Turun Sanomien artikkeli "Pakko saada muskelit"

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Esis
  • Aloitettu Aloitettu
Annoin Pakkotoiston kokoisen median tutkimuksen käyttöön ja vastineeksi tulee lehteen lisäravinteiden vertaamista lääkkeisiin, linkki suoraan meidän sivustolle ja kappas, mitäs täältä löytyykään? Täältä löytyy nettikauppa jossa on juuri noita ravinteita ja sattumoisin se sattuu olemaan mun leipätyö. Moniko teistä katsoisi asiaa läpi sormien?

Kaikki ne voivat vaan kohautella olkapäitään ja katella kynsiään, jos sormien läpi ei satukkaan sit näkymään.. ainakin ne joiden ei tarvitse miettiä sitä voiko negatiivinen julkisuus vaikuttaa selkeästi oman ruokavalion sisältöön.. ymmärrän kyllä että sinulla on kaikki menetettävänä, kirjoittajalla ei mitään.. Aina voi valehdella, antaa ymmärtää ja kertoa puolitotuuksia sananvapauteen vedoten ilman mitään velvoitteita siitä millaista vahinkoa sanan säilällä on saanut aikaan..

Suorastaan aika sikamaista toisen elikeinon vaikeuttamista.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Median suhtautuminen kuntosaliharjoitteluun on todella nuivaa. On näitä Turun Sanomat- juttuja ja sitten erilaisia vanhemman väen kuntoutus-juttuja. Salilla käyvän enemmistön terve harrastus jää sivuseikaksi. Epäkohdat ovat juttujen aiheina aina "parempia". Seuraus tästä on valtaväestön saama vääristynyt kuva koko asiasta. Ja sitten kuka tahansa aktiivinen kuntoilija (minä esim.) joutuu vastailemaan tuttujen, läheisten ja tuntemattomien kysymyksiin hormonien käytöstä! Iskisivät nyt vaikka hölkkääjien kimppuun vaihteeksi.

Iskisivät nyt vaikka hölkkääjien kimppuun vaihteeksi.
:offtopic:
Pervitiini on loppu ja meidän kestävyysurheilulla menossa vähän huonosti.. :) veritankkauksestakaan ei oo kukaan jääny pitkiin aikoihin kiinni rysänpäältä siis hiihtopuolella ja luntakin on vähän niukalti..

Juoksijoiden kannattaa suhtautua kriittisesti talonmiehiin, sitä ei ikinä tiedä miten hullu talonmies talossasi asuu. Se voi joku ilta tulla ja pistää perseeseen kiellettyjä lääkeaineita.

Nuoremmille tiedoksi, että Martti Vainio kärysi aikanaan ja talonmies oli tulilinjalla.

Jee, aika ikävänsävyinen artikkelihan se oli. Ei siinä artikkelissa mitään valehdeltu, se vain oli kirjoitettu sellaisella vinkkelillä mikä saa joillain veret kiehumaan, ymmärrän siksi erityisesti lisäravinnemyyjien, tässä tapauksessa Miken tuohtumuksen. Kaikki muu oli kuultu ennenkin, samaa pelottelua.

Haluaisin kuitenkin hieman valottaa tätä bigorexia-juttua. Se on todellinen sairaus. Se on joillekin ihmisille todellinen ongelma. Sitä ei pidä vähätellä, samoin kuin ei muita psyykisiä sairauksia. Ja tästä on tehty tutkimuksia, jos joku haluaa viitteitä niin pyytäkää. Bigorexiaa esiintyy lievänä monissa ihmisissä, eikä se ole mitään hirveän vakavaa, mutta jotkut todellakin tarvitsevat apua hankkiutuakseen eroon tästä ongelmasta. Mutta kuten anorexiassa, apua ei usein pyydetä, koska pakkomielle on niin kova, ei voi elää ilman jatkuvia ajatuksia miten kasvattaa isommat lihakset, itsensä jatkuvaa tarkkailua, itsensä peittämistä löysillä vaatteilla ettei muut huomaa miten "pieni" olet. Tästä kärsii itse henkilö, mutta myös lähipiiri. Terveydelliset haitat voivat olla järjettömän hormooninkäytön aiheuttamia, koska hormoonien ulkonäkövaikutukset (tai odotetut sellaiset) painavat haittavaikutuksia enemmän. Harjoitellaan esim. sairaana koska lihakset eivät saa pienentyä, ei välitetä vammoista.Pakkomielle ja siihen liittyvä käyttäytyminen (lihasten kasvatus) valtaa koko elämän. Tästä voisi kirjoittaa tietysti todella paljon enemmän, mutta jätetään tähän.

Sen ammattimaisuuden peräänkuulutttaminen Miken taholta Miettusen tapauksessa on ihan oikeutettua, ei pitäisi puolustella omia heikkouksiaan hyökkämäällä tietyn yhteisön kimmpuun vetämällä kaikka saman viivan yli, puolustuksenaan tutkimustieto tai yksittäiset tapaukset jonka asiaan vihkiytymättömät eivät voi suhtautua objektiivisesti. Koska itseään ja omia elämäntapojaan Miettunenhan siinä suojelee, mutta väärin keinoin.

Minä peräänkuulutan taas Mikeltä hieman järkevämpää otetta. Ymmärrettävää on että oli hanurista lukea tuo artikkeli. Provokatiivinenhan se oli, ja vääristävä , vaikka ei virheellinen. Ja teki sinulle luultavasti hallaa, toivottavasti ei, mutta positiivinen se ei ainakaan ollut. Mutta ota nyt Mike selvää esim. bigorexiasta ennenkun lauot että "ei se mitään sairautta ole", tai vähättele siihen littyviä ongelmia. Tottakai siinä oli nyt tunnelatausta sinunkin tekstissäsi, mutta sun väite oli yksinkertaisesti väärä. Jos haluaa vastata johonkin (esim. Miettusen artikkeliin) fiksusti niin tuo ei ole oikea tapa, IMO. Ota ensin selvää asioista ja lyttää sen jälkeen tuollaiset sunnuntaitoimittajapullamössöt asiallisesti osoittamalla miten epävarmoja ja tietämättömiä ne oikeasti on.

Kovasti viitataan siihen, että pakkotoistossa keskustellaan roinasta ja sitä saa mitä tilaa. Eipä nämä nillittäjät ole tätä forumin kaarta nähneet ja sitä miten alas tuo doping-osio on ajan kanssa mennyt. Se on enää vain pieni osa, muutamia prosentteja koko viestimäärästä. Se pidetään kuitenkin olemassa, koska se on koko homman alku ja juuri, kieltämällä ei mitään saavuteta.

Lähdin tähän tutkimukseen tukemaan, en siksi, että saisin lukea että lisäravinteet ovat steroideja ja että JOPA 3,9 PROSENTTIA harkitsee steroidien käyttöä. Onko se niin vaikea sanoa, ettei 96 prosenttia ole käyttänyt tai edes harkitse steroideja?

Pakkotoisto EI ole enää mikään roinapalsta, muutaman prosentin osuudella EI voi tätä palstaa nimittää dopingia tukevaksi.

Kyllä mä siinä oon samaa mieltä edellisen kanssa, etteihän tuo nyt vain ole ihan hatusta repäistyä mainita pakkotoisto roinasta puhumisen yhteydessä. Eikös nyt pakkotoisto ole kuitenkin suurin suomalainen ko. aihetta käsittelevä foorumi.

Se kysymys onkin sitten erikseen, että mikä on pakkotoiston panos suomalaiselle roinakulttuurille. Itse kyllä näkisin pakkotoiston panoksen (ainakin tänäpäivänä) positiivisena ja tervetulleena. On mielestäni aina parempi että on mahdollisuus saada tietoa tästä asiasta, kuin se että itse kokeillaan kotona tietämättä ja uskaltamatta kysellä viisaammilta. Onhan myös monet roinaajat / ei roinaajat antaneet lisäksi paljon ajattelemisen aihetta roinaamista harkitseville.. Mukaan lukien palstan ylläpitäjä. Siitä hatunnosto..

Mitä helvetin väliä sillä on, jos joku käyttää hormoneja? Se on jokaisen oma päätös. Porukka jaksaa aina itkeä sitä, et se ja se käyttää ihan varmana jotain aineita. Ei se muuten ois noin iso, et kyl mäki muuten oisin yht iso. Eikä auta vaikka ne käyttäjät olis miten kunnolisia muuten ni silti vaan puhutaan selän takana paskaa, et kuin idiootteja ja hulluja ne on. Luulis muutenkin, et maailmassa on vähän tärkeämpiäkin asioita, ku se, et ketä käyttää ja ketä ei ja onko se nyt järkevää.

Ite oon pannut merkille sen, että kun joku sälli on ryypännyt koko viikonlopun ja ollut baarissa ni sitä pidetään ihan normaalina toimintana. Ans olla, jos joku sanoo olleensa salilla, tehneensä sunnuntai aamuna kävelylenkin ja laittaneensa sustapiikin reiteen ni se vasta se idiootti onkin: hullu, naisten hakkaaja. Viinaan kuitenkin kuolee Suomessa vuosittain toista tuhatta ihmistä. Kuinkahan paljon hormoneihin?

Kylläpä on varmaan kiva olla 15v aloitteleva treenaaja joka erehtynyt ostamaan pussin heraa ja saati viemään kaman kotio. Kotona oottaa äiskä 50v itkukohtauksen saaneena kun rakas poika käyttää doopinkia, sillä on sitä monta pussia. Paikalle soitetaan vähintään krp ja Kari-Pekka kertomaan doopinkin vaarallisuudesta.
Artikkelissa rinnastetaan kaksi täysin eri asiaa, mutta eihän sitä siinä kerrota. Ja yhdistääkön se 50v äiti nämä kaksi asiaa nyt ja aina, koska niin luki turunsanomissakin. Pitäisi artikkelin kirjoittajallakin joki vastuu olla silkan paskan puhumisen suhteen. Mietippä samalla 2 mummoa lisäravinne kaupan nurkilla: Tuolla ne myyvät sitä dopingia, se on aika vaarallista moni on kuollu ja sittten niillä on se tauti, mikä sen nyt oli, joku reksia se oli, kuulemma yhtä vaarallinen kun anoreksia.

Ja vielä muka "sallitut aineet", miettikääpä perkele, kuinka moni perunaa syöny on kuollut?

Tätä minäkin kelailin. Tavallinen asioihin peryhtymätön tallaaja kun tuskin erottaa käsitteitä proteiini ja hiilihydraatti toisistaan. Miten luulettä että tällainen henkilö osaa erotella tavalliset lisäravinteen nöxnöxistä? Vastaan valmiiksi, ei mitenkään!

Noihin bigorexioihin sun muihin en viitsi edes ottaa kantaa. Vastaavat "sairaudet" kun pätee ihan joka asiaan. Lisää palkkaa haluavalla on varmaan massirexia jne jne.

Olen samaa mieltä siitä, että artikkeli on liioitteleva, kenties provosoivakin, mutta se on journalismia, toimittajan työtä. Muitakin aiheita kuin punttaamista käsitellään samalla tavalla. Artikkelin ”asiavirheitä”, joista moni on tullutkin jo esiin täällä, voisi sanoa myös journalismin keinoiksi (ei kaikkia tosin).

Enemmän minua huolettaa, miten ulkopuoliset tähän asiaan suhtautuvat kun tulevat uteliaina Pakkotoiston sivuille, josta löytyy linkki tähän keskusteluun ja vähintäänkin yhtä provosoiva teksti kuin alkuperäinen artikkeli melkein etusivulta. Kun täällä keskustelussakin hyvin perusteltuihin viesteihin vastataan tyyliin: ”oo hiljaa” tai ”jos mä oon jotain päättänyt niin oon myös oikeassa”, parantaako tämä nyt sitten stereotyyppistä kuvaa aivottomista perusbodareista, jotka eivät selvästikään ymmärrä mitään argumentoinnista.

Tämä homma saattaa kääntyä itseä vastaan, toivottavasti niin ei ole jo käynyt. Halutaanko vahvistaa sitä ennakkoluulojen siementä, jonka journalismi on suureen yleisöön istuttanut?

Minusta ei pidä alentua samalle tasolle artikkelin kirjoittajan kanssa. Saati sitten vielä alemmas, mihin nyt on jo menty. Toimittaja on hoitanut tälle aiheelle jo tarvittavan sensaation. Nyt tarvitaan faktoja, ja ne pitäisi esittää maltillisesti ja perustellen.

PS. Tästä aiheesta pitää kyllä keskustella ja väärinkäsityksiä oikoa.

kiellettyjä aineita lisissä ?

Jutussa mainittiin myös sellaiset ravintolisät, joissa on ollut kiellettyjä aineita. Itse en ole koskaan kuullutkaan tällaisesta, joten onko asiassa mitään perää? Minkä tyyppisistä aineista on ollut kyse ja missä lisissä aineita on ollut?

Ota ensin selvää asioista ja lyttää sen jälkeen tuollaiset sunnuntaitoimittajapullamössöt asiallisesti osoittamalla miten epävarmoja ja tietämättömiä ne oikeasti on.
Eikös mulla pitäisi olla aika läheinen kosketus bigorexiaan kun kerran olen pakonomaisesti harrastanut salillakäymistä. Edelleen, välillä lopetin kokonaan treenaamisen ja lähinnä vain liikunnanpuute vitutti kun tulee rasvaa, kuka sitä lihoa haluaa? Mutta sairaus, paskat, mä haluaisin nähdä lääkärien määrittelemänä tuon, en toimittajien tai nettilääkäreiden. Jos treenaaminen on sairaus, niin lähtee aika herkästi tuo termi. Kuten tossa aikaisemmin todettiin, rexioita voi olla sitten jos jonkinmoisia.

Bigorexia on vain ja ainoastaan sensaatiomainen ja raflaavasti viritetty yritys syyllistää treenaajia. Mitään muuta se ei ole, se on mun mielipide. Ota sinä eka myös selvää, vedä hormoneja ja lopeta niiden vetäminen. Kerro sitten katsoitko olevasi jotenkin sairas. Naurettava koko termi, mä voin heittää sulle hatusta myös että olet vaikkapa se bigofoobikko, et vain itse ymmärrä olevasi, olet siis sairas.

Sanahelinää vailla mitään merkitystä. Saapahan ainakin artikkelin näyttämään hienolta.

Ai sinä olet pätevä sanomaan mulle että ei suljeta silmiä? Mä olen kiskonut horkkaa kuin pesusieni aikanaan ja palstalla on edelleen doping-osio. Millä tavalla tässä ollaan silmiä sulkemassa? Jeesus mitä viestejä, miten sä asioita kelaat?

Tässä on nyt pointteja mitä ei haluta ehkä ymmärtää. Annoin Pakkotoiston kokoisen median tutkimuksen käyttöön ja vastineeksi tulee lehteen lisäravinteiden vertaamista lääkkeisiin, linkki suoraan meidän sivustolle ja kappas, mitäs täältä löytyykään? Täältä löytyy nettikauppa jossa on juuri noita ravinteita ja sattumoisin se sattuu olemaan mun leipätyö. Moniko teistä katsoisi asiaa läpi sormien?

No mulla on oma tapani kelata asioita ja aina ei voi kaikkia tahoja tyydyttää. Paikkauksena kuitenkin haluaisin sanoa, että toinen osa kirjoituksesta oli yleisesti tarkoitettu kaikille. Mielestäni horkan käyttö on ongelma ja asiasta pitää puhua ongelmana, eikä silitellä käyttäjien päitä. Muutamat entiset kaverit käyttää aineita ja on kyllä semmosia sekopäitä ja idiootteja, että ei rajaa. Hakkaavat/uhkailevat ihmisiä ilman syytä jne.

Itse en yhdistänyt kirjoituksen tekstiä pakkotoistoon erityisen negatiivisessa mielessä. Mielestäni maininta mainonnasta oli hyvä. Jossain megamultimass purnukoitten kyljissä on ikänsä horkkaa vetäneitten 150kg:n härkien kuvia ja sitten joku 50kg:n jätkä luulee kasvavansa semmoseks yhellä purnukalla. Ei hyvää päivää. Kyllähän se on selvä, että vaatii aivaan helvetinmoisen ruokavalion ja tarkan vuosien treenin ja ei välttämättä sittenkään ilman aineita. Ei helvetin isoks voi kasvaa nopeesti ilman horkkia imho.

Mielestäni horkan käyttö on ongelma ja asiasta pitää puhua ongelmana, eikä silitellä käyttäjien päitä. Muutamat entiset kaverit käyttää aineita ja on kyllä semmosia sekopäitä ja idiootteja, että ei rajaa. Hakkaavat/uhkailevat ihmisiä ilman syytä jne.

voi jeesus sä oot puupää... kas kun en oo ite ikinä edes lyönyt ketään vaikka olenkin käyttänyt aineita. luulen, et ne sun kaverit on luonnostaan jo aggressiivisia. toki myönnän, että aineet pahentavat sitä, mutta et voi yleistää tuota. ronnie coleman on varmaan ihan sekopää, luulen että se on hakannut oman mummonsakin.

Eikös mulla pitäisi olla aika läheinen kosketus bigorexiaan kun kerran olen pakonomaisesti harrastanut salillakäymistä.

Siihen en tietenkään voi ottaa kantaa oletko sinä kärsinyt / kärsitkö bigoreksiasta, mutta sen voin sanoa ettei siitä kärsivä henkilö itse ole ollenkaan objektiivinen arvioimaan tilansa vakavuutta.

Mutta sairaus, paskat, mä haluaisin nähdä lääkärien määrittelemänä tuon, en toimittajien tai nettilääkäreiden. Jos treenaaminen on sairaus, niin lähtee aika herkästi tuo termi. Kuten tossa aikaisemmin todettiin, rexioita voi olla sitten jos jonkinmoisia.

Ei tietenkään treenaaminen ole sairaus. Kyllä varmasti ymmärrät sen itsekkin. Sairauden puolelle mennään vasta kun toiminta ylittää kohtuuden rajat. Tuohon "massirexiaan" vastaisin että kyllä periaatteessa pitää paikkansa kun palkkaa yritetään saada lisää keinolla millä hyvänsä ja että mikään muu ei pyöri enää mielessä kuin tuo palkan saaminen. Joka päivä väännetään pomon kanssa kättä palkasta ja vielä illalla soitetaan pomolle kotiin jne..

Eikös mulla pitäisi olla aika läheinen kosketus bigorexiaan kun kerran olen pakonomaisesti harrastanut salillakäymistä. Edelleen, välillä lopetin kokonaan treenaamisen ja lähinnä vain liikunnanpuute vitutti kun tulee rasvaa, kuka sitä lihoa haluaa? Mutta sairaus, paskat, mä haluaisin nähdä lääkärien määrittelemänä tuon, en toimittajien tai nettilääkäreiden. Jos treenaaminen on sairaus, niin lähtee aika herkästi tuo termi. Kuten tossa aikaisemmin todettiin, rexioita voi olla sitten jos jonkinmoisia.

Bigorexia on vain ja ainoastaan sensaatiomainen ja raflaavasti viritetty yritys syyllistää treenaajia. Mitään muuta se ei ole, se on mun mielipide. Ota sinä eka myös selvää, vedä hormoneja ja lopeta niiden vetäminen. Kerro sitten katsoitko olevasi jotenkin sairas. Naurettava koko termi, mä voin heittää sulle hatusta myös että olet vaikkapa se bigofoobikko, et vain itse ymmärrä olevasi, olet siis sairas.

Sanahelinää vailla mitään merkitystä. Saapahan ainakin artikkelin näyttämään hienolta.

Noniin, mielipiteet on aina mielipiteitä ja ei niitä noin vain muuteta. Aivan kuten Miettusen mielipiteet. Onhan niitä bigorexialle muitakin termejä olemassa, se vaan kuulostaa jännemmältä kuin esim. muscle dysmorphia. En mä vaan ymmärrä mikset voi hyväksyä että jollain ihmisillä on tällaisia ongelmia. Ja minun horkanvetämisellä ei nyt hirveesti ole tekemistä tän asian kanssa? Jotkut voi lopettaa ykskaks, toiset ei. Ja jotkut kokee tarpeeksi tärkeäksi saada heti isot lihakset, toiset ei. Joillekin se on todella paha ongelma, toisille ei. Mut ethän sinä mitään usko jos et sinä ole itse kokenut sitä. :thumbs: :rolleyes:

voi jeesus sä oot puupää... kas kun en oo ite ikinä edes lyönyt ketään vaikka olenkin käyttänyt aineita. luulen, et ne sun kaverit on luonnostaan jo aggressiivisia. toki myönnän, että aineet pahentavat sitä, mutta et voi yleistää tuota. ronnie coleman on varmaan ihan sekopää, luulen että se on hakannut oman mummonsakin.

Puhuin omista kokemuksistani, mutta sen haluan korjata että on niitä tosiaan ihan mukaviakin horkan käyttäjiä vastaan tullut, eli ei se kaikille ongelmia varmaan tuo. Itse en vaan kannata/suosittele. Ja mua ainakin harmittaa esim. tuo nimim. Hulkin ura, jos hän on ns.puhdas. Joku tekee aivan sairaan työn puhtain paperein ja muut tulee jollain mömmöillä ohi. Ei multa tipu arvostusta mömmötyypeille. Sori vaan.

Siihen en tietenkään voi ottaa kantaa oletko sinä kärsinyt / kärsitkö bigoreksiasta, mutta sen voin sanoa ettei siitä kärsivä henkilö itse ole ollenkaan objektiivinen arvioimaan tilansa vakavuutta.
Eikö tuo ala olemaan jo aika naurettavaa? Eikös mun pitäisi olla automaattisesti bigorektikko? Ja jos en itse koskaan edes tiedosta, niin mikäs tässä on se sairaus? :D

Miten se oireilee? Ja jos oireilee, niin miten se vaikuttaa negatiivisesti kuten sairaudet yleensä? Esim Hulkki on ilmiselvä bigorektikko, pitäisikö hänen hakeutua hoitoon? Eiköhän se ole niinpäin, että sohvalla kaljaa litkivät sohvaperunat ylilihavoine vatsoineen ovat sairaita ja koska he haluvat olla terveitä, niin kehitetään kuntoaan vaalivia syyllistävä bigoreksia. Vaikuttaa aika hullunkuriselta että joku ylipainoinen voi tulla itkemään treenarille, että hähää, olet sairas, sulla on bigoreksia, jos näin todellakin on, niin mä olen ylpeä bigorektikko, sairaudesta ei näemmä näytä olevan mitään haittaa. Naturaalien kohdalla suorastaan tervetullut sairaus, tulee syötyä paremmin ja kuntokin pysyy yllä.

Voisinkin väittää, että bigorektikko elää pidempään kuin viinaa litkivä röökinpolttaja. Eriskummallinen sairaus.

Meillä on duunissa pakollinen toimittajien järjestämä mediakoulutus ihmisillä jotka antavat medialle lausuntoja ja nää Miken vuodatukset tässä ketjussa on just samoja mitä siellä kerrottiin esimerkkinä siitä, mitä jengi valittaa kun tulee lehteen kuraa kun ei osaa median kanssa toimia.

Toimittajalla on oikeus käsillä olevasta matskusta valita täysin oman mieltymyksen mukaan osia ja tehdä juttu vaikka vain tunnin haastiksen yhdestä sivulauseesta. Samoin tehtävänä on löytää kärjistyksiä, vastakkainasettelua, konflikteja ja lukijalle uutisarvoa. Ei niitä juttuja muuten kukaan lue. Aniharvoin toimittajat antavat juttujaan etukäteen tarkistettavaksi edes businesspuolella saati sitten normilehdistössä.

Luin tuon jutun eikä siinä minusta ole mitään muuta sammakkoa kuin epäily lisärainteiden sisältämistä dopingaineista. Tätäkin on aiemmin tutkittu ja niitä sieltä löytyi joten puheet toimittajan haastamisesta oikeuteen on lähinnä huvittavia.

Jos pakkiksesta haluaa positiivista juttua mediaan, niin sitä pitää keksiä. Tän kokoisen ja näin aktiivisen yhteisön synnystä saliharrastuksen ympärille voisi joku viikkolehden toimittaja innostuakin. Viestien pitää vaan olla tarpeeksi kiinnostavia että jutun saa läpi ja haastiksessa olla tarkkana että puhuu vaan niistä eikä tule lipsauttaneeksi jotain muuta mistä se juttu sitten tulee. Jos ainoa Pakkiksen mediapolicy on lopettaa tutkijoidenkin kanssa yhteistyö ja urputtaa toimittajille niin samaa kuraa on odotettavissa jatkossakin.

Mikä vitun bigorexia? Eka kerta kun kuulin tästä, oli kun luin ton artikkelin. Jep, meitsiki taitaa olla sairas. Koulu rasittaakin niin paljo, et sairasloma tekis hyvää :) Voinpas lääkärille syyksi kertoa että: "käynpäs salilla, olen sairas." Jep, myönnän ja tiedän olevani sairas :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom