Turvallisuusalalle, vartijaksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rontti
  • Aloitettu Aloitettu
Tallinnassa kuollut näppärin toimesta G4S:n vartija.

Iltalehti:

Vartija pahoinpideltiin kuoliaaksi Tallinnassa

Keskiviikko 21.12.2011 klo 12.31

Varkaaksi epäillyn miehen pahoinpitelemä vartija on kuollut vammoihinsa Tallinnassa.

Välikohtaus sattui tiistai-iltana valintamyymälässä kaupungin länsiosassa.

G4S-vartiointiyhtiön mukaan epäilyttävältä vaikuttanut mies oli potkaissut vartijaa päähän kun tämä oli ollut pysäyttänyt hänet tarkastusta varten. Toinen vartija sai otettua hyökkääjän kiinni ja luovutettua hänet poliisille.

Turvayhtiön johtajan mukaan vihamielinen käytös vartijoita kohtaan ei ole harvinaista. Näin kohtalokkaita hyökkäyksiä ei kuitenkaan ole ollut ainakaan 15 vuoteen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä epäilen kanssa vahvasti että siitä saattaisi tulla melkonen jälkipyykki.. Lähtis nimittäin melko varmasti näkö.

Tai sit ei lähtis, jälkipyykki tosin tulee varmasti. Eipä tule ihan heti mieleen että Suomessa olisi ainakaan nyt viimeisen vuosikymmenen aikana uutisoitu kenenkään menettäneen näköään jonkun sumutteen takia.. joskin sillä tavalla toki noihin harmaisiin aineisiin kannattaa suhtautua että sisältö ei välttämättä ole sitä mitä pitäisi.

Olen käsittänyt että tuo "military grade"-kyynelkaasu olisi tosiaan melko äkäistä kampetta, tarkoitettu laajoille alueille levitettäväksi niin pitoisuudet 3-4x sitä mitä normaali poliisin sumute. En tiedä miksi joku sellaista suihkepulloon laittaisi, mutta kai se on mahdollista että esim. armeija on päättänyt samaa kaasua antaa sotilaspoliisille vyölle ihan jo vaan ettei tarvi tehdä montaa eri laatua.

Tuskin missään sivistysvaltiossa on moinen mahdollista. Sivistysvaltion budjetissa lienee sen verran löysää että rauhan aikana lähinnä omia joukkoja paimentavat miehet varustetaan niin että tappioiden mahdollisuus vähemmän vaarallisten voimankäyttövälineiden kanssa olisi kovin suuri... enkä jaksa uskoa että minkään valtion armeija valmistaa itse voimankäyttöön tarkoitettuja sumuttimia.

Miten tuo vartijakoulutus oikein mennee? Haetaanko ekana johonki firmaan esim(securitas) töihin ja sit ne kouluttaa ja järjestää ne kurssit? Ja mihin kannattaa hakea?
Onko oulun seudulla vartijoilla hommia?
Ja sit minkalaista palakkaa nuista hommista saa alussa? 10e?

Oulussa kannattaa hakea OAKK:n 2 kertaa vuodessa järjestettävään vartijan ammattitutkintoon. Kestää 10kk ja vaatimuksina miehillä väh. 20v ja intti käytynä. Töitä taas on melko huonosti, kuukausipalkalle pääsy lähes mahdottomuus.

Oulussa kannattaa hakea OAKK:n 2 kertaa vuodessa järjestettävään vartijan ammattitutkintoon. Kestää 10kk ja vaatimuksina miehillä väh. 20v ja intti käytynä. Töitä taas on melko huonosti, kuukausipalkalle pääsy lähes mahdottomuus.

Sama kkäyä se 40+60 ku sammoille palakoille sitä pääsee(joutuu siis) jos vaan töitä löytyy. Niin kannattaako siis maksaa kurssit ite vai laittaa hakemus firmaa ja toivoa että ne kustantaa ja ottaa ttöihin.

Sama kkäyä se 40+60 ku sammoille palakoille sitä pääsee(joutuu siis) jos vaan töitä löytyy. Niin kannattaako siis maksaa kurssit ite vai laittaa hakemus firmaa ja toivoa että ne kustantaa ja ottaa ttöihin.

Taitaa nykyään olla noita ammattitutkinnon kävijöitä sen verran tarjolla, että suoraan töihin pääseminen ilman koulutuksia ja firman piikkin niiden hoitaminen liene ei enää järkevää. Tämä lievää mutua tosin, ja miehestähän se kiinni on paljon. Totta kai ensin kannattaa koittaa puskea itseään suoraan firmoihin.

Itse pääsin ISS:lle töihin siten että heidän piikkiin kävin ensin 40h kurssin ja sitten vaan töihin.. Tosin aulapuolelle. Töitä on riittänyt alkua lukuun ottamatta täydet tunnit, nyt sain vielä vakituisen kohteen ja kk-palkan. Tuuraajista taitaa olla koko ajan pulaa.. Ja tämä siis pk-seudulla.

Ja käytännössä sua arvostetaan tuon jälkeen alan työmarkkinoilla ihan saman verran kuin viikon vartijakurssin jälkeen. Palkassa se ei ainakaan tunnu. Tuskin vaativat tänäpäivänä edes tuota intin käymistä kun eivät vaadi työnantajatkaan.

Ja käytännössä sua arvostetaan tuon jälkeen alan työmarkkinoilla ihan saman verran kuin viikon vartijakurssin jälkeen. Palkassa se ei ainakaan tunnu. Tuskin vaativat tänäpäivänä edes tuota intin käymistä kun eivät vaadi työnantajatkaan.

Firmassa jossa itse työskentelen ei ole ainuttakaan 40h+60h käynyttä, mutta meillä ei juuri olekaan ns. "paskoja hommia", kuten nyt esimerkkinä Kaakkurin Teboil. Sen kaltaisiin hommiin varmasti palkataan ilman koulujakin. Ja kyllä vaativat intin käymisen.

Firmassa jossa itse työskentelen ei ole ainuttakaan 40h+60h käynyttä, mutta meillä ei juuri olekaan ns. "paskoja hommia", kuten nyt esimerkkinä Kaakkurin Teboil. Sen kaltaisiin hommiin varmasti palkataan ilman koulujakin. Ja kyllä vaativat intin käymisen.

No eivätpä kyllä vaan vaadi intin käymistä kun eivät voi sitä vaatia,asevelvollisuuden kun voi suorittaa siviilipuolellakin. Poliisiksikin on päässyt siviilipalvelusmiehiä jo usean vuoden ajan.

Onkos täällä ketään hälytyskeskuspäivystäjää? Olisi semmoinen duuni tarjolla, ja harkitsen paikan ottamista vastaan. Tämähän meni siinä ylimmässä palkkaluokassa? Itse en ole tehnyt "kentällä" vartijan töitä, vaan respaa, mutta kiinteistöpuolesta on paljon kokemusta ja muutenkin tuollaisesta puhelimeen vastaamisesta ja tiedon välittämisestä (:D) Jos jolla kulla on kokemuksia (erityisesti G4S:stä), niin pistääpä tarinaa tänne.

Onkos täällä ketään hälytyskeskuspäivystäjää? Olisi semmoinen duuni tarjolla, ja harkitsen paikan ottamista vastaan. Tämähän meni siinä ylimmässä palkkaluokassa? Itse en ole tehnyt "kentällä" vartijan töitä, vaan respaa, mutta kiinteistöpuolesta on paljon kokemusta ja muutenkin tuollaisesta puhelimeen vastaamisesta ja tiedon välittämisestä (:D) Jos jolla kulla on kokemuksia (erityisesti G4S:stä), niin pistääpä tarinaa tänne.

On kolmanneksi ylimmässä palkkaluokassa, eli Jyväskylässä kk-palkka ilman ikälisiä 1742 euroa. Työ ihan ok. Hälytinlaitteiden kanssa pelaamisesta olisi jonkin verran apua, mutta etköhän selviä, jos olet normaalijärkinen ihminen. "Yllättävän" paljon hommat on jotain ihan muuta kuin vartiointiin liittyvää.

Eli itellä saattaisi olla nyt alanvaihdon aika. Turvallisuusalaa olen miettinyt ja tuo 40h-kurssi vaikuttaisi ihan hyvältä alotuspotkulta alalle. Mutta mutta mutta... Olen siis 18-vuotta, ollut reilu pari vuotta erinäisissä duuneissa opiskelun ohella peruskoulun jälkeen. Se mikä eniten mietityttää, on 15-vuotiaana tehty näpistys lähikaupasta josta sain aikanaan ~20€ sakkoa. Vaikuttaako tuo, ja miten paljon kurssin kautta alalle hakemista? Mitään muuta rötöstelyä tuota lukuunottamatta ei ole tullut tehtyä.

Kiitos, ja pahoitteluni jos asia on käyty läpi jo aiemmin ketjussa.

Eipä taida ketään ainakaan kurssilla kiinnostaa taustasi, mutta sen sijaan hyvin vittumainen poliisi lupayksikössä saattaa hyvin harvoissa tapauksissa olla este. Tuskin kuitenkaan mitään tapahdu, saat korttisi ihan kuten muutkin. Missäs päin asustelet ja aijot töitä tehdä, lähdetään vaikka siitä, koska tuosta riippuu aika paljon toimintamenetelmät, työllisyystilanne kun vaihtelee aika paljonkin paikkakunnasta riippuen.

No jos noin on niin enköhän minä tästä sitten sille kurssille lähde. Koittaa sitten poliisilta lupaa haettaessa selitellä järkevästi jos tuo otetaan esille. Muutenhan tuommonen 15v näpistely tuskin paljoa haittaisi, mutta tietyltä kannalta ajateltuna siitä ei minun elämässä loppujen lopuksi kovin montaa vuotta ole.

Pk-seudulla asun ja täällä olisi tarkoitus töitä tehdä. Mitä nyt on tuttavilta kuullut, niin ihan kohtuullisesti pitäisi täältä löytyä turvallisuusalan töitä.

No jos noin on niin enköhän minä tästä sitten sille kurssille lähde. Koittaa sitten poliisilta lupaa haettaessa selitellä järkevästi jos tuo otetaan esille. Muutenhan tuommonen 15v näpistely tuskin paljoa haittaisi, mutta tietyltä kannalta ajateltuna siitä ei minun elämässä loppujen lopuksi kovin montaa vuotta ole.

Pk-seudulla asun ja täällä olisi tarkoitus töitä tehdä. Mitä nyt on tuttavilta kuullut, niin ihan kohtuullisesti pitäisi täältä löytyä turvallisuusalan töitä.

Järkevin tapa hoitaa asia on ottaa yhteyttä vartijakurssin järjestäjään. Koulutuksen järjestäjällä on LYTP 59§:n mukaan oikeus saada paikallispoliisilta lausunto henkilön soveltuvuudesta vartijaksi. Typärää olisi mennä 350 euron kurssille ja sit kurssin jälkeen saada kielteinen päätös vartijakortista.

Eikä sitten missään nimessä kannata mennä mihinkään kursseille itse ja omasta lompakosta maksaen, vaan haet suoraan johonkin isoon firmaan kesätöihin. Turvatiimi, G4S ja Securitas rekrytoivat jatkuvasti uutta väkeä ja kesäksi tarvitaan vielä paljon tuuraajia. Kesähessuna pääset juuri niitä tuurauksia ja sijaisuuksia tekemään. Pks. työtilanne tosiaankin ihan hyvä ja siksi turhaa on mitään kustantaa itse, kyllä firma hoitaa omalle kurssilleen. Toki sen jälkeen sitoudut myöskin olemaan töissä sen pari kuukautta eli kesän ajan, mutta tämähän vain varmistaa ettet tee kesällä ainakaan liiaksi mitää tuhuuksia vaan olet töissä :D

Eikä muuten varmasti tule olemaan tylsää, koska tuuraajana olet jatkuvasti jossakin uudessa kohteessa. Toki se tuo vaikeutensa, mutta fiksu kundi selviytyy varmasti hyvin. Itse olin aikoinaan helvetin tyytyväinen, ettei tarvinnut vääntää jatkuvasti jotain 12h lidlivuoroja, vaan pääsi useaan eri kauppaan ja ketjuun, myös sairaaloihin ja "luksusliikkeisiin". Kokemusta kertyi päivittäin :). Ajokortillisena tosin saattavat laittaa sinut ajamaan piiriä, ja se onkin sitten vain sitä hommaa, koska piirivartijoita ei voi jatkuvasti kouluttaa johki uuteen piiriin, koska se on firmalle ns. rahanhukkaa. Piirissä on myös huomattavasti enempi vastuuta ja tekemistä, sekä vaikeusaste on ihan eri kuin perus kaupassa. Kannattaa siis miettiä tarkoin, kertoako omistavansa ajokortin vai ei ;). Itse en ole koskaan ajanut piiriä ja tyytyväinen olen ollut päätökseeni juurikin laajan kohdekokemuksen takia, jonka sain kortittomana.

xttx : Yksi vaihtoehto on, että menet suoraan poliisilaitoksen lupapuolelta kysymään vaikuttaako tuo näpistäminen sun vartijakortin saamiseen, ennen kuin aloitat mitään kurssia. Se on sitten veemäistä, jos maksat tosiaan kurssista ja käyt sen, mutta kun korttia menet hakemaan niin et sitä välttämättä saakkaan. Ne on aika tarkkoja niistä rikkeistä, jos niitä sieltä taustalta löytyy.

On kolmanneksi ylimmässä palkkaluokassa, eli Jyväskylässä kk-palkka ilman ikälisiä 1742 euroa. Työ ihan ok. Hälytinlaitteiden kanssa pelaamisesta olisi jonkin verran apua, mutta etköhän selviä, jos olet normaalijärkinen ihminen. "Yllättävän" paljon hommat on jotain ihan muuta kuin vartiointiin liittyvää.

Tarkoitat siis palkkaluokka III:sta? Muistaakseni meni tessissä ne luokat I, II, III ja IIII, respa oli myös III-palkkaluokassa. 3. ylin palkkaluokkahan on tässä toisiksi alin :D vai puhunko mä nyt ihan läpiä päähäni?
Lisiähän tuossa tulee vuorotyön kautta jonkin verran, vaikka eihän ne ihan hirveitä rahoja tainnut olla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom