oli asiakkaan määräys, että paikalliset juopot on häädettävä pois liikkeen penkeiltä, johon he joka päivä palasivat. Vakiokuvio oli sitten mennä juttelemaan näille siitä kuinka voisivat viettää aikaansa mieluummin jossain muualla noin 5-10 minuuttia kunnes kyllästyivät siihen, että vartija seisoo kokoajan nenän edessä höpöttämässä ja häipyivät.

Tollasis tilanteissa oon siviilissä kyllä aina onnistunu menemään sopivasti väliin. :)

Ei mitään suurempia, mutta "poistotilanteissa" toi on toiminut. Vähän väliä yhdessä kohteistani on joku vähän enemmänkin riehumassa, itse en ole vielä osunut tällöin vuoroon.
Tähän sen verran että kommentit mallia "todellinen supervartija taltuttaa tilanteen kuin tilanteen puhumalla" kannattaa jättää laukomatta niin kauan kuin oma kokemus tilanteista rajoittuu poistotilanteisiin. Poistamisessa se nimittäin kyllä pätee suurimmaksi osaksi, sillä loppuviimein tarkoitushan on vain saada ihminen paikasta a. paikkaan b.

Kiinniotto taas on täysin eri asia, kun pitäisi ihmisen henkilökohtaiseen vapauteen puuttua. Nimim. aikanaan tilanteessa, jossa täysin pihalla oleva näppäri käyttäytyi muuten ihan asiallisesti, mutta turvallisuustarkastus ei sitten herrasta ollutkaan kivaa, vaan haki taskusta jotain ja rimpuili niin perkeleesti yhtäkkiä. Lienee selvää että tässä kohtaa reaktio oli että siellä taskussa on jotain allekirjoittaneen terveydelle mahdollisesti haitallista. Repe vielä hippusen isompi kuin meikäläinen. Ei auttanut kuin paiskata repe tonttiin ja saada jonkunlainen hallinta ja käskyttää että jos ei olla nätisti niin tulee kaasua. (kyllä, uhkasin kaasulla, näinhän ei kurssilla ikinä opeteta...). Siihen loppu vastarinta ja repe pakettiin nätisti. Ei siellä taskussa mitään lopulta ollut, minkä takia ihmettelinkin repen käytöstä, mutta jos siellä olisi jotain ollut, olis ollut aika mahdotonta ruveta runoilemaan sulosanoja siinä ahtaassa kiinniottotilassa, jos repe olis vetässyt vaikka ruiskun esiin. Ei muuten ollut telariakaan vyöllä tuolloin.

Fakta on se että kaikkia kiinniottoja ei voi hoitaa puhumalla. Repe juoksee kohti kirves kädessä niin ei siinä paljon enää säästä jutella. JLJV tai vast. kohteessa on syytä olla sellaiset valmiudet että pystyy toimimaan ilman että vaarantaa sivullisten tai työparin terveyttä. Lisäksi se kiinniotto tarttis hoitaa vielä niinkin että sen repenkään terveys ei saa suuremmalti kolhuja kuin on välttämätöntä. Tahtoo sanoa, että ei sillä telarilla saa lyödä repeä päähän vaan siksi että ei pysty repeä muuten maihin saamaan.

En muuten koskaan ole kuullut todistettavasta tapauksesta, jossa kirvestä tai puukkoa "heiluttelevan" kohdehenkilön ois väijy pystynyt puhumalla hoitamaan. Siinä ei paljon ykskään ihminen joka siinä kykenee toimimaan rupea jutustelemaan. Suurin osa paskoo housuunsa kun se kirvesmies lähtee tuleen kohti. Ainoat tapaukset joita tiedän, on puhumalla hoidettu siten, että poliisi on käskyttänyt kohdehenkilöä tykillä ja kohdehenkilö on hiffannut että tulee lyijyä jos ei rauhotu.

Omana aikanani ainoa koulutus, josta oli konkreettista hyötyä kenellekään etenemisen kannalta, oli Tveat. Sen käyneet sitten kohtuu kovalla prosentilla etenivät pikkuhiljaa ylöspäin, joten ainakin sitä kannattaa harkita. Monella silloisella naispuolisella työkaverilla oli lopulta huomattavasti enemmän annettavaa työnjohdossa kuin kentällä, ja sitä myöten myöskin tilipussikin karttui roimasti.

A lot of text

Oikeassa olet, mulla itselläni ei paljoa kokemusta alalta ole, enkä töissä ole kertaakaan joutunut painimaan. Kommentillani hain sitä, että jos oma fysiikka ei sitä salli, on tilanteessa toimittava omien kykyjensä rajoissa. Monilla naisilla se tarkoittaa puhumista, sillä ei kaksi päivää voimankäyttöä oikeaan tilanteeseen valmista. Usein tämä onkin ainut, millon tekniikoita tulee harjoiteltua. Ideaalihan on, että voimankäyttötilanteita ei tule, mutta todellisuus on jotain muuta. Voin ihan varmasti sanoa, etten itseäni isompaa miestä mittariliikkeillä saa maahan, jos hän päättää alkaa vastustelemaan. En myöskaan ala päälle kympin tuntipalkalla ottamaan syytettä vamman tuottamuksesta, jos käyttäisin kamppailulajeissa käyttämiäni maahanvientejä. Silloin pitää osata pyytää apua.

Kirvesesimerkkiäni en sen enempää kommentoi, sillä tilanne ei ole tapahtunut minulle, enkä ole itse ollut paikalla todistamassa tilannetta.

Suurin pointti ehkä siinä, että jos et ole täysi ninja, eikä sivulliset ole välittömässä vaarassa, ja olet tilanteessa jossa kirvesmies tulee kohti, ainoa oikea vaihtoehto on juosta ja vitun lujaa.

Suurin pointti ehkä siinä, että jos et ole täysi ninja, eikä sivulliset ole välittömässä vaarassa, ja olet tilanteessa jossa kirvesmies tulee kohti, ainoa oikea vaihtoehto on juosta ja vitun lujaa.

Tuossa tilanteessa kyllä kannattaa juosta, vaikka tuntisikin olevan täysi ninja. Olen totaalisen samoilla linjoilla. Ainut asia, jonka takia ilman suurempia puolustussuunnitelmia jäisin tuohon, olisi omat skidit tai muija. Ammattiylpeys tuskin ottais kyllä minkäänlaista takapakkia, vaikka en nyt ko. hommissa olekaan.

Sen verran kommentoin alaa yleisesti, että vaikka sitä parjataan kuinka paljon, on se omasta mielestäni yksi parhaita nuoren täysi-ikäisen "väliaikaisduuneja". Ihan sen takia, että näkee ns. elämän nurjaa puolta ja sitä kautta saa ihan toisenlaista elämänkokemusta, kuin jossain muussa vast. perusduunissa. Kun on ollut tilanteessa, jossa se oma terveys on ihan oikeasti ollut vakavasti uhattuna, kattelee maailmaa ihan erilaisin silmin.

En vaihtais päivääkään siitä ajasta, jonka itse hommissa vietin. Mutta en mä sinne palaiskaan mistään hinnasta :D

Sen verran kommentoin alaa yleisesti, että vaikka sitä parjataan kuinka paljon, on se omasta mielestäni yksi parhaita nuoren täysi-ikäisen "väliaikaisduuneja". Ihan sen takia, että näkee ns. elämän nurjaa puolta ja sitä kautta saa ihan toisenlaista elämänkokemusta, kuin jossain muussa vast. perusduunissa. Kun on ollut tilanteessa, jossa se oma terveys on ihan oikeasti ollut vakavasti uhattuna, kattelee maailmaa ihan erilaisin silmin.

En vaihtais päivääkään siitä ajasta, jonka itse hommissa vietin. Mutta en mä sinne palaiskaan mistään hinnasta :D

meikäläinen on taas miettinyt jo aika kauan jos ottas lopputilin nykyisestä duunista :) .. ja alkaisi tekeen vaikka vartijan hommia, uskoisin että nuppi voisi paljon paremmin kun ei tarvitsisi olla koko ajan vastuussa niin perkeeleen isoista asioista.. Lisäksi mä pärjäisin erittäin hyvin jollain 2000 liksalla.

Kyllähän näissä stadin piirihommissa kaikkea näkee ja kokee, lisineen ja övereineen liksakin on keskitasoa parempaa (jos vertaa mitä joku parikymppinen tienaa)

Juu ei tää ihan kuitenkaan mun tulevaisuuden unelmahommia ole. Vakkarikohde on ihan kiva kun siellä tapahtuukin, mutta sitten on näitä missä menee 8h putkeen pakkiksella.

Mä olen superninja. :D

Samaa mieltä. Vaikka välillä kyrpikin aika rankasti olla duunissa, niin silti sieltä tuli saatua sellaisia kokemuksia, ettei varmasti tule enää missään vastaan. Muistan vieläkin kuin eilisen ensimmäisen vuoron joukkoliikenteessä, siirryin sinne paikallisvartijan hommista maalta ja olihan se kulttuurishokki aikamoinen :D Päivääkään en ole katunut vaihtoa ja enemmän se haastava kohde tekijää opettaa, kuin pelkkä portilla nököttäminen.

Itse aloitan vartihan hommat tämän kuun lopusta. Piirihommaa pääsen tekemään. sellanen kyssäri olis,että olen käynyt 2011 voimankäytöt oc ja telarille väliaikasella kurssilla.. nyt kävin huhtikuussa peruskurssin eli viiden vuoden kortin jossa ei ollut kertausta oc ja telarille.. pitääkö mun käydä uudestaa oc ja telari vai riittääkö pelkkä kertaus? Ei tuntunu edes voimankäytön kouluttaja tietävän... tällähetkellä saan kantaa vaan rautoja. Mukavan turvallinen olo henkisesti kun alottelen hommat :)

Ja tuolla välillä en oo siis koskaa tehnyt vartijan töitä, ammatin vaihto kyseessä. Yks tuttu sano,että kyllä nää hommat hitsaamisen voittaa, niin ajattelin nyt kokkeilla.. :whip:

Itse aloitan vartihan hommat tämän kuun lopusta. Piirihommaa pääsen tekemään. sellanen kyssäri olis,että olen käynyt 2011 voimankäytöt oc ja telarille väliaikasella kurssilla.. nyt kävin huhtikuussa peruskurssin eli viiden vuoden kortin jossa ei ollut kertausta oc ja telarille.. pitääkö mun käydä uudestaa oc ja telari vai riittääkö pelkkä kertaus? Ei tuntunu edes voimankäytön kouluttaja tietävän... tällähetkellä saan kantaa vaan rautoja. Mukavan turvallinen olo henkisesti kun alottelen hommat :)

Ja tuolla välillä en oo siis koskaa tehnyt vartijan töitä, ammatin vaihto kyseessä. Yks tuttu sano,että kyllä nää hommat hitsaamisen voittaa, niin ajattelin nyt kokkeilla.. :whip:

Siis jos sulla on ihan kaasu/telari koulutukset käyty, niin sitten riittää pelkkä kertaus, ei tarttee uusiks käydä..

Siis jos sulla on ihan kaasu/telari koulutukset käyty, niin sitten riittää pelkkä kertaus, ei tarttee uusiks käydä..

Voimankäyttö kouluttaja sanoi samaa, mutta teoria kouluttaja sanoi,että pittää käydä uudestaan koska en ole kerta vuoteen kertausta suorittanut... eivät oikein tienneet firmassakaan varmaksi mihin olen menossa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom