arpa80 sanoi:
BILL STARR 5X5 (SINGLE FACTOR VERSION )
Tuota ohjelmaa olen harkinnut kokeilla. Siihen liittyen muutama kysymys, millaisilla prosenteilla olisi hyvä aloittaa? Olen koko reenihistoriani tehnyt 4-jakoisella, reenihistoriaa on joku kolmisen vuotta.
Ja kun 4-jakoisessa suositellaan treenaamaan kevyemmin 4-6 vkon välein, tosin itselläni se on 3 vkoa kovaa ja sitten kevyt. Niin olisiko tuossa ohjelmassa järkee pitää se tauko/kevyt vko ennen kuin tulee stoppi ettei enään onnistukkaan se 2.5% nousu sarjapainoissa?
aloita painolla, joka on suunnilleen 90% sun 5 toiston maksimista.
pidä taukoa/kevyttä viikkoa jne. jos siltä tuntuu. suosittelen kevyeksi viikoksi samaa ohjelmaa, mutta jätät vaan viimeiset (eli ne kovimmat) sarjat pois kaikista liikkeistä.
voit soveltaa vapaammin myös noita painojen lisäyksiä tai vähentämisiä. tee aluksi tuolla rungolla, sen jälkeen sitten virität riippuen siitä miten palaudut ja miten homma toimii.
tässä muutamia ehdotuksia siitä miten voit ohjelmaa muokata:
1. perjantain kolmoset 5% suuremmalla painolla kuin edellisen maanantain vitoset, silti seuraavana maanantaina vain se 2,5% lisää ohjelman mukaan.
2. keskiviikon kevyen kyykyn tilalle etukyykky
3. keskiviikon vatsatreeniksi polvien/jalkojen nostoa tai jotain muuta vatsahommaa
4. keskiviikolle leuanvetoa
5. perjantaille hauistreenin sijaan leuanvetoa
6. maanantaille yhden kovan vitosen tilalle 2 kovaa vitosta
7. perjantaille kovan kolmosen tilalle 2 kovaa kolmosta
8. soudun tilalle raaka rinnalleveto
9. maastanoston tilalle työntöveto
10. keskiviikon kyykky/pystypunnerrus/maastanosto-treenin tilalle työntötreeni, jossa raakaa rinnallevetoa, etukyykkyä ja ylöstyöntöä erikseen ja yhdessä
nämä nyt vain esimerkkeinä siitä, että mitä voi tehdä ilman että ohjelmasta katoaa idea. itse olen tehnyt about nuo kaikki pikkuhiljaa (ja vähän muutakin välipäiville), ja samalla ottanut kevyttä jaksottelua mukaan, eli aloitan nyt lyhyehkön piikkauksen. olen myös sahannut sen volumen kanssa, eli kevyempää treeniä välillä suunnitellusti, kun muuten mulla menee överiksi noiden ylimääräisten kovien sarjojen ja 5 kertaa viikossa treenaamisen johdosta. lisäksi olen pitänyt tuon keskiviikon fiilis-päivänä, jolloin mulla on lupa tehdä mitä haluan (eli joko työntötreeni tai sitten mavea/pystypunnerrusta tai jopa pelkkää kyykkyä ja rinnallevetoa) enkä laske toistoja tai painoja, kunhan vaan en vedä itseäni ihan piippuun.