Tupakointi halutaan kieltää Suomessa pitkällä aikavälillä kokonaan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PPP80
  • Aloitettu Aloitettu
En itse pistäisi ollenkaan pahaksi vaikka tupakointi kiellettäisiin kokonaan. Oikeasti ihmettelen miksi sitä ei kielletty jo vuosikymmeniä sitten, kun haittavaikutuksista saatiin tieteellistä näyttöä? Samalla voisi ihan hyvin kieltää kaikki vahvemmat viinat, kun ei niistäkään mitään muuta ole kuin haittaa. Sen alkoholin rentouttavan vaikutukseen saa ihan hyvin miedoillakin juomilla.
En mä näe, että "isoveli valvoo" -tyylinen yhteiskunta on kovin miellyttävä tulevaisuudenkuva. Minun ajatusmaailmani mukaiseen hyvinvointiyhteiskuntaan kuuluu ihmisten vapaus valita, ja näen, ettei siihen kovin kevein perustein ole syytä puuttua.

Tarkemmin asiaan perehtymättä näkisin, että tuo tupakoinnin lopettamisyritys tulee luultavasti konkretisoitumaan tupakan myyntikieltona, jos on tullakseen, niin kuin joku taisi ketjussa jo aikaisemmin mainitakin. Silloin tupakan asema tulisi luultavasti olemaan ihan samanlainen, kuin nuuskalla nykyään on. Ne jatkavat polttamista, jotka haluavat, ja tupakkaa haetaan naapurimaista isompia satseja kerrallaan. Jotkut kauppiaatkin lienee myisivät tiskin alta. Jotakin, millä on noin pitkät perinteet, on hyvin vaikeaa saada katoamaan.

Lisäksi asiassa voi kysyä, että onko tupakointi sitten sellainen asia, jota pitää puolustaa. Ehkä tupakointi itsessään ei, mutta ihmisten vapaus päättää omasta ruumiistaan on. En halua nähdä sellaista yhteiskuntaa, missä aikuisille ihmisille kerrotaan, mikä on hyvästä ja mikä pahasta.

Viimeksi muokattu:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En mä näe, että "isoveli valvoo" -tyylinen yhteiskunta on kovin miellyttävä tulevaisuudenkuva. Minun ajatusmaailmani mukaiseen hyvinvointiyhteiskuntaan kuuluu ihmisten vapaus valita, ja näen, ettei siihen kovin kevein perustein ole syytä puuttua.

Tarkemmin asiaan perehtymättä näkisin, että tuo tupakoinnin lopettamisyritys tulee luultavasti konkretisoitumaan tupakan myyntikieltona, jos on tullakseen, niin kuin joku taisi ketjussa jo aikaisemmin mainitakin. Silloin tupakan asema tulisi luultavasti olemaan ihan samanlainen, kuin nuuskalla nykyään on. Ne jatkavat polttamista, jotka haluavat, ja tupakkaa haetaan naapurimaista isompia satseja kerrallaan. Jotkut kauppiaatkin lienee myisivät tiskin alta. Jotakin, millä on noin pitkät perinteet, on hyvin vaikeaa saada katoamaan.

Lisäksi asiassa voi kysyä, että onko tupakointi sitten sellainen asia, jota pitää puolustaa. Ehkä tupakointi itsessään ei, mutta ihmisten vapaus päättää omasta ruumiistaan on. En halua nähdä sellaista yhteiskuntaa, missä aikuisille ihmisille kerrotaan, mikä on hyvästä ja mikä pahasta.

Tavallaan tällä analogialla ihmisillä tulisi olla oikeus päättää käyttävätkö kovia huumeita, eikös?

Niinhän ihmisillä onkin.

Mutta tähän on nyt ihan turha sotkea kovia huumeita tai huumeita yleensäkään. Ne ovat asia ihan erikseen. En mä näe hyväksi asiaksi, että paternalismissa mennään kovin pitkälle. Kuten sanoin, olen sitä mieltä, että ihmisten valinnan vapaus on sellainen perusoikeus, mitä tulee suojella.

Tavallaan tällä analogialla ihmisillä tulisi olla oikeus päättää käyttävätkö kovia huumeita, eikös?
Ei ole kyllä rinnastettava asia huumeiden käyttäminen. Piripäät on muille ihmisille ja yhteiskuntarauhalle vaarallisempia kuin tupakka. Ok, passiivinen tupakointi ei ole terveellistä, mutta parempi asia kuin joku nisti puukko taskussa kaupungilla etsimässä rahoitusta seuraavaa piikkiä varten.

Kuten sanoin, olen sitä mieltä, että ihmisten valinnan vapaus on sellainen perusoikeus, mitä tulee suojella.
Jep, kunhan muut eivät siitä vapaudesta kärsi _mitenkään_.

Eikös alkoholi ole laillista vielä?

Offtopicinkin uhalla täytyy nyt vastata Janne22:lle, että tuo analogia on nimenomaan se, johon pitäisi huumelainsäädännössäkin keskittyä. Ihmisen oikeuteen määrätä omasta kehostaan.. muita vaikutuksia ei kannata tässä ketjussa nyt alkaa erittelemään.

Rahan ahneet poliitikot lyöneet viisaat päänsä tälläkertaa yhteen ja huomanneet että viinasta ja tupakasta tulevista verorahoista ei jää "käteen" enään mitään kun miinustetaan näiden aineiden haittojen hoitokustannukset...
Ja jos joku ajattelee että jokaisen tulisi päättää miten kukin kehoaan myrkyttää on ihan silkkaa paskaa... Tai no okei ei aivan, sillä ei ole mulle mitään merkitystä mitä kukin kehollaan tekee mutta varsinkin alkoholin kanssa se heijastuu muihin ihmisiin, sillä on väliä...

Kertokaa mulle 5 hyvää syytä miksi Tupakka tai Alkoholi pitäisi olla olemassa/miksi niitä ei pitäisi kieltää, ja "koska niin on ollut aina" ei kelpaa...

Ei jumalauta. Viimeinen asia mitä missään tarvitaan on uusi tulonlähde huumekauppiaille. Kieltämistä on kokeiltu kaikilla muilla psykoaktiivisilla nautintoaineilla, ja vaikka niiden käyttöä onkin vähennetty niin aina on ollut se valitettava sivuvaikutus että markkinat siirtyvät väkivaltaisten rikollisten käsiin ja verotulot kääntyvät lainvalvontamenoiksi, ja saivatpa Kiinalaiset sillä aikaan sodankin. Nykyään tupakkavero kattaa jo tupakoinnin aiheuttamien vaivojen hoidon. Mikäli minulta kysytään, niin minun verorahoistani ei jukoliste aleta maksamaan sairaalahoitoa idiooteille jotka pilaavat keuhkonsa sahajauhonsekaisella tupakalla eikä varsinkaan pitkää täysihoitoa kusipäille jotka jatkavat myymäänsä tupakkaa sahajauholla.

Valinnanvapaudessa nyt vaan sattuu olemaan sellainen vittumainen puoli, että jotkut tekevät tyhmiä valintoja. Tietysti on sallittua ja toivottavaa valistaa ihmisiä erinäisten valintojen tyhmyydestä ja laskuttaa tyhmien valintojen seurauksista vaikka etukäteen paheverojen muodossa, mutta tyhmien ihmisten on annettava olla tyhmiä.

EDIT: Ja vielä ninjaedittinä vastakysymys mrNICEGUYlle; kerro minulle viisi hyvää syytä miksi minä en saisi nauttia viskilasillista ja sikaria työpäivän päätteeksi.

Ai ei kenellekkään muulle haittaa? Siitä on haittaa jokaiselle veronmaksajalle aivan helvetisti. Suorasti ja epäsuorasti.

Kuten on jokaisesta juoposta, narkista, läskistä, tyhmästä, työttömästä, mummosta, papasta, vammasesta jne.

Ennen olin ehdottomasti kieltämisen kannalla, nykyään en. Päättäköön jokainen itse. Hyvällä valistuksella säännölliset tupakoitsijat minimiin, satunnainen tupakointi tuskin ketään tappaa.. Täyskieltospedeilyt tulee loppujen lopuks kääntyy itteään vastaan, liikaa hintoja korottamalla taas tuetaan drokareita. Kultainen keskitie on tässäkin asiassa paras..

edit.
mrNICEGUY haluaisitko sä elää maailmassa missä kaikki nautintoaineet olis kielletty? Toisaalta varmaan myös kunnon bodaus olis kiellettyä, koska se johtaa loukkaantumisriskeihin. Se tuskin myöskään on taloudellisesti yhteiskunnalle paras vaihtoehto, joten laitettais joku kauppistyyppi tekemään analyysi siitä millanen on taloudellisesti yhteiskunnalle paras ihminen ja kaikki asetettais samaan muottiin.

Rahan ahneet poliitikot lyöneet viisaat päänsä tälläkertaa yhteen ja huomanneet että viinasta ja tupakasta tulevista verorahoista ei jää "käteen" enään mitään kun miinustetaan näiden aineiden haittojen hoitokustannukset...
Ja jos joku ajattelee että jokaisen tulisi päättää miten kukin kehoaan myrkyttää on ihan silkkaa paskaa... Tai no okei ei aivan, sillä ei ole mulle mitään merkitystä mitä kukin kehollaan tekee mutta varsinkin alkoholin kanssa se heijastuu muihin ihmisiin, sillä on väliä...

Kertokaa mulle 5 hyvää syytä miksi Tupakka tai Alkoholi pitäisi olla olemassa/miksi niitä ei pitäisi kieltää, ja "koska niin on ollut aina" ei kelpaa...

1. Suomen perustuslain 7 §.
2. Alkoholi (ja myös tupakka) yhdistää ihmisiä. Etenkin näin opiskelijana on mukava nähdä kavereita viikonloppuisin baareissa, ja myös käydä luentojen välissä vaikka röökillä.
3. Molemmat aineet rentouttaa.
4. Koska ihmiset saavat olla sellaisia kuin haluavat, ja saavat tehdä asioita mitä haluavat, mikäli sitä ei lailla kielletä. Jos lähdetään kieltämään kaikki tyhmät asiat, niin eduskuntahan voisi vaikka määrätä suoran ÄO-rajan sille, että ihminen saa käydä töissä. Eipähän kukaan vitun idiootti tunari tunkisi kättään sirkkeliin.
5. Alkoholi helpottaa pillun saantia.

Siis ei, älä ymmärrä väärin. Tottakai tajuan että rööki on vitun turhaa ja tyhmää. Samoin liiallinen alkoholin litkiminen. Mutta ei tässä maassa vaan voi yksinkertaisesti kieltää tupakkaa. Se olisi yksi askel kohti mahtavaa P-Korean kaltaista valtiota, jossa valtio mielivaltaisesti päättää kieltää asioita ilman oikeudenmukaista perustetta.

Koska ihminen tykkää nautintoaineista ja haluaa rauhoittua/rentoutua miten vaan niiden avulla, oli se sitten jopa vähän epäterveellistä tai ei.

Kertokaa mulle 5 hyvää syytä miksi Tupakka tai Alkoholi pitäisi olla olemassa/miksi niitä ei pitäisi kieltää...
Niin no, alkoholille onkin todella vaikea keksiä juurikaan muuta käyttötarkoitusta, kuin se, että ihmiset vetää sillä päänsä sekaisin... Tupakan kanssa tilanne on hieman vaikeampi, mutta se on nautintoaine. Ja verrattaen harmiton sellainen. Ei kieltämisen perusteena voi olla pelkästään se, että se on epäterveellistä. Myönnän kyllä toisaalta sen, että tupakkaa vastaan voi esittää muita paljon raskaampiakin argumentteja.

Mietippäs, että kuinka pitkälle olet valmis luovuttamaan omaa itsemääräämisoikeuttasi, jos lähdetään sille tielle, että jonkun auktoriteetin toimesta ruvetaan päättämään, mikä on hyvästä ihmiselle ja mikä ei?

EDIT: Ja vielä ninjaedittinä vastakysymys mrNICEGUYlle; kerro minulle viisi hyvää syytä miksi minä en saisi nauttia viskilasillista ja sikaria työpäivän päätteeksi.

1. Nautit viskilasin ja sikarin työpäivän jälkeen koska sinä pystyt, ehkä rentoutuaksesi ehkä maun takia? (ja kenen mielestä se eka rööki tai viinishotti maistu hyvältä? se maistuu hyvältä siinä vaiheessa kun on siihen koukussa) rentoutumiseen on varmaan paljon parempiakin keinoja kun alkoholi...
2. Haitat suuremmat kuin hyödyt (yleisesti ottaen, ei yhden viskilasin haitat) varsinkin suomessa nämä haitat tuntuvat näkyvän jo vähän tuhankin hyvin, ja tulevaisuus näyttääkin varsin lupaavalta... Masentuneisuuttakin selitellään kaikenmaailman kaamoksilla ym. mitenhän naapurimaiden kaamokset?
3. Koukuttava vaikutus molemmilla, miksi vahvasti koukuttavia aineita saisi edes myydä, kaikenlisäksi ruokakaupoissa..
4. Jos molemmat tupsahtaisivat maailmaan nyt niin tuskin ajateltaisikaan niiden laittamista kaupan hyllyille ihmisten ostettaviksi nautintoaineiksi.
5. Eiköhän siinä ollu tarpeeks syitä. Kannattaa katsoa tämä lyhyt dokkari aiheesta niin saadaan taas jotain perspektiiviä millaisista myrkyistä puhutaan: http://topdocumentaryfilms.com/the-20-most-dangerous-drugs/

1. Suomen perustuslain 7 §.
2. Alkoholi (ja myös tupakka) yhdistää ihmisiä. Etenkin näin opiskelijana on mukava nähdä kavereita viikonloppuisin baareissa, ja myös käydä luentojen välissä vaikka röökillä.
3. Molemmat aineet rentouttaa.
4. Koska ihmiset saavat olla sellaisia kuin haluavat, ja saavat tehdä asioita mitä haluavat, mikäli sitä ei lailla kielletä. Jos lähdetään kieltämään kaikki tyhmät asiat, niin eduskuntahan voisi vaikka määrätä suoran ÄO-rajan sille, että ihminen saa käydä töissä. Eipähän kukaan vitun idiootti tunari tunkisi kättään sirkkeliin.
5. Alkoholi helpottaa pillun saantia.

Siis ei, älä ymmärrä väärin. Tottakai tajuan että rööki on vitun turhaa ja tyhmää. Samoin liiallinen alkoholin litkiminen. Mutta ei tässä maassa vaan voi yksinkertaisesti kieltää tupakkaa. Se olisi yksi askel kohti mahtavaa P-Korean kaltaista valtiota, jossa valtio mielivaltaisesti päättää kieltää asioita ilman oikeudenmukaista perustetta.

2. Väitätkö että ihmisten sosiaaliset taidot kärsisivät jos alkoholia ja tupakkaa ei saisi/olisi olemassa? Toki näin voidaan ajatella nyt koska ihmisen elämä pyörii alkoholin ja tupakan ympärillä..

3. Alkoholi ja Tupakkako on hyvä ja oikea lääke rentoutumiseen mielestäsi?

4. Ihmisilläkun nyt on taipumusta kokeilla aina kaikkea niin on vaikea kuvitella etteikö ne tyhmät ja heikot tähänkin haaviin ui ja kun yhdistettään koukuttava tekijä niin soppa on valmis..

5. Ihminen luultavasti kuolisi sukupuuttoon ilman Alkoholia, plussana tietenkin että vältyttäisiin ikäviltä sukupuolitaudeilta ja viinan aiheuttamilta teiniraskauksilta ja raiskauksilta..

Alkoholin kriminalisoinnilla Suomessa tuskin saadaan muuta kuin lisäkuluja valtiolle. Noista naapurimaista kun saa aika halvalla ja viinan perässä ravaaminen on muutenkin aika suosittua jo nykyisin. Entä sitten kun alkoholi kiellettäisiin? IMO pitäisi olla liberaali päihdepolitiikka kaikkialla, jotta kansalla olisi varaa valita vähähaittaisempia päihteitä. Valistus sekä faktojen kertominen tässä asiassa auttaisi paljon. Tällä hetkellä noudatetaan lähes 50vuotta vanhoja huumausainelakeja jotka perustuvat aika lailla ei mihinkään.

Harvemmin näkee ihmistä, joka on noin avoimen ahdasmielinen. Tuossa kulminoituu oivallisesti se ajatustapa, että jos jotain asiaa ei itse hyväksy, niin silloinhan se pitää kieltää kaikilta muiltakin. Ihailtavaa suorastaan.

Jätäppäs nyt tuo päätön meuhkaaminen hetkeksi, ja mieti, mitä mä sulta kysyin tuolla aikaisemmin.

Jos haluaa kieltää röökin sen perusteella että se on epäterveellistä tai addiktoivaa, niin pitää hyväksyä se että samalla argumentilla voidaan kieltää mm. ravintolaruoka, limpparit, kahvi jne. Mm. näiden kaikkien mauttimiseen oikeuden meille takaa Suomen perustuslaki ja syystäkin. En minä ole mitenkään tilitysvelvollinen tämän maailman mrnicegyuille siitä miksi minä haluan poltella aika ajoin tupakkia. Kyllä taas alkaa niin helvetisti vituttaa nämä tämänkin palstan fitness-intoilijat jotka ihan kysymättäkin kertovat jatkuvasti että miten sitä toisten pitäisikään elää. Kyllä minä saatana sentään tiedän tasan tarkkaan mitä olen tekemässä kun kessun vedän, enkä kenenkään naamalle puhaltele savujani. Maailma ei voi olla kaikkien mielestä täydellinen ja aina sitä löytyy jotain mihin niitä verorahoja satsataan vaikkei itse siitä kostu paskaakaan. Deal with it ja pitäkää nakkinne erossa ihmisten täysin kohtuuden rajoissa menevistä oikeuksista.

Voihan saatana että alkoi taas vituttaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom