Treeniasiaa "normikehoiluun" kyllästyneelle (5X5, dual/single factor-teoriat, DFHT))

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja S225T
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Mielenkiintoista, kun jo ainakin kolmesta suusta on kuullut selkäongelmien helpottamisesta näidentyyppisten treenien yhteydessä.
Joutuu ilmeisesti sen verran kunnolla ja usein "oikeisiin" töihin nuo tukilihakset, ja kun vieläpä kehotetaan niitä erikseen treenaamaan tämän lisäksi - siinähän sitä jo selitystä löytyy.

Lueskelen vasta nyt threadia läpi... Aiemmin luin vain ohjeet. Pakko kommentoida vanhaan viestiin.

Viikko kolme "ma" (mulla treenipäivät tiistai, torstai, lauantai, ihan vaan siksi kun satuin tiistaina aloittamaan) takana. Myös mulla on selkäongelmat helpottaneet. Kesäkuusta lähtien ilmeni lonkan puutumista, jonka luulin johtuvan piriformiksesta, gluteus mediuksesta tms. Vähän aikaa sitten tehdyn Lasekin (tjsp) testin perusteella vika onkin välilevyssä, mikä selittää sen, miksi tuo kipu lonkassa tuli ennalta varoittamattomina "särähdyksinä", eli kyseessä on tod. näk. hermosärky. Mutta asiaan...

Sen lisäksi että selkäongelmiin varmasti auttaa tuo tukilihasten treenaaminen, keskikehoa vahvistaa varmasti tehokkaimmin tuo kyykky. Vaatii kuitenkin niin paljon tukilihaksilta että kyykky pysyy kasassa, ja nuo tukilihakset joutuvat vielä töihin erilaisissa asennoissa. Varmasti tehokkaampaa treeniä tukilihaksille kuin esimerkiksi erilaiset staattiset pidot. Itselläni taatusti noihin selkävaivoihin on helpotusta tuonut myös se, että vaihdoin maastanostot high pulliin (hauska liike muuten, voin suositella). Eli tällaisen "selkäystävällisen" 5x5 sf:n sorvasin:

ma:
kyykky
Sotilaspenkki (tämäkin säästää yllättävän paljon selkää)
JS row (tässä huomasin sellaisen, että sitä asentoa saa muokattua kätevästi oteleveyttä muuttamalla, jos ei meinaa muuten taipua)
selän ojennus kevyesti: sarja kiertoja taivutuksen kanssa sivuille(paremmin en osaa liikettä selittää, että kaikki erector spinae- sun muut pikkulihakset selkärangan ympärillä saisi pientä jumppaa) ja pari "normaalia" sarjaa.
Vatsat ylätaljassa: tämä liike on vielä kokeilussa, tuntuu menevän tämäkin vähän lonkan koukistajille, mikä olisi muuten ihan OK, muttakun on tuo selkä kiukunnut.
Loppuun pohkeita jos huvittaa.

Ke:
Kyykky
Sotilaspunnerrus
High pull
Muutama sarja leukoja, vuorotellen vasta ja myötäote
Jalkojen nostoja dippitelineessä
Rutistuksia vinoille vatsalihaksille. Yritin tehdä vartalon kiertoja 15 kg:n kiekolla, mutta sattui alaselkään.

Pe:
Kyykky
Sotilaspenkki
JS row
beach WO= dipit, hauikset tangolla, pushdown

Ainakin omalta kohdaltani voin sanoa, että yllä olevalla setillä selkä on ollut tosi kiltisti, jos ei lasketa sitä, että tyttökaverilla on maailman huonoin sänky, joka pistää aina alaselän ihan jumiin. Pitää varmaan nukkua kiltisti kotona, mutta mitä se taas tekee testotasoille ;)

Nyt ollaan taas kyykyssä niissä painoissa, että meinaa alkaa kaatua vähän eteen, eli mennä selkäjumpaksi. Tässäkin threadissa ollut onneksi hyviä neuvoja siihen, miten kyykyn saa "pysymään pystyssä".

Painoa tuli 2kg ekan kahden viikon aikana. Toivottavasti nestettä, lihasta se tuskin on. Ruoka on kieltämättä maistunut, ja pitkästä aikaa on taas joutunut aloittamaan yölliset retket jääkaapille :D

Loppuun esitän vielä ihmettelyni seikalle, joka pomppasi silmään muutamista postauksista: Jotkut kertovat treenejä "jääneen väliin". Ja sitten on vaan jatkettu seuraavasta treenistä. Miksei sitä "väliin jäänyttä" treeniä voi muuttaa "lykätyksi treeniksi", ja tehdä sitä sitten kun menee seuraavan kerran salille? Eikö ole huomattavasti fiksumpaa ottaa ylimääräinen lepopäivä tai pari ja jatkaa siitä mihin jäi kuin skippailla progression kannalta tärkeitä treenejä? nimim. "minä vaan kysyn"

Paljon puhetta, vähän asiaa. Pahoittelen ;)

Viimeksi muokattu:
Vihdoinkin elämää taas tässäkin ketjussa.
Pistäkäähän muutkin raporttiatreenien etenemisestä!

Itsellänin on nyt viides (5) viikko alkamassa. Ennätyksiä pitäisi siis tehdä, vaikkakin olen aloitellut treenaamista pitkän tauon jälkeen, joten vielä ei olla vanhoja treenipainoja lähelläkään.
Vielä siis aion porskuttaa useemman viikon ja tavoittelen jatkuvasti suurempia painoja.

Sitten muita kommentteja:
Paino on noussut 7kg siitä, kun aloitin treenaan tauon jälkeen (jumppasin pari viikkoa ennen SF:n alkua ja opettelin liikkeet) eli n. 1kg / viikko tahdilla on menty. Ruokahalu on vieläkin kunnossa, joten eiköhän tässä kasveta vieläkin.

Harvoin olen mistään innostunut niin paljon, kuin tästä single factorista. Vaimonikin innostin vaihtamaan tähän ja sekin tuntuu tykkäävän.

Ainoa huolenaihe on alaselkä. Se on oikeastikin rikki, ihan lääkärinlausuntoja myöten. Ja jatkuva kyykkääminen ja maastavetäminen rasittaa sitä kohtuuttomasti. Harkitsen maastavedon vaihtamista High Pulliin, mut en ole vaihtanut vielä. Saas nähdä pitääkö tämän viikon jälkeen vaihtaa, kun maastaveto painot on nousussa ja sitä myöten rasitus selälle kasvaa viikko viikolta. Onko kukaan vaihtanut kesken ohjelman maastavet ->High pull, kommentteja?

Paikat on yllättävän paljon jumissa jatkuvasti. Olen yrittänyt venytellä, mutta sekään ei tunnu auttavan. Saas nähdä millaiseen juntturaan sitä onnistuu itsensä laittamaan, sillä rasitus käy keholle viikko viikolta kovemmaksi ja jo nyt tuntuu olevan kroppa kestokykynsä rajoilla. Tämä johtunee pitkästä tauosta ja tottumattomuudesta.

Mutta tosiaan. Laitan lisää kommenttia sitten kun kehitys pysähtyy, kiinnosti teitä tai ei. :)

Voisin heittää pientä raporttia polviongelmista ja näiden kyykkyä (5x5) kolme kertaa viikossa ohjelmien vaikutuksesta niihin.

2005 kesällä aloin ensimmäisen kerran kyykkäämään. Sitä ennen en ollut tehnyt koko liikettä ollenkaan. Viime talvesta aina viime kesään asti olen kärsinyt jonklaisista (kuitenkin suhteellisen lievistä) polviongelmista. Tuossa viime joulun molemmin puolin mulle vasta selvisi, että olin kyykännyt huonohkolla tekniikalla oman kroppani heikkouksiin nähden. Tuolloin tein ensimmäistä kertaa kyykkyä huomattavasti suuremmalla volyymilla kuin aikaisemmin. Tein silloin jto:n 5x5-ohjelmaa mavella, kyykylle ja penkille. Tämän lisäksi tein vielä etukyykkyä 4-6x4-6 viikon kiertoon.

Heinäkuussa kun aloitin Bill Starrin 5x5 (single factor versiolla) kysymysmerkkinä oli juuri se että kestääkö polvet tuota kyykkäämistä. Alussa kolmannella viikolla ajattelin että pakko jättää koko hommma kun polvet ei kestä. Jatkoin kuitenkin vielä niin, että en enää tehnyt kyykkyä niin alas kuin mahdollista, vaikka ohjelmassa nimenomaan kiellettiin säätäminen tän asian suhteen. Kyykyt siis oli edelleen syviä, mutta en vängännyt persettä väkisin lähes maahan niin että loppuvaiheessa koko kropasta (lähinnä alaselkä ja jalat siis) häviää jännitykset.

Mitä tämän jälkeen tapahtui?:D ...............Melko uskomaton juttu. kyykky alkoi kulkea ihan eri tavalla mitä aiemmin. Suorituskyky nousi parissa kuukaudessa aivan uudelle tasolle. Polvissa ei ollut enää mitään kipua vaikka kyykkäsin kolme kertaa viikossa aikaisempaan verrattuna huomattavasti suuremmalla volyymilla. Melko uskomaton juttu omasta mielestäni! Miten voi polvikivut parantua sillä että kyykkää 3x enemmän ja suurimmilla painoilla kuin aikaisemmin kolmena päivänä viikossa.

Eli tarinan opetus oli se, että jos jollain on polviongelmia, niin kannattaa aloittaa pikkuhlijaa ja etsiä rauhassa itselle hyvä kyykkytekniikka. Tuon jälkeen voi hyvinkin olla mahdollista lisätä volyymia huomattavasti ilman mitään ongelmia. Mutta toki jos kivut ei missään vaiheessa lopu, niin silloin on ehdottomasti pidettävä vaan totaalitaukoa.

Kyykyt siis oli edelleen syviä, mutta en vängännyt persettä väkisin lähes maahan niin että loppuvaiheessa koko kropasta (lähinnä alaselkä ja jalat siis) häviää jännitykset.
Toinen opetus omista kokemuksista voisi olla, että ei kannata ottaa kaikkea niin kirjaimellisesti. :D Kyykyssä niin alas kuin mahdollista ei siis ole sama kuin niin alas kuin mahdollista keinolla millä hyvänsä. :lol2:

Huomenna edessä 7. viikon kolmas päivä. Kaikki muu edennyt suunnitelmien mukaan, paitsi soudussa jouduin tiputtamaan hieman painoja, taitaa olla tekniikkakin hieman puutteellinen. Väliin mahtui myös yksi viikko täydellistä lepoa kun kipeänä olin, jatkoin kuitenkin ohjelmaa ilman mitään sisäänajoja sen jälkeen. Oma paino noussut 85-->90kg

Kyykky 120x5--->130x5
Penkki 95x5--->102,5x5
MaVe 150x5--->162,5x5
Soutu 75x5--->82,5x5
Military Press 50x5--->55x5

Onko kyykkytekniikka kunnossa? Luulisin että kun kolme kertaa viikossa tekee sitä kyykkyä niin tekniikan merkitys korostuu, eli se pitää tehdä oikein. Itse teen painonnostotyyliin "putoamalla jalkojen väliin" eikä jäykkyysongelmia ole vielä ilmennyt. Jos tossa kyykyssä ei mene tarpeeksi syvälle niin nivusia tukevat lihakset ei välttämättä kehity voimatasojen nousun mukana, olisiko selitys jotain sen tapaista.

Edit: niin, ja single factorin kyykkyvolyymi ei oikeastaan tunnu missään, jalat ei edes tunnu treenatuilta.

...ja threadin läpi kahlaaminen jatkuu, nyt jo sivulla 11 (40 ppp)...

Monella on tuntunut olevan ongelmia kyykyn kanssa. Syy miksi aloin kommentoida Raejuuston vanhahkoa viestiä, on se, että halusin nostaa sen pinnalle. Tuo jalkojen väliin meneminen on kyllä paras neuvo mitä olen syväkyykkyyn nähnyt. Itse en kyllä käyttäisi sanaa pudota, omalla kohdalla ainakin polvet huutaa hoosiannaa ja kyykyt meinaa mennä läpilaskuiksi jos tulen vauhdilla alas. Kun muistaa mennä selkä tiukkana todellakin reisien väliin, niin lanneranka ei pääse pyöristymään alhaalla. Monilla kapealla asennolla pohjaan kyykkääjillä tahtoo aina se perse alkaa tehdä nokkimisliikettä, eli lanneranka pyöristyy ala-asennossa.

Myös Intercostalikselta tuli hyvä neuvo :D :
Kyykyssä niin alas kuin mahdollista ei siis ole sama kuin niin alas kuin mahdollista keinolla millä hyvänsä. :lol2:

*jatkaa threadin lukemista ja ikivanhojen viestien kommentointia*

En jaksa koko threadia lukea läpi.. Ootteko käyttäneet tuossa single factorissa lisäliikkeitä vai vain noita mitä on listattu? Jotenkin tuntuu melko niukalta tuo liikkeiden määrä näin 3-jakosella treenanneelle:rolleyes: . Toki siinä väännetään monta kertaa viikossa samat lihasryhmät, mutta minusta tuntuu että tuossa ei oo kyllä jokaista lihasryhmää otettu huomioon. Onko kehonrakentajilla kokemuksia tuosta ohjelmasta eli onko tullu lihaa?

En jaksa koko threadia lukea läpi.. Ootteko käyttäneet tuossa single factorissa lisäliikkeitä vai vain noita mitä on listattu? Jotenkin tuntuu melko niukalta tuo liikkeiden määrä näin 3-jakosella treenanneelle:rolleyes: . Toki siinä väännetään monta kertaa viikossa samat lihasryhmät, mutta minusta tuntuu että tuossa ei oo kyllä jokaista lihasryhmää otettu huomioon. Onko kehonrakentajilla kokemuksia tuosta ohjelmasta eli onko tullu lihaa?
No jos 3-jakoisella olet treenannut ja vaihdat ohjelmaan näihin kroppa 3 kertaa viikossa tyylisiin, niin jos vaan olet plussakaloreilla veikkaisin että lihaa voi tulla erittäinkin hyvin. Tämä jo sen takia että kroppa ei ole tottunut tämän tyyliseen treeniin. Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan. Mutta aloita rauhallisesti, bulkkaa ja kuuntele kroppaa koko ajan. Voi meinaa olla 1-jakoiseen siirtyminen vaikeata jos aiot dieetillä olla.

Mitä omiin kokemuksiin tulee niin sanoisin että erittäin toimiva ohjelma! Mutta mikään ei kuitenkaan välttämättä toimi ikuisesti. Kyllähän sen järkikin sanoo, että ei aina kannata tahkota vaan 5x5 joka liikkeessä. Mutta sanoisin melkein että itsellä tuo Bill Starrin 5x5 (single factor versio), toimi ensimmäiset 6 viikkoa paremmin kuin mikään muu ohjelma aikaisemmin.

Ongelmallisia lihasryhmiä tuossa ohjelmassa on oman näkemyksen mukaan lähinnä sivu- ja takaolkapäät, hauikset ja pohkeet. Muut lihat saa luultavasti treeniä enemmän kuin tarpeeksi. Pohkeita tuohon ohjelmaan voi lisätä jo alusta asti järkevällä tavalla ja itse asiassa herrat isoherrat sitä myös suosittelivat. Takaolkapäät tuossa pitäisi ilmeisesti kehittyä kulmasoudun avulla, mutta jos kokeilee ohjelmaa niin sittenpähän näkee kehittyivätkö. Tai itse asiassa ei näe, mutta se onkin jo toinen asia:D . Sotilaspunnerruksen pitäisi ilmeisesti hoidella sivuolkapäät. Testaamalla tuokin selviää. Hauikselle on kulmasoutua ja beach workout perjantaina, mutta mielestäni ei ihan optimaalinen hauksen kehitykseen (ainakaan omien kokemusten perusteella).

Näihin kaikkii probleemeihin saat paljon parempia vastauksia kun suoritat ohjelmaa ensin perusversiolla tuollaiset pari kuukautta. Itse lisäisin ainoastaan pohkeita tuohon lisäksi muutaman sarjan ensimmäiseen kiertoon. Ohjelma sopii omien kokemusten perusteella bodaukseen erittäin hyvin!

En jaksa koko threadia lukea läpi..

Juuri näin kannattaa aloittaa kysyminen :evil:
Mutta oikeesti kannattaa lukee tämä ketju läpi ja linkit mitä tässä ketjussa on tuonne sotkettu sekaan.
Opit varmasti treenaamisesta enempi kuin arvaatkaan.
Tulosta vaikka koko setti paperille ja lue vessassa samalla kun käyt aamupaskalla.

Ootteko käyttäneet tuossa single factorissa lisäliikkeitä vai vain noita mitä on listattu?

Itse lisäsin kolmannella viikolla mukaan hauistreenejä jokaiselle kerralle.
Huomasin kahden viikon jälkeen, että hauikseni eivät saa tarpeeksi iskua tarpeeksi monesta kulmasta ja rupesin tekemään 3 sarjaa hauista joka kerta.
Hyvin ehtiin haukkarit palautua ja käsivarren mitan paksuuntumisesta päättelen, että hyvin menee.

Pohkeita en treenaa erikseen. Ne saavat itselläni mielestäni ihan tarpeeksi rasitusta, koska liikun muuallakin kuin kuntosalilla.

Hauiksia lukuunottamatta ohjelma on mielestäni täysin kokonaisvaltainen, eikä siis kaipaa lisäliikkeitä.
Mutta siittä huolimatta, että itse olen lisännyt tuon hauisohmman tuonne sekaan, niin suosittelen, että teet ainakin pari kolme viikkoa ohjelmaa juuri niinkuin käsketään ja muokkaat vasta sen jälkeen hommaa, kun tiedät mitä teet, tunnet kroppasi ja tunnet ohjelman.
Eli enempi intoa kuin älyä meininki ei vie mihinkään. Kannattaa tehdä harkittuja ratkaisuja.

Onko kehonrakentajilla kokemuksia tuosta ohjelmasta eli onko tullu lihaa?
En näillä massoilla varmaan ole vielä kehonrakentaja, mutta vastataampa silti.
Eli tässä on tämän ohjelman paras anti. Minulla on noussut paino viimeisen puolentoista kuukauden aikana 8kg. 78 -> 86 kg.
(suuri osa tästä johtuu kyllä lihasmuistista, koska aloitin treenaamaan taas puolentoista vuoden tauon jälkeen), mutta silti.
Tämä ohjelma vörkkii ihan kympillä. :thumbs:

Piru kun nyt vasta rupesin tutkimaan tätäkin, taitaa jäädä kokeileminen 08 vuoden alkuun kun seuraavat puolen vuoden jumpat on jo katottu etukäteen inttiin asti. :/

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Edellisen kerran tein DF-periaatteella n. vuosi sitten ja hyvin toimi. Ainostaan pohkeet ei kehittyneet mulla yhtään. Sen jälkeen vedin hst:n ja rupesin dietille, jolloin siirryin 2-jakoiseen. Kesällä taas olin töiden takia miinuskaloreilla tahtomattani ja treeni oli mitä sattuu (kerran viikossa kroppa läpi yhtenä päivänä.) Nyt syksyllä vedin yhden voimaohjelman läpi ja nyt on 5x5 DF:n aika :)

Yksi viikko on takana ja olen ottanut myös yhden eristävän liikkeen jokaisen treenin loppuun vatsojen lisäksi. Maanantaina teen viparit taakse kp, keskiviikkona pohkeet seisten ja perjantaina hauiskäännön tangolla.

Kokeilen hyödyntää näissä vemputusliikkeissä sarjapainojen ja toistomäärien radikaalia viikottaista muuttamista. Eli ekalla viikolla tein 2x20, seuraaville viikoille ajattelin näin: 2x8, 2x15 ja 2x5. Ja mahdollisesti 3x3 vaiheessa samallalailla.

Pitää katsoa miten potkii. Odotukset on korkealla, kuten ruokahalukin:whip:

Kiitokset Ingersollille ja saarnamiehelle:) . Luin toki tuon englanninkielisen artikkelin läpi, tarkotin tätä pakkotoiston threadiä tuolla jaksamisella. Eiköhän tämäkin kuitenkin tuu luettua läpi pikkuhiljaa... Nyt oon tosiaan bulkilla ollu pari kuukautta ja sama jatkuu vielä ainakin helmikuulle, joten kerkeän tottua tuohon ohjelmaan ennen dieettiä. Oon tullu siihen tulokseen, ettei mun kropassa tapahdu ihmeitä noilla 3-4 jakosilla ohjelmilla, joten odotan innolla että pääsee vähän muuttamaan rutiineja:)

Kyykky on mulla jonkin verran jäljessä muita liikkeitä, mutta tässä ohjelmassa sitä ei treenata ainakaan liian harvakseltaan:rock: ! Luulisi tulosten lähtevän nousuun kunhan tottuu tuohon rytmiin.

Pari tuntia oon nyt lueskellu noita juttuja ja vaikka osa meneekin ohi vaikeitten sanojen takia niin kyllä tuosta tekstistä asiaa irti saa:worship: . Aika pitkälti samoja perusjuttuja kuin Massaa!Voimaa!-kirjassa, mutta kertaus on opintojen äiti:) . Nyt kun oon miettiny tuota vanhaa ohjelmaani ja viikkojakoa niin huomaan kuinka väärin oon treenannu. Todella suuret odotukset on tältä ohjelmalta!

Jeps, muutaman tunnin päälle salille alotteleen tuota single-factoria:) . Lisään alustavasti tuohon ohjelmaan maanantaille ja keskiviikolle 3 sarjaa hammer-kääntöjä käsipainoilla ja ranskalaisia punnerruksia. Toistomäärät 8. Jos tuntuu että tulee tarpeeks hittiä noilla muilla liikkeillä käsille niin voi sitten jättää pois, mutta epäilen.

No niin, nyt on menossa viimeinen loading-viikko. Kyllä alkaa tosiaa vähän iskemään väsymys, niinkuin asiaan kuuluukin.. Failureita on tullut yllättävän paljon, mutta voimiakin on tullut kyllä tässä reilussa kolmessa viikossa lisää jonkin verran. Laitoin laskuriin ilmeisesti painot vähän yläkanttiin, mutta väännetään silti.:whip:

Failuret:
3viikosta eteenpäin raaka rinnalleveto.. (tekniikka hukassa nyt..) teen nyt vain kevyesti ja lisään 90 asteen kulmasoudun kevyenä messiin.
3vko maastavedossa tuli vain 5,5,5,4,3
3vko push press 5,5,5,4,5 :)
3vko myötäleuat lisäpainoilla 5,5,5,4,3
(eli 3vko:n keskiviikko meni vähän heikosti..:D )
myös 3vko:n perjantain treenissä tuli etukyykyssä ihmeellisesti vain 1x4, mutta maanantaina tulikin pari kiloa kevyemmällä 5x5

4vko maanantain penkissä vain 1x4, mutta tangossa olikin kilo liikaa painoa, eli oikea sarja olis ehkä tullut.

Nyt rypistetään vielä kaksi kovaa treeniä ja sitten vähän kevyemmin.

Treeni kulkee, paino nousee, intoa riittää jne. MUTTA...

Niinkuin muutkin tässä threadissa on sanoneet, lonkankoukistajat on tuon jatkuvan syväkyykkyilyn takia aika jumissa. 1 ylimääräinen välipäivä tuossa perjantain ja maanantain välillä ei auttanut yhtään, oikeastaan vaan pahensi asiaa :rolleyes: No, lonkankoukistajat nyt eivät ole suuri ongelma, kun vaan muistaa venytellä oikein huolella. Kannattaa kuitenkin ottaa huomioon, jos on ohjelmaa aloittelemassa, että lonkankoukistajat kannattaa venytellä hyvin ihan alusta asti ja mahdollisimman usein. Ihmetyttää tuo lonkan koukistajien rasittuminen, eikös ne ole kyykyssä vain stabilaattoreina?

Ihmetystä on aiheuttanut se, että aina maanantain treenissä kyykky meinaa kaatua eteen (taisi olla jo kolmas viikko peräkkäin). Eli viimeiset toistot joutuu kampeamaan aika rumasti ylös. Tämä olisi muuten aivan ymmärrettävää (liian isot painot), mutta kun perjantain treenissä kyykky taas sujuu kuin rasvattu, ja selällä nostamisesta ei ole tietoakaan... Onko kellään muulla vastaavia kokemuksia? Ja tosiaan tuo yksi ylimääräinen välipäivä ei vaikuttanut asiaan muuta kuin korkeintaan negatiivisesti.

Loppuun täytyy vielä todeta, että syväkyykky ottaa ainakin mulla etureisiin ihan törkeen hyvin, paljon parimmin kuin voimanostokyykky. Jos et ole vielä kokeillut, niin kannattaa testata.

PS: Tuli vaan tuossa mieleen, että voisiko syy maanantain pyllistyskyykkäilyyn olla se, että etureidet on niin tukossa perjantain nättien kyykkyjen jäljiltä, että rasitusta yrittää väen vängällä siirtää takareisille ja alaselälle?

Treeni kulkee, paino nousee, intoa riittää jne. MUTTA...

Niinkuin muutkin tässä threadissa on sanoneet, lonkankoukistajat on tuon jatkuvan syväkyykkyilyn takia aika jumissa. 1 ylimääräinen välipäivä tuossa perjantain ja maanantain välillä ei auttanut yhtään, oikeastaan vaan pahensi asiaa :rolleyes: No, lonkankoukistajat nyt eivät ole suuri ongelma, kun vaan muistaa venytellä oikein huolella. Kannattaa kuitenkin ottaa huomioon, jos on ohjelmaa aloittelemassa, että lonkankoukistajat kannattaa venytellä hyvin ihan alusta asti ja mahdollisimman usein. Ihmetyttää tuo lonkan koukistajien rasittuminen, eikös ne ole kyykyssä vain stabilaattoreina?

Ihmetystä on aiheuttanut se, että aina maanantain treenissä kyykky meinaa kaatua eteen (taisi olla jo kolmas viikko peräkkäin). Eli viimeiset toistot joutuu kampeamaan aika rumasti ylös. Tämä olisi muuten aivan ymmärrettävää (liian isot painot), mutta kun perjantain treenissä kyykky taas sujuu kuin rasvattu, ja selällä nostamisesta ei ole tietoakaan... Onko kellään muulla vastaavia kokemuksia? Ja tosiaan tuo yksi ylimääräinen välipäivä ei vaikuttanut asiaan muuta kuin korkeintaan negatiivisesti.

Loppuun täytyy vielä todeta, että syväkyykky ottaa ainakin mulla etureisiin ihan törkeen hyvin, paljon parimmin kuin voimanostokyykky. Jos et ole vielä kokeillut, niin kannattaa testata.

PS: Tuli vaan tuossa mieleen, että voisiko syy maanantain pyllistyskyykkäilyyn olla se, että etureidet on niin tukossa perjantain nättien kyykkyjen jäljiltä, että rasitusta yrittää väen vängällä siirtää takareisille ja alaselälle?

Näinhän se nimenomaan on kuten sanoit itsekin. Mitä enemmän ne lihakset mitä tarvitaan kyykyssä ovat jumissa/eivät ole palautuneet, sitä enemmän se kyykky helposti kaatuu eteenpäin...myös mitä huonompi keskivartalon voima, sitä vaikeampi kyykkyä on tehdä selkä suorassa.

Voimanostokyykyssähän on tarkoitus nostaa mahdollisimman paljon rautaa nostomuodossa jalkakyykky, eikä rasittaa etureiden lihaksia. ;)

Kuinka paljon tuossa 5x5 systeemissä uskaltaa harrastaa muuta liikuntaa ohessa?

Miten teillä kokeneemmilla, ootteko harrastaneet esim. lenkkeilyä ohessa ja onko meinannut mennä ylikunnon tai kutistumisen puolelle?

Kuinka paljon tuossa 5x5 systeemissä uskaltaa harrastaa muuta liikuntaa ohessa?

Miten teillä kokeneemmilla, ootteko harrastaneet esim. lenkkeilyä ohessa ja onko meinannut mennä ylikunnon tai kutistumisen puolelle?

Aika hyvin se kroppa sopeutuu siihen ylimääräiseen liikuntaa jos muistaa syödä reippaasti ja nukkua paljon. Jonkinlainen kevyt viikko on myös hyvä pitää silloin tällöin.

Toinen viikko menossa single factoria.. Paha sanoa juuta tai jaata kun tuli aliarvioitua nuo omat maksimit (tarkotuksella kylläkin). Eipä sillä kyllä juurikaan väliä ole pääseekö vanhoihin maksimeihinsa 4 vai 5 viikon päästä. Teettekö muuten kyykyn ass to grass-tyyliin vai 90 asteen kulmaan asti? Oon huomannu että todella matalalle menevä kyykky parantaa tekniikkaa ja liikeratoja, mutta liian alhaalle vauhdilla mentäessä ottaa polvien päälle:( . Eli tiivistettynä: menettekö niin alas, kunnes töppää luonnollisesti vai pysäytättekö kyykyn jossain vaiheessa? Hieman tosin tympii tuolla ass to grass- tyylillä kyykkäillä, kun sarjapainot on samaa tasoa penkin kanssa (jotka nekään eivät mitään mahdottomia ole:jahas: ). Luulisi kuitenkin voimatasojen nousevan tuossa syväkyykkäämisessä, kun sitä ei ole oikeastaan koskaan tullu harrastettua, ainakaan 3 kertaa viikossa:)

Suositut

Back
Ylös Bottom