Treenisysteemi debaatti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja greener
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Sä se poimit tuolta vieststä aina sen olennaisen.. Puhe oli jostain ihan muusta, niin takerrut johonkin yksityiskohtaan ja jätät loput huomioimatta, koska sä et osaa vastata muihin.. Tulee mieleen ala-asteen välitunnit.

Niin ja tajusitko sä sen pointin siinä alkuperäisessä viestissä?
Sulla voi olla ne domssit lihaksissa vaikka viikkoakausia, mutta se ei tarkoita, että siellä enää mitään kasvua silloin tapahtuisi.
Lihaskipu ei ole = lihaskasvu.

Viimeksi muokattu:
Miten Mike näet jalkojen reenauksen osalta kumpi on parempi/fiksumpi systeemi:
Tykitetään ton sun mainitseman pyramidi systeemin tyylisiä reenejä kasvattaen vaikeusastetta ja haastavuutta reeneissä x aikaa ja sen jälkeen pidetään pieni kevennys ja jatketaan samalla tyylillä
vai
reenaataan x aikaa tuon tyylisiä kovia volyymia reenejä ja välillä otetaan vähän isommilla painoilla ja pienemmällä volyymillä?

Ps. Helkkarin hienoo työtä teet ja eri henkilöitten kanssa kuvatut reenit/jutustelut on kyl huikeeta settiä!
Ehdottomasti kumpaakin, vaihtelevuutta, esim jaksoja joissa toteutetaan esim 4 viikkoa samaa ja sitten vaihdetaan. Kehon haastaminen on aina hyvästä.

Mielenkiintoista keskustelua, vaikkakin vähän ehkä turhan hyökkäävää puolin ja toisin.

@Mike Liittyen tähän tässä käytyyn keskusteluun. Mites näet asian sitten dietillä? Kannattaako mielestäsi silloinkin paukuttaa noita samanlaisia lihaksen tuho treenejä vai säästellä sen tyyppiset treenit plussakaudelle? Lihat kuitenkin säilyy melko hyvin "kevyemmilläkin" treeneillä. Ja ainakaan pidempään treenanneena natuna ei olla kauheasti kasvattamassa sitä lihasta dietillä. Muutkin voi vastata.
Dieetillä kannattaa olla tarkkana, koska silloin etenkin palautuminen on hitaampaa miinuksesta johtuen, eli silloin pidempää palautusta eikä ihan tappiin joka kerta, vaan esim joka toinen treeni.

Mikelle kyssäri tosta natun palautumiskapasiteetista. Silloin alussa kun aloit Peterin kanssa treenaan tuplia, niin sullahan droppas testot alle viitteiden? Eli sun kroppa ei ns. natuna kestänyt sitä rallia.

Vasta kun korvaushoidon (tai ”korvaushoidon”) aloitit, niin sen jälkeen käsittääkseni sä oot pystynyt tohon rumbaan. Joten vähän ristiriitaiselta sun kommentit kuulostaa, ainakin omaan korvaan, koska sähän jouduit turvautumaan ulkopuoliseen kemiaan :cautious:

Offtopic, voi poistaa jos tarvetta.
Lihaksen teossa ei ole kyse testosteronitasojen optimoinnista, vaan lihaksen tekemisessä. Hyvin monella kisaajalla ne tasot droppaa dieetillä, samoin ne droppas mulla. Eli treenasi niin tai näin, niin dieetillä tasot tuppaa laskemaan joka tapauksessa ja mä dieettasin 13kg silloin pois. Samalla tasotkin meni alaspäin.

Alkaako sulla argumentit vähitellen loppua mitä koitat näillä henkilökohtaisilla solvauksillasi osoittaa?
Pyramideissa ei ole mitään vikaa. Pyramiditreenaus on ihan jees, oikein toteutettuna. Pyramidit ovat myös kauniita.
Sä jankutat, ei kukaan sitä jaksa kauaa. Ja jankutat edelleen tämän viestinkin jälkeen. Pyramiditreeni on oikein toteutettuna ihan jees, no kerroppa miten se oikein toteutetaan äläkä kokoajan selitä muuta.
Sä annat nyt tässä yhden esimerkin jostain sun random treenistä? Mtä sä odotat mun niinkuin sanovan tuosta? Jollain sun yksittäisellä treenillä ei ole yhtään mitään merkitystä, kun näitä asioita tarkastellaan kauaskantoisemmin. Pelkkä pisara meressä.
Kaikki käsitreenit perustuu suuriin toistomääriin, ne ovat määräävä tekijä niissä. En odota sun sanovan mitään, koska et edelleenkään ymmärrä. Kerroithan katsoneesi vain pari videota, miten sä edes voisit ymmärtää kun sä olet silmät kiinni pää puskassa ja hoet, että ne on randomeita vetoja.

Mikä tarve sulla on muuten jatkuvasti tuoda esille, kuinka paljon kovempaa treenaat kuin muut? Mitä väliä?
Mikä tarve sulla on jatkuvasti vääristellä asioita, mä olen vain liputtanut kovan treenin puolesta, en sanonut että treenaan kovempaa kuin muut.
Veikkaisin, että varmaan missään muussa lajissa maapallolla ei julisteta tätä kovaa treenamista yhtä paljon kuin kehonrakennuksessa. Mistähän se johtuu? Insecurity?
Sä olet munakas viimeinen käyttäjä tällä forumilla joka voi sanoa noin.
Ja jos nyt vielä palataan tuohon +400 toistoa käsiä treeniin, niin mikä tuossa oli ajatuksena taustalla? Pumpata verta lihakseen? +400 toistoa? Miksei 399?
Tuokin älytön voluumi olisi palvellut paljon enemmän lihaskasvua (natulla), jos se olisi ripoteltu vaikkapa 4:lle eri päivälle. Mutta ei, sehän olisikin ollut sinun mielestä pelkkää löysäilyä.
Ens kerralla sitten +500 toistoa? Eikö?
Mä kerroin sulle jo, mutta ilmeisesti kuten et videoitakaan ole katsonut, niin et myöskään lue näitä viestejä, kelaa taaksepäin ja lue. Miksei 399, hä? Ootko sä oikeesti tosissasi? Miksi mitään? Niinpä.

Ja mennäänpäs sitten tähän Flex Lewis & Guru ("Huru") ukot topickiin.
En ihan oikeasti tiedä mitä sanoa. Säkö ihan oikeasti alat perustelemaan näiden metodien toimivuutta pro-kehonrakentajilla ts. ihmisillä, jotka ovat valovuosien päässä keskivertogeenit omaavasta populasta.
Mennään vaan, mä en perustellut mitään, että ne toimii kellään, mä perustelin sulle ettei ne ole mitään randomeita vetoja, mutta kun sä et näitä viestejä lue, niin minkä mä sille voin.
Sitten sä otat vielä esimerkiksi Flex Lewisin, jolla kädet on yksi vahvimpia lihasryhmiä?
Flex Lewis on itse sanonut, että kädet oli hänen heikkous ja on saanut ne parhaimmaksi lihasrtyhmäksi.

Ja onko hauislihas sun mielestä oikeasti niin kompleksi lihasryhmä, että sitä varten tarttee ihan oman treenisysteemin? Give me a fuckin' break.
Ei se mikään treenisysteemi ole, vaan treeni, jossa on paljon toistoja. Onko tää asia sulle niin valtava kompleksi, että se tarttee monta viestiä selittää simppeli asia?
Ja kun kerran Guru ukoista oli puhe, niin tiiätkö kuka on vielä kovempi ja viisaampi guru?
Minäpä kerron, hän on Hany Rambod. Ilman hänen FST7 systeemiään olis mennyt kuule Heathilla ja Buendilla monta Olympia mitalia sivu suun.
Ja heti kun mä otan niiden treenit käyttöön, munakas muuttaa ne randomiksi.

Sulla voi olla ne domssit lihaksissa vaikka viikkoakausia, mutta se ei tarkoita, että siellä enää mitään kasvua silloin tapahtuisi.
Lihaskipu ei ole = lihaskasvu.
Mistä sä olet nyt keksinyt, että jollain on domssit viikkokausia? Nyt munakas, sovitaan niin, että sä lopetat ton satujen keksimisen ja viestien vääristelyn. Jos sulla loppuu noi argumentit, niin älä ala jonneilemaan ja keksimään kaikkea itse.

Jos tarkoitat sitä viestiä, mihin vastasin varsin yksityiskohtaisesti, niin kyllä. Voit käydä kattomassa ne vastaukset, jos olet jo unohtamaan päässyt.. Löytyy sivulta 717. Jos tarkoitat jotain muuta, niin valaise vähän, alkuperäinen voi tarkoittaa aika montaa asiaa tässä yhteydessä.

Se mitä mä oon sun jutuista saanut, on, että kaikkien natujen pitää treenata vähintään 3 kertaa(mielellään 4) viikkoon koko kroppa läpi, koska proteiinisynteesi.. Mikään muu ei voi toimia kellekkään, koska proteiinisynteesi.

Tiedätkös, että yksi suurimmista vaikuttajista lihaksen kasvuun on motivaatio ja tekemisen mielekkyys. Joku, joka vihaa treenata yksijakoista 3 kertaa viikossa ei varmasti saa siitä irti ihan hirveesti..
Eli lihaskipu ei ole = lihaskasvu.
VIttu sä oot yksinkertainen kaveri.. Mä en ees jaksa enää yrittää, kun ei sun päähäs tunnu menevän minkään sortin informaatiota perille.

Ja munakas voisi meille nyt ihan omakätisesti selostaa proteiinisynteesin ja miksi se tapahtuu. Lihas ei kasva, jos sitä ei rasiteta tarpeeksi. Muuten meillä olisi kaikilla järjettömät lihakset kävelemisestä. Jos treenaa 4 kertaa viikossa, on silti treenattava tarpeeksi kovaa. Mutta munakkaan tapauksessa proteiinisynteesi on ainoa vaikuttaja ja se tapahtuu vain riittävän usein jos treenataan 4 kertaa viikossa, treenin toteutuksella ei ole mitään väliä, kunhan ei vain treenaa kovaa. Keho valitettavasti adaptoituu hyvin moneen asiaan niin harjoitttelussa kuin ruokailissa, nukkumisessa jne. Se, että hinkataan kevyttä treeniä 4 kertaa viikossa ei yksinkertaisesti riitä pitkään haastamaan kroppaa, vaan sitten ollaan korkeintaan ylläpitovaiheessa.

Mä en halua lähteä mukaan tähän metodi ja treeni keskusteluun, mutta isoksi yllätykseksi sain yhdet parhaista kehityksistä aikaiseksi Fortitude Trainingilla jossa tosiaan on vaan tuo 4 treeniä viikossa ja sekin on 1-/2-jakoisena ja systemi on se, että 4-6 viikkoa mennään kovaa jonka jälkeen tulee aina 2-3 viikon kevennys joka sisältää täyden levon päiviä. Aluksi en voinut kuvitella miten tuo voisi toimia, mutta sen vaan toimii. Volyymi on tuossa ohjelmassa yllättävänkin matala, frekvenssi korkea ja semikorkea intensiteetti.

Kyllä noita kannattaa ihan ennakkoluulottomasti kokeilla suuntaan ja toiseen.

Katsoen omaa salihistoriaa ja muutamaa muuta tuttua, niin itse kiteyttäisin kehittymisen muutamaan seikkaan.

Yksi niistä on halu ylittää itsensä ja kokea voiton tunne, kun penkkaat uuden maksimin tai vedät kovemman treenin mitä ajattelit. Nuorempana himo päästä salille ja rikkoa enkat, oli melkein kaikista tärkein tavoite monia vuosia.

Sitten tulee karu totuus esiin, joka jakaa ihmiset kahtia: toisilla on genetiikkaa kehittyä, niin voimassa kuin lihaksissa ja toisilla ei.

Niille, joille se voima tarttuu, on helpompi tietysti treenata ”kovempaa”, joka lisää potentiaalia kasvattaa lihasta. Jos vielä se lihaskin kasvaa keskivertoa paremmin (tai normaalisti ärsykettä saatuaan), niin tulosta saadaan melko nopeastikin.

Sitten on se joukko ihmisiä, joille ei tartu erityisen hyvin voima eikä lihatkaan. He kokeilevat kaiken, imevät teoriaa ja tietoa joka tuutista, toteuttavat treenitkin pilkun tarkasti ja mitään ei tapahdu.

Itse treenaan nykyään lyhyillä sarjatauoilla ja pitkillä sarjoilla. Keskityn enemmän lihastuntumaan kuin aivan älyttömään määrään toistoja ja sarjoja ja liikkeitä.

Tuntuu, että hyvä treeni on aina erilainen. Joskus se on raskaat painot, joskus se on kevyet painot ja kamala puristelutreeni. Pointtina, että kuuntelen koko ajan kroppaa ja ”fiilistelen”.

Tiedän hiljaa mielessäni mikä on ”kova treeni” vaikka jaloille, mutta silti saan kovat domsit jaloille joskus aivan näennäisesti läpsyttelytreenilläkin.

Offtopic: En tunne Munakkaan nykytilaa, mutta onkohan sitä kehitystä tullut vuosiin omien ”kulta-aikojen” alusta? Munakas argumentoi hyvin, ehkä jopa osittain olen samaa mieltä tuosta aivan älyttömän volyymin hakkaamisen turhuudesta, mutta epäilen Munakkaan kehittyvän kummallakaan tyylillä kamalasti enempää (sori siis kun menen henk. koht.).

Tiedän hiljaa mielessäni mikä on ”kova treeni” vaikka jaloille, mutta silti saan kovat domsit jaloille joskus aivan näennäisesti läpsyttelytreenilläkin.
Treenin tarkoitus ei ole hommata domsseja, vaan tehdä lihasta tai voimaa tai polttaa rasvaa tai parantua loukkaantumisesta. Domssit on vain sivutuote maitohaposta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Treenin tarkoitus ei ole hommata domsseja, vaan tehdä lihasta tai voimaa tai polttaa rasvaa tai parantua loukkaantumisesta. Domssit on vain sivutuote maitohaposta.

Tietysti. Minulle silti domsit ovat aina olleet merkki onnistuneesta treenistä, vaikka siis tiedän ettei Wilenius esim. saanut enää lihaksia kipeäksi.

Harvoin minulle on tullut tilanne koko saliurani aikana, etten saisi lihaksia domsseille. Nykyään saan lähes aina ja yhä se on mahtava fiilis.

Siis ne tulee suurimmalla osalla, se on indikaattori kohdelihakseen kertyneestä maitohaposta sekä kovissa treeneissä puhtaasta traumasta lihaskudoksessa. Mutta ne saa sinne esim epätavallisella toiminnalla joka ei lihasmassaa lisää. Siksi se, että ne tulee läpsyttelytreenillä, ei tarkoita, että treeni olisi ollut riittävän kova aiheuttamaan kehon tarvetta vahvistua adaptoituakseen rasitukseen. On domsseja ja domsseja, siinä kun vetää sairaamman treenin, niin se tunne jaloissa on huomattavasti syvempi kokonaisvaltainen kipu kuin perusdomssit, jotka tuntuu kun jännittää. Silloin tietää tehneensä jotain joko liikaa tai tarpeeksi kovaa että siellä on aidosti mikrovaurioita.

Tottakai puhuin oikeasta treenistä syntyvästä domsista, enkä mistään ”epänormaalista” domsista.

Mutta onhan tuokin vähän nyt epäselvää mikä on ”oikeaa” mikrovauriota ja mikä ei.

Musta on myös outoa ettei lihaksia saa koskaan kipeäksi enää. Jotain vaihtelua, ehkä jopa lepoa, puuttuu yhtälöstä.

Pidätkö Mike koskaan vaikka parinkin viikon taukoja treeneistä ja todella kevyitä viikkoja?

Jos ajatellaan, että tuskin sä kasvat joka viikko, niin eikä tauko ja sitten palaaminen treeniin, ole jopa hyvästä? Ja kappas, siellä ne domsit taas on.

Kaikki muutokset on keholle uusia signaaleja. Kun keho saa viruksen, se taistelee sitä vastaan ja saa immuniteetin ja on vahvempi. Kun kehoa rasitetaan, se tulee vahvemmaksi. Myös tauon pitäminen on muutos, lihaspaineet lähtee, keho tottuu taukoon aika nopeaan. Sitten tulee taas muutos ja keho joutuu uudelleen rasitukseen mukautumaan. Domssit tulee aina jos vain muuttaa jotain treenissä radikaalisti, mutta vain jos tekee yhtä kovaa eri tavalla, siinä ei domsseja tule jos tekee munakkaan suunnitteleman 3x8 haukotellen ja kotiin, eikä sitä pelasta munakkaan olkinukke proteiinisynteesi kun mitään traumaa ei aiheuteta. Siihen keho on jo tottunut, ei sen tarvitse tehdä mitään töitä sen eteen, ei vaikka hinkkaisi joka päivä munakkaan 3x8 haukotellen ja kotiin.

Mä en siksi pidä taukoja, että mä rakastan sitä kipua ja itsensä voittamista, ei mun tarkoitus ole kisata ja tehdä aina vaan isompia lihaksia, mä tykkään haastaa itseeni ja tehdä itsestäni kestävän fyysisesti. Taukoja pidän kun olen ulkomailla, 3 viikon päästä tulee 13 päivän tauko treeneihin. Sen teen kerran vuodessa periaatteen vuoksi. Kevyitä viikkoja en juurikaan pidä, mä treenaan aina mahdollisimman kovaa ja erilaisia juttuja viritellen, pidän sitten vain enemmän lepoa jos palautuminen ei riitä.

Pakko muuten lisätä vielä tähän muuten mielenkiintoiseen keskusteluun, että joskus huomaan treenaajissa, ehkä Mikessäkin, että se kova treeni on muuttunut elinehdoksi ja tavoiteltavaksi asiaksi koko salilla käymisessä.

Oikeastaan kun miettii, niin sekin on tietynlaista ”enkkojen” metsästämistä, jossa aina vain on pakko treenata kovempaa. Yhtä lailla kun ajatellaan jonkun treenaavansa liian kevyesti, niin tämä koko ajan kovempaa treenaaminen voisi jollain hyvällä argumentilla olla yhtä vähän enää hyödyllistä.

Aina kiva katsoa esimerkkiä meidän bodyscenen kermasta tällä hetkellä: onko monikaan enää tehnyt mitään merkittävään lihankeruuta omien ”huippukuntojen” jälkeen?

Kireämpänä ollaan ehkä lavalla, mutta omaan silmään hyvin harvalla on todella tullut merkittävää kehittymistä, paitsi ehkä Kille.

Spekuloin vain ääneen, että onko tosiaan siitä hakkaamisesta enää tietyn pisteen jälkeen hyötyä.

Mutta jos tykkää siitä? En mä jaksa mennä salille katseleen akkojen perseitä ja sosiaalisoimaan. Elinehto tosiaankin on harrastuksen mielekkyys, koita Jukka ymmärtää, että jotkut voi tykkää siitä kun saa paukuttaa menemään ja tietää tehneensä. Siitä on hyötyä tasan tarkkaan jos siitä tykkää, treenaaminen on iso osa elämäntapaa, miksi siitä pitää tehdä hirvee ressitila itselle? Jos sua ei kiinnosta se, että sua sattuu ja se fiilis kovan jalkatreenin jälkeen, niin se ei kiinnosta, mutta älä sinä suotta ihmettele, että jotkut saattaa tykätä. Jos mä oikeasti

että se kova treeni on muuttunut elinehdoksi ja tavoiteltavaksi asiaksi koko salilla käymisessä.
Juuri näin, hiihtele sinä jos haluut, mä voin koska tahansa mennä sinne hippasille ja tehdä kevyesti, mutta pystytkö sä tekeen treenin mun kanssa. Ens viikon perjantaina tuu tekeen jalat, katotaan mihin susta sitten oikeesti on ja tiedätkö sä oikeasti mitä mä tarkoitan edes. Sit ku klenkkaat sinne pukkariin ja teit jotain mitä et uskonut pystyväsi edes tekemään, niin tajuat miksi se on itseasiassa euforisen siistiä. Mä näytän miten susta revitään irti enemmän mitä sä edes tiedät että saat irti ja teen itse esimerkkinä. Sit voit saada siitä idean, että treenin idea tosiaankin on haastaa itsensä ja nauttia siitä, eikä mennä sinne vain hillumaan vähän hauiskääntöä, vittu mitä ajanhaaskausta.

Viimeksi muokattu:
Tottakai sä tykkäät siitä. Jahtasithan sä penkkienkkaakin rintalihasten katkeamiseen saakka. Onko se järkevää tai hyödyllistä olla pitämättä kuin kerran vuodessa taukoja, niin ei välttämättä.

Onhan Utin, sinun ja Wileniuksen kesken aika paljonkin yhteistä: fanaattisesti tehdään vain, vaikka järkikin sen sanoo, että kropan pitää tasaisin väliajoin saada lepoa.

Kukin tyylillään ja minä kyllä nautin kovista treeneistä, mutta en nyt jakaisi sellaista koko vuotta.

Jahtasithan sä penkkienkkaakin rintalihasten katkeamiseen saakka
Mä viritin aivan liian kireelle kropan ja sitten ennemmin tai myöhemmin joku paikka pettää kun kuormat kasvaa. Mun tapauksessa syy oli kuitenkin siinä, että se meni samasta kohtaa mitä se meni 2001 vuonna ekan kerran. Siihen loppui sillon kisaaminen ja kun olin samoissa raudoissa kun sillon, niin se sitten siitä räpsähti. Muuten se varmaan olisi pettänyt anyways tulevaisuudessa puhtaasti kuorman alla kuten hyvin monella.

Joka tapauksessa, senkin, joka lihasta haluaa, soisi treenaavan oikeasti riittävän kovaa. Suomen kaikkien aikojen isoin kehonrakentaja Savolainen tuhosi aina totaalisesti lihakset, jos Marko tulisi sanomaan nämä samat asiat, niin munakkaat ja muut persekärpäset eivät väittäis vastaan yhtään.

Ja mitä pidempiin taukoihin tulee, niin mä en aidosti ole kokenut ainuttakaan positiivista asiaa niistä mitä en saisi parin päivän levolla. Negatiivista kyllä, kestää taas pari kiertoa, että paineet on takaisin ja voi tehdä kunnolla sitä mistä tykkää.

Musta tuntuu, että nämä kevyemmän treenin ja proteiinisynteesilässynlässyn kannattajat eivät nauti treenaamisesta, vaan se on heille joku pakollinen paha, epämuka asia joka tehdään niin helpolla kuin mahdollista. Ja se on ihan fine, pitää olla sekaisin, että tykkää hulluista treeneistä, ei se ole normaalia että haluaa ehdointahdoin kärsiä kyykkytangon alla ilman kisatavoitteita kun jalatkaan ei koskaan missään julkisesti näy, edes sitä hyötyä ei ole. Siten osa teistä voi ymmärtää, että siitä joku voi tykkää mahottomasti.

Heh, mä treenaan vaan huvikseni Mike. Ei musta tartte repiä mitään enempää irti, olen kehonrakentaja ja se tuntui riittävän silloin kun sillä oli jotain merkitystä. Nyt sillä kumpi meistä kyykkää enemmän, pitäisi tässä vaiheessa olla aika vähän väliä.

Kuka vaan saa kenet vain paskaksi kun tarpeeksi hakataan.

Niinhän sillä Aksullakin on polvet paskana, kun pistitte haisemaan. Samaa joskus kuulut Leskiseltäkin, että kivaa oli mutta ”ai että meni vähän toinenkin paikka kipeäksi”.

Pointti onkin, että sä olet virittänyt sen kun kuntosi ja kroppasi järkyttävän kovaan tilaan kestämään kovaa treeniä.

Se ei taas ole niin itsestään selvää, että onko tuosta sun tappotreenistä kehonrakentajalle hyötyä. PT:n homma on katsoa, että ohjattava tekee omien rajojensa mukaan, hieman sen yli, mutta kuitenkin niin ettei olla sitten paskana seuraavat 2 viikkoa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom