Treenimotivaation katoaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja What
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tätä ei nyt ole tarkoitettu vittuiluksi, mutta voiko todella olla sellaiset geenit, että jo sadan kilon penkkaaminen olisi mahdottomuus? Siis vaikka treenaisi ja söisi oikein vuosien ajan?! Olettaen tietysti, että on terve, tietysti sairaudet voi estää harjoittelun ja/tai kehittymisen.

Ja siis itsehän en myöskään saa sitä satasta ylös, ja olen aina ollut ruipelo. Mutta tiedän tasan tarkkaan, ettei se ainakaan omalla kohdallani johdu geeneistä, vaan harjoituksen puutteesta. Lähdenkin siis nyt salille tekemään golden sixiä lasten painoilla. :thumbs:

No ei semmosia geenejä ole kellään. Joka jamppa saa sata penkistä, kun vaan treenaa, ja syö oikein. Toisilla siihen vaan menee aikaa enemmän kuin toisilla. Tiedän tyypin, joka nosti 110kg penkistä. Aloittaessa ei saanut edes tankoa nostettua rinnalta. Alkoi penkinnostelun nostamalla kympin kiekkoa rinnalta ylös. Ja oli jo ihan mies alkaessaan, eikä mikään poikanen. Jos jollain on huonommat geenit, niin suosittelen menemään johonkin sirkuksen freak showhun, mutantiksi.
Mutta onhan se totta, että motivaatio on välillä hukassa, jos kehitystä ei tule tarpeeksi. Varsinkin jos on sellainen tyyppi, että vertailee itseään muihin. Siinä se huono itsetunto laskee vielä entisestään. Huono itsetuntohan usein ihmisen alunpitäen saliharrastuksen pariin vie. Itsellä ainakin näin. Eikös moni olisi tyytyväinen 100kg penkkiin, jos muut nostaisivat 20kg. Loppujen lopuksi aika hullua. Pitäis koittaa ajatella vaan omaa kehitystä.Eihän ne muiden lihat oo itteltä pois.

Juuri näin. Itekin olen aina ollu tosi laiha ja heikko, oisko tuo penkkimaksimi joskus kolme-neljä vuotta sitten salitouhuja aloittaessa ollu jotain 50 kiloa, saattoi olla vähemmänkin. Parin vuoden treenillä nous 110kg. Edelleen olen aika laiha enkä nyt vahvaksikaan itteäni kyllä missään tapauksessa kutsuis, mutta aivan varmasti kuka tahansa terve mies nostaa sen satasen ja paljon enemmänkin kun treenaa ja syö kunnolla.

Aloitin tossa tänään pyöräilyharrastuksen, jos vaikka se olisi sopivampi laji mulle.

Ennen sitä eli aika lailla treenailun ja urheilun mukaan (meni aikasemmin nukkumaan, söi runsaasti, ja terveellisesti), mutta nykyään on mitä sattuu. Mutta josko tosta pyöräilystä saisi jonkun aktiivisen harrastuksen. Ja sen myötä vähän säännöllisyyttä tähän hommaan.

Muistaakseni tälläkin foorumilla on jokin pyöräilythread.

Tiedän tyypin, joka nosti 110kg penkistä. Aloittaessa ei saanut edes tankoa nostettua rinnalta. Alkoi penkinnostelun nostamalla kympin kiekkoa rinnalta ylös. Ja oli jo ihan mies alkaessaan, eikä mikään poikanen.
Itse aloitin käsipainopenissä huimalla 40kg rutistuksella. Aina olen ollut urheilullinen, mutta en voimakas. Moni kaveri on mennyt ohi kehityksessä, mutta kovalla työllä olen nostanut tuloksia. Itselläkin on ollut niitä päiviä kun vitutus on meinannut viedä voiton ja painot on lentänyt nurkkaan, kuitenkin seuraavana päivänä olen palannut salille ja vetänyt treenin 110%-läpi. Vittuako siitä mitä kaverit tekee, kunhan itsekin tekee jotain. KÄRSIVÄLLISYYS on ainakin itselle muodostunut avainsanaksi treenamiseen. Ei ne tulokset mistään muualta tule kuin TYÖSTÄ.

Tiedän tunteen. Itseäni ei ole millään voimailu -tai bodailugeeneillä paiskattu ja treenipainotkin olkapään vammautumisen myötä ovat mitä sattuu. Vaan olennaista on se, että mitä väliä? Pääasia, että itse nauttii treenistä.

Kun liikkumisesta ja painoharjoittelusta tulee elämäntapa, kiire loppuu siihen. Ja sitä ikää on turha syyttää mistään. Itellä tulee 30 vuotta täyteen tuossa jouluna, enkä ole ollut koskaan paremmassa kunnossa. Nythän tässä on tietenkin työelämässä parit ruuhkavuodet edessä, mutta sitten eläkkeellä ehtii taas paremmin panostaa voimailuun, muskeliautoihin ja rockuraan.

Aloitin tossa tänään pyöräilyharrastuksen, jos vaikka se olisi sopivampi laji mulle.

Ennen sitä eli aika lailla treenailun ja urheilun mukaan (meni aikasemmin nukkumaan, söi runsaasti, ja terveellisesti), mutta nykyään on mitä sattuu. Mutta josko tosta pyöräilystä saisi jonkun aktiivisen harrastuksen. Ja sen myötä vähän säännöllisyyttä tähän hommaan.

Muistaakseni tälläkin foorumilla on jokin pyöräilythread.

Toivottavasti et törmää heppuun nimeltä lance armstrong, koska samantien tulee sama ongelma pyöräilyssä kuin mikä on 250kg penkki punttailussa... Maailman huippu on aika törkeän kaukana harrastelijoista :)

Toivottavasti et törmää heppuun nimeltä lance armstrong, koska samantien tulee sama ongelma pyöräilyssä kuin mikä on 250kg penkki punttailussa... Maailman huippu on aika törkeän kaukana harrastelijoista :)

No, vajaa 200 kiloakin kävisi motivaatiosta, vaikka tavoitteet olisikin 250 kilossa. 180-200, niin voisi taas innostua.

Pyöräilyssä ei itsellä mitään tavoitteita ole, kunhan käyn pyörälenkkejä tekemässä.

No, vajaa 200 kiloakin kävisi motivaatiosta, vaikka tavoitteet olisikin 250 kilossa. 180-200, niin voisi taas innostua.

Pyöräilyssä ei itsellä mitään tavoitteita ole, kunhan käyn pyörälenkkejä tekemässä.

Tuollaiset tuloksena natuna ja kohtuullisissa rasvoissa stopin kera on useimmille ihmisille ihan mahdottomia, eikä horpallakaan kaikki 200kg stopilla nosta... Tavoitteet olis hyvä pitää järkevinä, vaikka 1.5* omapaino stopilla aluksi... Mieti nyt vaikka sitä mitä mike penkkasi ennen kuin alkasi dropittamaan ja mitä nosti parhaimmillaan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tuollaiset tuloksena natuna ja kohtuullisissa rasvoissa stopin kera on useimmille ihmisille ihan mahdottomia, eikä horpallakaan kaikki 200kg stopilla nosta... Tavoitteet olis hyvä pitää järkevinä, vaikka 1.5* omapaino stopilla aluksi... Mieti nyt vaikka sitä mitä mike penkkasi ennen kuin alkasi dropittamaan ja mitä nosti parhaimmillaan.

No, kyllä mielestäni aika moni tälläkin palstalla tuon 180 nostaa. Tietysti pieni osa, mutta kuitenkin. Ja kuten sanoit, useimmille ihmisille mahdotonta. Mahdollista se kuitenkin on, vaikka pienellekin osalle.

En tiedä Miken penkkitulosta, jotain yli 200 kiloa se kuitenkin oli.

No, kyllä mielestäni aika moni tälläkin palstalla tuon 180 nostaa. Tietysti pieni osa, mutta kuitenkin. Ja kuten sanoit, useimmille ihmisille mahdotonta. Mahdollista se kuitenkin on, vaikka pienellekin osalle.

En tiedä Miken penkkitulosta, jotain yli 200 kiloa se kuitenkin oli.

Ei penkannut 200kg ilman droppeja, olisi ehkä ajan kanssa, mutta se on jossittelua.

Jos sinä nostaisit sen 200kg vaikkapa 75kg painoisena niin todennäköisesti voisit käydä pokkaamassa sm-kultaa ihan helposti, etenkin kun voisit kiristellä nesteistä ja rasvoista jokusen kilon sarjassa alaspäin. Täytyy nyt kuitenkin muistaa ettei tälläkään palstalla kaikki ole naturaaleja ja ne 200kg pukkaajat on pääsääntöisesti isoja ukkoja jolloin tulos/paino suhde ei ole niin raju kuin "pienellä" kaverilla. Oma paino*1.5 on ihan hyvä haaste harrastelijalle ja veikkaisin että kaikille saavutettavissa muutaman vuoden treenillä.

Tsekkaa nyt vaikka tästä sm 2007 kisojen tuloksia http://samipullinen.pp.fi/Tulokset/2007_03_24_Penkkipunnerrus_SM_Tuusniemi.htm

Tuskin tuollakaan *kaikki* naturaaleja oli edes ja silti 200kg ei ole paperia sm-tasolla...

edit. Ja jos oikein olen käsittänyt niin tuusniemen tulokset on tehty penkkipaidat päällä eikä raw:na joka vaikuttanee tuloksiin parantavasti, eli jos oli kyse 200kg raw penkistä niin sen arvo nousee entisestään.

Oma paino tällä hetkellä 60 kiloa, eli penkissä nousisi vain 90 kg. Kunnolla voimaa ei tuolla määrällä mielestäni saada. Ja varsinkin jos tuohon menee se muutama vuosi (itsellä luultavasti 10-15 v.), niin ei hirveästi motivaatiota ole. Ei vain ole lahjoja tähän touhuun. Kuten joku täällä jo sanoi, niin totta kai tulokset riippuu treenin kovuudesta ja tasosta, mutta onhan se vain tiettyyn pisteeseen asti. Kun itse en tuota 180-200 kiloa voi nostaa, niin ei siihen auta kova treenikään.

Tuo pyöräily tuntuu olevan itselle paljon ominaisempi laji. Ei tarvitse olla iso tyyppi saadakseen tuloksia aikaan. Tai siis itsellä ei mitään tulostavoitteita ole, kunhan vedän sellaista sunnuntaipyöräilyä pitkiäkin lenkkejä. Välillä ihan 15:sta kilometriä.

Onko sulla j88 joku ohjelma tällä hetkellä menossa, jos on niin mikä? Teetkö sarjat samalla painolla, otatko painoja pois sarjojen edetessä vai lisäätkö niitä, miten treenaat ?

Onko sulla j88 joku ohjelma tällä hetkellä menossa, jos on niin mikä? Teetkö sarjat samalla painolla, otatko painoja pois sarjojen edetessä vai lisäätkö niitä, miten treenaat ?

No, tällä hetkellä en treenaa mitenkään. Ennen treenasin ihan ohjelmien mukaan (golden six, starting strenght, jne.), mutta kun tulosta ei tullut treenasin sen jälkeen aika lailla miten sattuu. Joskus lisäsin painoja, joskus vähensin, joskus sekä että sarjojen välissä.

Kyllähän tätä palstaa tulee päivittäin luettua, mutta treenaamisen jätän muille. Niille jotka jotain aikaan saavat. Ei ole lahjoja tähän hommaan.

lahjoja tai ei...kova työ ratkasee aina lopulta. Turha uneksia mistään 180kg penkkituloksista jos ei ole aikomusta tehdä sen asian eteen töitä. Luovuttajat ei nosta edes 100kg penkistä. Tällä hetkellä en edes minä nosta 100kg (lähellä se on). Mutta en luovuttanut 21v, vaan jatkoin treenaamista. Nyt rupee hedelmää kantamaan.

Jos ei kiinnosta treenaaminen, niin ajele sillä pyörällä. Ehkä se onnistuu. Vai lopetatko senkin kun kaadut ekan kerran?

lahjoja tai ei...kova työ ratkasee aina lopulta. Turha uneksia mistään 180kg penkkituloksista jos ei ole aikomusta tehdä sen asian eteen töitä. Luovuttajat ei nosta edes 100kg penkistä. Tällä hetkellä en edes minä nosta 100kg (lähellä se on). Mutta en luovuttanut 21v, vaan jatkoin treenaamista. Nyt rupee hedelmää kantamaan.

Jos ei kiinnosta treenaaminen, niin ajele sillä pyörällä. Ehkä se onnistuu. Vai lopetatko senkin kun kaadut ekan kerran?

Luulisin, että enempi on kyse jonkinlaisesta huomionkipeydestä ja keskittymisongelmasta. Uskon kyllä, että pyöräilyn kanssa tulee ihan sama ongelma kehityksen kanssa - sen eteen on tehtävä pitkäjänteisesti työtä. Vähän sitä ja tätä niin kehitys on nolla, etenkin jos ei muista syödä. Jos erehtyy menemään fillarofoorumille ja vertaa omia lenkkejä palstan parhaisiin niin tulee 200kg+ penkki tilanne vastaan pyöräilyssäkin ja sen lisäksi iskee vielä välinehulluuskin :)

En jaksa uskoa, että punttisalilahjakkuus ja pyöräilylahjakkuus olisi niin kaukana toisistaan, että kaveri joka ei kykene toisessa noista lajeista parantamaan tulosta yhtään pystyisi toisessakaan lajissa mihinkään. Tosin en myöskään usko, että niin lahjatonta kaveria olisi, etteikö oikealla treenillä+levolla+syömisellä tulosta pystyisi perustilanteesta parantamaan oleellisesti oli laji sitten mikä hyvänsä.

Puntilla haetaan lisää sarjoja, lisää toistoja sarjoihin ja sarjoja isommilla painoilla ja kisoissa maksimiykkösiä(olettaen, että satsataan ihan vain voimaan eikä pelkkään bodaukseen jolloin asiat voisi olla vähän toisin. Tosin naturaalille voima ja lihas kulkee pitkälti käsi kädessä imho.). Ihan samoin pyöräilyssä haetaan pitempää lenkkiä, kovempivauhtista lenkkiä tai ylämäkiajoa ja kisoissa maksimisuoritusta. Ei se lihas tiedä tekeekö kyykkyä vai pyöräilyä jyrkkään ylämäkeen.

Aloittelijalle puntilla minun mielestä olisi järkevintä hakea treeniin oikeaa tekniikkaa ja volyymia, eli lisää sarjoja ja lisää toistoja sarjoihin. Jos eka treenit on vaikka 2*8 toistoilla niin 2kk päästä voitaisiin tehdä jotain 5*10 sarjoja 2 kertaa viikossa painoilla minkä tekniikka kestää 100% puhtaana. Kun on jonkinlainen perusta ja tekniikka kunnossa niin lisätään vaihtelua ja vaikka yhdessä treenissä 3*12 sarjat, toisessa 4*8 ja kolmannessa treenissä 8*4(oletan 1 jakoista treeniohjelmaa, joka tehdään 3* viikossa). Kun nuo kulkee jossain 3-6kk aloittamisen jälkeen niin päästä latomaan painoa lisää eikä kasvateta enää volyymia. Aloittelijalle tuossa tulos syntyisi enemmän siitä, että oppii tekniikkaa ja pystyy tekemään enemmän ja turvallisesti. Ei tietenkään sovi kaikille, mutta noin minä olisin j88:lle tai jollekin muulle aloittelijalle lähtenyt tekemään ohjelmaa. Toki jos "aloittelija" on kovakuntoinen kaveri, joka oppii tekniikat hetkessä niin päästään nopeammin siihen pisteeseen missä ei kasvateta enää volyymia vaan painoja millä sarjat tehdään ja toki myös päinvastoin. Puntin lisäksi pitäisi muistaa harjoitella liikkuvuutta ja keskivartaloa vahvemmaksi ettei tule myöhemmin ongelmia kyykyn, maven yms. kanssa. Ja sit jos tarkoitus on saada kovia tuloksia aikaan(kisat tms) niin lopetetaan noiden pitempien sarjojen tekeminen ja keskitytään hermoston parantamiseen asianmukaisin treenein riittävän paljon ennen h-hetkeä. Lisäksi tuonne väliin pitää muistaa keveät viikot yms. sen mukaan miten on tarvetta.

Mun suositus j88:lle puntin suhteen olis personal trainer/treenikamu joka tietää asioista ja pitää treenit ja syömiset järkevinä ilman, että sorruttaan päättömään vähän sitä ja tätä duunailuun ilman päämäärää ja väärillä tekniikoilla. Jos oot j88 oulussa joskus niin lähde mukaan puntille niin turistaan niitä näitä aluksi ja vedetään päälle hyvät perustreenit :)

Mun suositus j88:lle puntin suhteen olis personal trainer/treenikamu joka tietää asioista ja pitää treenit ja syömiset järkevinä ilman, että sorruttaan päättömään vähän sitä ja tätä duunailuun ilman päämäärää ja väärillä tekniikoilla. Jos oot j88 oulussa joskus niin lähde mukaan puntille niin turistaan niitä näitä aluksi ja vedetään päälle hyvät perustreenit :)
Nimen omaan. Joku semmonen, joka kertoo ja näyttää kaverille, että mikä on oikeesti kovaa reeniä ja mikä ei. Koska oon aika varma että sitä reeniä ei oo vedetty ihan sata lasissa, kun kerran tuloksia ei oo tullu. Ja tietysti tekniikat pitäis kattoo kuntoon, jo ihan turvallisuussyistäkin.

Nimen omaan. Joku semmonen, joka kertoo ja näyttää kaverille, että mikä on oikeesti kovaa reeniä ja mikä ei. Koska oon aika varma että sitä reeniä ei oo vedetty ihan sata lasissa, kun kerran tuloksia ei oo tullu. Ja tietysti tekniikat pitäis kattoo kuntoon, jo ihan turvallisuussyistäkin.

Alkuun tosiaan toisilla varmaan tekee hyvää, miksei kaikille. Itsekin huomannut että kun on esim. jalkapäivänä silloin tällöin joku kirittämässä, niin tulee vedettyä oikein kunnolla. Tosinaan tosiaan itse kukin päästää oman treeninsä vähän lipsumaan :D

En Oulusta päin oo, muutin Helsinkiin vähän aikaa sitten.

Muuten lähtisinkin, mutta en usko enää saavani kunnon tuloksia salilla aikaan. Kaikki motivaatio on jo mennyt. Ennen olin erittäin motivoitunut, mutta en enää. Juuri tulosten puutteen takia.

Mutta kiitos kutsusta.

Suositut

Back
Ylös Bottom