Turvallisuusalalle, vartijaksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rontti
  • Aloitettu Aloitettu
Olin talven 2008-2009 kaverin kanssa yksityisen vartijointifirman palveluksessa, lähinnä teollisuusalueita ja keskustaa ajeltiin ympäriinsä autolla, vaikka itse en juuri ajaa osaakaan, onneksi yöllä ei paljon liikennettä, niin kuitenkin aika leppoisaa hommaa oli, huudettiin vaan aina megafonilla ikkunasta että pojat pois sieltä ja sitten välillä mäkin autokaistalle mentiin. Potkut saatiin sitten sieltä.

Ihan ok työ oli, voin suositella jos vartiointi ja turvallisuus kiinnostaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olin talven 2008-2009 kaverin kanssa yksityisen vartijointifirman palveluksessa, lähinnä teollisuusalueita ja keskustaa ajeltiin ympäriinsä autolla, vaikka itse en juuri ajaa osaakaan, onneksi yöllä ei paljon liikennettä, niin kuitenkin aika leppoisaa hommaa oli, huudettiin vaan aina megafonilla ikkunasta että pojat pois sieltä ja sitten välillä mäkin autokaistalle mentiin. Potkut saatiin sitten sieltä.

Ihan ok työ oli, voin suositella jos vartiointi ja turvallisuus kiinnostaa.

Hehee, no tää oli ihan hyvä vastaus :)

Mä ehdottaisin, että ensinnäkin jos asut isommalla paikkakunnalla, et helvetissä maksa sitä 40h kurssia itse, vaan siis yleisesti ainakin pk-seudulla firma maksaa ton, jolloin sitoudut määräajaksi tekemään hommia heille (ja jos irtisanoudut tänä aikan niin maksat kurssin hinnan itse), tämä on yleensä muutaman kk. Sitten, kun 4kk korttisi (väliaikainen vartija) vanhenee, firma lähettää sut 60h kurssille, josta siis saat oikeuden 5v vartijakorttiin, tämän jälkeen taas joudut sitoutumaan muutamaksi kk töihin. Itse jouduin muistaakseni sitoutumaan ensin 4kk ja sitten 3kk aikanaan. Tai jotain sinnepäin, eräässä toisessa firmassa tais olla 3kk ja 6kk. Eli tämäkin vaihtelee. Ja toi 60h on siis yleensä palkallinen.

Sellainen pikatiivistys vielä vartijan voimankäyttövälineistä, koska jos selailet noita kursseja niin törmäät kaasu & tkp (teleskooppipatukka)-kursseihin. Eli vartijan voimankäyttövälineitähän ovat vinyylipatukka (eli sellainen pitkä musta, jonka varmaan olet joskus vartijan vyöllä nähnyt), käsiraudat, teleskooppipatukka (jos kuulostaa ihan avaruudelta, googleta tai kato vaikka youtubesta "asp baton", eli siis kokoontaittuva metallipatukka), kaasusumutin sekä ampuma-ase. Lisäksi koira, mutta se ei ole juridisesti voimankäyttöväline. Syytä en tiedä miksei.

Ja näistä 40h kurssi antaa oikeuden kantaa käsirautoja ja vinyylipatukkaa. 60h ei itsessään anna mitään uusia oikeuksia. TKP, Kaasusumutin sekä ampuma-ase vaativat omat koulutuksensa, jotta niihin saa luvan. TKP-kurssi kestää 5h, kaasu samaten, mutta ampuma-aseen koulutus kestää 24h, sekä siihen kuuluu myös poliisikoululla suoritettava ammuntakoe, joka pitää kerran vuodessa käydä siellä tekemässä. Ja jottet nyt täysin kummastu, että oho, onko vartijoilla tykit, niin tosiaan lain mukaan ampuma-asetta saa kantaa henkilösuojauksessa (eli siis henkivartija), arvokuljetuksessa sekä yleisen edun kannalta erityisen merkittävissä paikoissa (esim. ydinvoimala). Ampuma-ase-lupia vartijan tehtäviin on tiettävästi todella vähän, itse olen tavannut kaksi vartijaa joilla ks. lupa on, molemmilla henkilösuojaukseen. Muuten vk-välineiden käyttöä eri tehtävissä ei laki rajoita, muutakuin kantotapaa.

Ja jos haluat olla oikein noheva jo kurssille mennessäsi, lueskele huviksesi "lakia yksityisistä turvallisuuspalveluista" eli LYTP:iä finlexistä. Sen lukaiseminen kertoo jo aika paljon vartijan hommista. Ja se pitää hallita jotta kortin saa. Lisäksi 40h kurssilla suoritetaan hätäensiapu-kurssi, joka täydennetään EA 1-kortiksi 60h kurssilla.

Mun mielestä järkevintä on, että käyt 40h ja 60h, ja sitten rupeat miettimään että haluatko jäädä alalle ja mihin hommiin. Tässä vaiheessa jos vielä menohaluja on, sitten VAT eli vartijan ammattitutkinto oppisopparilla, kestää n.9kk-1,5v tahdista riippuen. Tämän jälkeen saat itseasiassa huiman 25 sentin koulutuksen tuntipalkkaankin :D Saman saa perustutkinnosta ja TVEAT:istakin, mutta vain yhdestä tutkinnosta. VAT:in jälkeen sitten TVEAT:iin, joka kestää n. 1,5v - 2v.

Lisäksi suosittelen lukaisemaan työehtosopimuksen läpi, löytyy esim. www.turvallisuusala.fi. Lisäksi suosittelen ehdottomasti tutustumaan Kontrolli-lehteen ja sen keskustelupalstaan www.kontrolli.fi. Tuolta löytyy niin viranomaisia (mm. poliisi, rvl, tulli) sekä vartijoita ja järkkäreitä. Tuolta saat hyvin ihan käytännön kuvaa työstä. Sen verran suomennan tuota työehtosopimusta, että kun palkkaluokkia on siis 5, niin ykköstason miehiä ei enää käytännössä ole (en ole koskaan tavannut, huhujen mukaan niitä olis jotain alle prosentti kaikista vartijoista), myymälä- ja paikallisvartiointi on kakkostasoa (pl. tietyt hommat jotka on nimetty kolmoseen), respat kolmosta. Noi nyt jotka heti alkuun tulee kyseeseen hommista riippuen.

Kysäise ihmeessä, jos on jotain kysyttävää.

Joo, iso kiitos siulle :worship:

Otin tuon työehtosopimuksen koneelle ja lueskelin sitä tuossa jo tovin, ja pitänee lukee ihan kunnolla ajan kanssa :)

Joo nuo pamppujutut oli ihan tuttuja (eikä nyt kaksmielistellä yhtään) kun niitäkin kahlasin läpi eri sivustoilla netissä..

Ja ei, en valitettavasti asu isommalla paikkakunnalla, vaan itä-Suomessa pienessä kaupungissa, mutta 70km:n päässä vähän isommassa naapurikaupungissa on ainaki yks "näitä isoja turvallisuusalan yrityksiä" ja tässä omassa tuppukylässäkin on yks pieni, yksityinen turvallisuusalan yritys.

Että jos mielii saaha sitte vaihtelevampia työhommia, se ajattaa tuon 70kilsaa naapuripitäjään, ellei haluu oikeesti lykkiä tässä omassa kaupungissa niitä ostoskärryjä ja kannella mummujen ostoskasseja... :)

Nyt vaan selevittämään että missä sen vartijakortin voip suorittaa...

Tohon kohtaan sanoisin että hae ensin töihin ja katso maksaako työnantaja sen. Turhaan maksat itte jos firmakin sen maksaisi. Mitä tulee tohon työmatkaan, niin varsinkin pienellä paikkakunnalla ehkä itse lähtisin vähän kauemmas töihin. Meinaan sitä että niitä hankalia asiakkaita ei välttämättä halua kohdata vapaalla.

No tuossa samaisessa naapuripitäjässä, mistä mainitsin, alkais Vartijan työn perusteet -kurssi 15.3.2010. Hakuaika tuohon päättyy 8.3.2010. Siihen nähen aika p*skaan saumaan, että meillä on hyvin todennäkösesti muutto meneillään samaan aikaan. Seuraavan kerran ko. Aikuisopistossa tuo 40h vartijankoulutus syys-lokakuun vaihteessa.

Kouluttaako isommat turvallisuusalan yritykset itekin vartijaks? Siis just tuon vartijakortin.

Ekassa postauksessani se lukeekin, eli ei, vaan jos valitsevat sut työhön niin maksavat sen koulutuksen sitä vastaan, että sitoudut tekemään muutaman kk niille töitä.

Ekassa postauksessani se lukeekin, eli ei, vaan jos valitsevat sut työhön niin maksavat sen koulutuksen sitä vastaan, että sitoudut tekemään muutaman kk niille töitä.

Joo no niinhän se olikin nyt ku muistu vaan mieleen :thumbs:

Ja sitä lähinnä tarkotinkin, jotta jos nakittas ihtesä johonki isompaan firmaan töihin, ni kun nyt sattuu se vartijakortti kummiski puuttumaan, ni jos ne miut valihtee sinne töihin, ni sitte kouluttaavat niinsanotusti tehtävään.

Aivan, tämä selevä. Kiitosta vaan taas :)

Aivan eli käytännössä osoittavat sut kurssille. Niin, ja kannattanee etukäteen jo vähän miettiä mitä lähtee ensin tekemään. Ellei tosiaan oo ihan sama. Lähinnä siltä akselilta, että mihin aikaan haluat tehdä töitä, ja haluatko tosiaan pelkästään asiakaspalvelua vailla mitään suurempia tilanteita (yleensä) vai haluatko kenties tehdä "oikeaa vartijan työtä", kuten jotkut asian ilmaisevat eli pitämään sitä kohteen järjestystä oikeasti yllä. Kokemuksesta voin sanoa (vaikka itse olenkin surffaillut hommasta toiseen), että olen tavannut kavereita, joille se homman vaihto ei olekaan sujunut. Lähinnä tällä tarkoitan sitä, että jos vietät jonkun aikaa respassa antamatta mitään näyttöjä esimerkiksi uhkatilanteissa yms. eli näytät että pystyt poistoihin/kiinniottoihin, niin voi olla aika vaikeaa suoraan hypätä vaikka kauppakeskusjärkkäriksi. Näissä tosin sitten pitkälti määrittää myös firman yksiköiden kokoonpano, eli onko siellä muualla tilaa jos haluatkin vaihtaa. Samaten kannattaa miettiä mihin aikaan olet halukas hommiin. Esimerkiksi ylivoimaisesti suurin osa piirivartioinnista tapahtuu öisin, respat sitten pääsääntöisesti n. virka-aikaan kohteesta riippuen. Myymälävartiointi myymälän aukioloaikojen puitteissa ja paikallisvartiointi kohteesta riippuen 24/7 tai jotain ihan muuta.

Itse aikanaan aloitin myymälä- sekä paikallisvartijana, ja siitä sitten vaativampiin hommiin. Voin suositella tuota siltä kantilta, että suurimmassa osassa noita hommia ns. tilanteita tulee aika vähän eikä jatkuvalla syötöllä, kuten esimerkiksi kauppakeskuksen järkkärille saattaa tulle (kohteesta riippuen). Toki on esimerkiksi myymälöitä, joissa tilanteita tulee paikoin aivan helvetisti. Mulle itselleni aikoinaan ensimmäinen vuorolista piti olla suht helppoja kohteita, jotta saisin kunnon perehdytyksen itse hommaan. Fakta nimittäin on se, että siellä kurssilla opitaan perusteet, joita tarvitset työssäsi, mutta itse työn tekeminen opitaan vasta töissä. No, heti ensimmäinen vuoroni muuttui totaalisesti sairastapauksen takia, jolloin jouduin yksin ilman mitään oppivuoroa suhteellisen "vauhdikkaaseen" myymälään, jossa kerkesin vissiin muutaman tunnin olla töissä ja ihmetellä kun napsahti ensimmäinen kiinniotto eteen. Se meni tosin ihan putkeen, mutta pelkät raudat vyöllä kyllä hirvitti :D

Niin, ja jos ja kun jäät alalle, ja päädyt tekemään kohteita joissa uhkatilanteita tulee ja menee, OSTA KUNNOLLISET VIILTOSUOJAHANSKAT JA SUOJALIIVIT!!!! Ensimmäiset on elintärkeät kun suoritat turvallisuustarkastusta kiinniotetulle (eli siis tsekkaat taskut ja tavarat ettei ole vaarallisia esineitä, tästä lisää kurssilla), tiedän myös tapauksia (ja itse asiassa niitä näkyy välillä uutisissakin) joissa narkkari on kiinnioton yhteydessä puraissut kiinniottajaa jolla ei ole hanskoja. Siinä sitten seuraavat puoli vuotta käyt testeissä ja mietit että mitäs kaikkea onnistuit sitten saamaan. Ei ole kuulemma mitenkään hirveän mukava keissi. Suojaliivit (=luotiliivit kansankielellä) taas suojaavat toki luodeilta mutta ensisijaisesti teräaseilta. Tottakai se on helvetin epätodennäköistä että se omalle kohdalle osuu, mutta oma työkaverini sai aikanaan puukosta (veitsi pysähtyi liiveihin) ja toista on uhattu aseella aikanaan. Että kyllä se mahdollista on eikä sitä varmaan kukaan omalle kohdalle toivo. Halpa henkivakuutus etten sanoisi, vaikka maksavatkin 500e ->.

Myymälävaksina aloittamisessa on se hyvä puoli että oppii työskentelemään yksin. Pistää ajattelemaan tilanteiden hoitamista ihan eri tavalla kun tietää ettei kukaan tule avuksi jos olet jäämässä alakynteen.

Suojaliiveistä olen samaa mieltä Red28:n kanssa, mutta viiltosuojahanskoista en. Ensinnäkin turvallisuustarkastuksessa tärkeämpää olisi pistosuoja, toisekseen noilla ominaisuuksilla varustetut hanskat ovat käytännössä aina kömpelöt. Puremisen estoksi riittää taas tavallinen nahkahanska. Itse jos tarkastan taskuja katson taskuun mahdollisuuksien mukaan taskulampulla ja ennen taskun avaamista taputtelen rystypuolella varovasti taskun päältä että saa vähän kuvaa mitä siellä on vastassa.

Joudun olemaan hirvikolarin kanssa samaa mieltä noista viiltosuojahansikkaista. Viiltosuojahansikkaat on tarkoitettu viiltoja vastaan ja viiltoa on vaikea saada jonkun taskusta. Hyvä viiltosuoja ei tosiaankaan tarkoita sitä että se olisi myös pistosuoja ja pistosuojalliset hansikkaat (jokainen pari jonka olen tähän mennessä tavannut ja käpistellyt, siis aika monta paria) ovat olleet kömpelöitä ja varsinkaan niilla ei ole tuntenut mitään.

Tosin puremisen estona tavallinen nahkahanska ei kyllä välttämättä riitä. Tiedän tapauksen jossa kohdehenkilö puri ihan oikeiden viiltosuojahansikkaiden läpi niin että onnistui lävistämään purtavan henkilön ihon ja sai aikaan verenvuodon. Puremista estää kuitenkin melko tehokkaasti se että pitää kätensä sellaisissa paikoissa että niitä ei päästä puremaan.

Tarkemmin en jaksa tarttua noihin umbrellan höpinöihin ihmisten riepomisesta. Sen nyt vielä kuitenkin sanon taas että ei kontrollityö/turvallisuustyö poissulje erinäisten perustaitojen hallintaa ja käyttämistä, mutta se kuitenkin on fakta että kontrolli/turvallisuustyöläisen työn luonne ja syvin olemus on joku muu kuin asiakaspalvelu.

Tarkemmin en jaksa tarttua noihin umbrellan höpinöihin ihmisten riepomisesta. Sen nyt vielä kuitenkin sanon taas että ei kontrollityö/turvallisuustyö poissulje erinäisten perustaitojen hallintaa ja käyttämistä, mutta se kuitenkin on fakta että kontrolli/turvallisuustyöläisen työn luonne ja syvin olemus on joku muu kuin asiakaspalvelu.

Tuota on hyvin monen vaan helvetin vaikea ymmärtää, en tiedä mistä johtuu. Ehkä lätkäjoukkueen valmentajan tehtäväkin on asiakaspalvelutehtävä!

No empä ole missään vaiheessa väittänytkään, että turvallisuusala, tai vartijan työ olisi VAIN JA AINOASTAAN asiakaspalvelua.

Älä nyt sentään tuputa sanoja suuhuni.

Sanoin että pitemmän päälle asiakaspalvelua, eli kyllä siinä ne vuorovaikutustaidotkin on aika avainasemassa. Ilman niitä sais käydä suoraan tekstiiliin kiinni, jos ei omaa YHTÄÄN niitä ihmissuhdetaitoja.

Pyhä jysäys, jos mie asiakaspalveluhommiin puhtaasti tähtäisin, enköhän mie jumittais jossain lähimarketin kassalla hymy p*rseessä lopun ikää!

Kyllä kai mie nyt tiedän mistä turvallisuusalassa on kyse, sokkonako mie muka sinne oisin säntäämässä???

Valitettava fakta on se ettet todellakaan tiedä. (äläkä nyt ota tätä väärin ja vedä hernettä nenään). Sen tiedät vasta kun olet hetken aikaa töitä tehnyt. Nimittäin sitä ei voi tietää ennen kuin tekee, aivan helvetin monella on tavalla tai toisella väärä kuva alasta. Joku kuvittelee täydeksi hathat-meiningiksi, toinen taas tajuaa vasta siinä vaiheessa kun jonkun kanssa pitäs tosissaan vääntää ja toista satuttaa, ettei homma oikein olekaan itselle se ala. Sanonpahan vain ettei se todellakaan ole mitenkään miellyttävää lyödä jotain patukalla tai kaasuttaa ja katsoa kun toinen kärsii aivan helvetin kovissa tuskissaan. Silti se on vain suoritettava vailla mitään tunteita. Tottakai jos kyseessä on joku pedari jonka yllättää itse teosta niin paljoa sympatiaa heru, mutta henk.koht kun jollakin on ollut mahdollisuus myös ns. helpolla tavalla alistua mutta on itse tietoisesti lähtenyt ns. kovalle tielle niin kyllä sitä vaan joskus jälkikäteen miettii että oliko nyt pakko valita tää tie. Missään nimessä en tarkoita tätä niin, että luopuisin yhdestäkään toimenpiteestä jollain vitun humaanilla asenteella, tiedostan vaan sen faktan että kohdekin on ihminen.

Jepujee, asiakas ei todellakaan ole aina oikeassa ja homma menee välillä varsin vittumaiseksi kaikkien osapuolten kannalta.

No empä ole missään vaiheessa väittänytkään, että turvallisuusala, tai vartijan työ olisi VAIN JA AINOASTAAN asiakaspalvelua.

Niin, kun se turvallisuusalan työ ei ole sitä asiakaspalvelua. Se on valvontaa, kontrollointia ja raportointia, joskin sellaisissa kohteissa joissa tavataan ihmisiä, työtä tehdään monesti asiakaspalvelun keinoin. Asiakaspalvelu ja asiakaspalvelun keinot eivät ole se itse tarkoitus vaan se tarkoitus on nimenomaan turvallisuuden valvonta ja asioiden kontrollointi, sekä raportointi ja jatkotoimenpiteiden käynnistäminen. Vielä kerran; työn perusluonne ei ole asiakaspalvelu etkä ole palvelemassa asiakasta kun puutut jonkun ihmisen tekemisiin vaan olet nimenomaan suorittamassa laissa määrätyin oikeuksin turvallisuuden ylläpitoa. Se on sitten kokonaan toinen asia miten se puuttuminen tehdään ja kuten sanoin, siinä tarvitaan tiettyjä ihmiselämän perustaitoja kättentaitojen lisäksi.

Sanoin että pitemmän päälle asiakaspalvelua, eli kyllä siinä ne vuorovaikutustaidotkin on aika avainasemassa. Ilman niitä sais käydä suoraan tekstiiliin kiinni, jos ei omaa YHTÄÄN niitä ihmissuhdetaitoja.

Pyhä jysäys, jos mie asiakaspalveluhommiin puhtaasti tähtäisin, enköhän mie jumittais jossain lähimarketin kassalla hymy p*rseessä lopun ikää!

Kyllä kai mie nyt tiedän mistä turvallisuusalassa on kyse, sokkonako mie muka sinne oisin säntäämässä???

Ensin kerrot että miehet pääsääntöisesti pullistelevat ja seuraavaksi tiedät että ala on asiakaspalveluala ja sitten vielä sanot että tiedät mistä asiassa on kyse. Pakko yhtyä Red28:n näkemykseen ja todeta että etpä taida kuitenkaan tietää, vaikkakaan ala ei mitään salatiedettä ole.

Valitettava fakta on se ettet todellakaan tiedä. (äläkä nyt ota tätä väärin ja vedä hernettä nenään). Sen tiedät vasta kun olet hetken aikaa töitä tehnyt. Nimittäin sitä ei voi tietää ennen kuin tekee, aivan helvetin monella on tavalla tai toisella väärä kuva alasta. Joku kuvittelee täydeksi hathat-meiningiksi, toinen taas tajuaa vasta siinä vaiheessa kun jonkun kanssa pitäs tosissaan vääntää ja toista satuttaa, ettei homma oikein olekaan itselle se ala. Sanonpahan vain ettei se todellakaan ole mitenkään miellyttävää lyödä jotain patukalla tai kaasuttaa ja katsoa kun toinen kärsii aivan helvetin kovissa tuskissaan. Silti se on vain suoritettava vailla mitään tunteita. Tottakai jos kyseessä on joku pedari jonka yllättää itse teosta niin paljoa sympatiaa heru, mutta henk.koht kun jollakin on ollut mahdollisuus myös ns. helpolla tavalla alistua mutta on itse tietoisesti lähtenyt ns. kovalle tielle niin kyllä sitä vaan joskus jälkikäteen miettii että oliko nyt pakko valita tää tie. Missään nimessä en tarkoita tätä niin, että luopuisin yhdestäkään toimenpiteestä jollain vitun humaanilla asenteella, tiedostan vaan sen faktan että kohdekin on ihminen.

Mistä kuvittelet tietäväsi, mitä miun päässä liikkuu...??? :hyper:

Ei voi olla todellista...

Siulla taitaa nyt olla vaan joku ennakkokäsitys siitä, että esim. mie naisena oon heti tiukan paikan tullen "iik mun kynsi meni, nyt mä lähen kyl manikyyriin, voitsä hei raudottaa ton duden et mä pääsen menee" ja sitä rataa?

Tai että voih, nyt säälittää, en jysäytäkkään sinnuu pampulla perseelle vaikka iskit ilmat palleasta pihalle ku yritit lähtee läiskimään...

Hei haloo nyt...

Joku taitaa olla hieman liian korkeen jakkaran päällä... :)

Niin, kun se turvallisuusalan työ ei ole sitä asiakaspalvelua. Se on valvontaa, kontrollointia ja raportointia, joskin sellaisissa kohteissa joissa tavataan ihmisiä, työtä tehdään monesti asiakaspalvelun keinoin. Asiakaspalvelu ja asiakaspalvelun keinot eivät ole se itse tarkoitus vaan se tarkoitus on nimenomaan turvallisuuden valvonta ja asioiden kontrollointi, sekä raportointi ja jatkotoimenpiteiden käynnistäminen. Vielä kerran; työn perusluonne ei ole asiakaspalvelu etkä ole palvelemassa asiakasta kun puutut jonkun ihmisen tekemisiin vaan olet nimenomaan suorittamassa laissa määrätyin oikeuksin turvallisuuden ylläpitoa. Se on sitten kokonaan toinen asia miten se puuttuminen tehdään ja kuten sanoin, siinä tarvitaan tiettyjä ihmiselämän perustaitoja kättentaitojen lisäksi.

Ensin kerrot että miehet pääsääntöisesti pullistelevat ja seuraavaksi tiedät että ala on asiakaspalveluala ja sitten vielä sanot että tiedät mistä asiassa on kyse. Pakko yhtyä Red28:n näkemykseen ja todeta että etpä taida kuitenkaan tietää, vaikkakaan ala ei mitään salatiedettä ole.

Miten niin TIEDÄN että ala on asiakaspalvelua???

Kenellähän tässä nyt taitaa olla luetun ymmärtämisen kanssa hieman ongelmaa.... :)

Ja kyllä, turvallisuusala kuuluu palvelualoihin, joka taas liippaa aika läheltä asiakaspalvelua.

Koska jos sinä pönötät siellä myymälässä kyttäämässä mitä kukakin sujauttaa taskuunsa, edustat siinä kohteessa toimeksiantajaasi, olet kohtelias ja auttavainen ja hyväkäytöksinen, hymy osapuilleen perseen suunnalla. Asiakaspalvelua.

Kiinniottotilanteessa, lähtiessä juoksemaan jonkun äässin perään, kytätessä valvontakameroista pukukopeissa rintsikoita sovittelevia naikkosia olet se turvallisuusalan työntekijä, jossa valvot, kontrolloit ja raportoit (kenties niitten rintsikoitten värin).

Tietysti se on etupäässä sitä itseään: turvallisuusalaa, ennaltaehkästään rikoksia pönöttämällä näkyvällä paikalla tuomassa turvallisuuden tunnetta.

Ite oon vaan huomannu, että jos siellä myymälässä kassojen vierestä koripinkkaa siirtää sisääntuloporttien viereen 18 -kesänen finninaamanen pojankloppi joka ennemmin heinäseivästä muistuttaa ku vartijaa, niin eipä siinä oloaan tunne hyvinkään turvatuksi...

Noh, sama kait se on kun näkee naisen vartijana... ;)

Mikä vittu siinä on ettei mene perille, ei kyse ole sitä että mitä sä olet tai jostain vitun ennakkoluuloista. Vaan kun KUKAAN ei voi oikeasti tietää ennen kuin on jonkun verran vuoroja takana, mitä se duuni oikeasti on. Etkä sä ihan oikeasti tiedä miten käyttäydyt tiukassa voimankäyttötilanteessa ennen kuin olet siinä. Ei kukaan tiedä.

Riippunee vähän että mihin hommaan sitä loppupeleissä päätyy. Vaksinhommissa kun kuitenkin on paljon hommia missä mahikset joutua painimaan on about samat kuin sillä kassatytölläkin. Jossain pienemmän kylän alkossa tai jossain tehtaanportilla homma on lähinnä ajan tappamista.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom