Turvallisuusalalle, vartijaksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rontti
  • Aloitettu Aloitettu
Tiedän, että voi suorittaa, mutta se olisi paremmin organisoitu (= ei tulisi turhia odotteluja, lukujärjestys skulais hyvin jne.).

Meikäläisen olis varmaan parempi ottaa vaan yhteyttä johki firmaan ja sitä kautta..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mielestäni jos ala kiinnostaa kannattaa ensiksi hakeutua töihin ja katsoa sitä kautta kiinnostaako jatkokouluttautuminen (kuten näemmä itsekin olet ajatellut). PK-seudulla jos olet niin firmat kouluttavat tarvittaessa. Tosin en ole varma mikä on tilanne tällä hetkellä, voi hyvin olla että kortillisia on tarpeeksi oven takana jonossa. Itse kävin aikanaan firman puolesta kurssit, kaikki paitsi 40h oli palkallisia (40-tuntisesta sai jonkun 100e korvauksen). Siksi suosittelenkin vahvasti ainakin kokeilemaan ottaisiko firma sut koulutettavaksi.

No jos haluaa laajan pohjan ni toi amis on käsittääkseni se ainoa vaihtoehto. Vartijakoulutuksia, sen jatkokoulutuksia, jv:n samat sun muita järkätään toki ympäri maailmaa, mutta eipä siitä mitään oikeeta taitoa ja tietoa tule saamaan. Yritäppä oppia uusi kieli 100 tunnissa. Veikkaan ettei onnistu. Edupolin aikuiskoulutuspuolelta bongattua:

Koulutus perustuu työelämän vaatimuksiin ja on vartijan ammattitutkintoon valmentavaa. Opiskelu koostuu seuraavista aiheista: henkilökohtaistaminen, vartijan työn perusteet, vartijan peruskurssi, vartiointitoiminta turvallisuusalalla, pelastustoiminta, turvallisuustekniikka, uhkatilanteiden hallinta, piirivartiointi ja hälytystehtävät sekä järjestyksenvalvonta.

Lähipäiviä 50. Kesto 2v.

E: hinta nähtävästi 50€

Jos kielivertauksia haetaan, niin kyllähän sen kielen oppii parhaiten "kielikylvyssä". Vartiointi on erinomainen esimerkki työstä jonka oppii hyvin nimenomaan sitä tekemällä. Olen nähnyt "loisteliaan" urani aikana useamman joukkueellisen verran uusia vartijoita tekemässä ensimmäisiä vuorojaan. Mitään suurempaa käytännön eroa en ole nähnyt pitempään kouluttautuneiden ja peruskurssien käyneiden välillä. Tämä on minun oma subjektiivinen näkemys josta ei kannata vetää herneitä nenään. Olen silti sitä mieltä, että kouluttautuminen kannattaa aina. Neuvoa kysyneen neidin tapauksessa kokeilisin kuitenkin ensin miltä työt maistuu. 25-vuotiaana ei huvita enää paria vuotta istua koulun penkillä jos käykin niin että työ ei valmistumisen jälkeen maistu. Varsinkin kun tutkinnolla voi muita duuneja hakiessa pyyhkiä persettä.

Sillä 100tuntisella on hyvin vähän kokemusta oikeasta, tai edes melkein oikeasta tilanteesta. Toki se on varmasti puuduttavaa lähteä 25v:nä perustutkintoa suorittamaan, mutta kyllä siitä saa varmasti laajimman pohjan mitä voi hakea. Mutta nää taas on mielipideasioita, kukin tekee tavallaan.

Oikeasti tolla perustutkinnolla ei tee muutakuin saa tarvittavat luvat sekä kaasu + tkp valmiiksi, muutakuin pääsee hyvin hommaan sisään. Enemmän järkeä on lähteä VAT:iin mahdollisimman nopeasti (ei kuitenkaan ihan heti) ja sen jälkeen TVEAT. Pituus ei ole ongelma (itse myös kohtalaisen pätkä ja muutama vuosi tässä nyt on väijynä toimittu), mikäli fyysinen kunto on kohdallaan. Mikäli siis haluat ns. järjestyksenpidollisiin hommiin, täytyy sun kuitenkin yksin pystyä yksinkin voimankäyttötilanteissa toimimaan. Tottakai kaasu + tkp tasapainottaa paljon, mikäli tilanne on sellainen että niitä voi ja saa käyttää. Mutta isompikin ukko pitää saada ihan hartiavoimin poistettua. Sitten on tietysti respat ja paikat joissa ei moisia tarvitse murehtia, jonne tosiaan tarvitaan eniten asiakaspalvelutaitoa. Tottakai sitä tarvitaan jokaisessa kohteessa, mutta puhumalla ei edelleenkään kaikki hommat ratkea. Jos puhe ei tehoa, pitää olla paukkuja toimia.

Ei vartijana olemisena ole kunnon kanssa mitään tekemistä. Tai no toki joo, jalat pitää olla hyvässä kunnossa että jaksaa olla möllöttää paikallaan.

Mun mielestä tuolla kunnolla on aika merkittävä tekijä turvallisuusalan hommissa. Vaikka ei mikään bodari monsteri olisikaan tai harrastaisi kaiken maailman ninja kungfua, niin peruskunnolla on myös merkittävä tekijä psyykkisen jaksamisen kannalta. Itsevarmuus myös paremmassa kuosissa. Ite oon ollu alalla yhtäjaksoisesti n.3-vuotta ja ei ole montaakaan päivää, että olisin joutunut seisomaan paikallaan pitkiä aikoja. Enneminkin istumatyö ( valvomo, auto ) asettaa rasitteita. Monitorien ja näyttöjen pitäaikainen seuraaminen ollu itsellä silmille pahasta.

Oikeasti tolla perustutkinnolla ei tee muutakuin saa tarvittavat luvat sekä kaasu + tkp valmiiksi, muutakuin pääsee hyvin hommaan sisään.
Olen samaa mieltä siitä, että perustutkinnon käynyt henkilö osaa käytännössä toimia huonommin ensimmäisenä työpäivänään kuin vastaavan ajan työssä viettänyt henkilö. Opeista kuitenkin on monesti hyötyä myöhemmässä vaiheessa, kun hommiin on päässyt ns. sisään. Uraa voi myös jatkokehittää tulevaisuudessa muutenkin kuin roikkumalla perushommissa. Siinä vaiheessa tutkinnoista on hyötyä. Kouluttautuminen muutenkin on yleisellä tasolla kannattavaa, mikäli opiskeluasenteena ei ole aidan alittaminen matalimmasta kohdasta. Kuulin muuten tuossa kollegalta huhua, että VAT ja TVEAT antaisivat jossain vaiheessa saman hakemiskelpoisuuden (korkeakoulut) kuin PT. Osaako joku suoralta kädeltä kumota tai vahvistaa tämän?

www.turvallisuusala.fi sanoo näin, eli VAT antaa suoraan jatko-opintokelpoisuuden oman alan ammattikorkeakouluun, ja VAT + suorituksen jälkeinen 3v työkokemus muihinkin AMK. TVEAT ei yksistään anna mitään jatko-opintokelpoisuutta, mutta VAT:in tai muun ammattitutkinnon kanssa antaa yleisen kelpoisuuden ammattikorkeakouluihin. Eli yliopistoon/korkeakouluihin noilla ei pääse.

Siitä, että miten hyvin noilla sitten käytännössä on mahiksia ja mihin, en osaa sanoa mitään. Perustutkintohan antaa kelpoisuuden hakea myös yliopistoihin.

Neuvoa kysyneen neidin tapauksessa kokeilisin kuitenkin ensin miltä työt maistuu. 25-vuotiaana ei huvita enää paria vuotta istua koulun penkillä jos käykin niin että työ ei valmistumisen jälkeen maistu. Varsinkin kun tutkinnolla voi muita duuneja hakiessa pyyhkiä persettä.

Joo, tuotapa juuri mie tarkotinkin, eli samaa mieltä :) Sitä ku alakaa pikkuhiljaa olla vanha kurppa, ei enää kiinnostais hirveesti istuu sitäkään 2-3 vuotta koulunpenkillä ja paperit kouraan saatuaan todeta jotta hitto, no tää ei tosiaankaan oo miun alaa ja bye bye ja eiku taas uutta alaa miettimään.

Siks mie just mietinkin, ja ku tätä ketjua taaksepäin pläräsin ja joku siellä sitä suosittelikin, että ois varmaan järkevämpi hankkia ihan ensimmäisenä se perus vartijakortti, maistella kenties sitä työelämää ja jos se iskeekin ku metrinen halako ni sitte ehkä oppisopimuksella opiskella joko vartijan ammattitutkinnon, tai turvallisuusalan perustutkinnon eli turvallisuusvalvojaks.

JOS nyt niin käy, että pamautan itelleni sen vartijakortin ja sitte huomaan että wohou täähän muuten ON just miulle sopivaa hommaa, ni kumpaa työ "viisaammat" (no anteeks nyt nuo lainausmerkit) suosittelette sen jälkeen opiskella, tuon vartijan ammattitutkinnon, vai turvallisuusalan perustutkinnon?

Vai onko se makuasia? :worship:

VAT ja sen jälkeen TVEAT. Jos aiot jäädä alalle ja mahdollisesti edetä, perustutkinnosta ei ole tässä kohtaa mitään hyötyä. Jos ylöspäin haluaa niin kuumin sana noista ns. oppisopimustutkinnoista on TVEAT, joka painottaa pitkälti turvallisuussuunnittelua yms. juttua, jolla ei taas perus kenttämies oikeen tee mitään työssään. Siihen vaaditaan yleisesti ottaen n. 3v työkokemusta, vattiin yleensä vuosi. Nämä erään oppilaitoksen "ohjeistuksia". Vat taas keskittyy ihan siihen kenttämiehen duuniin.

Monessa paikassa esimieshommissa "vaaditaan" toi tveat. Sitten jos ihan suoraan haluat ylöspäin niin Liiketalouden AMK turvallisuusalan koulutusohjelmassa (Laurea) on aika kova sana.

Joo, kiitos tiedosta! Netistä noita oon kahlaillukkin läpi, mutta eihän siellä nyt kukaan kerro perstuntumalta, että MIKÄ niistä kannattaa ihan oikeesti sitten käydä...

Jos kävis vartijakortin, tekis kenties töitä vähän aikaa ja sitte opiskelis vaikka oppisopimuksella tuon vartijan ammattitutkinnon...

Mä ehdottaisin, että ensinnäkin jos asut isommalla paikkakunnalla, et helvetissä maksa sitä 40h kurssia itse, vaan siis yleisesti ainakin pk-seudulla firma maksaa ton, jolloin sitoudut määräajaksi tekemään hommia heille (ja jos irtisanoudut tänä aikan niin maksat kurssin hinnan itse), tämä on yleensä muutaman kk. Sitten, kun 4kk korttisi (väliaikainen vartija) vanhenee, firma lähettää sut 60h kurssille, josta siis saat oikeuden 5v vartijakorttiin, tämän jälkeen taas joudut sitoutumaan muutamaksi kk töihin. Itse jouduin muistaakseni sitoutumaan ensin 4kk ja sitten 3kk aikanaan. Tai jotain sinnepäin, eräässä toisessa firmassa tais olla 3kk ja 6kk. Eli tämäkin vaihtelee. Ja toi 60h on siis yleensä palkallinen.

Sellainen pikatiivistys vielä vartijan voimankäyttövälineistä, koska jos selailet noita kursseja niin törmäät kaasu & tkp (teleskooppipatukka)-kursseihin. Eli vartijan voimankäyttövälineitähän ovat vinyylipatukka (eli sellainen pitkä musta, jonka varmaan olet joskus vartijan vyöllä nähnyt), käsiraudat, teleskooppipatukka (jos kuulostaa ihan avaruudelta, googleta tai kato vaikka youtubesta "asp baton", eli siis kokoontaittuva metallipatukka), kaasusumutin sekä ampuma-ase. Lisäksi koira, mutta se ei ole juridisesti voimankäyttöväline. Syytä en tiedä miksei.

Ja näistä 40h kurssi antaa oikeuden kantaa käsirautoja ja vinyylipatukkaa. 60h ei itsessään anna mitään uusia oikeuksia. TKP, Kaasusumutin sekä ampuma-ase vaativat omat koulutuksensa, jotta niihin saa luvan. TKP-kurssi kestää 5h, kaasu samaten, mutta ampuma-aseen koulutus kestää 24h, sekä siihen kuuluu myös poliisikoululla suoritettava ammuntakoe, joka pitää kerran vuodessa käydä siellä tekemässä. Ja jottet nyt täysin kummastu, että oho, onko vartijoilla tykit, niin tosiaan lain mukaan ampuma-asetta saa kantaa henkilösuojauksessa (eli siis henkivartija), arvokuljetuksessa sekä yleisen edun kannalta erityisen merkittävissä paikoissa (esim. ydinvoimala). Ampuma-ase-lupia vartijan tehtäviin on tiettävästi todella vähän, itse olen tavannut kaksi vartijaa joilla ks. lupa on, molemmilla henkilösuojaukseen. Muuten vk-välineiden käyttöä eri tehtävissä ei laki rajoita, muutakuin kantotapaa.

Ja jos haluat olla oikein noheva jo kurssille mennessäsi, lueskele huviksesi "lakia yksityisistä turvallisuuspalveluista" eli LYTP:iä finlexistä. Sen lukaiseminen kertoo jo aika paljon vartijan hommista. Ja se pitää hallita jotta kortin saa. Lisäksi 40h kurssilla suoritetaan hätäensiapu-kurssi, joka täydennetään EA 1-kortiksi 60h kurssilla.

Mun mielestä järkevintä on, että käyt 40h ja 60h, ja sitten rupeat miettimään että haluatko jäädä alalle ja mihin hommiin. Tässä vaiheessa jos vielä menohaluja on, sitten VAT eli vartijan ammattitutkinto oppisopparilla, kestää n.9kk-1,5v tahdista riippuen. Tämän jälkeen saat itseasiassa huiman 25 sentin koulutuksen tuntipalkkaankin :D Saman saa perustutkinnosta ja TVEAT:istakin, mutta vain yhdestä tutkinnosta. VAT:in jälkeen sitten TVEAT:iin, joka kestää n. 1,5v - 2v.

Lisäksi suosittelen lukaisemaan työehtosopimuksen läpi, löytyy esim. www.turvallisuusala.fi. Lisäksi suosittelen ehdottomasti tutustumaan Kontrolli-lehteen ja sen keskustelupalstaan www.kontrolli.fi. Tuolta löytyy niin viranomaisia (mm. poliisi, rvl, tulli) sekä vartijoita ja järkkäreitä. Tuolta saat hyvin ihan käytännön kuvaa työstä. Sen verran suomennan tuota työehtosopimusta, että kun palkkaluokkia on siis 5, niin ykköstason miehiä ei enää käytännössä ole (en ole koskaan tavannut, huhujen mukaan niitä olis jotain alle prosentti kaikista vartijoista), myymälä- ja paikallisvartiointi on kakkostasoa (pl. tietyt hommat jotka on nimetty kolmoseen), respat kolmosta. Noi nyt jotka heti alkuun tulee kyseeseen hommista riippuen.

Kysäise ihmeessä, jos on jotain kysyttävää.

Koska eikös se nyt pitemmän päälle asiakaspalvelua oo.

Vartijan ja järjestyksenvalvojan tehtävät eivät ole asiakaspalvelutehtäviä, vaikka moni niin luuleekin. Ne ovat järjestyksestä ja turvallisuudesta huolehtimiseen tähtääviä joukkojenhallintatehtäviä. Kohteliaisuus ja asiallisuus vaan hämäävät luulemaan, että kyse on asiakaspalveluhommasta. Todellisuudessa tilanteen vaatiessa kohteliaisuudesta voidaan luopua lähes kokonaan ja painottaa paljon enemmän asiallisuutta, joskus jopa voimankäyttöön asti.

Vartijan ammattitutkinnon ehdottamasti. Ethän sä halunnut istua kahta vuotta koulun penkillä (vaikka se olisikin se sun juttusi) + kokeneemmat kaiffarit edellä sanoi, että kentällä hankittu työ arvokkaampaa.

EDIT: muutama viesti olikin jo välissä :D

Dodiin, meikkis kirjotteli joskus haluavani alalle. Joulukuussa alkoikin sitten haku Vartijan ammattitutkintoon, johon hain samantien, kun haku alkoi. Viikko sitten Keskiviikkona oli haastattelu kyseiseen koulutukseen (9kk kesto) ja kävin siellä. Perjantaina tulikin kirje, että "Teidät on hyväksytty hakemaanne koulutukseen : Vartijan ammattitutkinto"

Ensi maanantaina, 01.03.2010 se sitten alkaakin.

Vartijan ja järjestyksenvalvojan tehtävät eivät ole asiakaspalvelutehtäviä, vaikka moni niin luuleekin. Ne ovat järjestyksestä ja turvallisuudesta huolehtimiseen tähtääviä joukkojenhallintatehtäviä. Kohteliaisuus ja asiallisuus vaan hämäävät luulemaan, että kyse on asiakaspalveluhommasta. Todellisuudessa tilanteen vaatiessa kohteliaisuudesta voidaan luopua lähes kokonaan ja painottaa paljon enemmän asiallisuutta, joskus jopa voimankäyttöön asti.

No kyllä minä luulen, että ei vartijan ammatissa pärjää sellainen henkilö, jolla ei ole minkäänlaisia asiakaspalvelutaitoja, ei vuorovaikutustaitoja tai muutoinkaan ihmissuhdetaitoja, että pärjää hyvin erilaisten ihmisten kanssa, ei menetä sitä malttiaan ensimmäisenä vaan löytyy niitä puhelahjoja.

Tottahan minä nyt sen tiedän, että ei sinne vartijan hommiin mennä pääasiassa neuvomaan mistä ostoskärryt löytyy tai miten säilytyslokeron lukko toimii, vaikka kyllähän pikkupaikkakunnilla sitäkin joutuu tekemään.

Sen mitä olen vartijoiden juttuja kuunnellut, aika pitkälle se on asiakaspalvelua siinä missä muukin ammatti.

Dodiin, meikkis kirjotteli joskus haluavani alalle. Joulukuussa alkoikin sitten haku Vartijan ammattitutkintoon, johon hain samantien, kun haku alkoi. Viikko sitten Keskiviikkona oli haastattelu kyseiseen koulutukseen (9kk kesto) ja kävin siellä. Perjantaina tulikin kirje, että "Teidät on hyväksytty hakemaanne koulutukseen : Vartijan ammattitutkinto"

Ensi maanantaina, 01.03.2010 se sitten alkaakin.

Wihii... Onneksi olkoon! :thumbs:

No kyllä minä luulen, että ei vartijan ammatissa pärjää sellainen henkilö, jolla ei ole minkäänlaisia asiakaspalvelutaitoja, ei vuorovaikutustaitoja tai muutoinkaan ihmissuhdetaitoja, että pärjää hyvin erilaisten ihmisten kanssa, ei menetä sitä malttiaan ensimmäisenä vaan löytyy niitä puhelahjoja.

Se että työ ei ole oikeasti asiakaspalvelutyötä ei poissulje sitä etteikö ammatissa tarvittaisi ns. asiakaspalvelutaitoja joihin kai vuorovaikutus- ja ihmisuhdetaidotkin lasketaan. Kuitenkin turvallisuustöiden syvintä olemusta mietittäessä pitäisi selvitä että se syvin olemus ei ole "asiakaspalvelu" vaan nimenomaan turvallisuuden edistäminen omaan työnkuvaan kuuluvia töitä tekemällä.

Oikeasti turvallisuusalan töitä voi pääsääntöisesti hyvällä syyllä nimittää kontrolliammateiksi (joka tässä nykyisessä kukkahattuyhteiskunnassa on toki ikävä ja perusoikeusnegatiivinen termi). Turvallisuusalan tehtävissä valvotaan ja kontrolloidaan erilaisia asioita, ei siellä olla varsinaisesti asiakkaita palvelemassa.

Se että työ ei ole oikeasti asiakaspalvelutyötä ei poissulje sitä etteikö ammatissa tarvittaisi ns. asiakaspalvelutaitoja joihin kai vuorovaikutus- ja ihmisuhdetaidotkin lasketaan. Kuitenkin turvallisuustöiden syvintä olemusta mietittäessä pitäisi selvitä että se syvin olemus ei ole "asiakaspalvelu" vaan nimenomaan turvallisuuden edistäminen omaan työnkuvaan kuuluvia töitä tekemällä.

Oikeasti turvallisuusalan töitä voi pääsääntöisesti hyvällä syyllä nimittää kontrolliammateiksi (joka tässä nykyisessä kukkahattuyhteiskunnassa on toki ikävä ja perusoikeusnegatiivinen termi). Turvallisuusalan tehtävissä valvotaan ja kontrolloidaan erilaisia asioita, ei siellä olla varsinaisesti asiakkaita palvelemassa.

No kuka sen mitenkin myöntää... Kyllähän ne miehet sinne etunenässä menee lihaksiaan pullistelemaan ja tarttumaan ensimmäisenä raiveliin kiinni, mutta eiköhän kunnon vartija pidä sitä linjaa, että ensin puhutaan ja viimenen vaihtoehto on se, että tartutaan "hihasta kiinni".

Näin mie sen naisena nään.

Mutta kyllä siinä jos joku nisti tulee nenille hyppimään, niin vaikka kyseessä onkin ainoastaan "hankala asiakas" niin en miekään siinä vaiheessa varmasti ala sen kummempia lätisemään, kun on siitä TURVALLISUUDESTA kyse... :)

Täällä nyt ihan ilmiselvästi pidetään minua niin viimesen päälle TYTTÖMÄISENÄ, että en muka tästäkään asiasta mitään ymmärtäisi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom