Treeniasiaa "normikehoiluun" kyllästyneelle (5X5, dual/single factor-teoriat, DFHT))

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja S225T
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Onko tätä monikin kokeillut ja miten on toiminut? Ihan vaan mielenkiinnosta pieniä kokemuksia asiasta? :) Tällaisista topiceista tulee aina järkyttävän pitkiä niin mahdoton lukea läpi näitä. Itse ajattelin kokeilla. Tulee varmaan tuolla single factorilla lisää massaa ja voimaa vai?
Tulee, mutta muista myös syödä (=massaa) tarpeeksi.

"Squats and milk" ketjussa Risuranne postasi tämän Mark Rippetoen "Starting strenght" ohjelman tiivistelmän/sovelluksen, joka sisältää hyvin paljon samaa asiaa kuin tämä Bill Starr single factor. Ehdottomasti vilkaisemisen arvoista matskua:
http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?p=13263157#post13263157

Noin muuten kun tuohon treeni-ideologiaan pääsee hyvin sisään ja homma alkaa tulla selkärangasta, niin sitten sitä voi kyllä muokata omaan tarkoitukseen paremmaksi. Itse olen tehnyt tuota single factoria niin, että tein vain 2 ekaa treeniä vuorotellen ja sarjapainoja ei "rampattu" vaan tasapainoilla kaikki sarjat - hyvin tuntui sekin toimivan.

Sopiikos single factor aloittelijalle (n. 4kk aktiivisesti käynyt), tai tarkemmin sanottuna kamppailulajin (painin) harrastajalle? Voiko maastavetoa korvata vaikkapa rinnallevedolla tai jollain muulla räjähtävää voimaa lisäävällä liikkeellä? Kiitos.

Sopiikos single factor aloittelijalle (n. 4kk aktiivisesti käynyt), tai tarkemmin sanottuna kamppailulajin (painin) harrastajalle? Voiko maastavetoa korvata vaikkapa rinnallevedolla tai jollain muulla räjähtävää voimaa lisäävällä liikkeellä? Kiitos.

Voi korvata, mutta ohjelma ei sillon ole enää sama kun esim toi bill starin ohjelma. Suosittelen tekemään ensin jonkun aikaa ihan normaalia versiota ja rueta sitten vasta muuttelemaan.

Ja sopii hyvin kamppailulajiin.

Vaikka taisinkin jo nää sulle aiemmin kertoa :)

Voi korvata, mutta ohjelma ei sillon ole enää sama kun esim toi bill starin ohjelma. Suosittelen tekemään ensin jonkun aikaa ihan normaalia versiota ja rueta sitten vasta muuttelemaan.

Juu piti vaan varmistua asiasta :D Tänään otin ensimmäistä kertaa kokeiluun ja tuon 90 asteisen kulmasoudun tekniikassa on opeteltavaa mutta muuten tuntu toimivalta :) Kiitos.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Itse asiassa ihan alkuperäisessä Starrin ohjelmassa oli nimenomaan rinnalleveto soudun tilalla ja high pull maastavedon tilalla.
Itse vanhojen maastavetorimpuilijen takia ko.liike vähän hankala tehdä raskaasti - olen näissä virityksissä yleensä korvannut sen nimenomaan high pullilla tai sitten nopeusvedolla. Kamppailulajeja ajatellen kuvittelisi high pullin olevan muutenkin maastavetoa soveliaampi.

Ajattelin vain riittääkö kerta viikkoon olkapäitä suorasti.:david:

No riittää ja ei riitä. Tuo SF on vaan semmonen ohjelma, etten ainakaan punnerrusliikkeitä lisäilis siihen yhtään, se aiheuttaa vaan sen ettei ohjelmaa jaksa tehdä niin pitkälle kuin muuten jaksaisi.

Lisäksi jos tuota ohjelmaa tekee esimerkiksi vaikka vain yhden jakson, ei siihen aikaakaan mene kuin se 8-14 vk, joka on pitkässä juoksussa merkityksetön aika joittenki olkapäitten kasvun kannalta, kun toisessa vaakakupissa on samassa ajassa 10-25 kg lisäys sarjapainoihin perusliikkeissä ja ainakin selkä ja jalat turpoaa ihan hyvin (omaa kokemusta).

Onko tähän ohjelmaan mahdollista ottaa forkkuliikettä mukaan? Jos on, minä päivänä se kannattaa tehdä, entä millaisilla sarja ja toisto -määrillä? Kiitän.

EDIT: Yritän :)

Onko tähän ohjelmaan mahdollista ottaa forkkuliikettä mukaan? Jos on, minä päivänä se kannattaa tehdä, entä millaisilla sarja ja toisto -määrillä? Kiitän.

Tee nyt sitä ohjelmaa vaan ihan normaalisti :)

e: tämmösen ohjelman paras anti on siinä, että siinä keskitytään oikeesti vaan niihin vähiin liikkeisiin mitä tehdään. Niihin panostetaan täysillä. Sinne kun alkaa pikku härveleitä lisäillä niin se on kohta kun normaali body ohjelma.

Noniin, nyt on 7 viikkoo takana 5x5 single factoryä. (+kahdeksannen viikon maanantain treeni.) Olisin vielä tehny kahdeksannen viikon loppuu ennen joulua, mutta flunssan lykkäs. Siispä se jää nyt tähän. Ens vuoden puolella sit uus kierto käyntii.

Ohjelmaa oli mukava tehä, varsinkin alussa koska reeni oli melko kevyttä. Lisäks tiesi aina mitä laittaa tankoo. Vaikkakin se myös aiheutti joka välissä kiekkojen lastaamista ja laskemista. Varsinaisissa liikkeissä ei tullut yhtään failurea. Ja oon muutenkin oikein tyytyväinen ohjelmaan, toimii ainakin tälläsellä nuorella jantterilla.

Miinuksiena vois mainita että loppuviimeks rupes olee aika puhki, mutta niinhän se pitää ollakki.

Ja sitten siihen kehitykseen.
Kyykky: 5x120 -> 5x130
Penkki: 5x90 -> 5x100
Kulmasoutu: 5x70 -> 5x80
Maastaveto: 5x110 ->5x120

Puntaria en aktiivisesti harrastanu, mutta massaa kerty about ehkä 4-5 kiloo, ehkä jopa osa lihasta.

Kannattaa pitää ne kevyet viikot niin saattaa se ohjelmakin kestää pitempään puhumattakaan paikkojen kunnosta.

Kannattaa pitää ne kevyet viikot niin saattaa se ohjelmakin kestää pitempään puhumattakaan paikkojen kunnosta.
Eihän tuossa mitään "kevyitä viikkoja" ole, vaan kun tyssää, otetaan hieman takapakkia.

Eihän tuossa mitään "kevyitä viikkoja" ole, vaan kun tyssää, otetaan hieman takapakkia.
Jep, mutta itse olen saanut pitkitettyä molempien sf/df kestoa huomattavasti pitempään tuolla tavalla kuin pelkästään vähän takapakkia ottamalla.

S225T,sinähän olet ilmeisesti jo vuoden päivät dualfactor tyylisillä ohjelmilla? Paljon olet oikein saanut kehitystä näinkin pitkällä aikavälillä? Jos viitsit niin voisitko laittaa treenipainojesi kehityksen näytille?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom