Turvallisuusalalle, vartijaksi?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rontti
  • Aloitettu Aloitettu
Ja kyllä, turvallisuusala kuuluu palvelualoihin, joka taas liippaa aika läheltä asiakaspalvelua.

Huoh. Joo, sovitaan sitten niin että turvallisuusalan työntekijät ovat nimenomaan palveluhommissa ja homman perimmäinen pointti ei ole se turvallisuuden tekeminen ja kontrollointi.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ja kyllä, turvallisuusala kuuluu palvelualoihin, joka taas liippaa aika läheltä asiakaspalvelua.

Jos meinaat sitä että vartijoiden liitto yksityisellä puolella on hyvin usein PAM, niin se ei kerro yhtään mitään itse työstä. Olen ajanut trukkia kuivatuotevarastossa joutumatta kertaakaan asiakaskohtaamiseen työsuhteen aikanani ja silti kuulunut PAMin alaisuuteen.

Sun jutuista jää sellainen kuva että vastaukset on hyväksyttyjä niin kauan kun ne vastaa sinun ennakkokäsityksiä duunista.
 
Mielestäni on aivan turha kategoroida koko turvallisuusalaa yhden Kontrolliammatti vs. Asiakaspalveluammati sanojen alaiseksi. Niinkuin on jo sanottu, eri tehtävät sisältävät molempia asioita eri mittasuhteissa ja tämä on myös hyvä sisäistää kentällä toimiessa. Mikä tarve kontrolliammatteja on pitää täysin kontrolliammatteina? Kyseisellä ajatusmallilla se tärkeä asiakaspalvelu ja ystävällisyys alkaa katoamaan kun sisäistetään niin kriittisesti yksi ja ainut toiminta-ajattelu ja suhtautuminen työnkuvaan.
 
Tänään sitten alkoikin Vartijan Ammattitutkinto. Ei ihan helpoimman kuulonen koulutus kyllä kieltämättä näin ekan päivän jälkeen.
 
Huoh. Joo, sovitaan sitten niin että turvallisuusalan työntekijät ovat nimenomaan palveluhommissa ja homman perimmäinen pointti ei ole se turvallisuuden tekeminen ja kontrollointi.

Täytyy nyt sen verran puolustella, että umbrella tuskin tarkoitti ihan tätä. Riippuu todella paljon, missä työskentelee, millaista hommaa tekee. Pienellä paikkakunnalla työ voi olla lähinnä juuri sitä ostoskärryjen roudaamista ja asiakaspalvelua. Kaikkialla se asiakaspalvelu on kuitenkin osa tätä kontrollointia. Kuten Roberttokin sanoi, näiden kahden erittely on turhaa.

Mutta jos ala kiinnostaa ja uskoo työstä selviytyvänsä, niin ei muuta kuin tervemenoa :)
 
Onko forumilla laivapoliisina/järkkärinä työskenteleviä? Kiinnostais hieman tietää vaatimuksia kys. hommiin. Noin yleisesti voisin olettaa, että laivalla pitää olla ainakin kielitaitoinen. Meriturvallisuuteen taitaa kanssa liittyä joitain pakollisia kursseja(?) järkkärikoulutuksen lisäksi. Selailin noita Vikingin ja Siljan sivuja, mutta en ainakaan mitään kovin tyhjentävää tietoa löytänyt. Eli jos jollakulla on infoa jakaa, niin hieno homma.

Tälläinen bodattu korkeakouluopiskelija tiedostaa elämän kovuuden ja alkaa tässä pikkuhiljaa (1-1,5 vuoden päästä) varautumaan siihen, että välttämättä oman alan hommia ei heti löydy. Turvallisuusala siis nostaa päätään "plan B:nä" ja kun täällä rannikolla asustelen, niin laivaympäristö houkuttelis näiltä osin.
 
Vähän on hapantunutta tietoa, mutta toivottavasti jotain hyötyä:

Merellä vaatimuksena luonnollisesti suomen ja ruotsin kielen taito, ainakin Tukholmanlaivoilla. Viikkarilla radiokieli oli ainakin ennen ruotsi. Lisäksi englanti ja mielellään saksa. Venäjää olisi mukava osata, sen verran on venäläisiä laivoilla.
Meripuolen muusta kokemuksesta on hyötyä, mutta ei ole välttämätöntä. Vakipestiä ei varmasti heti saa, joten keikkoja kannattaa kysellä. Keikkamiehille ei ole pakollista koulutusta (ainakaan ennen).

Keikkatyöläiset välittää Merivälitys. Sieltä saa ohjeet, mutta tarvitaan mm. voimassaoleva lääkärintodistus, keuhkokuva ym.
Näkökyky vaikuttaa mahdolliseen tehtävään. Keikat tulee päivän-kahden varoajalla, kesto yleensä viikko tai kaksi.

Jos merille mielii, niin kannattanee ensin hakea tuntumaa laivalle esim. varastoapulaisen hommista (tai vähintäänkin hakea järkkärin lisäksi muita tehtäviä joihin rahkeet riittää). Rentoa hommaa, jossa tutustuu ihmisiin ja laivaelämään. Kun ensimmäiselle keikalle on päässyt, aukeaa ovet ja hommia yleensä riittää jos on valmiutta lähteä lyhyillä varoajoilla.

"Laivapoliisin" hommat on kesällä aika lungeja. Tunnin välein palokierroksia, ja hyvin satunnaisesti järjestyksenpidollisia tehtäviä. Vuorot on pitkiä ja rikkonaisia, esimerkkivuoro klo 21-5.30 ja 13-15. Edut on mitättömät, mutta viikkopalkka ihan kohtuullinen.
 
Molskista vua.

Ens tiistaina oli turvallisuus-alan pääsykokeet elikkäs onko mitään neuvoja/tietoja mitä siel kysellään ja millanen on tuo kuntotesti?
 
Molskista vua.

Ens tiistaina oli turvallisuus-alan pääsykokeet elikkäs onko mitään neuvoja/tietoja mitä siel kysellään ja millanen on tuo kuntotesti?

Vois auttaa hieman, jos kertosit mihin tutkintoon oot hakemassa..
 
sry eli siis turvallisuusalan perustutkinto, turvallisuusvalvoja. (en tienny et on olemas erilaisii. :D)

Riippunee oppilaitoksesta. Tuo kuntotesti taitaa olla ihan uus juttu? Ite ku hain vuos sitten, ni oli vaan sellanen soveltuvuushaastattelu. Ihan suoraan siellä kerroin itestäni ja päämääristäni ja pääsin sisään. Eipä siihen voinut valmistautua.
 
Vähän on hapantunutta tietoa, mutta toivottavasti jotain hyötyä:

Merellä vaatimuksena luonnollisesti suomen ja ruotsin kielen taito, ainakin Tukholmanlaivoilla. Viikkarilla radiokieli oli ainakin ennen ruotsi. Lisäksi englanti ja mielellään saksa. Venäjää olisi mukava osata, sen verran on venäläisiä laivoilla.
Meripuolen muusta kokemuksesta on hyötyä, mutta ei ole välttämätöntä. Vakipestiä ei varmasti heti saa, joten keikkoja kannattaa kysellä. Keikkamiehille ei ole pakollista koulutusta (ainakaan ennen).

Keikkatyöläiset välittää Merivälitys. Sieltä saa ohjeet, mutta tarvitaan mm. voimassaoleva lääkärintodistus, keuhkokuva ym.
Näkökyky vaikuttaa mahdolliseen tehtävään. Keikat tulee päivän-kahden varoajalla, kesto yleensä viikko tai kaksi.

Jos merille mielii, niin kannattanee ensin hakea tuntumaa laivalle esim. varastoapulaisen hommista (tai vähintäänkin hakea järkkärin lisäksi muita tehtäviä joihin rahkeet riittää). Rentoa hommaa, jossa tutustuu ihmisiin ja laivaelämään. Kun ensimmäiselle keikalle on päässyt, aukeaa ovet ja hommia yleensä riittää jos on valmiutta lähteä lyhyillä varoajoilla.

"Laivapoliisin" hommat on kesällä aika lungeja. Tunnin välein palokierroksia, ja hyvin satunnaisesti järjestyksenpidollisia tehtäviä. Vuorot on pitkiä ja rikkonaisia, esimerkkivuoro klo 21-5.30 ja 13-15. Edut on mitättömät, mutta viikkopalkka ihan kohtuullinen.

Ok, kiitos tiedosta. Kielitaidon osalta tuskin tekis tiukkaa (englanti, ruotsi, venäjä) ja tässä on vielä hyvin aikaa perehtyä rauhassa noihin laivahommiin muutenkin. Joka tapauksessa, jos turvallisuusalan hommiin tulee lähdettyä, niin kovasti koitan kansainväliseen ympäristöön päästä.
 
No, voihan tuota positiivisesti ajatellen "kansainväliseksi ympäristöksi" kutsua... :)

Ihan mielenkiintoinen paikka olla töissä. Koska varallaolollekin pääsy vaatii joidenkin viikkojen valmisteluja lääkärintarkastuksineen ym. niin kannattaa ajoissa soittaa merivälitykseen ja kysellä tarkemmin.
 
Joka tapauksessa, jos turvallisuusalan hommiin tulee lähdettyä, niin kovasti koitan kansainväliseen ympäristöön päästä.

Jos sitä kansainvälisyyttä haluat, niin riittäähän että haet joko vr:lle tai sitten metroon ;)

Se olisi sitten vkl ekat vuorot reilun vuoden intin saneleman tauon jälkeen. Kyllä on mukavaa päästä tekemään ns "kunnon" hommia intin spol hommien jälkeen.
 
Tänään soitti mullekki firman edustaja, tulee taas vartijatakkia kesäksi niskaan soviteltavaksi. Onneksi tehtävä ja palkkaluokka parani vähäsen.

Toisaalla myös: TESsineuvotteluissa sovintoesitys hyväksyttiin tänään, ja palkankorotus 1.5. alkaen huimat 0,6% :D Palvelualojen ammattiliitto tietää lisää.
 
Molskista vua.

Ens tiistaina oli turvallisuus-alan pääsykokeet elikkäs onko mitään neuvoja/tietoja mitä siel kysellään ja millanen on tuo kuntotesti?

Opiskelen tällä hetkellä aikuispuolella turvallisuusalan perustutkintoa näyttötutkintopohjaisessa koulutuksessa, johon pääsin ilmoittautumalla ja työkokemuksen avulla. Olen toki käynyt myös ammattiopiston nuorisopuolelle pääsykokeessa, jossa ei ollut minkäänlaista fyysistä osaa. Harrastuksista ja vapaa-ajan viettämisestä siellä kysyttiin ja konseptin mittainen essee piti kirjoittaa. Lisäksi haastattelu, joka oli käsittääkseni tärkein osuus koko pääsykokeessa. Haastattelussa kysyttiin mm. suhtautumisesta maahanmuuttajiin ja muihin vähemmistöryhmiin.

E: Ja täytynee vielä painottaa, että tuo ei todellakaan ole mikään standardisoitu versio turvallisuusalan tutkintojen pääsykokeista. Niin pääsykokeet kuin oppiaineet ja opetus eroavat toisistaan todella radikaalisti oppilaitoskohtaisesti. Turvallisuusalan tutkinnot kun ovat sen verran nuori opetuskokonaisuus, ettei alalla olla päästy kovinkaan samanlaisiin näkemyksiin opetuksesta tai sen sisällöstä.
 
Tänään sitten alkoikin Vartijan Ammattitutkinto. Ei ihan helpoimman kuulonen koulutus kyllä kieltämättä näin ekan päivän jälkeen.

Joo tuut kohta huomaamaan ettei siinä koulutuksessa kyllä mitään vaikeaa ole :D

Itellä alkoi kys. koulutus viimevuoden heinä-elokuussa ja nyt viimesiä viedään. Ensi viikolla näytöt, saas nähä meneekö ekalla. En jaksa päntätä/ressata turhaan, työpaikka löytyy kuitenkin.

E: Jaa oliki lumbagolta jo parisen kuukautta vanha posti.. No vieläkö tuntuu vaikealta?
 
Joo tuut kohta huomaamaan ettei siinä koulutuksessa kyllä mitään vaikeaa ole :D

Itellä alkoi kys. koulutus viimevuoden heinä-elokuussa ja nyt viimesiä viedään. Ensi viikolla näytöt, saas nähä meneekö ekalla. En jaksa päntätä/ressata turhaan, työpaikka löytyy kuitenkin.

E: Jaa oliki lumbagolta jo parisen kuukautta vanha posti.. No vieläkö tuntuu vaikealta?

Ekallahan ne kaikki meni ja nyt on ammattitutkinto suoritettuna. Parin viikon päästä tosin vasta päättäjäiset (ja tutkinnon saanti), mutta ei tarvi enään ainakaan miettiä yhtään kouluhommia
 
Vartijakortin voimassaolo on näköjään päättynyt kesäkuussa. Saanko uusittua kortin ihan vaan hakemalla uutta vartijaksi hyväksyntää, vai pitääkö suorittaa jotain kertauksen tynkää?
 
Saat uusittua (mikäli kyseessä on 5 vuoden vartijakortti). Järkkärikortissa on kertaus, vartijakorttia voi (valitettavasti) uusia villisti kerta toisensa perään.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom