Dodiih.. Tänään tein sitten päätöksen että SF loppuupi tähän.
Tässä liian pitkä raportti, mutta jos et jaksa lukea, käy hakeen kahvia ja vaihda ketjua.
Tiivistys tästä avautumisesta: "Jos et ole kokeillut, kokeile. Se kannattaa!"
Kymmenen viikkoa tuota tahkosin ja ohjelma opetti valtavasti uusi asioita.
Parasta oppia tästä ohjelmasta en osaa sanoa, mutta Kyykyn merkityksen sisäistän nyt eri tavalla.
Aina ja kaikkialla olen jokaiselle sanonut, että kyykky on tärkein liike ja silti olen itse jättänyt sen aina tekemättä. Olen vedonnut ties mihin vaivaan. Nyt otin itseäni niskasta kiinni ja löin takapuolta lattiaan. Painoista näkee, että fuskattua on tullut kovasti tällä saralla. Mutta fuskaaminen päättyi tähän.
Nykyään tykkään kyykkäämistä.
Kehitystäkin tuli samalla. Suurin osa kehityksestä johtuu lihasmuistista, koska aloittelin tällä ohjelmalla puolentoista vuoden tauon jälkeen.
Aloittaessani tein penkkiä 70kg * 4, kyykky 70kg *5, maastaveto 90kg * 5, dippi meni omalla painolla * 5, leukoja omalla painolla 8.
Nyt kymmenennellä viikolla penkki 92.5*5, kyykky 90kg*5, maastaveto 125 * 5, dippi 25kg lisäpainoilla * 5, leuat 15kg lisäpainoilla * 5.
Paino nousi 10kg (78 -> 88), josta iso osa myös sitä toista, jota en nimeltä halua mainita ja jota kukaan ei kaipaa.
Maastaveto ja kyykky tulokset ovat henkilökohtaiset ennätykseni. Penkistä olen tuon saman saanut silloin aikaisemmin, ennen pitkää taukoa.
Kesken ohjelman jouduin pitämään flunssan takia n. 2 vk tauon ja yhden viikon tauon selän hajoamisen takia. Selän takia lopetin myös kulmasoudun ja siirryin leuanvetoon. Silti pidin kiinni ohjelmasta. Eli sairastuin viikolla 6, sairastelun jälkeen jatkoin viikolta 8 ja kaikki toimi, niin kuin ohjelmassa lukee.
Aion palata tähän ohjelmaan tulevaisuudessakin, mutta pidän kevyen viikon 3-4vk välein. Kroppa ei vaan tunnu kestävän jatkuvaa rasituksen kasvua. Nytkin olen flunssassa.
Hauiksia tein melkein joka treenissä kolme sarjaa vaihtelevia liikkeitä toistojen ollessa 5-8. Hauisten lisäksi seuraavaan settiin otan mukaan myös pohkeet, niitä en treenannut yhtään ja koivista huomaa selvästi, että pohkeet ovat pahasti jäljessä. Seuraavaan settiin otan myös rintalihaksille jotain extrapuristusta, koska tuntuu, että niille kohdistunut rasitus oli liian kevyt.
Tosin, nuo muutokset kun tekee, niin olisi sama melkein vetää kokonaan erilainen ohjelma.(?)
Tuo jatkuva painojen nostaminen viikosta toiseen, ennätyksestä toiseen, tulee henkisesti raskaammaksi koko ajan. Tässä varmaan suurin syy, miksi lopetan tähän ja jatkan jollakin muulla. Nimittäin se itsensä tsemppaaminen ja pelko takaraivossa ei innosta. Yksin kun salilla käy (monesti olin tosissaan ihan yksin), joutuu sen painon nostamaan itse, ketään ei ole varmistamassa tai auttamassa. Suojarautoja käytin aina, mutta silti pelotti.
Mitä tästä kaikesta 10vk urakasta jäi käteen?
- Tiedän nyt, että maastaveto ja kyykkytulokseni ovat tasoa 12v ballerina. Syyt löytyvät heikosta alaselästä. Selkä pettää aina. Mutta se vahvistuu jatkuvasti.
- Opin myös kyykkäämään kohtuu syvältä, eli voimanostotyyliin. Enkä enää aio fuskata tässä kuningasliikkeessä.
- Opin tekemään penkkiä jotakuinkin oikein. Asento hioutui viikkojen kuluessa ja nostaminen on huomattavasti helpompaa ja tukevampaa kuin ennen.
- Sisäistin suunnitelmallisuuden tärkeyden. On eri asia nostaa progressiivisesti treenin rasittavuutta ja painoja ja tehdä se paperilla laskien, että mihin sitä kykenee ja sitten noudattaa sitä, mitä paperi sanoo, eikä vetää hatusta joka kerta.
- Sain uutta intoa ja puhtia treeneihini.
Kiitän ja kumarran S225T:lle, joka nosti asian esille, jotta minä, kaikkien puusilmien veli, löysin tämän ketjun ja sain uutta puhtia ja intoa treenaamiseen.