Turun Sanomien artikkeli "Pakko saada muskelit"

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Esis
  • Aloitettu Aloitettu
:offtopic:

Itse asiassa vahvat androgeenit aiheuttavat aivojen kemikaaleissa muutoksia ja puutos tikoja ja sen seurauksena aiheutuu mm.masennusta ja agrreissoita eli ei toi väittämä nyt ihan hatusta ole vedetty.
Yksilöllistä toki että kuka kärsii mistäkin sivuoireesta enemmän kuin toinen, mutta sivuoire se on silti. Turha tuosta nyt on lähteä kiistelemään sen enempiä.

oon ihan samaa mieltä. en oo muuta väittänytkään.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Bigorexiasta vielä. Väitättääkö Mike ja muut sairauden kieltäjät, ettei toistakymmentä vuotta salilla käynyt, selvästi normijamppaa lihaksikkaampi ja urheilullisempi kaveri ole sairas, jos tämä ei kehtaa vaihtaa paitaa muiden läsnäollessa, käydä uimarannalla, osallistua saunailtoihin yms. koska on mielestään liian pieni? Kaveri treenaa vuosia toisensa perään, mutta tilanne ei koskaan muutu. Tyyppi näkee itsessään yhä sen rannan ruipeloimman ja noloimman tapauksen vaikka todellisuus muiden mielestä on ihan muuta. Mielestänne kyseessä ei voisi olla bigorexia, koska sellaista sairautta ei ole olemassakaan?

Ok, no ainakin joku on ymmärtänyt että anorexia on sairaus. Hyvä alku. Jos lääkäri sanoo sinulle että kuolet jos vedät vielä hormooneja, koska maksasi posahtaa kohta tai sydämesi hirttää kiinni ja rytmäreitä pukkaa, ja isket piikkiä berberiin ja lähdet mavettamaan kuitenkin, tai jos vaimosi on synnyttämässä ja sä lähdet mieluummin treenaamaan kuin mukaan sairaalaan tai jätät käymättä töissä koska treenaminen on tärkeämpää ja siitä syystä potkut ja joudut sossuluukulle niin onko sinulla ongelma. Ei ole, kiva reenata ja olla iso.:rolleyes:
Ei ole ihme että ihmiset (tantat) jatkuvasti kirjoittaa tyhmiä juttuja lehtiin kun juttujen kohteet eivät voi nähdä mitään muuta kuin sen oman kantansa. Ja sit ollaan vihaisia kun levitellään ja ylläpidetään stereotypioita.

Bigorexiasta vielä. Väitättääkö Mike ja muut sairauden kieltäjät, ettei toistakymmentä vuotta salilla käynyt, selvästi normijamppaa lihaksikkaampi ja urheilullisempi kaveri ole sairas, jos tämä ei kehtaa vaihtaa paitaa muiden läsnäollessa, käydä uimarannalla, osallistua saunailtoihin yms. koska on mielestään liian pieni? Kaveri treenaa vuosia toisensa perään, mutta tilanne ei koskaan muutu. Tyyppi näkee itsessään yhä sen rannan ruipeloimman ja noloimman tapauksen vaikka todellisuus muiden mielestä on ihan muuta. Mielestänne kyseessä ei voisi olla bigorexia, koska sellaista sairautta ei ole olemassakaan?

no mun mielestä toi on sairasta. tässä onkin ollut puheena lähinnä se, että aineiden käyttäjillä on bigorexia. eli tässä se nyt selvisi, että kehonrakentajilla ei ole bigorexiaa, koska he kehtaavat esitellä kroppaansa lavalla yleisön edessä ja he näkevät itsensä lihaksikkaina, koska menevät tuollaisiin kisoihin.

.eli tässä se nyt selvisi, että kehonrakentajilla ei ole bigorexiaa, koska he kehtaavat esitellä kroppaansa lavalla yleisön edessä ja he näkevät itsensä lihaksikkaina, koska menevät tuollaisiin kisoihin.

Niinpä - kysymys on sitten, että missä menee sairauden raja. Munkaan mielestä kisaavat bodarit eivät välttämättä sairasta bigorexiaa, mutta en ole lääkäri, psykiatri, psykologi tms, joten en osaa määritellä ko. sairauden eri asteita ja niiden ilmenemismuotoja.

Mutta onko itsekritiikin puuttumisella, jotain sairausnimikettä? ;) Joissakin tapauksissa sinne lavalle ei välttämättä olisi tarvinnut kavuta vaikka näkisi itsensä kuinka lihaksikkaana :)

Noniin, mielipiteet on aina mielipiteitä ja ei niitä noin vain muuteta. Aivan kuten Miettusen mielipiteet. Onhan niitä bigorexialle muitakin termejä olemassa, se vaan kuulostaa jännemmältä kuin esim. muscle dysmorphia. En mä vaan ymmärrä mikset voi hyväksyä että jollain ihmisillä on tällaisia ongelmia. Ja minun horkanvetämisellä ei nyt hirveesti ole tekemistä tän asian kanssa? Jotkut voi lopettaa ykskaks, toiset ei. Ja jotkut kokee tarpeeksi tärkeäksi saada heti isot lihakset, toiset ei. Joillekin se on todella paha ongelma, toisille ei. Mut ethän sinä mitään usko jos et sinä ole itse kokenut sitä. :thumbs: :rolleyes:

Terapeutti Tommy Helsten on kirjoittanut menestyskirjan riippuvuuksista, nimi taitaa olla "Virtahepo olohuonessa". Se kertoo läheisriippuvuudesta, joka voi ilmetä riippuvuutena työhön, alkoholiin, ruokaan tai seksiin. Ilmeisesti se voi sitten ilmetä myös riippuvuutena pakonomaiseen treenaamiseen?

Yleensä syynä on hylätyksitulemisen pelko ja/tai huonot kotiolot lapsena, jolloin tervettä psyykettä (itsetuntoa) ei ole päässyt kehittymään. Näin siis Helstenin mukaan vapaasti tulkittuna.

Terapeutti Tommy Helsten on kirjoittanut menestyskirjan riippuvuuksista, nimi taitaa olla "Virtahepo olohuonessa". Se kertoo läheisriippuvuudesta, joka voi ilmetä riippuvuutena työhön, alkoholiin, ruokaan tai seksiin. Ilmeisesti se voi sitten ilmetä myös riippuvuutena pakonomaiseen treenaamiseen?

Yleensä syynä on hylätyksitulemisen pelko ja/tai huonot kotiolot lapsena, jolloin tervettä psyykettä (itsetuntoa) ei ole päässyt kehittymään. Näin siis Helstenin mukaan vapaasti tulkittuna.

No se mistä ongelma johtuu on sitten moniulotteisempi juttu, ja varmasti yksilöllistä. Mutta kun täällä ei mene ihmisillä kaaliin että tämä ei ole mikään keksitty juttu jolla taas syyllistetään bodariparkoja.:david:

edit: ja nyt kun puhutaan lisäravinteista löytyneistä doping-aineista niin onko tää aiemmin mainittu kreatiinijuttu ainoa, vai onko Suomessa ollut muita tapauksia. Tuo kreatiiniasia on mainittu myös Olympiakomitean ja ADT:n sivuilla, mutta muuta en löytäny.

Samaisen Kuopiolaisen yrityksen, joka mainittiin jo aiemminkin em. kreatiinin yhteydessä muistakin tuotteista(ainakin eräs proteiinivalmiste) on löytynyt nandrolonin esiastetta. Tutkittu "omalla rahalla" sveitsiläisessä laboratoriossa käryn jälkeen..

nimimerk.
"En mä tiennyt" -> 2 vuoden kilpailukielto :eek: :curs: :wall: :jahas: :jahas: :(

Luin tuon jutun eikä siinä minusta ole mitään muuta sammakkoa kuin epäily lisärainteiden sisältämistä dopingaineista. Tätäkin on aiemmin tutkittu ja niitä sieltä löytyi joten puheet toimittajan haastamisesta oikeuteen on lähinnä huvittavia.

Kerrotko koska proteiinituotteesta on löydetty kiellettyjä aineita Suomessa? Turun Sanomien artikkelissa mentiin siinä kohtaa pieleen, koska proteiinituotteet eivät edes ole "lisäravinteita" suomalaisten asetusten mukaan vaan erityisruokavaliovalmisteita, SIIS RUOKATUOTTEITA, välipaloja, ateriankorvaajia, palautumisjuomia jne. Esimerkiksi kreatiini tai vitamiinit ovat ravintolisiä/erityisvalmisteita.

Jos toimittaja ei osaa erottaa kahta eri tuoteryhmää toisistaan, ja aiheuttaa kirjoituksellaan taloudellista vahinkoa alan yrityksille, voidaan asiasta tehdä oikeusjuttu. Näytön saaminen taloudellisesta menetyksestä on toki vaikeaa.

Tässä asiassa olisi parasta kääntyä julkisensananneuvoston puoleen ja koittaa saada se huomauttamaan Turun Sanomia ja ko. toimittajaa. Aikaa siihen on kolme kuukautta lehden ilmestymisestä.

Kyllä minäkin näkisin tuo bigorexian ihan todellisena sairautena. Eriasia on, että onko tuo juuri se virallinen lääketieteen termi. Mahdollisesti pitäisi puhua vääristyneestä minäkuvasta, joka panee hakemaan koko ajan isompaa ja kireämpää kroppaa. Eli ei tuon vertaaminen anoreksiaan sinänsä ole mikään tuulesta temmattu. Anoreksiassa tosin yleensä oireet ovat huomattavasti pahemmat. Bigorexian fyysiset seuraukset eivät välttämättä ole edes negatiivia, jos kontrolli pysyy sen verran että pysytään erossa anabolisista steroideista. Ongelmat taitavat olla lähinnä henkisiä ja liian suuri osa elämästä helposti pyörii pelkän treenaamisen ympärillä ja siitä syystä esim sosiaaliset suhteet, opiskelu tai työssäkäynti voi kärsiä. Anabolisien steroidien kanssa myös fyysinen terveys alkaa helposti menemään alaspäin.

Myös siinä suhteessa anoreksiaan vertaaminen on perusteltua, että molemmissa rajanveto on melkien mahdotonta, että milloin kyse on vielä terveestä kehittymisen halusta ja milloin mennään sairauden puolelle.

Tässä kyllä mennään jo niin hiusten halkomiseen, ettei taida loppua tulla. Ylipäätänsä pitäisi ensimmäisenä määritellä termi 'sairaus', sitten siihen voisi alkaa liittään erinäisiä vivahteita.

Peräisin edelleen vastausta kysymykseen, onko se bigoreksia nyt oikeasti sairaus vai vain yksi tapa kuvata vahvaa omistautumista? Jos ihminen on sairas, hänellä ei ole hyvä olla. Kysykää Hulkilta onko hänellä hyvä olo vai kokeeko hän itsensä sairaaksi. Jos bigoreksia on oikeasti diagnosoitu sairaus, niin miten se nyt oireilee omatakseen sairauden määritelmän? Bigoreksia pitäisi tartuttaa kaikkiin ihmisiin, sillä siinä pidetään sentään kehosta huolta.

Samaisen Kuopiolaisen yrityksen, joka mainittiin jo aiemminkin em. kreatiinin yhteydessä muistakin tuotteista(ainakin eräs proteiinivalmiste) on löytynyt nandrolonin esiastetta. Tutkittu "omalla rahalla" sveitsiläisessä laboratoriossa käryn jälkeen..

nimimerk.
"En mä tiennyt" -> 2 vuoden kilpailukielto :eek: :curs: :wall: :jahas: :jahas: :(

Tätäkö "omalla rahalla tehtyä tutkimusta" pitäisi käyttää pitävänä näyttönä ja kirjoittaa juttu, jolla tahrataan kaikki proteiinivalmisteet, esimerkiksi patukat? Sana proteiini alkaa tällä menolla kuulostaa niin pahalta, että kohta kaupoissa myydään proteiinitonta raejuustoa!

Minä-kuvan vääristymisen allekirjoitan täysin, mutta ongelma on siinä, että se vääristyminen konkretisoituu vasta kun lopetetaan. Sitä ennen minä kuva on se mikä on luotu, eli vahva ja tukeva itsetunto. Kun lopettaa treenaamisen, voi minä-kuva olla perseellään. Tällöin taas ei voi puhua enää bigoreksiasta kun on jo lopetettu kehon muokkaaminen. Vaikea termi kaikenkaikkiaan.

Itse käsitän bigorexian huomattavan häiriintyneenä käyttäytymisenä, joka ilmenee voimakkaana masennuksena, pakkomielteenomaisena käyttäytymisenä tai hyvin rajoittuneena sosiaalisena elämänä. Äärimmilleen vietynä bigorexiaa sairastava ihminen voi oirehtia esim. seuraavasti
- kokee itsetuhoisia ajatuksia, jos yksi salitreeni jää väliin,
- on pakottava tarve poseerata 50 kertaa päivässä peilin edessä,
- on pakottavana tarve ajatella vain ja ainoastaan kroppaansa useita tunteja päivässä (haitaten konkreettisesti opiskelua tai työtä),
- on mahdotonta lähteä lomamatkalle
- ei kykene käymään uimahalleissa

On selvää, ettei normipakkislaisella ole mitään tekemistä näin pahasti oirehtivan ihmisen kanssa. Toisaalta ei ole mitään järkeä väheksyä ja sivuuttaa taudin olemassaolo.

Kysykää Hulkilta onko hänellä hyvä olo vai kokeeko hän itsensä sairaaksi.

ei ne jutut asstothegrassrawkyykyn hormonaalisesta vasteesta aina terveeltäkään kuullosta ;)

edit: tossa ylläolevassa heltron postissa on aika hyvin kuvattu sairaan ihmisen käytöstä eikä siinä itsetunto voi ihan kohdillaan olla, kyllä noitakin saleilta löytyy...

edit2. toisaalta, en mä ole lääkäri jotta mistäs mä tietäisin.

Mun vitutus kerrointa lähinnä nosti se, että tossa yhdistettiin niin selvästi punttis ja roinat. Eikö sitä roinaa vedetä joka lajissa, jossa korkeimman huipuin tasolle vadittava taso on sen tasoinen, että sen saavuttaminen on lähes mahdotonta ilman roinaa.

En aijo väittää, että bigorexia olisi hölynpölyä, mutta en pysty ymmärtään miten esimerkiksi keihäänheittäjä, joka harrastaa keihään heittämistä aktiivisesti ei kärsisi jonkun sortin pituusrexiasta, sillä onhan hänelläkin täysin yhtä pakonomainen tarve parantaa tuloksiaan verrattuna bodariin jolla on myöskin tarve kehittyä omassa lajissa, joka nyt tarkoittaa lihaksen hankkimista.

Bodauksessa huipulle (siis aivan kirkkaimpaan) pääseminen on TODELLA vaikee ja vaatii lähes pakollisesti jonkin sortin kiellettyjen aineden käyttämistä. Alemmille sarjatasoille tahi. ihan hyväkuntoiseksi elämäntapa bodariksikin on vaikea päästä ja se vaatii todella tiukkaa itsekuria ja elämän rajoittamista.

Itselleni herää sellainen olo, että kaikki saatanan pilipali lääkärit ovat vain kateellisia bodareille, jotka ovat valmiita rajoittamaan elämäänsä jne. saavuttaakseen unelmallisen kehon. - - Ja mainittakoon syy miksi he ovat kateellisia ja päästelevät kateuden saattelemia diagnooseja (bingobongorexiat etc) suustansa on se, että eivät ikinä itse pystyisi yhtä hyvää itsekuriin.

Tätäkö "omalla rahalla tehtyä tutkimusta" pitäisi käyttää pitävänä näyttönä ja kirjoittaa juttu, jolla tahrataan kaikki proteiinivalmisteet, esimerkiksi patukat? Sana proteiini alkaa tällä menolla kuulostaa niin pahalta, että kohta kaupoissa myydään proteiinitonta raejuustoa!

Heh.. olisi varmaan pitänyt leimata kirjoitus OT:ksi, mutta vastasin vaan esitettyyn kysymykseen(alla lihavoituna), kun sattui olemaan oma kohtaista kokemusta aiheesta.

Yleistykset on yleensä perseestä, mutta miksi ei hyväksytä tosiasioita, että lisäravinteista VOI löytyä kiellettyjä aineita. Nämä tapaukset tosin vaan käsittävät hyvin, hyvin pientä osuutta koko lisäravinnekaupasta, mutta se on totuus. En kuitenkaan näe mitään syytä, miksi ei tulevaisuudessa tulee (tai liekö on jo) tapauksia, joissa esim. mainitsemistasi patukoista VOISI löytyä jotain ADT:n listalla olevaa kiellettyä ainetta. Sinne nättien papereiden sisään kääritty patukkakin, kun usein on raaka-aineiltaan jauhemaista.

Se, että TS:ssa julkaistun kirjoituksen jälkeen teinien on vaikeampaa saada kotona hyväksyntä käyttämilleen lisäravinteille on todella ikävää ja yleisestikään tuollainen ei ole hyvää mainosta lajille eikä lisäravinnekaupallekaan. Tuo lajin ja lisäravinteiden huono maine on tosin mielestäni osittain itseansaittua ja toisaalta juurikin median luomaa "pelottelua".

Tuo mainitsemasi "proteiini-peikko" lymyilee jo nyt monen takaraivossa, mutta luulisin, ettei tässä kuitenkaan tuollaisiin äärimmäisyyksiin olla menossa. :)

Kokonaisuudessaan tuollaiset kirjoitukset eivät jaksa minun elämääni paljon hetkauttaa, joten keep on working. :) :thumbs: :piis:

wippe sanoi:
edit: ja nyt kun puhutaan lisäravinteista löytyneistä doping-aineista niin onko tää aiemmin mainittu kreatiinijuttu ainoa, vai onko Suomessa ollut muita tapauksia. Tuo kreatiiniasia on mainittu myös Olympiakomitean ja ADT:n sivuilla, mutta muuta en löytäny.

Mun vitutus kerrointa lähinnä nosti se, että tossa yhdistettiin niin selvästi punttis ja roinat. Eikö sitä roinaa vedetä joka lajissa, jossa korkeimman huipuin tasolle vadittava taso on sen tasoinen, että sen saavuttaminen on lähes mahdotonta ilman roinaa.

Voi olla, että yleisurheilun huipulla monikin käyttää, mutta harrastajista ei käytännössä kukaan. Näin asia on suurimmassa osassa lajeista.

Siinä se suuri ero kehoiluun.

Eikä se ole ihme, jos harrastelijoiden roinailua ihmetellään, kun sitä ei muissa lajiessa juurikaan ilmene.

EDIT:

Itselleni herää sellainen olo, että kaikki saatanan pilipali lääkärit ovat vain kateellisia bodareille, jotka ovat valmiita rajoittamaan elämäänsä jne. saavuttaakseen unelmallisen kehon. - - Ja mainittakoon syy miksi he ovat kateellisia ja päästelevät kateuden saattelemia diagnooseja (bingobongorexiat etc) suustansa on se, että eivät ikinä itse pystyisi yhtä hyvää itsekuriin.

Tziisus kraist mitä p#skaa

Minkä ikänen sä oot?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom