• Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

Treeniasiaa "normikehoiluun" kyllästyneelle (5X5, dual/single factor-teoriat, DFHT))

S225T

Mode
Liittynyt
17.4.2002
Viestejä
4 827
Kaupunki
Helsinki
**uusi linkki - geocities alhaalla for good**

http://www.wackyhq.com/madcow5x5/geocities/table_of_contents_thread.htm

Ylläoleva linkki tarjoaa asiaan vihkiytymättömille paljon, suorastaan helvetin paljon asiaa. Jos kiinnostaa, lukemista riittää pitkäksi aikaa ja kokeilunhalu kasvaa lukiessa.

Jos ei jaksa sukellella pitkään, lukekaa aluksi "novice lifter-single factor version" ja sen jälkeen "dual factor version". Ja sitten DFHT eli dual factor hypertrophy training. Mutta suosittelen ajan kanssa kahlaamaan about kaiken läpi. Ainakin perusselitykset aiheesta - spesiaaliohjelmat eri liikkeille jne voi jättää myöhemmäksi jos ei jaksa lukea.

Kyse erään "pt:n" kootuista threadeista elitefitnessilla.

Virkistävää ja ehkä jollekin jopa silmiä vähän laajemmallekin avaavaa luettavaa. Vaikka ei muuttaisi treenissään mitään, on ehkä hyvä tietää miten maailmalla treenataan eliittiurheilijoita kaikilta saroilta.

Palsta oli valmis hst:lle, ehkä se on valmis myös näille jutuille kun viime aikoina hyvinkin rationaaliset treenisuuntaukset ja vähäjakoisemmat PERUStreenit ovat saavuttaneet ansaitsemaansa suosiota joka vuosikymmenten varrella on päässyt jonnekin katoamaan tältä kapealta segmentiltä jota täällä monet edustamme.

Ironlifen suomennettu tiivistelmä (kiitos!):
LINKKI

EXCEL-LASKURI PERUSVERSIOON (SUOMEKSI):
http://www.mediafire.com/?jmy40oddtnz

SUORA LINKKI KUVIIN KULMASOUDUN ONE AND ONLY-VERSIOSTA (JS ROW)
TÄSSÄ

GLENN PENDLAY ITSE SELITTÄÄ "MUKAANSA NIMETYN" KULMASOUDUN HIENOUKSIA http://www.youtube.com/watch?v=ZlRrIsoDpKg&list=UUpq5oEORgJ7sR0yglMVcXXA&index=73
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
2.5.2005
Viestejä
1 524
Jaahh... permanto vieköön...

Periaatteessa kiinnostais aika paljonkin sukeltaa noita selaileen mutta mistähän taas repis aikaa tähänkin projektiin. Onko antaa mitään, edes pientä maistiaista?
 
Liittynyt
22.2.2005
Viestejä
2 424
S225T sanoi:
Allaoleva linkki tarjoaa asiaan vihkiytymättömille paljon, suorastaan helvetin paljon asiaa. Jos kiinnostaa, lukemista riittää pitkäksi aikaa ja kokeilunhalu kasvaa lukiessa.
Nytpäs hyvän linkin nakkasit! Kiitoksia kovasti!

Palsta oli valmis hst:lle, ehkä se on valmis myös näille jutuille kun viime aikoina hyvinkin rationaaliset treenisuuntaukset ja vähäjakoisemmat PERUStreenit ovat saavuttaneet ansaitsemaansa suosiota joka vuosikymmenten varrella on päässyt jonnekin katoamaan tältä kapealta segmentiltä jota täällä monet edustamme.
Kerrassaan silmiä avaava pätkä! Toivottavasti moni aloittelia tuon lukiessaan miettii ajan kanssa mistä olisi hyvä lähteä liikkeelle!
 

S225T

Mode
Liittynyt
17.4.2002
Viestejä
4 827
Kaupunki
Helsinki
tokkopaisto sanoi:
Jaahh... permanto vieköön...

Periaatteessa kiinnostais aika paljonkin sukeltaa noita selaileen mutta mistähän taas repis aikaa tähänkin projektiin. Onko antaa mitään, edes pientä maistiaista?
Treenipäiväkirjat-osiolla löytyy oma tämänhetkinen versio dual factor- tyypin treenistä. Single factor on äkkiseltään rakenteeltaan/liikeiltään jne hyvinkin samanlainen, mutta toistoja ja volyymia ei manipuloida samalla tavalla.

Ja toi 41shotsin tuolta poimima linkki sisältää juuri yhden single-factor -ohjelman. Todella peruskamaa. Peruskamojen peruskamaa:

http://www.elitefitness.com/forum/showpost.php?p=4497774&postcount=15
 

syntikka

Ugandan Uuvatti
VIP
Liittynyt
22.1.2003
Viestejä
856
Ikä
37
Tuo Single factor on aivan loistavaa kamaa kunhan siihen pääsee sisälle. 6 viikkoa treeniä tuolla tavalla takana ja koivet ja selkä on saaneet muotoa enemmän kuin aiemmilla treeneillä yhteensä ja voimaa on tullut lisää todella mukavasti. Jahka pääsen flunssan jälkeen takaisin normi rytmiin ja saan vähän kehityskuvia räiskittyä muutamalta viikolta niin postailen tarkemmin painojen sun muun kehitystä. Aluksi saattaa tuntua puuduttavalta ja paikat olla omituisesti kipeänä kun samoja liikkeitä hinkataan monta kertaa viikossa, mutta kun kroppa vähän tottuu tuon tyyppiseen rasitukseen ja saa tekniikat liikkeissä kohdalleen niin on sitten niin penteleen helppoa ja mukavaa treeniä.
 
Liittynyt
28.8.2003
Viestejä
943
Todella paljon kiitoksia linkistä!
 

Gillyanne

Vaa'at kaatikselle ry
Liittynyt
5.7.2002
Viestejä
5 745
Loistava linkki (ja postaus) Sammolta! Toivottavasti myös mahdollisimman moni mimmi kävisi tsekkaamassa tuon linkin oikein ajatuksen kanssa. :thumbs:
 
Liittynyt
6.5.2004
Viestejä
89
S225T sanoi:
Virkistävää ja ehkä jollekin jopa silmiä vähän laajemmallekin avaavaa luettavaa. Vaikka ei muuttaisi treenissään mitään, on ehkä hyvä tietää miten maailmalla treenataan eliittiurheilijoita kaikilta saroilta.

Palsta oli valmis hst:lle, ehkä se on valmis myös näille jutuille kun viime aikoina hyvinkin rationaaliset treenisuuntaukset ja vähäjakoisemmat PERUStreenit ovat saavuttaneet ansaitsemaansa suosiota joka vuosikymmenten varrella on päässyt jonnekin katoamaan tältä kapealta segmentiltä jota täällä monet edustamme.
Asiaa! Iso kiitos linkistä. :worship: Olen 1½ tuntia lukenut noita juttuja ja nälkä vaan tuntuu kasvavan syödessä... :D
 
Liittynyt
29.2.2004
Viestejä
415
S225T sanoi:
Allaoleva linkki tarjoaa asiaan vihkiytymättömille paljon, suorastaan helvetin paljon asiaa. Jos kiinnostaa, lukemista riittää pitkäksi aikaa ja kokeilunhalu kasvaa lukiessa.

Jos ei jaksa sukellella pitkään, lukekaa aluksi "novice lifter-single factor version" ja sen jälkeen "dual factor version". Ja sitten DFHT eli dual factor hypertrophy training. Mutta suosittelen ajan kanssa kahlaamaan about kaiken läpi. Ainakin perusselitykset aiheesta - spesiaaliohjelmat eri liikkeille jne voi jättää myöhemmäksi jos ei jaksa lukea.

Kyse erään "pt:n" kootuista threadeista elitefitnessilla.

http://www.geocities.com/elitemadcow1/table_of_contents_thread.htm

Virkistävää ja ehkä jollekin jopa silmiä vähän laajemmallekin avaavaa luettavaa. Vaikka ei muuttaisi treenissään mitään, on ehkä hyvä tietää miten maailmalla treenataan eliittiurheilijoita kaikilta saroilta.

Palsta oli valmis hst:lle, ehkä se on valmis myös näille jutuille kun viime aikoina hyvinkin rationaaliset treenisuuntaukset ja vähäjakoisemmat PERUStreenit ovat saavuttaneet ansaitsemaansa suosiota joka vuosikymmenten varrella on päässyt jonnekin katoamaan tältä kapealta segmentiltä jota täällä monet edustamme.
Jälleen kerran löytänyt erinomaista materiaalia. Olet ihailtava persoona :piis:
 
Liittynyt
2.5.2005
Viestejä
1 524
S225T:n osoittaman sivun alimpana linkkinä löytyy "Finnish deadlifting secrets, by Sakari Selkäinaho". Hauska yksityiskohta.:)

eedit: ...painoluokkaurheilijat välttävät tätä ohjelmaa kuin ruttoa, tämä on NIIN tehokas lisäämään rasvatonta lihasmassaa...:)
 

iivili

kollinmölliskö
Liittynyt
18.4.2002
Viestejä
7 215
Ikä
45
Kaupunki
Turku
Juu taattua sammolaatua (eli Parhautta) taas. :thumbs:

Kannattaa lukea ainakin joitakin noista jutuista. Vähän kun paneutuu, niin pääsee kyllä jyvälle, mikä on homman ydin.
 
Liittynyt
17.12.2003
Viestejä
2 080
Ikä
36
Tsätissäkin näitä välillä ihmetelty ja noista ohjelmista HST:n ohella on näillä näkymin tulossa seuraavan parin vuoden projekti, kunhan nykyisen kaksijakoisen ohjelmani saan loppuun. Muuten lähtisi HST käyttöön jo kuun vaihteessa, mutta vielä on vähän etukyykyttelyä jäljellä.
 
Liittynyt
20.5.2003
Viestejä
4 067
Minua hieman himottaisi aloittaa tuo 5x5 dual-factor ohjelma. Ainoa mikä arveluttaa on pohjetreenin täydellinen puuttuminen, mutta sitä varmaan voi tehdä kerran viikossa hyvällä omallatunnolla tuon ohjelman ohessa?

Osaako kukaan sanoa, että kumpi on tehokkaampi, HST vai 5x5? Siis ihan perus-massanlisäys/voimanhankinta mielessä.
 
Liittynyt
17.12.2003
Viestejä
2 080
Ikä
36
Tomppa85 sanoi:
Minua hieman himottaisi aloittaa tuo 5x5 dual-factor ohjelma. Ainoa mikä arveluttaa on pohjetreenin täydellinen puuttuminen, mutta sitä varmaan voi tehdä kerran viikossa hyvällä omallatunnolla tuon ohjelman ohessa?

Osaako kukaan sanoa, että kumpi on tehokkaampi, HST vai 5x5? Siis ihan perus-massanlisäys/voimanhankinta mielessä.
Vedä nyt ihan rauhassa sitä HST:tä ensin muutama kuukausi lisää, että voit vähän sitten vertailla toimivuutta itsekin. Ei sitä kukaan sulle voi sanoa kumpi toimii paremmin :) Kiirettäkään ei vielä pitäis olla. Voimaa pitäisi kai tuolla 5x5 treenillä saada enemmän, noin pelkkiä sarjapituuksia ajatellen. Lihasmassasta en sitten uskalla sanoa mitään, kun sitä tuntuu eri ihmisille tulevan niin erilaisilla toistoalueilla eri lihasryhmille. Esimerkiks mulla tuntui takareidet kasvavan matalilla toistoilla, kun taas etureidet tuntuis tykkäävän enemmän hiukan suuremmista määristä.
 
Liittynyt
20.5.2003
Viestejä
4 067
HST toimi erittäin hyvin, mutta suoraan sanottuna vituttaa pidemmän päälle tehdä pienillä painoilla ja tehdä niitä taulukoita excelillä. 5x5 vaikuttaa paljon yksinkertaisemmalta menetelmältä ja siinä voisi tehdä "maksimiraudoilla" tai tuntumassa koko ajan.

Lisäksi 5x5 ohjelmassa keskitytään vielä enemmän isoihin perusliikkeisiin, esim. maastaveto, mikä minulla on jäänyt paitsioon aiemmin täydellisesti.

No joo, täytyy vielä harkita tätä asiaa. HST tosiaan toimi älyttömän hyvin minulla, ja jos se toimii niin ei pidä alkaa korjaamaan. Joka tapauksessa aion jossain vaiheessa kokeilla tätä dual-factor 5x5 ohjelmaa.
 
Liittynyt
15.5.2005
Viestejä
1 388
En noita alun linkkejä lukenut, mutta HST:tä on tullu kokeiltua ja tulevaisuudessa lisää.
Irontemen vinkistä tsekkasin tuon RUSSIAN BEAR -ohjelman, se kuulostaa nastalta. Samoin GVT (German volume training), vaikka se aika korkea volyyminen onkin.
R.Bearista tuli mielenyhtymä tuohon 5x5x5 (5 liikettä, 1x5 jokaisessa, 5 päivänä viikossa)..venäjän meininkiä.
 
Thread starter Samankaltaiset keskustelut Forum Replies Date
Treeni 5
Treeni 7
Ylös