Treeniasiaa "normikehoiluun" kyllästyneelle (5X5, dual/single factor-teoriat, DFHT))

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja S225T
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Omasta mielestä ei kummemmin väliä, mutta tuossa nyt on ihan hyvä aloittaa varmaan alusta kun vasta kaksi treeniä ehtiny vetää ja kerran flunssakin iskeny sen jälkeen, saapahan varmasti sopivan rauhallisen aloituksen. Ei siinä ainakaan mitään häviä, jotkut aloittavat muutenkin niin että vanhat maksimit tulevat neljännen viikon jälkeen. Itse aloittaisin alusta.

Juu, taidan aloittaa maanantaina uudelleen alusta, ehkäpä se on fiksuinta. Jospa kävisi huomenna vatsoja ja alaselkää kevyesti tekemässä ja päälle hyvät venyttelyt. Maanantaina sitten uutta matoa koukkuun:)

Minkälaisia sarjojenvälisiä palautusaikoja käytätte singlefactorissa?

Ei kannata kelloa hirveästi väijyä. Mee ihan tuntuman mukaan ja tee seuraava sarja kun tunnet siihen kykeneväsi. Ohjelman alkupuolella reenit menee aika nopeaan läpi, mutta sitten pitemmällä saatto mulla ainakin ottaa pitempään nuo sarjojen välit. Joku 1-5min varmaan sarjojen haastavuudesta riippuen. Taitaa olla Bill Starr ihan samaa jauhanu, että kelloa ei kytätä, jos olet ohjelmaa koskevat englanninkieliset matskut lukenu.

Yhtä treeniä vaille DF:n 5vko mittaiseksi laskemani volume-vaihe tekemättä. Volume-vaihe aluksi hirvitti, mutta pelot osoittautui turhiksi. Uskomattoman hyvää kehitystä tullut. Nyt 5vko deload/peak, jonka jälkeen selviää tarkemmin, mitä jäi käteen.

Tein aikanaan 11vko SF-jakson, jonka aikana tulokset nousivat suhteessa lähes parhaiten treeniurani aikana. Nyt pari vuotta myöhemmin ja DF näyttää tekevän samanlaisen kehityspiikin. Olisi hienoa, jos pystyisi treenaamaan tulevaisuudessa fiksusti niin, että jaksottamalla saisi pieniä tuloksia jatkuvasti aikaisesti. Miksikäs ei pystyisi.

Kannattaa aina vaihtaa pois toimivasta ohjelmasta.

Nyt otetaan vinkkejä vastaan:
Penkki on jumahtanut paikalleen. Enkä ymmärrä oikein miksi. Kyseinen paino on kuitenkin selvästi pienempi kuin ennen armeijaa ollut paino, eli noin vuosi sitten käytetty. Joulun alla ensimmäistä kertaa tuli tämä rajapaino vastaan, sunnuntain treenissä kolmonen meni, mutta seuraavissa treeneissä vitonen ei. Tiputin pari vko taaksepäin painoja, ja tänään tulos oli täysin sama. Viime sunnuntaina meni kolmonen, tänään meni 3 toistoa omin voimin, neljännessä alkoi tekniikka hajota ja viidennessä toistossa varmistajasta oli jo muutakin kuin henkistä hyötyä. Nyt meinasin kokeilla vielä seuraavat pari treeniä samalla painolla, mutta onko jollain jotain parempaa ideaa tai vinkkiä? Kuitenkin matkaa vuoden takaiseen maksimiin on noin 15kg. Kyykky ja soutu sen sijaan rullaa ihan normaalisti ja kohta ollenkin jo uusissa maksimituloksissa.

Pitää tulla tänne heittämään kommentteja nyt kun SF:n lopettamisesta on aikaa kuukausi puolitoista. Olkapää on edelleen paskana ja pitäisi ainakin tämä kuukausi vielä huilata, mutta kyykky kulkee. Tein viimeisenä työsarjana kyykyssä 5x,77,5kg ellen ihan väärin muista ja sen jälkeen pidin 1,5vko taukoa koko salilta.

Aloitin käymään uudelleen vain kyykkäämässä (tuon olkapäävamman takia) ja sitä on nyt tullut tehtyä sen 1-1,5kk ja kyykky vain jatkaa kehittymistä. Nyt on sarjapainot siinä 90kg:n tuntumassa ja ykköstä koitin pari päivää sitten: 100kg niin syvältä kuin taivun (eli reilusti yli 90 asteen kulman). Perkele että on hyvä fiilis :)

Kyykkyä tulee vedettyä edelleen se 3 kertaa viikkoon ja siihen päälle pohkeet ja vatsat. Välillä hauista ja ojentajaa koneessa olkavarsi paikalleen jumitettuna. Muuta ei oikeastaan voi tehdä, vielä.

Onko kuinka moni tehnyt raakaa rinnallevetoa tuon kulmasoudun tilalla, kun senhän pysty korvaamaan sillä? Mutta onkohan enää tarpeeksi terävyyttä ja puhtia raakaan riveen jos on tehnyt tiukkoja kyykky ja penkki sarjoja sitä ennen?

Jos riveä meinaa tehdä nii ehdottomasti ekana liikkeenä koska siinä tarvitaan räjähtävyyttä. Tiedä sitten sopiiko se tähän ohjelmaan...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jos riveä meinaa tehdä nii ehdottomasti ekana liikkeenä koska siinä tarvitaan räjähtävyyttä. Tiedä sitten sopiiko se tähän ohjelmaan...
Vain kaksi lausetta, ja aloituspostin avulla löytyy kumpaankin päinvastainen vastaus. :hyvä:

Incorporating the Olympic Lifts:
The above is basically setup for someone who doesn't know the OLs. Starr's original workout included Power Cleans and High Pulls. Instead of Bent Rows substitute Power Cleans.

Eli suomennettuna; noissa Starrin originaalissa, jonka variaatioista tässä on kyse, tehdään nimenomaan rinnallevetoa - näissä ensimmäiseksi aukikirjoitetuissa ohjelmarungoissa on korvattu rinnalleveto soudulla helpotukseksi niille, jotka eivät rinnallevetoa osaa. Rinnalleveto on sijoitettuna noissa ohjelmissa viimeiseksi harkitusti.
Onko kuinka moni tehnyt raakaa rinnallevetoa tuon kulmasoudun tilalla, kun senhän pysty korvaamaan sillä? Mutta onkohan enää tarpeeksi terävyyttä ja puhtia raakaan riveen jos on tehnyt tiukkoja kyykky ja penkki sarjoja sitä ennen?
Olen tehnyt, ja teen nykyäänkin. Rinnalleveto irtoaa kyllä reilusti terävämmin ensimmäisenä tehtynä, mutta ei se huonosti toimi näinkään.

Vaikka yleensä räjähtävät ja/tai tekniset liikkeeet on parasta tehdä ensin, tuon viimeiseksi sijoittamisen perustelu on se, että juuri kyykky on näissä ohjelmissa tärkein liike ja ohjelman ydin. Rinnallevedon siis annetaan vähän kärsiä, koska jos kyykyn tekee sen jälkeen, kärsii vastaavasti kyykky, mikä on haluttu välttää.

Vain kaksi lausetta, ja aloituspostin avulla löytyy kumpaankin päinvastainen vastaus. :hyvä:

Incorporating the Olympic Lifts:
The above is basically setup for someone who doesn't know the OLs. Starr's original workout included Power Cleans and High Pulls. Instead of Bent Rows substitute Power Cleans.

Eli suomennettuna; noissa Starrin originaalissa, jonka variaatioista tässä on kyse, tehdään nimenomaan rinnallevetoa - näissä ensimmäiseksi aukikirjoitetuissa ohjelmarungoissa on korvattu rinnalleveto soudulla helpotukseksi niille, jotka eivät rinnallevetoa osaa. Rinnalleveto on sijoitettuna noissa ohjelmissa viimeiseksi harkitusti.

Olen tehnyt, ja teen nykyäänkin. Rinnalleveto irtoaa kyllä reilusti terävämmin ensimmäisenä tehtynä, mutta ei se huonosti toimi näinkään.

Vaikka yleensä räjähtävät ja/tai tekniset liikkeeet on parasta tehdä ensin, tuon viimeiseksi sijoittamisen perustelu on se, että juuri kyykky on näissä ohjelmissa tärkein liike ja ohjelman ydin. Rinnallevedon siis annetaan vähän kärsiä, koska jos kyykyn tekee sen jälkeen, kärsii vastaavasti kyykky, mikä on haluttu välttää.

Okei hyvä et selvensit ;) Mun pointti oli lähinnä se että jos rinnallevedossa haluaa kehittyä niin yleensä se kannattaa tehdä ennen kyykkyä ja penkkiä, näin siis monissa muissa ohjelmissa esim. painonnostoon keskittyen. Ja kuten sanoit niin tän ohjelman ydin on se kyykky joten tietysti se menee sillon riven edelle. Ehkä tuli väärään threadiin toi mun eka kommentti kun itsekin olen SF:lla treenannut ja tiedän kyllä että kyykky tehdään aina ekana.. On muuten tehokas liike tuo raaka rive kun pääsee jyvälle siitä! :)

Kyllä sen "kolospäivän" jälkeen pitäis olla 2 lepopäivää. Miksei la ma ke käy? Lauantaina eka reeni, maanantaina toka ja keskiviikkona "perjantai"treeni.

Kyllä sen "kolospäivän" jälkeen pitäis olla 2 lepopäivää. Miksei la ma ke käy? Lauantaina eka reeni, maanantaina toka ja keskiviikkona "perjantai"treeni.

Heh.. En arvannut että joku kerkeää vastata siihen minun kysymykseen jonka editoin jo pois.

Mut joo siksi editoinkin sen pois koska tajusin itse saman jujun. Tuolleen se tahti pysyykin samana. Noita jokaista treenipäivää on vaan tavallaan siirretty 2 päivää taaksepäin.

Mitenkäs tämmösen nyt sitten toteuttais kun mun pitäis näemmä pystypunnerruksessa lisätä tankoon kilo viikossa?

Ideoita? Luulis että jo levypainojen massa saattais heittää sen nimellispainosta sen 2,5% kerrasta toiseen riippuen mitä levyjä siihen lataa. Mikropainojen kanssa säätäminen menee siinä mielessä aika överi hifistelyksi. Ei oo ees vaakaa himassa jonka sais väsättyä jotain puolen kilon painoja :D

Mitenkäs tämmösen nyt sitten toteuttais kun mun pitäis näemmä pystypunnerruksessa lisätä tankoon kilo viikossa?

Ideoita? Luulis että jo levypainojen massa saattais heittää sen nimellispainosta sen 2,5% kerrasta toiseen riippuen mitä levyjä siihen lataa. Mikropainojen kanssa säätäminen menee siinä mielessä aika överi hifistelyksi. Ei oo ees vaakaa himassa jonka sais väsättyä jotain puolen kilon painoja :D

Miten niin kilo viikossa? Taulukkohan antaa 2,5kg korotukset viikottain, mikset voi tehdä sillä tavalla? Uskoisin sen kuitenkin onnistuvan.

Miten niin kilo viikossa? Taulukkohan antaa 2,5kg korotukset viikottain, mikset voi tehdä sillä tavalla? Uskoisin sen kuitenkin onnistuvan.

Öh, ei varsinaisesti vaan se SF taulukko laskee prosenttikorotukset ainakin mulla.

Mulla on maksimi pystypunnerruksessa törkeän alhanen...

45kg/5toistoa 2,5kg viikossa tarkottais sitä että jos ekalla viikolla laittaa vaikka 37,5 niin 8 viikon jälkeen se 5 toistoa pitäis tehdä 57,5kg:lla

Ei tule onnistumaan. Stoppi tulisi todennäköisesti viikko tai pari vanhan maksimin jälkeen.

Öh, ei varsinaisesti vaan se SF taulukko laskee prosenttikorotukset ainakin mulla.

Mulla on maksimi pystypunnerruksessa törkeän alhanen...

45kg/5toistoa 2,5kg viikossa tarkottais sitä että jos ekalla viikolla laittaa vaikka 37,5 niin 8 viikon jälkeen se 5 toistoa pitäis tehdä 57,5kg:lla

Ei tule onnistumaan. Stoppi tulisi todennäköisesti viikko tai pari vanhan maksimin jälkeen.

Jaa, no mitenkähän mä oon sitten säätäny tuota taulukkoa ku kivasti antaa 2,5kg hypäyksin korotukset:) En välttämättä näkis hirveänä ongelmana tuota pystärin sarjapainon pienuutta. Oliko vielä niin ettet ole sitä tehnytkään hirveästi? Miten muut yläkropan punnertavat liikkeet? Voishan se olla että nyt saisit helpostikin kiloja lisää siihen pystäriin, jos muissa liikkeissä liikkuu suhteessa suuremmat raudat. Lisäksi eipä mullakaan ollu kovin paljoa edes isommat nuo pystäriraudat alussa ja ihan hyvin pysy kehitys yllä. Tosin taisi olla eka liike jossa tuli seinä vastaan.

2,5 kg korotusten ollessa pienimmät mahdolliset ja jos haluaa sitä hieman keventää niin mun mielestä olis varmaan paras tehä jonkinlaista siksakkia pikkusen niitten painojen kanssa, vaikkapa niin että korottaa aina joidenkin viikkojen ajan ja sitten suosiolla vähän pakittaa, tai sitten vaan ajaa siihen ekaan seinään ja sitten resetoi ohjelman sen pystypunnerruksen osalta. Eipä siinä varmaan vahinkoa tule, ja voi olla ettei sitä niin aikaisin tarvikkaan resetoida kuin ennakkoon pelkää. Minä lähtisin vaan rohkeasti kokeilemaan alkuun ja vasta sitten jos alkaa näyttää pahalta tekisin jotain paniikkiratkaisuja:D

Oliko vielä niin ettet ole sitä tehnytkään hirveästi? Miten muut yläkropan punnertavat liikkeet? Voishan se olla että nyt saisit helpostikin kiloja lisää siihen pystäriin, jos muissa liikkeissä liikkuu suhteessa suuremmat raudat.

No itseasiassa se menee vähän niin että tällä mun lähes 2m läsienlevityksellä nää punnertavat liikkkeet on suhteessa aika heikkoja ja pystypunnerruskin on jo kolmeen kertaan ennättänyt tuohon neljäänviiteen pysähtyä Starting Strenghtin aikana. Penkin vitosmaksimin sain starting strengthin avulla leveellä otteella 80kg:n tuntumaan mutta se oliki sitten aika leveellä :D

Ajattelin että vois melkeen vaihtaa vauhtipunnerrukseen että sais sitä kehitystä tuovaa volyymiä, mutta pitää varmaan kokeilla tota siksakkia ja entistä räjähtävämpiä lähtöjä olkapäiden päältä. Päätin nyt kuitenkin alottaa ohjelman vinopenkillä ennen kun saan aikaseks ottaa jonkun kunnon videon tosta pystypunneruksesta ja voin kattoa teenkö jotain väärin... Voihan se olla että kiertäjäkalvosimet vahvistuu ton uuden liikkeen myötä ja pystypunnerrus pomppaakin vinopenan ansiosta uusiin lukemiin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom