Tupakoinnin lopettaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JN
  • Aloitettu Aloitettu
Nikotiini taitaa poistua elimistöstä muutamassa päivässä, joten loppu on pelkästään korvien välistä kiinni. Minusta ne ensimmäiset viikot on vaikeimpia. Sitten alkaa jo tottumaan savuttomuuteen ja uusiin rutiineihin.

Rutiinia se on, 25 vuotta meikäläinenkin kahvin jälkeen pössytellyt... se on aika syvällä selkärangassa, mutta kahvin juontia en lopeta :D

Voi olla tapauksia, joilla lipsahdus silloin tällöin ei haittaa, mutta sanoisin, että nollatoleranssia kannattaa pitää. Muuten homma lähtee helposti lapasesta, ja tupakointi jatkuu pian entisellään.

Kännätessä se edellinenkin savuton jakso loppui... eli 'kännissä voi polttaa' ei toimi ainakaan minulla.
En polta edes sikareita, vaikka ne onkin eri juttu kuin rööki. Muutama Cohiba saa jäädä kuivettumaan :)

Ja kyllä nyt on aivan oikea aikomus lopettaa lopullisesti mokoma touhu... näemme sitten tulevien vuosien varrella, kuinka lopullista se oli.

Auto pitää viedä oksidoitavaksi, vaikkei siinä ole tulltu pössyteltyä kuin matka-ajossa :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ja kyllä nyt on aivan oikea aikomus lopettaa lopullisesti mokoma touhu... näemme sitten tulevien vuosien varrella, kuinka lopullista se oli.
Muuten viittaan kintaalla kaiken maailman riippuvuustaulukoille tupakin suhteen, mutta siinä suhteessa ymmärrän puheet vaikeammasta addiktiosta tai vertaamisen kovempaan kamaan, että röökin kanssa on todella helppo lipsahtaa pitkänkin ajan jälkeen. Vaikea edes selittää, että mikä siinä kiehtoo.

Toista päivää ilman röökiä/nuuskaa, nyt se onnistuu! Semmoset 15 vuotta suhteellisen säännöllistä pössyttelyä/nuuskausta takana.

Ilman mitään purkkia tai laastareita mennään kun tavoista tämä on kiinni eikä siitä nikotiinista. Se, että miten tahdonvoima sitten riittää jää nähtäväksi.

Kuukausi takana ja vielä ei ole ratkettu vaikka parin päivän kännireissukin tuli vedettyä. Fyysiset oireet meni aika nopeasti ohi eikä varsinaisesti enää tee mielikään polttaa. Yhden asian olen kuitenkin huomannut eli hermot tahtoo mennä melko nopeasti ja vähän turhan helposti. Töissä pääsee kohta puhaltamaan pikaspirometriin ja häkämittariin niin näkee ihan tuloksiakin.

Maanantai illasta asti mennyt tupakitta ja ihmetellä täytyy että ei ole oikeastaan edes tehnyt mieli polttaa. 20 vuotta tupakointia kuitenkin takana. Eli hyvä alku ja nyt täytyy vaan jatkaa tästä eteenpäin samalla linjalla.

Muuten viittaan kintaalla kaiken maailman riippuvuustaulukoille tupakin suhteen, mutta siinä suhteessa ymmärrän puheet vaikeammasta addiktiosta tai vertaamisen kovempaan kamaan, että röökin kanssa on todella helppo lipsahtaa pitkänkin ajan jälkeen. Vaikea edes selittää, että mikä siinä kiehtoo.

Biologisesti asiaa voi selittää esim. Sillä, että päihteet muokkaavat aivojen mielihyvärataa ja muodostavat pysyviä yhteyksiä, jolloin vuosienkin jälkeen saattaa retkahtaa.

Viime lauantaina loppui sauhuttelu. Aiemminkin on tullut muutama noin puolen vuoden "lopetus" vedettyä, mutta lopulta on aina retkahtanut. Aiemmin on ollut aina jokin rahaveto kavereiden kanssa taustalla, mutta nyt lopetin ihan vaan terveydellisten seikkojen vuoksi. Lisäksi lisäpuhti urheiluun ja rahojen säästyminen kiinnostaa.

Saas nähdä kuinka äijän käy nyt ei ole mitään vetoja taustalla pitämässä tupakkahimoja kurissa. Alku on ainakin mennyt todella helposti. Kertaakaan ei oo tullu mieleen mennä sauhuttelemaan, vaikka on ollu vielä aika stressaava viikko menossa.

Ja edelleen on pärjätty ilman.. itse asiassa ensimmäisiä päiviä jolloin ei oo tullut röökailua edes mietittyä missään vaiheessa. Toivotaan et jatkuu samanlaisena ja notkahduksia ei tulis :)

Nyt täytyy taas sanoa että on paskan jauhantaa, että rööki maistuu pahalle kun ei ole polttanut pitkään aikaan. vetäsin tossa kuppilassa kolmen vuoden tauon jälkeen yhden röökin ja täytyy sanoa että kyllä se vaan vieläkin maistui jumalaiselta :) ihan kuin ei olisi ikinä ollut polttamatta, nyt viikkoa myöhemmin ajatukset täyttää rööki ja jos vaan yhden vetäis... Eli samaa taistelua kuin lopettaessakin. Ja yritetään pitää vain pää ja olla polttamatta mutta täytyy sanoa että ruumis on heikko. MUTTA mieli voittaa materian ja toistaikseksi ollaan polttamatta.
Ja nyt täytyy sanoa että rökaavat muijat haisee ihan saatanan pahalle tulee se tuhkiksen haju..
Välillä kavereiden kanssa ollut autossa ja liikennevaloissa sanonut että edessä ajavassa autossa poltetaan niin kaverit on ollut joo joo mutta kun ajaa viereen niin röökihän siellä palaa.
Eli itse polttaessa hyvä haju/maku ja muiden polttaessa meinaa laatta lentää ?
Kaikista pahin haju taitaa olla se kun joku on just vetänyt röökin ja yrittää nuoleskella, täytyy sanoa että oon jopa muutaman ihan mukavan muijan skipannut röökin takia vaikka itse olen polttanut ja tiedän mitä se on. Mutta tuhkiksen haju mikä siitä lähtee :(

Noniin, tästä se lähtee eli heitän noi vähäisetkin "viikonlopputupakat" pois ja alan täyssavuttomaksi ihmiseksi. Ei ole suuri haaste, sillä nikotiini ei ole minulle ikinä aiheuttanut minkäänlaista riippuvuutta.

Nyt oltu puol vuotta ilman. Kännissä on kyllä joka kerta tullut tupruteltua, mutta siihen se on jäänyt. Ei oo pitkään aikaan ollut sairauksia ja eikä ahdista enää ollenkaan. Kyllä meinaa kannatti

Nyt loppuu tääläkin, 12v kärytelty aktiivisesti ja sitä ennen semmosta satunnaispössyttelyä. Urheilukärpänen purassu ja vittu tota liman määrää mikä alkaa nouseen 15min suorituksen jälkeen. 2 askia tupakkaa taskussa ja sikarilaatikko, mutta olkoot siellä.. Tarvis jaksaa käydä joka päivä lenkillä, niin ei tulis poltettua, kun on toi juokseminen luultavasti helpompaa ilman tupakkia..

Julmettua on/off polttamista mulla. Välillä menee viikkokin ilman tupakkaa ja välillä taas tulee tupruteltua muutama rööki päivässä. Toisaalta se maistuu aika paskalle se rööki ja siitä tulee huono olo. Mutta samalla se rentouttaa ja "katkasee" päivän kun käy imemässä esim kahvin kera. Ärsyttävää. Nytkin ois aski tupakkaa taskussa ja kokopäivän miettiny meniskö vai ei. Ja sen huomaa että heti jos on huolia tai stressaa/odottaa/jännittää jtn asiaa niin sillon tulee sorruttua. Sitten kun elämä on tylsän suoraviivasta niin ei se tupakka sillon maistu.

Tuossa justiinsa sain lääkäriltä respetin lääkkeisiin, joiden avulla tupakanpolton lopettaminen pitäisi olla helpompaa. Uuden vuoden jälkeen pitäisi kokonaan lopettaa, kun tuossa lääkkeessä on ohjeena, että kuurin alkaessa pitää viikko polttaa, kuulemma muutaman päivän jälkeen ei edes huvita polttaa.

Tehdäkseni asiaan pienen lisämausteen, lupasin lahjoittaa 1000 euroa sairaalan lastenosastolle, jos epäonnistun.

Tuossa justiinsa sain lääkäriltä respetin lääkkeisiin, joiden avulla tupakanpolton lopettaminen pitäisi olla helpompaa. Uuden vuoden jälkeen pitäisi kokonaan lopettaa, kun tuossa lääkkeessä on ohjeena, että kuurin alkaessa pitää viikko polttaa, kuulemma muutaman päivän jälkeen ei edes huvita polttaa.

Tehdäkseni asiaan pienen lisämausteen, lupasin lahjoittaa 1000 euroa sairaalan lastenosastolle, jos epäonnistun.

Ilmeisesti sama lääke kuin mitä mä käytin, ei se oo ihan just 7 päivää mulla tais loppua polttamishalut 9 päivän jälkeen jos oikeen muistan, ei enempiä tarvinnut yrittää ei vaan kiinnostanut enää.

11 vuoden jälkee lopetin ku seinään, helvetin helposti kävi kun tarpeeks oli tahtoa! sitten sorruin..nyt tullut sitten polteltua taas pitkän aikaa ja enemmän ku laki sallii, nyt alkaa tuntua siltä että olisi taas oiva aika lopettaa..No huomen aamusta alkaa lopettaminen, tuntuu kyllä että se tulee olemaan vaikeampaa kuin aikasemmin, mutta tahtoa kun löytyy niin uskon että kaikki on mahdollista, hyviä lopetteluja kaikille lopettaville/ lopettaneille ja onnea matkaan!

Ilmeisesti sama lääke kuin mitä mä käytin, ei se oo ihan just 7 päivää mulla tais loppua polttamishalut 9 päivän jälkeen jos oikeen muistan, ei enempiä tarvinnut yrittää ei vaan kiinnostanut enää.

Se lääke millä itse lopetin on Champix. Lääkärit kyllä kirjoittaa sitä aika herkästi.
Ei ihmeitä tekevä, eli jos oikeasti et halua lopettaa, niin ei se sua laita lopettamaan.
Tosiaan röökinvedosta lääkityksen voimaantultua ei enää saa oikeastaan mitään irti, joten sen takia se helposti loppuu.
Tosin tällä hetkellä tosin toisella lääkkeellä paikataan tämän lääkkeen haittavaikutusta, mutta ehkä se on sen arvoista.

Kyllä sen homaa miten tapatouhua tuo röökaaminen on ollut, 25v tullut poltettua ja edelleen 5kk lopetuksesta, tulee hetkiä, että tekee mieli aivan järjettömästi polttaa tupakka.
Nämä hetket tulee enempi ns. assosiaatioina johonkin muuhun tekemiseen, minkä jälkeen on tottunut vetämään sen röökin.

Pfizer sanoi:
Tupakoinnin lopettaminen: hoitovaihtoehdot
Nikotiiniriippuvuus on sairaus, jonka vaikeutta on verrattu huumeriippuvuuteen. Sen vuoksi tupakoinnin lopettaminen vaatii kovaa työtä ja ponnisteluja. Päättäväisyys, neuvonta, tuki, lääkehoito ja retkahduksiin valmistautuminen auttavat matkalla pysyvään tupakoimattomuuteen. Erilaisista keinoista tupakoinnin lopettamisen tueksi kannattaa kysyä lääkäriltä. Yhdessä lääkärisi kanssa voit valita sinulle sopivimman hoitomuodon, joita ovat:

Varenikliini (Champix) on uusi, ensimmäinen varta vasten tupakoinnin lopettamiseen kehitetty reseptilääke, joka ei sisällä nikotiinia. Se on tarkoitettu aikuisille.

Varenikliini vähentää sekä tupakanhimoa että mahdollisia vieroitusoireita. Lisäksi lääkehoidon aikana poltettu tupakka ei tuo enää samaa tyydytyksen tunnetta kuin aikaisemmin. Varenikliini-hoidon aikana noin 44 % tupakoitsijoista pystyy lopettamaan tupakoinnin. Lopettamisen todennäköisyys varenikliinin avulla on nelinkertainen lumelääkkeeseen verrattuna.

Paras hoitotulos tupakasta vieroituksessa saadaan jos yhdistetään lääkehoito ja neuvonta. Tämän vuoksi lääkehoidon tueksi varenikliinin käyttäjille on tarjolla tukiohjelma LifeREWARDS. Tämän varenikliinin käyttäjille ilmaisen tukiohjelman käytöstä saat tarkemmat ohjeet lääkäriltä tai apteekista.

Varenikliinia ei tule käyttää, jos on allerginen varenikliinille tai lääkkeen apuaineille. Raskaana oleville tai imettäville ei suositella varenikliini-hoitoa. Ei ole tiedossa lääkeaineita, joiden samanaikainen käyttö varenikliinin kanssa olisi kiellettyä. Varenikliinin yleisimmät haittavaikutukset ovat pahoinvointi, päänsärky, unettomuus ja poikkeavat unet.

Bupropioni (Zyban) on reseptilääke, joka on avuksi tupakoinnin lopettamisessa yhdessä motivoivien tukitoimintojen kanssa nikotiiniriippuvaisilla potilailla. Ei tiedetä varmasti, millä vaikutusmekanismilla bupropioni auttaa lopettamaan tupakoinnin. Bupropioni vähentää halua tupakoida ja helpottaa vieroitusoireita. Bupropioni-hoidon aikana noin 30 % tupakoitsijoista onnistuu lopettamaan tupakoinnin. Lopettamisen todennäköisyys bupropionin avulla on kaksinkertainen lumelääkkeeseen nähden. Bupropioni ei sovi tai sitä ei suositella ilman painavia perusteita henkilöille, jotka ovat allergisia bupropionille tai lääkkeen apuaineille tai joilla

on diabetes, jonka hoitoon käytetään hypoglykemialääkkeitä tai insuliinia
on tai on joskus ollut jokin sairaus joka aiheuttaa kouristuksia on syömishäiriöitä (bulimia, anoreksia)
on kaksisuuntainen mielialahäiriö
on alkoholin väärinkäyttöä on vaikea maksakirroosi
on keskushermoston kasvain on aikaisempi pään vamma
Tiettyjen lääkkeiden yhteiskäyttö buprobionin kanssa on kiellettyä. Yleisin haittavaikutus on nukkumisvaikeudet.

Nikotiinikorvaushoidot (Nicorette, Nicotinell) ovat kohtalaisen tehokkaita ja niiden hankkimiseen ei tarvita reseptiä. Nikotiinikorvaushoitojen avulla noin 18 - 24 % onnistuu lopettamaan tupakoinnin. Nikotiinikorvaushoitoja on saatavilla purukumina, laastareina, imeskelytabletteina ja inhalaattorina. Yleisimmät haittavaikutukset ovat huimaus, päänsärky ja pahoinvointi.

Tupakoinnin lopetuksen tueksi järjestetään myös yksilö- ja ryhmäterapioita.

Pelkällä tahdonvoimalla vain noin viisi prosenttia onnistuu lopettamaan tupakoinnin.

Tupakoinnin lopettaminen onnistuu parhaiten, kun haet tehokasta apua lopetuksen tueksi. Et ole yksin tupakoinnin lopetuspäätöksesi kanssa. Lääkärisi voi kertoa tarkemmin eri hoitovaihtoehdoista, joiden avulla tupakoinnin lopettamisen onnistumisen todennäköisyys moninkertaistuu.

Nämä hetket tulee enempi ns. assosiaatioina johonkin muuhun tekemiseen, minkä jälkeen on tottunut vetämään sen röökin.
Toi onkin se vittumaisin juttu, koska ainakaan mulla ei ole mitään nikotiiniriippuvuutta ykkösten johdosta, joissa ei ole kuin 0,1mg nikotiinia. Sitä kun vertaa edes mallun kevyimpään, niin siinä on silti 5 kertaa vähemmän nikotiinia. Tapapolttamiseen kun olis lääke, niin ottaisin heti. Mutta millä helvetillä tuon eri juttuihin liittyvän röökinhimon saisi loppumaan? Ei varmaan millään muulla kuin kovalla tahdolla jos sittenkään, voi vielä vuosien päästä tehdä mieli polttaa joidenkin tilanteiden jälkeen. Ja jos tämän saisi pysymään vaikka muutamassa hassussa röökissä / vrk, niin sitten ei olis enää mitään väliä polttaako vaiko ei.

Mut mä ainakin Tipsukka lupaan olla polttamatta sun näkösällä, eli voidaan rauhassa kiertää kirkkoja kesällä, ei röökin röökiä silloin, mutta kahvia sitäkin enemmän.

Mut mä ainakin Tipsukka lupaan olla polttamatta sun näkösällä, eli voidaan rauhassa kiertää kirkkoja kesällä, ei röökin röökiä silloin, mutta kahvia sitäkin enemmän.

Ei se mua haittaa, mutta autossa ei vaan röökata.
Kahvia menee tälläkin hetkellä reippaasti, ehkä vähän liikaakin.... tai no, eikös paheiden summa pidä olla sama ?

En ole polttanu tänä vuonna kertaakaan. :) Eikä varmaa tuu paljoa polteltua, alkaa vituttaa tuo ainainen flunssa ku alkaa polttaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom