En mä näe, että "isoveli valvoo" -tyylinen yhteiskunta on kovin miellyttävä tulevaisuudenkuva. Minun ajatusmaailmani mukaiseen hyvinvointiyhteiskuntaan kuuluu ihmisten vapaus valita, ja näen, ettei siihen kovin kevein perustein ole syytä puuttua.En itse pistäisi ollenkaan pahaksi vaikka tupakointi kiellettäisiin kokonaan. Oikeasti ihmettelen miksi sitä ei kielletty jo vuosikymmeniä sitten, kun haittavaikutuksista saatiin tieteellistä näyttöä? Samalla voisi ihan hyvin kieltää kaikki vahvemmat viinat, kun ei niistäkään mitään muuta ole kuin haittaa. Sen alkoholin rentouttavan vaikutukseen saa ihan hyvin miedoillakin juomilla.
Tarkemmin asiaan perehtymättä näkisin, että tuo tupakoinnin lopettamisyritys tulee luultavasti konkretisoitumaan tupakan myyntikieltona, jos on tullakseen, niin kuin joku taisi ketjussa jo aikaisemmin mainitakin. Silloin tupakan asema tulisi luultavasti olemaan ihan samanlainen, kuin nuuskalla nykyään on. Ne jatkavat polttamista, jotka haluavat, ja tupakkaa haetaan naapurimaista isompia satseja kerrallaan. Jotkut kauppiaatkin lienee myisivät tiskin alta. Jotakin, millä on noin pitkät perinteet, on hyvin vaikeaa saada katoamaan.
Lisäksi asiassa voi kysyä, että onko tupakointi sitten sellainen asia, jota pitää puolustaa. Ehkä tupakointi itsessään ei, mutta ihmisten vapaus päättää omasta ruumiistaan on. En halua nähdä sellaista yhteiskuntaa, missä aikuisille ihmisille kerrotaan, mikä on hyvästä ja mikä pahasta.
Viimeksi muokattu: