Treeniasiaa "normikehoiluun" kyllästyneelle (5X5, dual/single factor-teoriat, DFHT))

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja S225T
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Huomasinpa vielä yhden pienen virheen laskuristani eli näköjään keskiviikon viimeisessä kyykkysarjassa ei paino enää nousekaan vaan on sama kuin edellisessä. Eli ei mitään mullistavaa.

Tässä nyt kuitenkin vielä korjattu versio var so guud.

SF 5x5 Laskuri v3

tuossa on 14 viikon ohjelma. On aika pitkä aika (10-9 viikkoa) kun paukutetaan uusia ennätyksiä, jos nyt oikein katsoin. Eikö tuossa olisi syytä keventää. Itse tosin olen tehnyt 9 viikon periodeissa tuota ja on siinä ja siinä kannattaako tuo 4-5 viikkoakaan kovaa rutistaa. Hurjalta kuulostaa 10 viikkoa ennätyksiä!

Alkuperäisissä SF ohjeissa selvitetään mitä tehdä jos ei kykene ohjelman mukaisiin painoihin ja korostetaan että kyseessä ei ole X viikon ohjelma.

Tossa korjatussa versiossa luvataan aika kovia tuloksia ihan 4 viikon kohdalla jo. Voi olla, että melko paljon saa olla plussalla että pystyisi tuon suorittamaan kunnialla läpi.

Tossa korjatussa versiossa luvataan aika kovia tuloksia ihan 4 viikon kohdalla jo. Voi olla, että melko paljon saa olla plussalla että pystyisi tuon suorittamaan kunnialla läpi.
Ai miten siinä on kovia tuloksia, kun 4. viikolla päästään vasta ekaa kertaa tekemään 5 RM:llä?

Ja tuo minun tekemä laskuri antaa ihan samat luvut kuin alkuperäinen laskurikin, eli ei ole mikään minun kehittämä systeemi.

Huomasin tuossa tänään, kun aloittelin SF:ää taas, että kyykkyhän ei mene ihan persiilleen vaan suoraan selälle :) Ajattelin muuttaa alkuperäistä niin, että vaihtaisin maastavedon ja kyykyn paikkaa. Kyykkyä sitten tekisin vaikka pelkällä tangolla keskiviikkona, jotta se alkaisi pysyyn kurissa. Mielestäni tuosta vaihdosta ei sinänsä pitäisi olla haittaa, ylirasitusta työntäville tai vetäville lihaksille ??

Kyllähän tuo veto rassaa vähän enemmän kuin kyykky yleisesti ottaen. Oletko etukyykkyä kokeillut?

En ole koittanut. Ongelma on lähinnä se, että "kaatuu" eteenpäin ja se vie kyykyn pahasti selän päälle. Pitäisi saada stabiilimpi liike ja sen takia lähinnä olen muuttamassa kyykyn vetoon. Maven kautta jos saisi enemmän voimaa selkään, niin kyykkykin ehkä luistaisi paremmin.

En ole koittanut. Ongelma on lähinnä se, että "kaatuu" eteenpäin ja se vie kyykyn pahasti selän päälle. Pitäisi saada stabiilimpi liike ja sen takia lähinnä olen muuttamassa kyykyn vetoon. Maven kautta jos saisi enemmän voimaa selkään, niin kyykkykin ehkä luistaisi paremmin.

Entäs semmoinen vaihtoehto että laskisit niitä kyykkypainoja sellaisiin lukemiin että homma pysyy kasassa?
Siis aivan koko ohjelmassa. Kun sitä on joka treenissä niin olisi hyvä jos pysyisi homma hanskassa ennenkuin aloittaa tuon ohjelman läpivientiä.

Mietin juuri tuota samaa asiaa, kun huomenna on taas seuraava SF päivä. Taidanpa aloitella huomenna pelkällä tangolla ja lisäillä vaikka 10 kg/sarja ja katsoa sitten missä vaiheessa alkaa kaatumaan. Perjantaina sitten taas +10 kg ensimmäiseen sarjaan, jos huomenna homma menee kaikilla sarjolla OK. Eiköhän siinä pikku hiljaa tule kiloja tankoon.
Kiitos Sam!

Itse tein vuoden alussa niin että laitoin sellaiset maksimi vitoset taulukkoon jotka tuli nätisti ja paketti pysyi kasassa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Käytin ehkä puoli tuntia searchaamiseen ja googlettamiseen kun yritin löytää selityksen sille, mikä on sotilaspunnerrus? Onko se tavallinen punnerrus? Jos on niin miten se sarjavastus siinä määritellään. Samoin ihmettelin sitä että miten leuanvedossa voi säätää vastusta? Maksimi ja minimileuathan tulee vedettyä omalla painolla? Jos lisäpainoja laittaa niin ehkä sitten...

Jos tarkoitat military pressiä niin se on pystypunnerrus seisten.

Jotenkin tuntuu kaikki nostot helpolta nyt. Viikko tosin onkin vasta 2, mutta silti en saa fiilistä että reenattu on kun lähden salilta (jota henk.koht. pidän todella motivoivana). Tuntuu että kovempi pumppi tulee reisiin kotia pyöräillessä :S.
Ainoat sarjat joissa saa vähän edes väkertää on maanantain viimeset vitoset kyykyssä ja penkissä.
Pitäisiköhän tuo vaihtaa suosiolla johonkin muuhun "voimaohjelmaan" jos saisi kovemman kehityksen? Nostaa laskuriin syötettyjä painoja hieman ohjelmassa? vai nöyrästi pakertaa nykyisellä progressiolla?

Jotenkin tuntuu kaikki nostot helpolta nyt. Viikko tosin onkin vasta 2, mutta silti en saa fiilistä että reenattu on kun lähden salilta (jota henk.koht. pidän todella motivoivana). Tuntuu että kovempi pumppi tulee reisiin kotia pyöräillessä :S.
Ainoat sarjat joissa saa vähän edes väkertää on maanantain viimeset vitoset kyykyssä ja penkissä.
Pitäisiköhän tuo vaihtaa suosiolla johonkin muuhun "voimaohjelmaan" jos saisi kovemman kehityksen? Nostaa laskuriin syötettyjä painoja hieman ohjelmassa? vai nöyrästi pakertaa nykyisellä progressiolla?

Jatka vaan nykyisellä jos taattu hyvä kehitys kiinnostaa.
Ei todellakaan ole tarkoitus tuntuakaan rankalta ensimmäisillä viikoilla.
Varma tapa vetää itsensä heti tukkoon on aloittaa liian ylhäältä.
Opit vielä nauttimaan aina niistä viikosta kun nostot tuntuu helpoilta.

Tuossa tosiaan tehdään ensin muutama viikko "pohjia" että keho tottuu tuon tyyppiseen treeniin yleensäkin. Jos olet nyt kakkosviikolla niin nelosviikolla voisi jo koittaa sarjaennätyksiä. Tuon jälkeenhän joka viikko voi tehdä uusia ennätyksiä jos vaan kykenee. Jos saat joka viikko sarjapainoihin vaikka kuukauden ajan 2,5 kiloakin lisää niin ainakin mun mielestä se on todellakin kovaa kehitystä. Ja mikäli hommaa toimii ja nivelet kestää niin tuotahan voi jatkaa niin pitkälle kun intoa/rahkeita riittää.

Korjaus, viikko oli siis 3 ja 4 alkaa.
Myönnettäköön että taulukkoon tuli laitettua aluksi vielä 2kg max-5 sarjoille lisää, painoa mutta helpolta tuntuu.
Paino noussut tässä välillä 1kilon. Painonnousu ollut melko hidasta muuten minulla. Kesällä kun oli bodyreeniä pari kk niin nousi vain 3kg, vaikka kynis mitoissa mennään. Nojoo, tuota rahkaa on kyllä tullu vedettyä normaalia enemmän nyt :).
Keskiviikon reeni joka tosissaan tuntuu jumpalta niin tuli siihen sitten lisättyä Leukoja 2x, pohkeet 2x ja viparit 2x balancen vuoksi. Tällä mennään~~

Kevyeltä tuntui ekat viikot DFT:ssä täälläkin, mutta aivan uskomattoman hyvä fiilis kropassa nyt! Ens viikko on 4. viikko ja kyykky takareidet pohkeisiin alkaa ekaa kertaa tuntua koko alakropassa hele-vetin hyvin. Kaikki aikaisemmin heikot kohdat paranee: perse ottaa hittiä kyykyssä, pohkeen pienempi puolisko aktivoituu ekaa kertaa kyykyissä, maastavedossa (tekniikka paranee joka kerta) tulee lonkan-alueen lihakset mukaan ja vatsaankin ottaa ekaa kertaa jnejne.

Ei voi kuin suositella todella lämpimästi tätä ohjelmaa. Kyllä se alkaa raskaalta tuntua biliivit or not. Keskiviikon kyykky, mave, push press ja leuat vie miehestä kyllä mehut ainakin mulla.

Pendlay row:kin rokkaa kympillä :rock:

No niin, nyt on kolmen viikon treenit takana ensimmäisestä Bill Starr DF 5x5 -kierrosta. Muutamia huomioita tähän mennessä:

- 5x5 on aika tuhti raakaan riveen ainakin mulle, joten muutin tätä lennosta 5x3:een, että säilyy se räjähtävyys ja "hyvä" tekniikka paremmin
- Painot kannattaa arvioida hieman alakanttiin, jos ei ole vastaavan tasoisesta volyymista kokemusta, oikeasti
- Kannattaa varautua infernaaliseen nälkään
- Sarjojen palautumisaikojen kanssa ei kannata pelleillä, vaan suosiolla ottaa se jopa 5-7 min jos siltä tuntuu

Kovasta ja kasvavasta volyymista johtuva rasitus alkoi itselläni tuntua tuossa kolmannen viikon alussa, kun huomasin että nälkä on kasvanut järjettömästi, ja normaalista poiketen öisin joutuu heräilemään kusaukselle, eli ilmeisesti ylikierroksilla mennään. Lisäksi itselläni pukkasi myös flunssan alkua, mutta se varmaan menee äkillisesti viilentyneiden ilmojen piikkiin.

Tähän mennessä ainoa failure on ollut kolmannella viikolla rinnallevedossa, kun ykköstreenin viimeinen sarja jäi paria toistoa vajaaksi. Samalla tajusin, että ei välttämättä kannata jättää riveä viimeiseksi liikkeeksi, ellei treenin alkuosio ole kevyt. Kauttaaltaan liikkeet ovat kuitenkin käyneet raskaiksi, ja tuntuu että palautumisen äärirajoilla mennään. Siksipä viimeinen volyymiviikko ahdistaa, mutta myös deload-viikko herättää toivoa. Lisäraporttia seuraa, kunhan saan kierron lävitse.

Pari kiertoa DF 5x5 takana. Penkkitulos kehittyy hitaanlaisesti, jos ollenkaan. Voisko/kannattaisko vakiopena vaihtaa vinopenkkiin ainakin yhden kierron ajaksi? Vai onko muita kokeilun arvoisia ehdotuksia...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom