Treeniasiaa "normikehoiluun" kyllästyneelle (5X5, dual/single factor-teoriat, DFHT))

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja S225T
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Jaanpa hitusen kokemuksia tuosta 5x5 Single factorysta:

Sarjapainojen kehitys:

Kyykky 5x125kg...5x145kg
Penkki 5x100kg...5x115kg, 4x117,5kg
Kulmasoutu 5x80kg...5x97,5kg
Pystypunnerrus 5x57,5kg...5x70kg
Mave 5x155kg...6x180kg

Loppu.

Loistavaa kehitystä:rock:

Mites toi oma paino kehittyi?

Kiitti. Painoa nostin noin 5 kg tuona aikana.
Itsekkin sain kunnon kehitystä aikaiseksi mutta lähtötasot olivat aivan erit kuin sulla.
Pisti mietityttämään jos sitä aloittais itekkin uuden kierroksen. Penkki tossa ekaksi alkaa tökkimään.

Mardella kyllä melkosta kehitystä:rock:! Aika jännä ettei iskeny ylirasitus päälle vaikka noin pitkään vedit ilman kevyttä viikkoa. Vois jossain vaiheessa ottaa taas yhen syklin sf:ää itsekin:)

5x5 SF kokemuksia

Itse treenasin koko 9vk:n setin lukuunottamatta viimeisen viikon perjantain treeniä. Ensimmäiset 4vk vedin hieman miinuskaloreilla, ja nostin kalorit liian ylös viikoille 4-8. Paino nousi neljässä viikossa käsittämättömät 4kg, 84->89, viimeinen viikko meni ylläpitokaloreilla.

Aluksi jouduin arvioimaan nuo 5x sarjat, ja esim. kulmasoudun osalta arvioin painot reilusti alakanttiin, jotta oppisin tekniikan paremmin. Viikolla neljä nostin kulmasoudun painoja 10kg, kun tekniikka liikkeessä parani.

Alkutasot -> nykyinen:

- Kyykky: 5x120 -> 5x130, 2x135
- Penkki: 5x92,5 -> 4x105
- Mave 5x145 -> 5x157,5
- Kulmasoutu 5x80 -> 5x90
- Vinopenkki 5x80 -> 4x90

Olin kyllä puolivuotta sitten tehnyt mm. mavessa 2x6x150 ja penkissä 2x6x92,5kg, mutta alkupainot osuivat melko nappiin sen hetkisen kunnon suhteen. Kyykkäilyn jouduin lopettamaan viimeisellä viikolla, koska vasemman jalan pohje oli sen verran kipeä. Huomasin myöhemmin, että se johtui todennäköisesti siitä, kyykyssä painopisteeni on hieman vasemman jalan puolella.

Treenit vedin siis ma, ke, pe ja siihen päälle lenkkeilyä intervallityyppisesti ti to. Lauantai ja sunnuntai lepoa. Lisäksi keskiviikon mave- päivänä vetelin 3-5x5 settejä leukoja, toisinaan lisäpainoilla. Itselläni jäi todella positiivinen fiilis tästä yhdeksästä viikosta, parasta ehkä se, että pääsee kyykkään joka treenissä, ja että yleensäottaen joka treeni sisältää kovia perusliikkeitä.

Itsekkin voisin laittaa hiukan päivitystä.

Tosiaan, 8vk takana SF:ää. Vähän hankala arvioida alotuskuntoa, kun intin jälkeen ei ehkä kaikkia voimia ihan oltu takas saatu ja ennen alotusta tuli oltua kipeenä hetkisen. Soudun alotuspainoista ei hajua kauheesti

Kyykky: 6X105kg, -> 107.5kgX5 (tuli alotettua alhaalta, kun ei ollut jalan voimat vieläkään palautuneet kunnolla intin jälkeen)
Penkki 3X5X80kg -> 5X90kg
Mave ~8X120kg pompulla -> suht iisi 5X130kg stopeilla
Kulmis ~5X60kg -> 5X67.5kg

Tosiaan hankala arvioida lähtökohtia, mutta kyllä se tosta. Pitää varmaan tulla päivittelemään uudestaan myöhemmin kovempia tuloksia :evil:

Näköjään osaan taas laskea..eli paino nousi jopa 5kg. Ja jäi mainitsematta, että aikaisemmin olin mavessa vetänyt "stop and go" tekniikalla, eli kun painot hipaisevat lattiaa, niin uusi toisto. 5x5:ssa käytin sitten painojen kuoletusta, mihin sana deadlift voidaan nähdä viittaavan. Neljännen viikon kohdalla eron huomasi kyllä selkeästi, kuinka jokaisen toiston ottaminen erikseen omana toistonaan teki suorituksesta selkeästi raskaamman, tosin ero tasottui vähitellen, kun asiaan tottui.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
voiko dipin korvata jollain muulla liikkeellä?
Edit-nappi?

row=kulmasoutu
dead=maastaveto
incline=vino(penkki)

Luitko ensimmäisen viestin loppuun asti? Löytyy linkki suomenkieliseen tiivistelmään. Eli tähän

Järjestystä en menis muklaamaan. Tietenki on sama minä päivinä noi tekee, kunhan ei tee peräkkäin ja pitää järjestyksen samana.

hauiksen ja ojentajan varmaa voisi tehdä erillisenä päivänä?
Ei voi.

Tuolla just painotetaan sitä, ettei mitään muutoksia tehtäis tohon. Samantien voit heivata koko ohjelman vittuun, jos ei kiinnosta tehdä ohjeiden mukaan. Noitten päivien järjestystä ei saa muuttaa, mutta toki voi eri viikonpäivinä tehä. Sen "perjantaitreenin" jälkeen pitää olla aina kaks päivää lepoa siihen "maanantaitreeniin".

Juuri näin kuten Weak sanoi. Eri ihmiset on treenannu tällä systeemillä jo kauan aikaa ja saaneet hienoja tuloksia, kuten tässäkin threadissa on käynyt ilmi, joten jääräpäisesti vaan tekemään niinku ohjeet sanovat. Vai luuleeko joku olevansa niin expertti parin salivuoden jälkeen, että tietää asiat paremmin, itse en ainakaan ole. Siis antakaa ohjelmalle mahdollisuus noudattamalla sitä mahdollisimman tarkasti ja nauttikaa tuloksista :).

Tietenkään tyhmä ei pidä olla, itse tein puoliväkisin dippiä ensimmäiset neljä viikkoa, ja toisinaan se tuntu hyvälle, mutta pääosin painojen kasvaessa olkapäät ottivat enemmän rasitusta(huonolla tavalla) kuin ojentajat, joten käytin lattiapunnerrusta dipin sijaan viimeiselle 5 viikolle. Uskon, että dipin suoritustekniikka on osasyyllinen kipuihin, joten pitää sitäkin harjoitella lisää jatkossa.

Onko tätä monikin kokeillut ja miten on toiminut? Ihan vaan mielenkiinnosta pieniä kokemuksia asiasta? :) Tällaisista topiceista tulee aina järkyttävän pitkiä niin mahdoton lukea läpi näitä. Itse ajattelin kokeilla. Tulee varmaan tuolla single factorilla lisää massaa ja voimaa vai?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom