Treeniasiaa "normikehoiluun" kyllästyneelle (5X5, dual/single factor-teoriat, DFHT))

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja S225T
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Tai jakaisi treenin neljälle päivälle

Perun kysymykseni tuolta osin :david: Typerä idea... Olen lukenyt tätä nyt aivan suu vaahdossa ja silmät kierossa. Eli normaali sigle factor käyttöön vuoden alkupuolella, jota siis ainakin pari sykliä. Väliin voisi kai pistää jakson hapottelevampaa. Nyt ensihätiin HST:tä tai kaksijakoista tovi, kun takana 1.5v totaalitauko treenistä.

Myös naisten kokemuksia ko. treenistä olisi kiintoisaa kuulla! :evil:

Keskiviikolle noita leukoja voi ainakin ohjelman mukaan lisätä. Jossain välissä sanottiin että "if you want to chin on wednesday, that's fine" tjsp. Välipäiville en menisi lisäilemään mitään lihastreeniä, ettei häiritse esim. seuraavan päivän kulmasoutua. Jos edellisenä päivänä on vedellyt leukoja niin seuraavan päivän kulmasoudut kärsii varmasti. Ojentajille voi mielestäni halutessaan tehdä joka treenipäivä pari-kolme sarjaa ranskalaisia punnerruksia ilman huolta ja lisäksi perjantaina muutama pitkähkö sarja pohjenousuja. Itselläni ainakin ojentajat on aika vaikea lihas saada kipeäksi ja ne palautuvat kyllä kahdessa päivässä ennen seuraavaa treeniä. Lisäksi leveällä otteella penkatessa ojentajien osuus nostovoimasta on pienehkö. Pääasia kuitenkin on että malttaa alottaa varovasti tuon ohjelman eikä vedä överiksi noita eristäviä liikkeitä.

Menikö 3x8 kokeiluun SF:ssa? Jos meni, niin millaisia kokemuksia tästä versiosta? :)

edit. Olisikohan haittaa jos välipäivinä vetäisi leukoja? Tai jakaisi treenin neljälle päivälle kun mahdollisuus on. Vai mennäänkö tällä säätämisellä liian kauas koko metodin alkuperäisestä ideasta?

Ei mennyt vielä kokeiluun. Voisi silti arvata, että hyvin toimii kasitkin. Mutta taas toisaalta, jos on vääntänyt "perinteistä" 3x8-12 tappiin asti bodaustreeniä, niin 5x5 seteillä saa luultavasti hyvää kehitystä jo sen takia koska toistomäärissä tulee selkeä vaihtelu ja rautaa voi pistää tankoon reilusti enemmän.

Aloitan taas näihin Bill Starrin 5x5 ohjelmiin pohjautuvan treenin kevyen viikon jälkeen. Jotain muutoksia pitäisi tehdä koskien etenkin leuanvetoa ja penkkiä. Leuanveto ei mulla kehity kerta viikkoon tyylillä, joten ajattelin ehkä tehdä selälle kulmasoudun 5x5 setin sijasta vaikka 3x5 kulmasoutua ja 3x5 leuanvetoa. Saattaa tosin olla että teen sittenkin kulmasoudun tilalla leuanvetoja suuremmalla volyymilla, kun sitä haluaisin ensisijaisesti kehittää.
Penkissä mulla alkoi ojentajat tulla heikoksi kohdaksi Single factorin (siis Bill Starrin 5x5 ohjelmalla) aikana, koska kapeaa penkkiä ei ollut ohjelmassa. Näin ollen ajattelin nyt seuraavassa ohjelmassa tehdä penkkiä setin 3x5 ja kapeaa penkkiä 3x5. Eli penkkiä vaan eri oteleveyksillä ja leuanvetoja enemmän ja jätän varmaan beach workoutin sitten perjantailta kokonaan pois.

Mutta kaiken tuon selityksen jälkeen...........leuanvetoja voi sisällyttää ohjelmaan toki enemmänkin jos nimenomaan niissä haluaa kehittyä. Välipäivinä niitä ei silta varmaan kannata vetää, koska mave ja kulmasoudut on myös kolmena päivän viikossa mukana.

Mitä ohjelman toimivuuteen tulee, niin ainakin mulla toimi todella hyvin. Tosin ei kannata olla tämänkään ohjelman osalta sokeasti uskoa auktoriteetteihin. Tarkoitan sitä että jos joku osa-alue ei tunnu kehittyvän kovin hyvin ohjelman perusversiolla, ei kannata luulla että itsessä on vika ja tämä on se täydellinen ohjelma jolla pitäisi kaiken kehittyä optimaalisesti. Suorittaa ohjelman perusversiota riittävän kauan, jonka jälkeen voi analysoida uudelleen mitkä osa-alueet ei kehity kovin hyvin. Seuraavaan settiin sitten mukaan tarvittavat muutokset.

Laskeskelin kalenterista, että mun "täytyy" vetää tuo 3x3 vaihe kolmessa viikossa läpi ennen joulua. Sillä salien aukioloajat ja oma joululoma katkaisee treenit pariksi viikoksi. Pari kevennystreeniä on alla ja nyt perjantaina pitäisi aloittaa kovat treenit. Treenipäiviä tulee pakostikin kaksikin peräkkäin ja voin olettaa, että raskaaksi käy, mutta toivon mukaan saan ohjelman kunnialla läpi.

Päivitystä. Niinhän siinä kävi, että treeni alkoi tökkimään oletettua aiemmin. Osasyynä varmasti se, että treenipäiviä on ollut myös peräkkäisinä päivinä ja treenikierto on viisi päivää. Ensin stoppasi penkki jo toisella viikolla. Toisaalta oma moka, kun korotin heti 5 kg. Tuo korotus toimi 5x5 vaiheessa, mutta 3x3 vaiheessa ollaan jo niin lähellä maksimipainoja, että 2,5kg olisi ollut paremmin paikallaan.

3x3:n kolmas kova viikko on takana ja juuri penkissä huomasi tehojen laskun. Eli siinä on voimat tippuneet alaspäin. Kyykyssä tuli failure, samoin kulmasoudussa. Lisäksi lihakset ovat kipeytyneet ja hermosto varmaan vielä enemmän rasittunut ja pientä flunssaa meinaa pukata. Mutta viimeinen "viikko" olisi nyt edessä. La, Ma ja Ke treenit. Ohjelma kyllä toimii, mutta tämä oma sovellus kusee ja aikalailla odotetustikin.

On SF menossa.
Kuten jo aikasemmin kirjottelin, kun alko polvia särkemään, niin vaihdoin kyykkäystekniikka ja säryt katos. Säryt palas takasin ja nyt on molemmissa polvissa rasitusvammat :curs: . Tuli lääkäriltä kielto, että ei sää tehdä mitään painoja sisältävää liikettä, joka rasittaa polvia. Kuntopyörällä saa polkea(jippii!!) ja tehdä kykkyä ilman painoja(jihaa!). Varmaan joulun jälkeen voi ruveta kerran viikossa kyykkäämään ja ottaa maastavedon myös mukaan! Täytyy tosin alottaa pienillä painoilla ja polvia kuulostellen. Nyt oliskin hakusessa keskikeholle liikkeitä, jotka korvaa kyykyn ja maastavedon? Penkkiä ja kulmasoutua ajattelin jatkaa SF:n mukaan, sillä tuloksia on syntynyt.

voi vittu, nyt kylmää.

Tää on sellanen kummitus tredi joka aina tulee lopulta kuitenkin vastaan ja nyt aloin vähän lukemaan DF juttua ja sitä on paljon. Kai se on pakko aamusta tulostaa koko hoito ulos ja vetäytyä sanakirjan kanssa kammioon tekemään suunnitelmia. Vanha 2-jakoinen alkaa tulla jo korvista ja progression näyttää miinusta, joten ei tässä hävitäkään voi. Onneksi jouluna on vähän enemmän aikaa paneutua asiaan

DF liikket:

Bench

Squat

Deadlift (millä korvata jos ei mave suju?)

Military or Incline (mitä nämä ovat?)

Pull-ups or Chins

Row

Military or incline=pystypunnerrus tai vinopenkki.

7 viikkoa on nyt SF:ää takana ja otin jouluviikon kevyeksi viikoksi. Tarkoituksena on käydä kerran salilla tällä viikolla tekemässä vähän kaikkea ja koittamassa maksimit pääliikkeissä. Ylikunto alkoi kolkuttelemaan ovella viime viikolla (energian puute salilla ja flunssa iski), joten kevennys tuli tarpeeseen. Yhtään failurea ei ole vielä tullut eikä luultavasti vähään aikaan tule:) . Painoa on tullut 7 viikon aikana 4-5 kiloa ja lihaa tuntuu tulleen ainakin selkään/epäkkäisiin ja rintaan. Kädet eivät älyttömästä ole kasvaneet, mikä on kyllä ymmärrettävää kun pitää säästellä niitä noihin isoihin liikkeisiin. Olen kuitenkin joka treenissä tehnyt 3 suhteellisen kovaa sarjaa hauis- ja ojentajaliikkeitä ylläpidon vuoksi ja ojentajiin on tullut ainakin lisää voimaa.

Sinänsä mielenkiintoista sillä olen treenannut "ennätyspainoilla" vasta 3 viikkoa ja silti olen kasvattanut näinkin hyvin lihasta. Huomenna luultavasti kerron miten maksimiykköset ovat kehittyneet penkissä ja mavessa. Voi olla kyykkyä ei jaksa enää tuon maven jälkeen yrittää, mutta saa nähdä sitten huomenna.
Luulenpa ettei olisi ihme jos saisi tämän tahdin jatkumaan ainakin viikolle 10 asti, jolloin tuloksissa on tapahtunut jo todella huomattavaa kehitystä:)

Laitampana nyt vielä yhden hätääntynee postin DF:stä. (Näin ole siis käsittänyt)

1) Aluksi määritellään kaikkiin liikkeisiin 5rep maksimi.
2) Kyseiset maksimit laitetaan viikon 3 tavoitteeksi, mutta vähän pienempinä n. 7.5% maksimista

Viikko 1 toteutetaan 80% max. painoilla
Viikko 2 n. 90% maksimeilla
Viikko 3 ( siis ne n. +90-95& maksimista)
viikko 4 lähes sama kun viikko 3, vähän enemmän voi laittaa

Tässä oli latausjakso, josta jatketaan ( 2 vaihtoehtoa, ajattelin Pure Deload jaksoa)

Viikko 5 aloitetaan tekemään 3x3 settejä ja perjantai jää vapaaksi. Viikon 5 painot on samat kun viikon 4 maksimit.

Tästä eteenpäin jatketaan nostamalla painoja jotta kaikissa liikkeissä saadaan 3x3 maksimit jotka on siis nekin testattu etukäteen? (vai tarkoittaako tämä, että saadaan tietyllä vakiopainolla kaikki 3x3, eikä tehdä sitä portaalisesti, kuten esim. 85%-92%-100%x3)....

Kun seinä lopulta tulee vastaan ja yli ei päästä, tehdään mitä?

Kuuluuko DF treeniin käsien tekemistä "beach wor outtina" ja vatsa- ja alaselkä lihasten erilistä treenausta?

Ps. Mistä löytyy Bill Starrin mainitsema TOC topic, jossa liikeneuvoja esim. soutuun?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Siellä lopussahan on se excell-asiakirja johon riittää kun laitat 5RM:n niin se laskee nuo muut itse. Voithan toki koittaakin sen 3*3 maksimin (esim. 3*100,3*100,3*100), mutta luulen että tuo ohjelma kyllä laskee painot oikein jo pelkällä 5RM:n syöttämisellä. Voi olla että tässä on nyt unohtunut jotain tärkeää kun siitä on jo aikaa kun luin tuon DF:n läpi.

Laitampana nyt vielä yhden hätääntynee postin DF:stä. (Näin ole siis käsittänyt)

1) Aluksi määritellään kaikkiin liikkeisiin 5rep maksimi.
2) Kyseiset maksimit laitetaan viikon 3 tavoitteeksi, mutta vähän pienempinä n. 7.5% maksimista

Tuo 7.5% on se paino joka on sun 5x5 maksimi, eli paino jolla voit tehdä 5 kovaa sarjaa(esim. 5x100, 5x100, 5x100, 5x100, 5x100)

Ohjelmassahan on tavoitteet 5x5 RM ja 5 RM. Nuo kummatkin pistetään 3 viikolle tavoitteeksi. Neljännellä viikolla pistetään sitten vähän enemmän painoa, kumpaankin. Tarkoituksena on siis tehdä uusia ennätyksiä jo lautausjaksolla. Mutta pääpaino on kuitenkin voluumissa.

Viikko 5 aloitetaan tekemään 3x3 settejä ja perjantai jää vapaaksi. Viikon 5 painot on samat kun viikon 4 maksimit.

Näin.

Tästä eteenpäin jatketaan nostamalla painoja jotta kaikissa liikkeissä saadaan 3x3 maksimit jotka on siis nekin testattu etukäteen?

Ei testata.

(vai tarkoittaako tämä, että saadaan tietyllä vakiopainolla kaikki 3x3, eikä tehdä sitä portaalisesti, kuten esim. 85%-92%-100%x3)....

3x3=Vakiopainolla(3x100, 3x100, 3x100)

Ps. Mistä löytyy Bill Starrin mainitsema TOC topic, jossa liikeneuvoja esim. soutuun?

Se on se pääsivu

Siellä lopussahan on se excell-asiakirja johon riittää kun laitat 5RM:n niin se laskee nuo muut itse.

Eipä suostu excelini avaamaan tuota tiedostoa. :curs: Eli kertokaapas viisaammat mitä asialle on tehtävissä?

Kyllä täytyy itekkin vuoden vaihteen jälkeen aloittaa DF ohjelmalla treenaus.
Excelillä olen hieman kiloja pyörittänyt mutta kaikki max.5 rep. ei ole tiedossa. Ainoastaan penkki ja kyykky.

Kiitos!

(toi TOC oli kyllä paha lapsus multa=)

tämmöstä...

Alun kymmenen sivua lukaisin ja huomasin, että tämä dual factor on liikkeiltään saman tyylinen treeni, kuin mitä olen tässä itse kehitellyt. Kaipaisin nyt mielipidettä liikevalikoimasta ja rakenteesta:

Treeni 1

Maastaveto
Kulmasoutu
Dippi
Pystypunnerrus käsipainoilla, istuen

Treeni 2

Kyykky
Leuanveto
Penkki
Pystypunnerrus seisten

Keskikropalle teen yleensä voimapyörää pari kertaa viikkoon.

Sarjat näin:

2 sarjaa 50-60%, 12 toistoa
2 sarjaa 70-80%, 8 toistoa
2 sarjaa 90-100%, 4 toistoa

Eli siis yhteensä 6 sarjaa/liike nousevilla painoilla. Ensimmäiset kaksi sarjaa lämmittelyinä. 100% meinaa sitten tiukkoja sarjoja, muttei failureen. Kolmesti viikkoon teen tämän läpi, ma:treeni1 ke:2 pe:1, seuraavalla viikolla ma:2, ke:1, pe:2...jne...

Progressio menee sillätavoin kiertäen, että ensin kasvatan 70-80% alueella painoa, sitten 100% alueella, sitten nostan 50-60% painoa. Eli kokonaisvolyymi kasvaa kuitenkin joka kerta.

Keveä viikko olisi varmaan hyvä ottaa silloin tällöin, ne on vähän jääneet. Mitäs mieltä tällaisesta, itse ajattelin tämän sellaiseksi yleispäteväksi, isoilla liikkeillä tehdyksi ohjelmaksi. Mitä tekisitte toisin?

Tänään tuli käytyä noita maksimeita kokeilemassa. Osaltaan pettymys, muttei yllätys, mutta toisaalta taas iloinen yllätys:) . Penkkimaksimi noussut tämän 7 viikon aikana vaan 7,5 kiloa, mikä sinänsä on ihan hyvä suhteutettuna aikaan, mutta jotenki masentaa tuo. Heikonlainen hermotus tai tekniikka luultavasti, kun 100 kilolla menee 5 toistoa, mutta maksimi on 112,5. Maastavedossa päinvastoin, 5RM salilla tehty vähän yli viikko sitten 150*5 ja tänään kuitenkin kevyet 160*1, 170*1 ja 180*1. 190 ois varmaan vielä menny, mutta rupes hirvittään kestääkö selkä. Mavessa siis ykkösmaksimi noussu 7 viikon aikana 20-30 kiloa. Kyykyssä ei viitsinyt maksimia koittaa kun ei oo häkkiä tuolla. Ehkä ens viikon perjantaina normaalitreenin jälkeen joku leikkimielinen rykäsy vois olla paikallaan.

Dodiih.. Tänään tein sitten päätöksen että SF loppuupi tähän.
Tässä liian pitkä raportti, mutta jos et jaksa lukea, käy hakeen kahvia ja vaihda ketjua.

Tiivistys tästä avautumisesta: "Jos et ole kokeillut, kokeile. Se kannattaa!"

Kymmenen viikkoa tuota tahkosin ja ohjelma opetti valtavasti uusi asioita.
Parasta oppia tästä ohjelmasta en osaa sanoa, mutta Kyykyn merkityksen sisäistän nyt eri tavalla.
Aina ja kaikkialla olen jokaiselle sanonut, että kyykky on tärkein liike ja silti olen itse jättänyt sen aina tekemättä. Olen vedonnut ties mihin vaivaan. Nyt otin itseäni niskasta kiinni ja löin takapuolta lattiaan. Painoista näkee, että fuskattua on tullut kovasti tällä saralla. Mutta fuskaaminen päättyi tähän.
Nykyään tykkään kyykkäämistä.

Kehitystäkin tuli samalla. Suurin osa kehityksestä johtuu lihasmuistista, koska aloittelin tällä ohjelmalla puolentoista vuoden tauon jälkeen.

Aloittaessani tein penkkiä 70kg * 4, kyykky 70kg *5, maastaveto 90kg * 5, dippi meni omalla painolla * 5, leukoja omalla painolla 8.
Nyt kymmenennellä viikolla penkki 92.5*5, kyykky 90kg*5, maastaveto 125 * 5, dippi 25kg lisäpainoilla * 5, leuat 15kg lisäpainoilla * 5.

Paino nousi 10kg (78 -> 88), josta iso osa myös sitä toista, jota en nimeltä halua mainita ja jota kukaan ei kaipaa.

Maastaveto ja kyykky tulokset ovat henkilökohtaiset ennätykseni. Penkistä olen tuon saman saanut silloin aikaisemmin, ennen pitkää taukoa.

Kesken ohjelman jouduin pitämään flunssan takia n. 2 vk tauon ja yhden viikon tauon selän hajoamisen takia. Selän takia lopetin myös kulmasoudun ja siirryin leuanvetoon. Silti pidin kiinni ohjelmasta. Eli sairastuin viikolla 6, sairastelun jälkeen jatkoin viikolta 8 ja kaikki toimi, niin kuin ohjelmassa lukee.

Aion palata tähän ohjelmaan tulevaisuudessakin, mutta pidän kevyen viikon 3-4vk välein. Kroppa ei vaan tunnu kestävän jatkuvaa rasituksen kasvua. Nytkin olen flunssassa.

Hauiksia tein melkein joka treenissä kolme sarjaa vaihtelevia liikkeitä toistojen ollessa 5-8. Hauisten lisäksi seuraavaan settiin otan mukaan myös pohkeet, niitä en treenannut yhtään ja koivista huomaa selvästi, että pohkeet ovat pahasti jäljessä. Seuraavaan settiin otan myös rintalihaksille jotain extrapuristusta, koska tuntuu, että niille kohdistunut rasitus oli liian kevyt.
Tosin, nuo muutokset kun tekee, niin olisi sama melkein vetää kokonaan erilainen ohjelma.(?)

Tuo jatkuva painojen nostaminen viikosta toiseen, ennätyksestä toiseen, tulee henkisesti raskaammaksi koko ajan. Tässä varmaan suurin syy, miksi lopetan tähän ja jatkan jollakin muulla. Nimittäin se itsensä tsemppaaminen ja pelko takaraivossa ei innosta. Yksin kun salilla käy (monesti olin tosissaan ihan yksin), joutuu sen painon nostamaan itse, ketään ei ole varmistamassa tai auttamassa. Suojarautoja käytin aina, mutta silti pelotti.

Mitä tästä kaikesta 10vk urakasta jäi käteen?
- Tiedän nyt, että maastaveto ja kyykkytulokseni ovat tasoa 12v ballerina. Syyt löytyvät heikosta alaselästä. Selkä pettää aina. Mutta se vahvistuu jatkuvasti.
- Opin myös kyykkäämään kohtuu syvältä, eli voimanostotyyliin. Enkä enää aio fuskata tässä kuningasliikkeessä.
- Opin tekemään penkkiä jotakuinkin oikein. Asento hioutui viikkojen kuluessa ja nostaminen on huomattavasti helpompaa ja tukevampaa kuin ennen.
- Sisäistin suunnitelmallisuuden tärkeyden. On eri asia nostaa progressiivisesti treenin rasittavuutta ja painoja ja tehdä se paperilla laskien, että mihin sitä kykenee ja sitten noudattaa sitä, mitä paperi sanoo, eikä vetää hatusta joka kerta.
- Sain uutta intoa ja puhtia treeneihini.

Kiitän ja kumarran S225T:lle, joka nosti asian esille, jotta minä, kaikkien puusilmien veli, löysin tämän ketjun ja sain uutta puhtia ja intoa treenaamiseen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom