Turvallisuusalalle, vartijaksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rontti
  • Aloitettu Aloitettu
Eli siis itsellä pelkkää iltaduunia, vuosi yhteensä kokemusta (kesätyöt, tetit..) jo kaupanalalta, joten tuntipalkka olisi normaalisti siinä ysin tuntumassa, mutta koska pääkaupunkiseudun iltalisät ovat noin neljä euroa, niin hieman yli 13h/tunti. Olen eräässä helsinkiläisessä kaupassa.

Kuulostaa siltä että o kaupan alan TES, onkos sulla suoraan kyseinen kauppa työnantajana vai joku muu lafka?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos suorittaa vartijan työn perusteet-koulutuksen, saako siinä koulutuksen myötä oikeudet käyttä työtehtävisä kaasua/teleskooppipatukkaa, vai täytyykö ne suorittaa erillisinä koulutuksina?

Itselleni on alalta kertynyt työkokemusta nyt noin 1,5v ajalta. Kiinnostaisikin kysellä alalla pidempään olleilta,ja useita erilaisia kohteita läpi käyneiltä, että kannattaako tähdätä ensisijaisesti mieluisaan kohteeseen,firmaan vaiko tietyntyyppisiin työtehtäviin? Itselläni alkaisi olla kiinnostusta kokeilla hieman muitakin kohteita nykyisten lisäksi. Kohteissa ei varsinaisesti ole mitään vikaa,mutta väkisinkin alkaa miettimään että olisiko ruoho jossain muualla niinsanotusti vihreämpää. Kiinnostusta vartiointi-sekä turvallisuusalaan on kuitenkin hyvin paljon,enkä ole näihin hommiin tullut saadakseni vain jotain työtä jostakin. Eli motivaatio on omasta mielestäni kohdallaan ja uusien työtehtävien ja mahdollisuuksien etsiminen ja aktiivinen opettelu kiinnostaisi. Eli olisi mielenkiintoista kuulla hieman syvemmälle luotaavia kokemuksia ja analyysejä joistakin yksittäisistä kohteista,taikka ylipäätään erilaisista työtehtävistä. Ymmärrän toki ettei julkisella foorumilla voi liiallisuuksiin myöskään mennä mutta kaikki tieto otetaan innolla ja mielenkiinnolla vastaan.

Kyllähän sillä kohteella ainakin omalla kohdalla on erittäin suuri merkitys. Myymälässä ja paikkarikohteissa meinaan kuolla tylsyyteen ja mielessä on vain alanvaihto. Piiriä ajaessa taas aika kuluu kuin siivillä :)

Kesällä 4vuotta alalla, viime kuukaudet tullut tehtyä töitä hieman vähemmän. Kolme eri firmaa läpikäyneenä voin ehkä sen verran todeta ettei se firman vaihto ainakaan asioita paranna. Kyllä se on se kohde, joka firman määrää. Kun aloitin alalla, tein ekat 7kk paikallisvartiointia, mutta huomasin hyvin nopeasti ettei ollut mun juttu. Sen jälkeen tullut tehtyä kutakuinkin puhtaita järjestyksenpito kohteita ja niissä olen kyllä viihtynyt kaikista parhaiten. Mukava tehdä duunia, kun koskaan ei tiedä mitä vuoro tuo tullessaa, tämän takia jaksoi alalla ihan kohtuullisen hyvin ja motivaatiokin oli ihan hyvä.

Kyllähän sillä kohteella ainakin omalla kohdalla on erittäin suuri merkitys. Myymälässä ja paikkarikohteissa meinaan kuolla tylsyyteen ja mielessä on vain alanvaihto. Piiriä ajaessa taas aika kuluu kuin siivillä :)

Minulle taas paikallisvartiointi oli kaikkein mieluisin duuni, kun vartijana toimin opiskeluaikoina.
Sitä saattoi istua koko rakennuksessa/alueella aivan yksin 6-12 tuntia vahtimassa jotain hälytystaulua tai porttia. Usein ei saanut edes poistua siitä pöydän äärestä mihinkään vessaa kauemmaksi, joten mitään kierroksia ei tarvinnut tehdä eikä valvontakameroita ollut valvottavaksi. Ketään muita ihmisiä ei tyypillisesti nähnytkään vuoron aikana.

No mikä näistä teki sitten niin mainioita vuoroja? Läppäri. Minulle maksettiin siitä, että lueskelin kirjoja, katselin telkkaria, surffasin netissä, pelailin jotain peliä tai tein koulujuttuja. Siis samaa mitä olisin todennäköisesti tehnyt kotonakin vapaapäivänä täysin maksutta.
Eräs mieleenpainuva tehtävä oli istua öisin varaston seinässä olevan muutaman neliön kokoisen aukon näköpiirissä läppärin ääressä pelailemassa Diabloa ja mässyttämässä ilmaista karkkia sekä limpparia (kyseessä oli makeisvarasto ja toimeksiantaja oli varannut pari ämpärillistä evästä vartijareppanaa varten). Aika normaali viikonloppuyö siis minulle himassakin, mutta palkka paljon parempi.

Jossain myymälässä tai muussa sosiaalisemmassa tehtävässä on kieltämättä hiton tylsää, kun täytyy ainakin osata esittää olevansa valppaana ja seurata ihmisiä. Ja viihdettäkään ei pahemmin ole ellei satu olemaan kassatyttöjen seurassa viihtyvä don juan.

Tampereen kauppahallissa taas ja olen viihtynyt. Useita poistoja päivässä...ei tietenkään aina.
Kukaan ei hiillosta perseessä kiinni ja tauot oman mielen mukaan.
G4S on työnantaja ja palkka on ihan ok...vartijaksi.

'Kysymyksiä pokeille' threadista tänne:

Mistä jengi tilaa/ostaa varustevyönsä ja mitkä on hyväksikoettuja? Varmaan alusvyöllä tarvisin että saa tässä luudanvarressa paikoillaan pysymään.

Itse hommasin oman varustevyöni + muut härpäkkeet, Finsec.fi myymälästä. Pari vuotta ollut jo käytössä ja kaikki edelleen ehjänä. Hyvä hinta/laatu suhde. Itsellä Gk:n varustevyöt + kotelot.

Kuullut sekä hyvää, että huonoa. Ison firman edut ja haitat, eli suomeksi työvälineet käsittääkseni jollain tasolla ihan kelvolliset ja asiakkaan toivomuksia kuunnellaan aika paljon. Kenttämiehen mielipiteet eivät siis juurikaan johtoporrasta kiinnosta, vaan tehdään niin kuin toimeksiantaja haluaa ja säästetään rivivartijoiden turvallisuudesta.

‎10 hyvää syytä hakeutua turvallisuusalalle:

1. Opit järjestelmällisyyttä. Opit myös tekemään monia asioita yhtäaikaisesti; ei ole mikään ongelma puhua puhelimessa, syödä leipää ja palvella asiakasta, kaikkea samaan aikaan siis.

2. Opit itsehillintää ja kärsivällisyyttä. Et jaksa pitkän päälle enää välittää siitä, kun ihmiset soittelevat päivän mittaan kahdeksatta kertaa ja kyselevät täsmälleen samoja asioita. Tässä täytyy muistaa, että ei ole olemassa typeriä kysymyksiä, on olemassa vain helvetin typeriä kysyjiä.

3. Opit olemaan loukkaantumatta ihan pienistä. Tyypillisimmät lempinimet kuten "huora" ja "lelupoliisi" eivät tunnu muutaman kuukauden jälkeen enää missään. Et myöskään jaksa välittää siitä, jos asiakas lyö sinua nyrkillä naamaan tai ilahduttaa jollain muulla vastaavalla keinolla. Ja sitäpaitsi uudet silmälasit saa työnantajan kustannuksella, jos vahinko on sattunut työaikana.

4. Opit nauttimaan askeettisen elämän iloista. Näillä palkoilla se on hyvä taito.

5. Opit myös nauttimaan elämän pienistä asioista, jotka monien muiden mielestä ovat itsestäänselvyyksiä. Näihin kuuluu mm. keskeytyksetön ruokatauko.

6. Saat alituisesti todistaa kuinka ahkera ja työllesi omistautunut työntekijä olet tekemällä kahden ihmisen työt - yhden ihmisen palkalla.

7. Et kyllästy työkavereihisi, koska et ehdi jutella heidän kanssaan montaakaan työasioiden ulkopuolista asiaa vuoron aikana. Lisäbonuksena tulevat myös alati vaihtuvat heittosäkit.

8. Saat nauttia kaikista vuorokaudenajoista, koska rytmisi on jatkuvasti sekaisin. Erityisesti tämä ajatus lämmittää mieltä aamuneljän kierrolla nenää kaivaessasi; muut ihmiset ovat nukkumassa ja menettävät tämänkin kullanarvoisen aamuhetken!

9. Alkoholinkäyttösi vähenee varmasti. Kun monen peräkkäisen työviikonlopun ja rankan työviikon jälkeen pääset viikonloppuvapaalle, olet valmista kauraa sänkyyn. Siinä ne lauantai ja sunnuntai sitten vierähtävätkin mukavasti eikä rahaa kulu baareihin ollenkaan!

10. Jos kuitenkin koet, ettei työsi anna sinulle tarpeeksi ja aiot nautiskella olostasi alkoholin avulla, suosittelen, että teet sen yövuorojen jälkeisenä nukkumapäivänä. Tällöin elimistösi käy muutenkin ylikierroksilla ja alkoholi menee päähän kuin kirves. Tulee siis erittäin halvaksi, kun pääset baarista kantokyydillä kotiin jo kahdeltatoista!

‎10 hyvää syytä hakeutua turvallisuusalalle:

1. Opit järjestelmällisyyttä. Opit myös tekemään monia asioita yhtäaikaisesti; ei ole mikään ongelma puhua puhelimessa, syödä leipää ja palvella asiakasta, kaikkea samaan aikaan siis.

2. Opit itsehillintää ja kärsivällisyyttä. Et jaksa pitkän päälle enää välittää siitä, kun ihmiset soittelevat päivän mittaan kahdeksatta kertaa ja kyselevät täsmälleen samoja asioita. Tässä täytyy muistaa, että ei ole olemassa typeriä kysymyksiä, on olemassa vain helvetin typeriä kysyjiä.

3. Opit olemaan loukkaantumatta ihan pienistä. Tyypillisimmät lempinimet kuten "huora" ja "lelupoliisi" eivät tunnu muutaman kuukauden jälkeen enää missään. Et myöskään jaksa välittää siitä, jos asiakas lyö sinua nyrkillä naamaan tai ilahduttaa jollain muulla vastaavalla keinolla. Ja sitäpaitsi uudet silmälasit saa työnantajan kustannuksella, jos vahinko on sattunut työaikana.

4. Opit nauttimaan askeettisen elämän iloista. Näillä palkoilla se on hyvä taito.

5. Opit myös nauttimaan elämän pienistä asioista, jotka monien muiden mielestä ovat itsestäänselvyyksiä. Näihin kuuluu mm. keskeytyksetön ruokatauko.

6. Saat alituisesti todistaa kuinka ahkera ja työllesi omistautunut työntekijä olet tekemällä kahden ihmisen työt - yhden ihmisen palkalla.

7. Et kyllästy työkavereihisi, koska et ehdi jutella heidän kanssaan montaakaan työasioiden ulkopuolista asiaa vuoron aikana. Lisäbonuksena tulevat myös alati vaihtuvat heittosäkit.

8. Saat nauttia kaikista vuorokaudenajoista, koska rytmisi on jatkuvasti sekaisin. Erityisesti tämä ajatus lämmittää mieltä aamuneljän kierrolla nenää kaivaessasi; muut ihmiset ovat nukkumassa ja menettävät tämänkin kullanarvoisen aamuhetken!

9. Alkoholinkäyttösi vähenee varmasti. Kun monen peräkkäisen työviikonlopun ja rankan työviikon jälkeen pääset viikonloppuvapaalle, olet valmista kauraa sänkyyn. Siinä ne lauantai ja sunnuntai sitten vierähtävätkin mukavasti eikä rahaa kulu baareihin ollenkaan!

10. Jos kuitenkin koet, ettei työsi anna sinulle tarpeeksi ja aiot nautiskella olostasi alkoholin avulla, suosittelen, että teet sen yövuorojen jälkeisenä nukkumapäivänä. Tällöin elimistösi käy muutenkin ylikierroksilla ja alkoholi menee päähän kuin kirves. Tulee siis erittäin halvaksi, kun pääset baarista kantokyydillä kotiin jo kahdeltatoista!

Mielenkiintoinen lista ja varmasti enemmän tai vähemmän myös totta!

Itse ovihommia kokeilleena ja pari vuoroa piiriä katsastaneena en voi kuin miettiä miten joku voi saada tarpeeksi työstään virikkeitä jaksamiseen. Palkasta tai muista eduista, kuten tuhannesti todettua, se tuskin muodostuu. Tällä hetkellä porskutan linnassa vartijana. Työn kuva on lähinnä sama siinä mielessä, että osa asiakkaista on mahdollisesti samoja. Kiire on harvemmin ja alituinen turhautuminen oman turvallisuuden laiminlyöntiin työnantajapuolen päätösten vuoksi on huomattavasti pienempää. Työkavereiden kanssakin ehtii sosialistelemaan paremmin. Kaiken lisäksi palkka ja muutkin edut ovat parempia.

Missäköhän on menty metsään kun valtiollisessa virassa on kilpailukykyisempi agenda verrattuna yksityiseen sektoriin?

Itse ovihommia kokeilleena ja pari vuoroa piiriä katsastaneena en voi kuin miettiä miten joku voi saada tarpeeksi työstään virikkeitä jaksamiseen.

Kokemuksesi siis alalta on melko suppea. Eikö esimerkiksi kohteen vaihto voisi tuoda sitä kaivattua vaihtelua? Itse 7kk jaksoin paikallisvartijan hommia, jonka jälkeen vaihdoin julkisen liikenteen puolelle, jolla olen vieläkin. Työ on ainakin vaihtelevaa, mielenkiintoista ja jokainen vuoro on erillainen.

Löytyykö täältä Mobile Patrol vartijaa? Kävin eilen Securitaksella haastiksessa ja nyt odotetaan ja toivotaan jos pääsisi sitten vartijaksi!

Olen maanantaina itse aloittamassa vartija kurssin mutta minulla on noin 2,5 vuoden takaata pahoinpitely mikä taas käsiteltiin vasta tänä keväänä. Asia meni sovittelun kautta ja sopuun päästiin sekä syyttäjäkin hylkäsi jutun. Tuleeko tästä merkintä papereihin tai vaikuttaa mitenkään vartijaksi hakemiseen?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom