Turvallisuusalalle, vartijaksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rontti
  • Aloitettu Aloitettu
Hälkkäripäivystäjä kylläkin kuuluu IV palkkaluokkaan, eli ilman työkokemusta 1803e/kk, 11.13e/h. Siihen toki vielä lisät. En sitten tiedä otetaanko ilman kokemusta tuollaiseen hommaan, siellä kun kannattaisi olla jo aika tietoinen alasta ja siihen liittyvistä erityisseikoista, omata tuntemusta firman toiminnasta kenttätehtävien osalta jne. Eihän sitä muuten tiedä vittuakaan mitä tehdä, kun alkaa kentältä porukat huutelemaan virveen :D

e. Tuossa vielä vartiointiTES, sieltä vaan selvittämään kaikki tuollaiset pikkuseikat :D
http://www.finlex.fi/data/tes/stes1022-TT125var1102.pdf

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kokemuksesta voin sanoa että ei sinne hälkkäriin mitään kokemusta tarvita. Etua siitä kyllä on varmasti ja paljon. On aina hienoa kun hälyssä sattuu olemaan joku kentällä asioiden kanssa vuosia paininut tyyppi luurin päässä nii pääsee itse helpommalla kun osaavat neuvoa. Painimisella tarkoitan sitten lähinnä jotain hälytysjärjestelmiä ja vastaavia :P

^^Nyt kyllä hävettää, yleensä itseänikin ärsyttää ihmiset, jotka kyselee tyhmiä eikä tarkista itse esim. tessiä :jahas: Ja en näköjään osaa edes roomalaisia numeroita tänään, pistetään perjantain piikkiin. Mutta noinhan se oli, IV-luokkaan kuuluu, jota ekassa postissani muistelinkin.

E: ja en tiedä onko työntekijäpula vai mikä, mutta kovasti tuntuivat haastattelussa olevan minusta kiinnostuneita, vaikka kenttäkokemusta ei olekaan. Kiinteistöpuolen kokemus vaikutti ehkä asiaan, siellä on kyllä jonkin verran hälyjäkin oppinut tuntemaan ja koulutus tuohon on joka tapauksessa. Vaihtaisin kyllä ihan mielelläni duunia, oon tosi kyllästynyt nykyiseen paperinpyörittämiseen akkalaumassa... Ja siitä tulikin mieleen, kuinka nais-/miesvaltaisia hälykeskukset on?

Hälkkäripäivystäjä kylläkin kuuluu IV palkkaluokkaan, eli ilman työkokemusta 1803e/kk, 11.13e/h. Siihen toki vielä lisät.

Kyllä, eli kolmanneksi ylin, ja G4S:n tapauksessa perus kk-palkka on 1742 € ( 10,75 €/h) . Siis mikäli tuo hälytyskeskus on edelleen Jyväskylässä.

kiinteistöpuolenkokemus vaikutti ehkä asiaan, siellä on kyllä jonkin verran hälyjäkin oppinut tuntemaan ja koulutus tuohon on joka tapauksessa. Vaihtaisin kyllä ihan mielelläni duunia, oon tosi kyllästynyt nykyiseen paperinpyörittämiseen akkalaumassa... Ja siitä tulikin mieleen, kuinka nais-/miesvaltaisia hälykeskukset on?

Varmaan valtaosa puheluista liittyy noihin kiinteistöhuoltoasioihin.

En tiedä mitä koulutusta turvamyyjiltä odotetaan, mutta itsellenihän se o ihan sama että jos kaupassa pojottaa ni onko kassalla vai seisomassa vieressä. Kassalla saa sentään istua ja on jotain tekemistä.

Turvamyyjä nyt ei kaikkia vartijan tehtäviä voi hoitaakaan, jos päätyö on se kassanhoito ja rumalta vaikuttaminen. Ei myyjä siitä jatkuvasti voi lähteä kassalta ees taas seilailemaan kuitenkaan, saati hoitaa liikkeen yleistä valvontaa. Lähinnä mun nähdäkseni turvamyyjän virka on joko 1) pienissä kaupoissa ilta-aikaan, 2) isommissa marketeissa toisena vartiointikoulutettuna joka tarpeen vaatiessa avustaa mutta pääosan on ns. tuottavassa hommassa.

Kauppiailla nyt tietty on kuningasajatus että otetaan vartija ja pidetään sitä pääosa ajasta kiinteistönhuollossa/kassalla, ni rahat säästyy! Kyllä se siitä aikaa myöten alkaa käydä selväksi, kun häviikki kasvaa ja asiakasturvallisuus vähenee. Ainoa asia mikä "turvamyyjässä" painaa, on että myyjää voidaan pitää halvemmalla vartiointialan tessillä hommissa.

Kaupan myyjillä lähtöpalkka 9,45e/h, iltalisä 4e/h, yölisä 6e/h, lauantailisä 5e/h. Siinä jääpi vartiointialan TES vielä kauas.

Kelasin vain, kun pyysivät, että siirtyisinkö tuollaiseen jobiin? Tuskin tuossa mitään miinuspuolia on, jos vertaa vaikka normaaliin myyjään, joka olen aiemmin ollut?

Eikö tuo duuni ole lähinnä olla pelote näpistelijöille, näkevät, että "vartija" on paikalla?

Näin mie olen tämän kuningasidean ymmärtänyt: G4s tarjoo tämmöstä paskaa isoilla ylistyssanoilla kaupoille, ketkä ei huoli vartijaa paikalle koko päiväksi. Käytännössä "turvamyyjä" on paikalla ihan myyjän työssä, mutta on vartijakoulutettu, sekä myyjän paidassa komeilee G4s-logo. Ideana tämä on kategoriassa "ihan kiva". Työntekijän kannalta tämä vaikuttaa suurelta kusetukselta, lähinnä edellä mainitun vartija TES todennäköinen käyttäminen (g4s luottikset haloo???) ja työturvallisuusriskien takia. Paikalla ollaan nimenomaan myyjän roolissa, eikä vartijan statuksella. Käytännössä kuitenkin turvamyyjältä aivan varmasti oletetaan ns. vartijamaista käyttäytymistä, eli kaikki poistot, kiinniotot jne.

Voin toki olla väärässäkin ja turvamyyjä onkin vartijan lisänä oleva vartijakoulutettu myyjä, joka tulee vartijan avuksi poistoissa, kiinniotoissa yms. Vaan tuskinpa olen...

Mun mielestä periaatteessa turvamyyjällä pitäisi olla lähtökohtaisesti myyjän palkkaus, ja koska tehtävät ovat vaativampia niin yhtä pykälää ylempi palkkaluokka.

Kaupan alan TES sanoo että "Työntekijä kuuluu II myyjäryhmään työn ollessa erityisen vaativaa ja edellyttäessä erityistä koulutusta tai pitkäaikaisella kokemuksella hankittua vaativaa ammattitaitoa." - kohtuudella voisi sanoa että turvamyyjä kuuluu tähän ryhmään. Työ on vaativampaa ja edellyttää erityistä koulutusta. Myyjät ryhmässä II ovat TESsin palkkaluokassa C1, eli lähtöpalkka pääkaupunkiseudulla 11,09e/h, iltalisä 4,09e ja yölisä 6,14e.

Vartiointialan TESsin mukaan varmaan ollaan luokassa II, jolloin peruspalkka PKS on 9,89e, iltalisä 1,00e ja yölisä 1,65e/h. Elikkä kun illaksi palkkaa turvamyyjän ni kivasti tulee 4e/h halvemmaksi kuin normimyyjän palkka :jahas: Veikkaan siis että kohta on kaikki kassahenkilöt G4S:n paita päällä..

Minä en ainakaan mene turvamyyjän kassalle... hienoa sitten, kun on just saanut ostokset hihnalle, niin turvamyyjä ottaa ja lähtee turvatehtäviin... asiakasta vituttaa kuin pientä oravaa siinä kohtaa.

Muutenkin tuntuu kyllä todella huonolta idealta. Toki kauppa on innoissaan, kun saa myyjän + vartijan pienemmällä rahalla kuin pelkän myyjän.
Menee kategoriaan, että tuntui hyvältä idealta paperilla... mutta kun sitten olikin vielä se käytännön työ mikä pitäis hoitaa... eikä sitä suunnittelua ja toteutusta tasan tee sama henkilö.

Mun mielestä koko turvamyyjä lanseeraus on täyttä kuraa, sekoitetaan kahta eri ammattia kustannussyistä. Vähän sama kuin ISS:n vartijat ovat joissain kohteissa joutuneet hoitamaan kiinteistöhuolto tasoisia hommia, onko silloin nimike turvahuoltomies? Tai securitaksen lanseeraama lippujatarkastava partio joukkoliikenteessä, puhumattakaan kaupoissa ostoskärryjä työntävistä vartijoista. Jotenkin sana "ammattiylpeys" alkaa olemaan koko alalla kaukkainen haave tai sitten mun ajatusmaailmassa on jotain vikaa. Mun mielestä vaan joka alalla on omat ammattilaisensa, eikä niitä pidä alkaa sotkemaan toisiinsa jo pelkästään oikeusturvan takia.

Taidan silti ottaa tuon duunin vastaan, saapahan enemmän iltavuoroja(-lisiä). Helsingissä on vissii useammassakin kaupassa tälläisiä kokeiluja.

Ei näin koulun ohella haittaa tuo ammattiylpeys, kun tuohon tule pari kuukautta pidemmäksi jäämään.

Ihan jokamiehen oikeudet, sekä voi pyytää henkilöä poistumaan kaupasta kaupan edustajana. Eli oot ihan vaan kaupan myyjä, et millään tasolla vartija. Tuun henkilökohtasesti leikkaa siulta kivekset irti, jos kuulen, että on vartijan kuteet jossain puhelinkopissa venaamassa poistotilannetta tms. varten. Oot turvamyyjä, ihanku joku on vaik puhelinmyyjä tai kenkämyyjä.

Taidan silti ottaa tuon duunin vastaan, saapahan enemmän iltavuoroja(-lisiä). Helsingissä on vissii useammassakin kaupassa tälläisiä kokeiluja.

Kerroppas samalla tuosta palkkauksesta, eli millä TESsillä, sopparilla ja palkkauksella?

Veikkaan että PAMia alkaa kohta kiinnostaa, ku vartijat tekevät myyjän töitä halvemmalla :D Itse työntekijähän tuossa voittaa - pari kuukautta olet kassahommissa turvamyyjänä, ja sitten voitki sanoa että osaat kassahommat ja haet oikeita myyjän töitä paremmilla lisillä :)

Kerroppas samalla tuosta palkkauksesta, eli millä TESsillä, sopparilla ja palkkauksella?

Veikkaan että PAMia alkaa kohta kiinnostaa, ku vartijat tekevät myyjän töitä halvemmalla :D Itse työntekijähän tuossa voittaa - pari kuukautta olet kassahommissa turvamyyjänä, ja sitten voitki sanoa että osaat kassahommat ja haet oikeita myyjän töitä paremmilla lisillä :)

PAM:iahan nyt ei oo kiinnostanut vähään aikaan mikään muu kuin millä saadaan enemmän jäsenmaksuja. Sen verran kirjavaa on tuo minkä TES:in mukaan palvelualoilla palkat kulloinkin maksetaan, mikä milloinkin on edullisempi vaihtoehto työnantajalle, samaan liittoonhan ne vartijat/siivoojat/myyjät/turvatarkastajat/kiinteistönhoitajat kuuluvat.

PAM:iahan nyt ei oo kiinnostanut vähään aikaan mikään muu kuin millä saadaan enemmän jäsenmaksuja. Sen verran kirjavaa on tuo minkä TES:in mukaan palvelualoilla palkat kulloinkin maksetaan, mikä milloinkin on edullisempi vaihtoehto työnantajalle, samaan liittoonhan ne vartijat/siivoojat/myyjät/turvatarkastajat/kiinteistönhoitajat kuuluvat.

Kyllä se PAMia kiinnostaa ku iso ja järjestäytynyt jäsensektori (myyjät) alkaa kitisemään. Lisäksi PAMin jäsenmaksut ovat prosenttimaksuja palkasta, eli alentunut palkkakertymä vaikuttaa PAMin tuloihin. Vartijoiden kitinä ei ehkä niinkään, eihän vartijoista suurin osa lotkauta korvaansakkaan jollekki ammattiliitolle, pyh :)

Mutta näyttäisi olevan että sitä TESsiä käytetään, mitä päätoimialaa yritys edustaa, ja se on ilmeisesti taas sen perusteella mitä yli 50% työntekijöistä tekee, eli tämä sitten mahdollistaa juuri tuon kiinteistöhuolto-myyjä-vartija-kikkailun. Ennustan myös että kohta "turvamyyjät" alkavat olla kovasti samannäköisiä, -ikäisiä ja -kokoisia kassatyttösiä kuin kaupan kuteissa olevatkin, eikä vartijakorttikaan ole enää edellytyksenä..

Eli siis itsellä pelkkää iltaduunia, vuosi yhteensä kokemusta (kesätyöt, tetit..) jo kaupanalalta, joten tuntipalkka olisi normaalisti siinä ysin tuntumassa, mutta koska pääkaupunkiseudun iltalisät ovat noin neljä euroa, niin hieman yli 13h/tunti. Olen eräässä helsinkiläisessä kaupassa.

Ja en tee tätä vartijainnokkuuden vuoksi, vaan siksi, että turvamyyjälle oli tarjolla enemmän tunteja, enemmän iltoja. Opiskelen tässä ohella.

Ihan jokamiehen oikeudet, sekä voi pyytää henkilöä poistumaan kaupasta kaupan edustajana. Eli oot ihan vaan kaupan myyjä, et millään tasolla vartija. Tuun henkilökohtasesti leikkaa siulta kivekset irti, jos kuulen, että on vartijan kuteet jossain puhelinkopissa venaamassa poistotilannetta tms. varten. Oot turvamyyjä, ihanku joku on vaik puhelinmyyjä tai kenkämyyjä.

Okei. Ei tarvitse leikata mitään. Tänään oli ensimmäinen päivä, ja tein oikeastaan samaa kuin normaalina myyjänä - hyllytin ja kassaa, mutta päällä oli "turvamyyjä"-kuteet, harmaat housut ja takki. Meikä ilmeisesti myöhemmin perehdytetään tähän, ennen tätä ekaa vuoroa ei vain keretty. Tai tämä vuoro tuli vähän sattuman kautta, niin siksi kyselin, jos joku täällä olisi alasta tiennyt enemmän.

Ihan samoja hommia noi on, välillä pitää vain kierrellä pitkin kauppaa ja olla esillä. Tuollaista henkistä vartiointia tuo on, pienet es-nappulat yleensä häipyvät hengaamasta kun vain kävelee ohi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom