Mä ehdottaisin, että ensinnäkin jos asut isommalla paikkakunnalla, et helvetissä maksa sitä 40h kurssia itse, vaan siis yleisesti ainakin pk-seudulla firma maksaa ton, jolloin sitoudut määräajaksi tekemään hommia heille (ja jos irtisanoudut tänä aikan niin maksat kurssin hinnan itse), tämä on yleensä muutaman kk. Sitten, kun 4kk korttisi (väliaikainen vartija) vanhenee, firma lähettää sut 60h kurssille, josta siis saat oikeuden 5v vartijakorttiin, tämän jälkeen taas joudut sitoutumaan muutamaksi kk töihin. Itse jouduin muistaakseni sitoutumaan ensin 4kk ja sitten 3kk aikanaan. Tai jotain sinnepäin, eräässä toisessa firmassa tais olla 3kk ja 6kk. Eli tämäkin vaihtelee. Ja toi 60h on siis yleensä palkallinen.
Sellainen pikatiivistys vielä vartijan voimankäyttövälineistä, koska jos selailet noita kursseja niin törmäät kaasu & tkp (teleskooppipatukka)-kursseihin. Eli vartijan voimankäyttövälineitähän ovat vinyylipatukka (eli sellainen pitkä musta, jonka varmaan olet joskus vartijan vyöllä nähnyt), käsiraudat, teleskooppipatukka (jos kuulostaa ihan avaruudelta, googleta tai kato vaikka youtubesta "asp baton", eli siis kokoontaittuva metallipatukka), kaasusumutin sekä ampuma-ase. Lisäksi koira, mutta se ei ole juridisesti voimankäyttöväline. Syytä en tiedä miksei.
Ja näistä 40h kurssi antaa oikeuden kantaa käsirautoja ja vinyylipatukkaa. 60h ei itsessään anna mitään uusia oikeuksia. TKP, Kaasusumutin sekä ampuma-ase vaativat omat koulutuksensa, jotta niihin saa luvan. TKP-kurssi kestää 5h, kaasu samaten, mutta ampuma-aseen koulutus kestää 24h, sekä siihen kuuluu myös poliisikoululla suoritettava ammuntakoe, joka pitää kerran vuodessa käydä siellä tekemässä. Ja jottet nyt täysin kummastu, että oho, onko vartijoilla tykit, niin tosiaan lain mukaan ampuma-asetta saa kantaa henkilösuojauksessa (eli siis henkivartija), arvokuljetuksessa sekä yleisen edun kannalta erityisen merkittävissä paikoissa (esim. ydinvoimala). Ampuma-ase-lupia vartijan tehtäviin on tiettävästi todella vähän, itse olen tavannut kaksi vartijaa joilla ks. lupa on, molemmilla henkilösuojaukseen. Muuten vk-välineiden käyttöä eri tehtävissä ei laki rajoita, muutakuin kantotapaa.
Ja jos haluat olla oikein noheva jo kurssille mennessäsi, lueskele huviksesi "lakia yksityisistä turvallisuuspalveluista" eli LYTP:iä finlexistä. Sen lukaiseminen kertoo jo aika paljon vartijan hommista. Ja se pitää hallita jotta kortin saa. Lisäksi 40h kurssilla suoritetaan hätäensiapu-kurssi, joka täydennetään EA 1-kortiksi 60h kurssilla.
Mun mielestä järkevintä on, että käyt 40h ja 60h, ja sitten rupeat miettimään että haluatko jäädä alalle ja mihin hommiin. Tässä vaiheessa jos vielä menohaluja on, sitten VAT eli vartijan ammattitutkinto oppisopparilla, kestää n.9kk-1,5v tahdista riippuen. Tämän jälkeen saat itseasiassa huiman 25 sentin koulutuksen tuntipalkkaankin :D Saman saa perustutkinnosta ja TVEAT:istakin, mutta vain yhdestä tutkinnosta. VAT:in jälkeen sitten TVEAT:iin, joka kestää n. 1,5v - 2v.
Lisäksi suosittelen lukaisemaan työehtosopimuksen läpi, löytyy esim.
www.turvallisuusala.fi. Lisäksi suosittelen ehdottomasti tutustumaan Kontrolli-lehteen ja sen keskustelupalstaan
www.kontrolli.fi. Tuolta löytyy niin viranomaisia (mm. poliisi, rvl, tulli) sekä vartijoita ja järkkäreitä. Tuolta saat hyvin ihan käytännön kuvaa työstä. Sen verran suomennan tuota työehtosopimusta, että kun palkkaluokkia on siis 5, niin ykköstason miehiä ei enää käytännössä ole (en ole koskaan tavannut, huhujen mukaan niitä olis jotain alle prosentti kaikista vartijoista), myymälä- ja paikallisvartiointi on kakkostasoa (pl. tietyt hommat jotka on nimetty kolmoseen), respat kolmosta. Noi nyt jotka heti alkuun tulee kyseeseen hommista riippuen.
Kysäise ihmeessä, jos on jotain kysyttävää.