Tupakoinnin lopettaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JN
  • Aloitettu Aloitettu
Onko ihmisillä kokemusta nuuskan käytöstä tupakoinnin lopettamisessa, ite jo miettinyt pitkään lopettamista, tai todenteolla vasta kolmisen kuukautta ja mitään kliseisiä uudenvuodenlupauksia en halunnut tehdä mutta syntymäpäivien jälkee ois tarkotus olla savuton.

Niin ja miten tilanteet joissa muut / avokki polttaa? esim. salin jälkeen tai vaikka auton ikkunoiden raaputtaminen siitä 10 sentin jääkerroksesta. Lähdettekö silloin vain pois paikalta vai teettekö kärrynpyöriä.

Ja tilanteet joissa vituttaa, tilanteet joihin tupakka on ollut nk "pakokeino" tai taukotapa, kuten vaikka töissä.

Todelliset syyt ärsyyntymiseen on tietenkin usein muualla kuin itse tupakassa mutta heikolla ihmisellä tuo tupakka on se tuki ja turva.

Tupakoinnin haluan lopettaa lähinnä terveydellisistä syistä, raha ei minua niinkään kiinnosta, mutta en myöskään pidä ajatuksesta että olisin riippuvainen mistään asiasta.

Itse olin n. 4 kk polttamatta nuuskan avulla, eikä ollut mitää ongelmaa. Ensimmäisen viikon käytin kaikkea sekaisin, nuuskaa, nikotiinipurkkaa, inhalaattoria, nikotiini imeskekelynappeja koska koko suu meni nuuskasta aluksi rikki, ja kirveli nii vitusti ku nuuskan huuleen heitti. Mutta sitte naamari tottui siihen nuuskaan, eikä mitään ongelmaa ollu. Vaikeinta oli varmaa silloin ku otti viinaa, mutta tupla määrä mälliä huuleen niin pärjäs. Mutta sitten menin raksalle töihin ja sielähän n.90% poltti tupakkaa niin siinä sitten puoli vahingossa tuli aloitetua polttaminen uudestaan...Vittumaista että jos et polta ja istuit työmaalla 5 min paikallas ja pomo sattui näkemään niin heti se huuteli et mitä sielä lorvitaan, mutta jos oli tupakka suussa nii sai istua vaikka koko päivän eikä kukaan kiinnittäny mitään huomiota..

ps. muistakaa ottaa nuuska pois kun menette baarin jälkeen nukkumaan. Vittumainen herätä krapulassa kun on lihapullan kokoinen nuuska mälli levinny pitkin suuta, ei helpottanu oloa! :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Alle teini-ikäisenä kun maistoin tupakkaa ensimmäisen kerran, se maistui pahalta. Mutta huono kaveriseura, välinpitämättömyys kotona, oma tyhmyyteni, "kovien jätkien" tarjoama esimerkki sekä lakipykälistä piittaamaton kioskintäti tekivät minusta vakituisen tupakoijan jo yläasteen ensimmäisellä luokalla. Siitä lähtien olen kessutellut terveydestäni pahemmin välittämättä.

Tupakka on kietoutunut koko elämäni ympärille. Se kuuluu niin arkeen kuin juhlaan. Tupakkaan tartutaan, kun on onnellinen tai surullinen, iloinen tai vihainen, rauhallinen tai stressaantunut. Se lievittää ahdistusta ja antaa jotakin tekemistä levottomille käsille. Tupakka helpottaa, lohduttaa, rauhoittaa, rytmittää elämää, antaa hetken hengähdystauon ja on aina mukana. Tupakka on minulle ehkä tärkeämpi ja läheisempi kuin yksikään ihminen, enkä oikein tiedä pystyisinkö elämään ilman sitä.

Mutta nyt on tullut aika yrittää. 30 vuoden ikä häämöttää ihan nurkan takana, enkä minä ole enää huoleton teini. Olen itsestäni ja omasta terveydestäni huolta kantava aikuinen mies ja kun ajattelen asiaa järjellä, en pysty ymmärtämään, kuinka olen voinut pilata terveyttäni ja tuhlata uskomattomia summia rahaa näinkin kauan. Miksi hälytyskellot eivät soineet jo kymmenen tai viisitoista vuotta sitten?

Totta puhuen, olen yrittänyt lopettamista lähes päivittäin viimeisen vuoden ajan. Toisinaan tupakoimatta menee tunti, toisinaan päivä ja joskus jopa melkein viikko. Paras saavutukseni oli 3 kuukauden jakso, jolloin poltin vain, kun pari kertaa kuukaudessa vedin kännit. Mutta aina se tupakka vetää minut keinolla tai toisella takaisin luokseen. Kalliit reseptilääkkeet tupakoinnin lopettamiseksi, inhalaattorit, nikotiinipurkat ja -imeskelytabletit ovat tulleet osaksi arkea. Vedän niitä käytännössä tupakoinnin ohessa. Lukemattomia lupauksia on rikottu ja rahallisia vetoja hävitty, koska tupakkalakko ei kestänytkään.

Mutta perkele. Nyt on Ystävänpäivä. Ja ehkä tämä on keksimällä keksitty tapa motivoida itseään, mutta tahtoisin antaa itselleni parhaan ystävänpäivälahjan minkä keksin: savuttomuuden. Aamulla kun herään, aion aloittaa uuden elämän savuttomana. Toivottakaa onnea.

Ja kirjoitin tämän vuodatuksen tänne, koska uskon, että en retkahda niin helposti, jos olen kirjoittanut jotakin konkreettista ja julkista.

Onnea. Tupakoinnin lopettaminen ei vaadi muuta kuin itsekuria. Joskus vähän lääkkeitä tai nikotiinituotteita olon helpottamiseksi.

Jep. Siitä vaan: tupakointi on vastenmielinen tapa, sen huomaa kun on ollut jonkun aikaa ilman. Mutta koukuttavaa se on: tipan olutta kun saa kitalakeensa niin heti tekee tupakaa mieli. Olen ollut tupakoimatta elokuusta lähtien, nuuskan avulla, eikä paluuta ole.

No niin, ensimmäinen vuorokausi pian takana tupakoimattomana. Äsken teki mieli kieriä lattialla ja huutaa, mutta ihmeen hyvin nämä 4mg nikotiinipurkat auttavat, kun säännöllisesti käyttää. Tupakanhimo häviää tai ainakin vähenee välittömästi. Joskin se palaa suhteellisen nopeasti myös takaisin.

Nämä edut on jo saavutettu:

20 minuuttia: Verenpaine, pulssi ja käsien lämpötila palaa normaaliksi.
8 tuntia: Nikotiinin määrä veressä pudonnut noin kuuteen prosenttiin alkuperäisestä.
12 tuntia: Veren happipitoisuus palannut normaaliksi. Myös veren häkäpitoisuus pudonnut.
24 tuntia: Levottomuus on nyt pahimmillaan, mutta tämän jälkeen se alkaa pikku hiljaa helpottamaan.

PS. Kiitos linkistä vanhaan ketjuun. Täytyypä tutustua välittömästi.

Luin Stumppaa tähän kirjan AJATUKSELLA ja noudatan neuvoja. Reilu 3viikkoa tupakoimattomana nyt ja tasan kerran tehnyt mieli, mutta en polttanut. Olen ollut baarissa,saunomassa yms kavereiden kanssa ja olen ollut ainoa porukasta joka ei ole polttanut. Suosittelen tuota kirjaa oikeasti. Itteäni nauratti ajatus siitä, että miten kirjan lukemalla voi lopettaa, mutta olen nyt aivan toista mieltä. Tupakkaa poltin melkein 8vuotta.

Googlaa "Allen Carr Easyway to stop smoking ebook" ja lataa opus koneellesi. Lue ajatuksella.

Itselleni ko. kirjasta oli ainakin jotain apua. Tein päätöksen lopettamisesta ja olin ollut jo pari päivää ilman ennen kirjan lukemista, mutta kirjan luettuani olin entistä varmempi siitä etten halua polttaa. Nyt on tasan 2 vko takana eikä tee mieli :)

Edit. Ai kato, en huomannut ylempää viestiä. Sama kirja kyseessä :)

Googlaa "Allen Carr Easyway to stop smoking ebook" ja lataa opus koneellesi. Lue ajatuksella.

Itselleni ko. kirjasta oli ainakin jotain apua. Tein päätöksen lopettamisesta ja olin ollut jo pari päivää ilman ennen kirjan lukemista, mutta kirjan luettuani olin entistä varmempi siitä etten halua polttaa. Nyt on tasan 2 vko takana eikä tee mieli :)

Edit. Ai kato, en huomannut ylempää viestiä. Sama kirja kyseessä :)

Joo, oon lukenut tuon opuksen kaksikin kertaa. Ekalla kerralla pystyin olla 3kk polttamatta ja toisella ehkä 5 päivää. Epäonnistumisistani huolimatta myönnän, että kyseisen kirjan lukeminen viritti juuri oikeaan mielentilaan lopettamisen kannalta. Jotenkin kirja sai tajuamaan ne perimmäiset syyt miksi poltan ja millä tavoin pääsen tupakasta eroon. Olen lukenut monia muitakin tupakoinnin lopettamis-opuksia, ja kyllä Carrin kirja on niistä ehdoton ykkönen.

itel kohta viikko täynnä ja nuuskaa menee jokunen pussi päivässä,kännissä tuplaten sen huomasin v-loppuna.aivan sama vaikka jäisin koukkuun nuuskaan mut röökiä en aio enää polttaa.

5 viikkoa jo ilman tupakkia..ei oikeestaan tehny ees tiukkaa lopettaa ja mieli ei tee nykyää ollenkaa..paitsi sillonkun vituttaa aivan vitusti.
Ryyppäämistä en oo viel harrastannu, saas nähä alkaako sillo tekee mieli tupankia kun on ottamassa lientä.

Eteneminen on tuskallisen hidasta, mutta varmaa. Kaksi vuorokautta savuttomana.

48 tuntia: Vaurioituneet hermopäät alkavat parantua ja tämän mukana haju- ja makuaisti paranee. Valitettavasti samaan aikaan viha ja ärtyneisyys on pahimmillaan.
(Olen tulostanut jostakin nettisivulta tällaisen listan tupakoinnin lopettamisen eduista. Motivoi kummasti, kun haluaa päästä aina seuraavaan merkkipaaluun).

Eli koko ajan vituttaa ja tuntee elävänsä kuin jossakin hidastetussa leffassa ihan sumussa. Mystinen olo. Pari kertaa on retkahtaminen käynyt mielessä. Mutta ei, nyt ei itsekuri petä, perkele!

tänään kyllä huomas kyykkytreeneis et happi kulkee selvästi paremmin suonissa jo viikon jälkeen.ei ole nuuskaaka menny 10 tuntiin.jotenki ollu semmonen olo iltaa kohti et olis tulos kipeäks.paikat särkee ja vilunen olo olisko vierotusoireita...

Ei ole vieroitusoireita.. Oot vaan tulossa kipeeksi.

Tais loppua mullakin. Polttanu 1 tupakan 4 viikkoon. Ja nyt tuntus siltä että tämä saattaa jopa pitää koska en edes polttanut viikonloppuna kun nautin pullollisen viskiä, vaikka ois ollu röökiä.

:rock:

Kolme vuorokautta ilman tupakkaa. Nikotiinipurkan ja imeskelytablettien avulla suht. helppoa ollut. Muutaman kerran pieni himo nosti tänään päätään, mutta mitään dramaattista henkien kamppailua ei ole tarvinnut (vielä) käydä.

72 tuntia: Keuhkojen ilmatiehyet, jotka johtavat ilmarakkuloihin, alkavat rentoutumaan ja hengitys muuttuu helpommaksi samalla, kun keuhkojen toimintakyky paranee.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom