Tupakoinnin lopettaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JN
  • Aloitettu Aloitettu
Kohta puolvuotta mennyt ja ei mullakaan ole mitenkään vaikeeta ollut. Kyllä ne himot kuitenkin välillä iskee ihan kunnolla, mutta tiukkalinja valittu, niin sillä mennään. Ekat päivät nyt menee muutenkin helposti. Ruokahalut kyllä parani ja teki mieli korvata rölli jollain suuhun pantavalla, mutta sekin aika helppo sivuuttaa. Suurin osa ihmisistä vaan päästään heikkoja. Hyvä että keksit mikille taas käyttöä, vaikka vähän huvituinkin tuosta pätkästä :) Akustiikka myös kohdallaan ;) Uusi pätkä sitten puolenvuoden kuluttua.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vähän läpällä tuon veivasin. Joo, kyllä noi mun polttamiset on poltettu, jos siis puhutaan ihan vakituisesti päivittäisestä polttamisesta. Eiköhän se ole nähty jo, joskus voi uppoo savuke, mutta kyllä tää tässä oli.

Hieno päätös!

Viime lauantaina loppui sauhuttelu. Aiemminkin on tullut muutama noin puolen vuoden "lopetus" vedettyä, mutta lopulta on aina retkahtanut. Aiemmin on ollut aina jokin rahaveto kavereiden kanssa taustalla, mutta nyt lopetin ihan vaan terveydellisten seikkojen vuoksi. Lisäksi lisäpuhti urheiluun ja rahojen säästyminen kiinnostaa.

Saas nähdä kuinka äijän käy nyt ei ole mitään vetoja taustalla pitämässä tupakkahimoja kurissa. Alku on ainakin mennyt todella helposti. Kertaakaan ei oo tullu mieleen mennä sauhuttelemaan, vaikka on ollu vielä aika stressaava viikko menossa.
Lainaan itseäni reilun kolmen kuukauden takaa. Hienosti menee täällä. En varsinaisesti tehnyt mitään virallista lopettamispäätöstä, polttaminen vaan väheni ja lopulta ei ollut enää päivittäistä. Samalla tavalla mennään edelleen. Tupakkaa ei tee mieli oikeastaan koskaan ilman alkoholia. Ryppyiltoina sitten menee aina muutamia kyllä, mutta koko homma ei leviä siitä illan polttamisesta käsiin. Ennen pidin itseäni "kaikki tai ei mitään"-jätkänä tässä asiassa, mutta näillä mennään tällä hetkellä, kun kerran hyvältä tuntuu.

Toi onkin se vittumaisin juttu, koska ainakaan mulla ei ole mitään nikotiiniriippuvuutta ykkösten johdosta, joissa ei ole kuin 0,1mg nikotiinia. Sitä kun vertaa edes mallun kevyimpään, niin siinä on silti 5 kertaa vähemmän nikotiinia. Tapapolttamiseen kun olis lääke, niin ottaisin heti. Mutta millä helvetillä tuon eri juttuihin liittyvän röökinhimon saisi loppumaan? Ei varmaan millään muulla kuin kovalla tahdolla jos sittenkään, voi vielä vuosien päästä tehdä mieli polttaa joidenkin tilanteiden jälkeen.
Tuosta tuli mieleen, että eikö siihen voi keksiä mitään korvaavaa... Siis joku kahvi tai vastaava. Jonka sitten vetää niissä tilanteissa missä ennen tupakan. Muistaakseni yksi tuttu joka oli onnistunut lopettamisessa nikotiini purkan avulla, oli siitäkin eroon päästyään korvannut kyseiset rööki tilanteet purkalla, siis ihan tavallisella.

Tuosta tuli mieleen, että eikö siihen voi keksiä mitään korvaavaa... Siis joku kahvi tai vastaava. Jonka sitten vetää niissä tilanteissa missä ennen tupakan. Muistaakseni yksi tuttu joka oli onnistunut lopettamisessa nikotiini purkan avulla, oli siitäkin eroon päästyään korvannut kyseiset rööki tilanteet purkalla, siis ihan tavallisella.
En mä ole korvannut millään, en vain enää polta. Aika simppeliä hommaa tämä lopettaminen.

Toi onkin se vittumaisin juttu, koska ainakaan mulla ei ole mitään nikotiiniriippuvuutta ykkösten johdosta, joissa ei ole kuin 0,1mg nikotiinia. Sitä kun vertaa edes mallun kevyimpään, niin siinä on silti 5 kertaa vähemmän nikotiinia. Tapapolttamiseen kun olis lääke, niin ottaisin heti. Mutta millä helvetillä tuon eri juttuihin liittyvän röökinhimon saisi loppumaan? Ei varmaan millään muulla kuin kovalla tahdolla jos sittenkään, voi vielä vuosien päästä tehdä mieli polttaa joidenkin tilanteiden jälkeen. Ja jos tämän saisi pysymään vaikka muutamassa hassussa röökissä / vrk, niin sitten ei olis enää mitään väliä polttaako vaiko ei.

Mut mä ainakin Tipsukka lupaan olla polttamatta sun näkösällä, eli voidaan rauhassa kiertää kirkkoja kesällä, ei röökin röökiä silloin, mutta kahvia sitäkin enemmän.

Kahvi ainakin itsellä aiheuttaa kauhean röökihimon. Jos kahvia välttelee, niin pärjäilee savuttomana. Tosin aika iloton elämä jos sekä kahvista että savukkeista pitää luopua.

Kohta puol vuotta täyttä savuttomuutta takana. Ei oo pahemmin ees mieli tehny. Lopettaminen oli ihan käsittämättömän helppoa.. Olispa senkin tienny 12 vuotta sitten.

3kk pian täynnä savuttomana. Siis ei mitään kännipoltteluitakaan. Ihan ok.
Pari viikkoa nyt menossa itsellä, tosin ei ole kyse mistään stop-seinään-ei-ainuttakaan. Eli jos nyt kupille lähtee niin kyllä siellä vielä jokunen käryää, tosin vähemmän kuin ennen. Kyllä silti tippunut kevyesti sen 95% polttamisesta, jos ajatellaan että sen kerran viikossa käy keitolla.

Kahvista en luovu sitten niin millään, sitä juon edelleen yhtä paljon.
Ei sitten ikinä, aiheuttaa sitten tupakanhimoa tai ei. Nykyään menee kyllä aivan helkkaristi kahvia, kun sen tupakin sijasta rykäsee aina kahvin. Ennen saatto pelkkä tupakki riittää, ja kahvin vetäs vain välillä samaan aikaan.

En mä nyt tiedä, mitään tolkkua polttamisessa ei ole ja pahalle se maistuu jos ei polta ja sitten vetäsee. Ite jo jonkin aikaa kelannut, mitä pointtia siinä polttamisessa enää on kun ei maistu hyvälle, haisee pahalle ja se on pelkkä tapa. Tavasta pääsee näköjään aika helposti eroon, joten mikäs tässä.

Lainaan itseäni reilun kolmen kuukauden takaa. Hienosti menee täällä. En varsinaisesti tehnyt mitään virallista lopettamispäätöstä, polttaminen vaan väheni ja lopulta ei ollut enää päivittäistä. Samalla tavalla mennään edelleen. Tupakkaa ei tee mieli oikeastaan koskaan ilman alkoholia. Ryppyiltoina sitten menee aina muutamia kyllä, mutta koko homma ei leviä siitä illan polttamisesta käsiin. Ennen pidin itseäni "kaikki tai ei mitään"-jätkänä tässä asiassa, mutta näillä mennään tällä hetkellä, kun kerran hyvältä tuntuu.
Ei ole tarkoitus jeesustella, mutta tuon kanssa kannattaa olla varuillaan. Mä taisin tupakoida yhteensä noin 13 vuoden ajan niin, että välissä oli pari kolme taukoa, pisimmillään vuoden mittaista, ja jokainen näistä tauoista lopahti tuohon kännipolttamiseen. Jossain vaiheessa olin itsekin sitä mieltä, että täähän pysyy hyvin lapasessa, kun polttaa vain kännissä, mutta kummasti se vain joka kerta lopulta karkasi jatkuvaan polttamiseen. Mä pitäisin siis ihan nollatoleranssia, jos tarkoitus on oikeasti lopettaa, koska kännipolttamisen myötä kynnys muuhunkin tupakointiin laskee huomattavasti. Tuolla tavalla itse tupakointitapakin kummittelee jatkuvasti takaraivossa, vaikka nikotiinia ei jatkuvasti elimistössä kiertäisikään. Parin kaverin tilanne tukee myös samanlaista kuviota.

Nyt oon siis ollut hieman yli vuoden polttamatta. Unia näyttää vieläkin harvakseltaan, joissa oon ratkennut polttamaan uudestaan. Herätessä aina korpeaa melkoisesti.

Totta kyllä on että kännipolttelu on monelle lopulta se sudenkuoppa. Nykyään tehty niin vittumaiseksi baarissa polttaminen että sikäli jäänyt nollille tuo. Tosin vähän olenkin vähentänyt baareissa käyntiä. Tuntuu kyllä että jengillä on vähemmän tuota kännipolttelua enää mitä ennen.

Suosittelen kyllä että jättää baarittelustakin tuon pois. Vaikka se onkin ihan hauskaa välillä vetäistä, mutta jokusen baarikerran jälkeen kun on malttanut olla ilman niin ei niin tuu ees mieleen röökaaminen. Iso plus että hajustekin sentäs erottuu kaulalta mimmin nenään.

Jos rööki maistuis jotenkin erikoisen hyvälle, niin sitten sitä vois silloin tällöin polttaa. Mut kun se ei oikein taida maistua, tai vitustako mä tiedän miltä se maistuu pitkän ajan jälkeen.

Mut lopettamisessa ei ole mitään vaikeaa, mutta yksi asia mikä vituttaa yli kaiken ja onkin vittumaisin lopettamisessa. Se, että joutuu itseltään kieltämään jonkun asian, on jotenkin vitun avuttoman tuntuista. Mun ei tee mieli röökiä juuri laisinkaan kuin joinain hetkinä, mutta ei häiritsevästi, mutta takaraivossa kalvaa kokoajan semmoinen lievä vitutus kun ei saa tehdä mitä haluaa, vaan itseään joutuu rajoittamaan. En mä osaa tota selittää, jotenkin ärsyttävä fiilis ja mennee ohitse ajan kanssa.

Onko ihmisillä kokemusta nuuskan käytöstä tupakoinnin lopettamisessa, ite jo miettinyt pitkään lopettamista, tai todenteolla vasta kolmisen kuukautta ja mitään kliseisiä uudenvuodenlupauksia en halunnut tehdä mutta syntymäpäivien jälkee ois tarkotus olla savuton.

Niin ja miten tilanteet joissa muut / avokki polttaa? esim. salin jälkeen tai vaikka auton ikkunoiden raaputtaminen siitä 10 sentin jääkerroksesta. Lähdettekö silloin vain pois paikalta vai teettekö kärrynpyöriä.

Ja tilanteet joissa vituttaa, tilanteet joihin tupakka on ollut nk "pakokeino" tai taukotapa, kuten vaikka töissä.

Todelliset syyt ärsyyntymiseen on tietenkin usein muualla kuin itse tupakassa mutta heikolla ihmisellä tuo tupakka on se tuki ja turva.

Tupakoinnin haluan lopettaa lähinnä terveydellisistä syistä, raha ei minua niinkään kiinnosta, mutta en myöskään pidä ajatuksesta että olisin riippuvainen mistään asiasta.

Onko ihmisillä kokemusta nuuskan käytöstä tupakoinnin lopettamisessa, ite jo miettinyt pitkään lopettamista, tai todenteolla vasta kolmisen kuukautta ja mitään kliseisiä uudenvuodenlupauksia en halunnut tehdä mutta syntymäpäivien jälkee ois tarkotus olla savuton.

Niin ja miten tilanteet joissa muut / avokki polttaa? esim. salin jälkeen tai vaikka auton ikkunoiden raaputtaminen siitä 10 sentin jääkerroksesta. Lähdettekö silloin vain pois paikalta vai teettekö kärrynpyöriä.

Ja tilanteet joissa vituttaa, tilanteet joihin tupakka on ollut nk "pakokeino" tai taukotapa, kuten vaikka töissä.

Todelliset syyt ärsyyntymiseen on tietenkin usein muualla kuin itse tupakassa mutta heikolla ihmisellä tuo tupakka on se tuki ja turva.

Tupakoinnin haluan lopettaa lähinnä terveydellisistä syistä, raha ei minua niinkään kiinnosta, mutta en myöskään pidä ajatuksesta että olisin riippuvainen mistään asiasta.
Jotkut sanoo, että tosta nuuskasta ei ole mitään iloa, kun koittaa röökiä sillä korvata. Mutta mä ainakin pystyin hyvin olee muutaman kuukauden polttamatta intissä, kun tuli nuuskaa vedettyä. Eli nuuska huuleen aina kun on ollut joku sellainen "tapahtuma", minkä jälkeen on normaalisti savut vetäny. Sitten se taas jotenkin vaan huomaamatta vaitus sihen tupakkaan takasin.

Sen verran vielä vinkkinä, että tohon nuuskaan jää koukkuun ihan samalla tavalla kun tupakkaan. Eli samalla tavalla tulee tavaks. Et melkeen koittasin ennemmin lopettaa kokonaan tupakan/nuuskan käytön. Kun sitä nuuskaa käytät ja jos se sattuu vaikka yhtäkkiä loppumaan, eikä saa mistään uutta, niin sitten tulee aika helposti otettua se tupakka takasin tilalle.

Noi asiat on juurikin totta, mitkä mainitsit tossa. Eli just kun auton ikkunoita skrapaa, avokki/kaverit polttaa ja tietenkin mulle ainakin eniten merkityksellisempänä toi, että töissä tauoilla polttaa. Noi kertoo aika paljon siitä, et miten pahasti siihen pelkkään tapaan jää koukkuun

Nyt loppuu tääläkin, 12v kärytelty aktiivisesti ja sitä ennen semmosta satunnaispössyttelyä. Urheilukärpänen purassu ja vittu tota liman määrää mikä alkaa nouseen 15min suorituksen jälkeen. 2 askia tupakkaa taskussa ja sikarilaatikko, mutta olkoot siellä.. Tarvis jaksaa käydä joka päivä lenkillä, niin ei tulis poltettua, kun on toi juokseminen luultavasti helpompaa ilman tupakkia..

Eihän tuo loppunut, mutta josko nyt. Tänä aamuna olen kuunnellut tuon Miken tekemän pätkän joka kerta, kun tupakka on tullut mieleen ja siitä on ollut suunnaton apu, varsinkin nuok kohdat jossa kerrotaan tupakan olevan pahaa jne. Josko nyt onnistuis tämä homma. Iso kiitos Mikelle ainakin tämän aamun perusteella.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom