Treeniasiaa "normikehoiluun" kyllästyneelle (5X5, dual/single factor-teoriat, DFHT))

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja S225T
  • Aloitettu Aloitettu

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
oupa sanoi:
onkos kukaan tätä kyseistä ohjelmaa kokeillut? vaikuttaa mielenkiintoiselta mutta aika rankan oloinen vai mitä mieltä?

Joku palstalta, oliskos Vuohi ainakin oli kokeillut tuota.
Muistaakseni sanoi olleen ihan jees mutta alaselkä jumitti tjsp.
Kommentoikoon itse tarkemmin jos lukee.

Mielenkiintoinen tuo versio - itse aion viimeistään syksyllä (kun elämäntilanne suorastaan "pakottaa" useampaan treeniin/viikko) kokeilla sitä.
Tarkkana saa olla aivan varmasti, varsinkin tehojen kanssa. Tuollahan suurin osa päivistä/sarjoista on tarkoitus tehdä niin että jätetään 1-2 toistoa varastoon.

Siinähän myös tosiaan käsketään usein toistuvaan lihasryhmän perusliikkeillä tapahtuvaan treenaamiseen tottumattomien olemaan aluksi tarkkana ja aloittamaan vaikka 3 päivän viikkotreeneillä kyseisellä jaolla, jolloin kierrosta tulee pitempi - ja tiivistämään vasta kehon totuttua ottamaan vastaan tuonkaltaista rasitusta vähän useammin.

Olen 100% varma että oikein toteutettuna tehokas.
Eihän tuo ole oikeastaan muuta kuin periodisoitu ja pitkälle hiottu 2-jakoinen.
Ja 2-jakoisten toimivuudestahan esimerkkejä tuntuu riittävän.

Single factorissa viikolla neljä viimeisessä reenissä... Reeni tuntuu siltä, että vähään aikaan ei ole stoppi tulossa. Ennen ohjelmaa tehdyt maksimit (treenitauon jälkeiset) on olleet paperia vaikka kolmannen viikon keskiviikkoillasta alkaen olin pahassa vatsataudissa :urjo: muutaman päivän ja 3. perjantai jäi väliin. Nelosen maanantaina kuitenkin tein normaalin ohjelman mukaan sarjat ja läpi meni hienosti. Laskeskelin tuossa, että kasi viikolla tulisi vastaan vuosien takaiset "oikeat sarjamaksimit". Mavekin alkaa kulkea alun hapuilun jälkeen, kun on päässyt jyvälle tekniikasta. Kyykyssä tekniikka on parantunut (eli puhdistunut) huimasti. Kyykyt haetaan nyt oikeasti pohjasta ja polvisiteet on toistaiseksi jääneet kassin pohjalle.

Jotenkin on fiilis, että homma ei stoppaa kasiviikollekaan, jos edes tästä eteenpäin terveenä pysyn. No katsellaan nyt, mutta kysynpähän tässä nyt varmuuden vuoksi jo, että voihan tätä vetää niin pitkälle kuin kulkee? Eli siis onko järkeä vetää samanlaisena vaikka viikolle 15, jos ei tule :wall: vastaan? Yleensähän olen tottunut tekemään ohjelmia kuitenkin jotakuinkin 5-8 viikon välein vaihtoon pyrkien.

Ainoana "säätönä" muuten alkuperäiseen ohjelmaan nähden olen ottanut keskiviikolle vuoroviikoin Militaryn ja vinopenkin käsipainoilla. Vapaampia ojentaja ja vatsaliikkeitä olen myös vaihdellut, mutta muuten perusrungossa pysytään mahdollisimman tiukasti.

Omat kokemukseni. Takana päivää vaille 9 viikkoa DF Advancedia.

Olin dieetillä koko ajan, joten paino on vain laskenut, läskin muodossa. Viikot 2ja 3 olin täysin "atkinsilla" eli ketostixit helotti -treenit meni silti hyvin. Sittemmin söin otin vähän leipää ja jogurttia ennen treeniä ja rkl maltoa palkkarissa.
Paranin myös välilevyrepeämästä, jonka takia lähdin aika varovaisesti kohottamaan kyykkyä (tein vain etukyykkyä), korvasin kulmasoudun t-soudulla ja maven tein high pullina. Selkä on nyt muuten taas iskussa, eli hyvin toimi kuntoutukseen. Tein tehostetusti vatsaa ja alaselkää samalla (ohjelma löytyy tredistäni Keskivartalo-ohjelmaani saa repostella tms.). Muutama sarja pohkeita lisäsin myös.

Vaikeuksia alkoi esiintyä vasta viikolla 7 ->. Pena alkoi tökkiä, joten jätin ojentaja-beach workoutin kokonaan. T-soutu meni aina kuin jäitä polttelis, kaikissa muissakin pysyttiin ohjelmassa. Vinopenkki meni hyvin vika viikolle asti.

Viikko 8: failure ma penassa. Tämän jälkeen penapeli oli menetetty. Mitä tahansa kunhan ei failurea, väittää kokemukseni.

Vatsani alkoi myös ärtyä. Se on nyt joko tulehtunut (revähtänyt?) tai sitten minulla on tyrä :jahas: . Jätin siis vatsa- ja alaselkätreenin kokonaan.

Viikko 9 meni aivan penkin alle. T-soutu meni yhä hyvin, etukyykky pysyi ohjelmassa nippa nappa, mutta pena, vinopena, high pull, leuat ei.
Miksi näin?
-vkonloppu meni juopotellessa ja huonosti syöden, se saattaa vaikuttaa.
-varoin vatsaani ja ehkä pelkäsin suorittaa kovia sarjoja.
-ke toteutin seksuaalisuuttani juuri ennen treenejä, mikä saattaa vaikuttaa?
-varmaan alkaa roppa uupua koviin sarjoihin vähillä kaloreilla, hyvin vähillä hiilareilla (vhh-dieetillä nälkä katoaa niin tehokkaasti että pitää muistuttaa itseään syömisestä.) Vkot 8 ja 9 olin myös todella äreä ja huonotuulinen treenistä tullessani. Viittaisikohan tämä johonkin vajeeseen...

Vanhat enkkani on tehty syksyllä hurjalla bulkilla ja kreatiinilla. Nyt ylitin ne täpärästi ainakin etukyykyssä, vinopenassa. Isommin voimat on tainnut kasvaa selässä (t-soutu). Penkki ei juurikaan noussut. Mutta kuten totesin, olen ollut vhh-dieetillä koko ajan, ja painoa on nyt n. 7 kg vähemmän kuin syksyllä. Näin ollen en voi valittaa.
Muuta hyvää: opin lopulta penatekniikan, ja opin rakstamaan näitä isoja liikkeitä. Peruskehoeristysvemputteluun en enää halua palata.

Jatko tapahtuu sitten vatsan ehdoilla.

Ro-B sanoi:
Jotenkin on fiilis, että homma ei stoppaa kasiviikollekaan, jos edes tästä eteenpäin terveenä pysyn. No katsellaan nyt, mutta kysynpähän tässä nyt varmuuden vuoksi jo, että voihan tätä vetää niin pitkälle kuin kulkee? Eli siis onko järkeä vetää samanlaisena vaikka viikolle 15, jos ei tule :wall: vastaan? Yleensähän olen tottunut tekemään ohjelmia kuitenkin jotakuinkin 5-8 viikon välein vaihtoon pyrkien.

En jaksa nähdä mitään syytä miksi vaihtaa niin kauan kun ei ala jumittaa, ehdottomasti voi ja kannattaa vetää nin pitkään kun kulkee.

Mielenkiintoista, kun jo ainakin kolmesta suusta on kuullut selkäongelmien helpottamisesta näidentyyppisten treenien yhteydessä.
Joutuu ilmeisesti sen verran kunnolla ja usein "oikeisiin" töihin nuo tukilihakset, ja kun vieläpä kehotetaan niitä erikseen treenaamaan tämän lisäksi - siinähän sitä jo selitystä löytyy.

S225T sanoi:
Joku palstalta, oliskos Vuohi ainakin oli kokeillut tuota.
Muistaakseni sanoi olleen ihan jees mutta alaselkä jumitti tjsp.
Kommentoikoon itse tarkemmin jos lukee.

Mielenkiintoinen tuo versio - itse aion viimeistään syksyllä (kun elämäntilanne suorastaan "pakottaa" useampaan treeniin/viikko) kokeilla sitä.
Tarkkana saa olla aivan varmasti, varsinkin tehojen kanssa. Tuollahan suurin osa päivistä/sarjoista on tarkoitus tehdä niin että jätetään 1-2 toistoa varastoon.

Siinähän myös tosiaan käsketään usein toistuvaan lihasryhmän perusliikkeillä tapahtuvaan treenaamiseen tottumattomien olemaan aluksi tarkkana ja aloittamaan vaikka 3 päivän viikkotreeneillä kyseisellä jaolla, jolloin kierrosta tulee pitempi - ja tiivistämään vasta kehon totuttua ottamaan vastaan tuonkaltaista rasitusta vähän useammin.

Olen 100% varma että oikein toteutettuna tehokas.
Eihän tuo ole oikeastaan muuta kuin periodisoitu ja pitkälle hiottu 2-jakoinen.
Ja 2-jakoisten toimivuudestahan esimerkkejä tuntuu riittävän.

Ajattelinkin aluksi hiukan kevyemmin ottaa tuota. Eli normaaleja sarjapainoja tiputtaa reiluhkosti. Tuo maanantai hiukan ihmetyttää tai sen kovuus verrattuna muihin päiviin tai sitten se vain minun silmään näyttää siltä.

Kuten sanoit varmasti tehokas oikeilla tehoilla tehtynä. :rock:

Maanantaina lähtee kokeiluun. Ajattelin aloittaa tuolla kevyellä viikolla että saa treenistä tuntumaa ja sitten varovasti tehoja nostaen eteenpäin.

Ajattelin tehdä niin että tätä tuo 8vk jonka jälkeen HST:tä 8vk ja taas tätä 8vk jne. Onko tällainen järkevää? Päänupin kannalta luulisi ainakin olevan.

oupa sanoi:
Ajattelinkin aluksi hiukan kevyemmin ottaa tuota. Eli normaaleja sarjapainoja tiputtaa reiluhkosti. Tuo maanantai hiukan ihmetyttää tai sen kovuus verrattuna muihin päiviin tai sitten se vain minun silmään näyttää siltä.

Kuten sanoit varmasti tehokas oikeilla tehoilla tehtynä. :rock:

Maanantaina lähtee kokeiluun. Ajattelin aloittaa tuolla kevyellä viikolla että saa treenistä tuntumaa ja sitten varovasti tehoja nostaen eteenpäin.

Ajattelin tehdä niin että tätä tuo 8vk jonka jälkeen HST:tä 8vk ja taas tätä 8vk jne. Onko tällainen järkevää? Päänupin kannalta luulisi ainakin olevan.

Tuolla oli jossain esimerkki miten noita voisi kierrättää laajemmallakin spektrillä.

http://www.elitefitness.com/forum/showpost.php?p=4643459&postcount=186

Esim HST:n kanssa pelkästäänkin vaihdeltuna tuo varmasti toimii sekin.

S225T sanoi:
Mielenkiintoista, kun jo ainakin kolmesta suusta on kuullut selkäongelmien helpottamisesta näidentyyppisten treenien yhteydessä.
Joutuu ilmeisesti sen verran kunnolla ja usein "oikeisiin" töihin nuo tukilihakset, ja kun vieläpä kehotetaan niitä erikseen treenaamaan tämän lisäksi - siinähän sitä jo selitystä löytyy.
Itsellä on ainakin tuo 90 asteen soutu antanut vartaloon tukea. Tuntuu, että siinä oppii jotenkin jäkittämään erityisen hyvin, kun pyrkii nopeeseen vetoon. Samoin oon miettinyt, että hyvää huomenta ja militarykin parantaa tukea ja tasapainoa. Sitten tietysti vielä vatsat, kun niitä olen tehnyt aika monipuolisesti...

oupa sanoi:

Pari sykliä tuota Matt Reynoldsin versiota tehnyt ja tosiaankin tarkkana saat olla tehojen kanssa. :) Omat havainnot oli, että vaikka aloitti omasta mielestään aika pienehköillä painoilla niin kummasti se rasitus alkoi kasaantumaan. Nivelistä koville joutuivat olkapäät ja polvet. Lihasjumi iski alaselkään ja takareisiin. Kannattaa harkita, että ottaisi kaksi viikkoa sitä deloading-vaihetta tai sitten tiputtaisi tehoja vieläkin lisää. Mulla ei nimittäin lihasjumi helpottanut kauheasti kevyelläkään viikoilla.

Ihan hyvää shokkihoitoa, mutta vaatisi aika tavalla säätämistä, että pystyisi ympäri vuoden käyttämään. S225Tn treenipäiväkirjaan joskus tätä jo ehdin kommentoimaankin :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-15%
Vuohi sanoi:
Pari sykliä tuota Matt Reynoldsin versiota tehnyt ja tosiaankin tarkkana saat olla tehojen kanssa. :) Omat havainnot oli, että vaikka aloitti omasta mielestään aika pienehköillä painoilla niin kummasti se rasitus alkoi kasaantumaan. Nivelistä koville joutuivat olkapäät ja polvet. Lihasjumi iski alaselkään ja takareisiin. Kannattaa harkita, että ottaisi kaksi viikkoa sitä deloading-vaihetta tai sitten tiputtaisi tehoja vieläkin lisää. Mulla ei nimittäin lihasjumi helpottanut kauheasti kevyelläkään viikoilla.

Ihan hyvää shokkihoitoa, mutta vaatisi aika tavalla säätämistä, että pystyisi ympäri vuoden käyttämään. S225Tn treenipäiväkirjaan joskus tätä jo ehdin kommentoimaankin :)

Tuo "lepo viikko" tosiaan vaikuttaa aika rankalta versiolta verrattuna aikaisemmin mm. DC:ssä ja muutenkin tekemiini löysiin viikkoihin jolloin saatoin vähän painojen kanssa jumppailla ja kokeilla uusia liikkeitä ym. Yritän tosiaankin aloittaa kevyesti ja vuorotella HST:n kanssa niin uskon että saattaa toimiakin jopa pitkä aikaisessa käytössä. Armeija vaan tulee sotkemaan suunnitelmia.

Kerron tuloksista kun sen aika on. Maanantaina pitäisi aloittaa.

Mitenkäs olette noita "olympialiikkeitä" lisäilleet ohjelmaan?

Itse suunnittelin nyt vaihtaa kulmasoudun tilalle Power cleanin (eikös se tuo ollut se rinnalleveto?) tai highpullin. Onko noilla miten paljon eroa kumman ottaa? Näyttävät kyllä samanlaisilta. Tuolla ohjeissa sanotaan että power cleanin voi ottaa kulmasoudun tilalle mutta mutta...

Tämähän osin kuuluu tänne.
MITTAUS nimittäin suoritettu. Hyvä mittaus olikin.
Verrattuna joulunjälkeisiin gigaläskilukemiin: painoa on 7 kg vähemmän. Tämä on lähtenyt vatsalta ja perseestä ja pari senttiä reisistäkin. (Ihanan naisellista kerätä rasvaa perseeseen ja reisiin eikö). Käsivarsi ja pohkeet pienentynyt just sen 0.5 cm kuin luuliskin.
Hartiainleveys pysynyt samana, ja rinta on jopa leventynyt vähän (varmaan selän puolelta).
Olen aika tyytyväinen. Aloitin toisen DF syklin, vaihdoin liikkeitä ja kiristelen yhä.
SIC-: tein high pullia maven sijasta. Tykkäsin. Ottaa erit. trapseihin. Nyt otin RiVen kulmasoudun tilalle.

SIC- sanoi:
Itse suunnittelin nyt vaihtaa kulmasoudun tilalle Power cleanin (eikös se tuo ollut se rinnalleveto?) tai highpullin. Onko noilla miten paljon eroa kumman ottaa?

DF:ssa maanantaina ja perjantaina rykäistään painot rinnalle (niin että ne jäävät kirjaimellisesti lepäämään rinnalle), keskiviikkona HP (by feel) missä niitä ei ole tarkoitus kaapata rinnalle vaan vain saattaa ne noin hartioiden tasalle ennen kuin alkavat tippua takaisin lattiaa kohden.

RV:ssa n. hartioiden levyinen ote (jos liian leveä, rasittaa helvetillisesti olkapäitä rinnallalepo vaiheessa - pidemmän päälle ainakin) ja aktiivinen painojen alle meno. HP:ssa voi ottaa edellistä leveämmän otteen koskapa ei pysäytetä rinnalla ja painot on lakipisteessään korkeammalla kuin RV:n allemenovaiheessa. HP ottaa tosiaan mukavasti epäkkäisiin.

(Osasuoritukset RV, syväkyykky ja pystypunnerrus rinnalta kun yhdistetään tässä järjestyksessä on kasassa painonnoston suoritus nimeltä työntö).:whip:

Nonne.

Itsekin aloitin jonkinnäköisellä HST:llä tällä viikolla. Kopsasin ohjelman jostain alkupään linkistä jota en edes muista enää, mutta sekä penkki että kyykky tehdään jollain 60% painoilla nyt ekan viikon ajan (P 6x6 ja K 6x5).

Lisänä ohjelmassa ovat pohkeet, takareidet, olkapäät, hauikset, yläselkä, alaselkä ja vatsat.

Sikäli lähti huonosti käyntiin, että jalat tulivat törkeän kipeiksi (kuten aina tauon jälkeen), joten ne jäi väliin heti eilen. Myös olkapäät olivat sen verran tukkeessa että jätin ne väliin. Muut tulivat ihan jees, ja kummasti se 60%:n painokin alkaa painamaan loppupäässä...

Kahtotaan miten homma etenee.

-Ex-

PS. Edit: Siis vain pena ja kyykky menee kuudella sarjalla, muut kahdella.

Olosuhteiden ja olkapään tilanteen vuoksi joudun nyt vaihtamaan penkin pystypunnerrukseen/push pressiin. Single Factorilla siis treenaan. Olisiko kokeneemmilla antaa vinkkejä miten kovaa tuota push pressia esim uskaltaa tehdä, tuleekohan ongelmia jos suoraan noilla penkin ohjeilla tekee?

Salilla missä treenaan, on liian kapea penkki (siis se makuu-/istuinosa) ja en saa kunnollista tukevaa asentoa millään. Menee aina toispuoleiseksi nosto (oikealle puolelle tulee kovempi paine) ja oikea olkapää on oireillut jo pidemmän aikaa. Kerroinkin tästä enemmän juuri tuolla penkkitekniikka-threadissa tekniikkaneuvoja osioissa.

Push press/pystypunnerrus on kuitenkin enemmän koko kroppaa stimuloiva liike kuin penkkipunnerrus joten sen luulisi siinä mielessä istuvan tähän treenityyliin varsin hyvin.

laitanpa tänne oman versioni single factorista. dieetillä tein sitä perusversiota, nyt kun aloin taas syömään, lisäsin vähän sarjoja tähän malliin (painot prosentteina):

ma:
5x50, 5x62.5, 5x75, 5x87.5, 2x5x100

ke:
kyykky 5x50, 5x62.5, 5x75, 2x5x87.5
pystyp/mave: 5x5 jos on vahva olo, muuten 4x5 ohjelman mukaan

pe:
5x50, 5x67.5, 5x75, 5x87.5, 2x3x105, 8x87.5

en ainakaan vielä ole ylirasittunut, kun aloitin vähän alempaa dieetin loppuvaiheessa koko homman. viikko meni, että tottui voljyymiin.

harrastan lisäksi 2 kertaa viikossa painonnostoa (ti&la).

Vuohi sanoi:
Ihan hyvää shokkihoitoa, mutta vaatisi aika tavalla säätämistä, että pystyisi ympäri vuoden käyttämään.

Juuh. Mä oon vähän kanssa miettinyt tota, että kannattaako df:ää vetää iteroiden putkeen. Itse pidin ekan syklin jälkeen viikon paussin ja tein vain kevyttä aerobista. Sen jälkeen vetelin pari kolme viikkoa perinteisempää (4-5)*10 @ 50%-60% 1RPM sykliä ennen kuin aloitin uuden df-syklin 5*5 meiningillä. Mulla on sellainen tuntuma (= ei tieteellistä evidenssiä tai usean df-syklin patinoimaa rintaääntä), että parin kolmen viikon peruskuntoveivi välissä ei tekisi pahaa. Ilmoitelkaa 3-4 syklin jälkeen, jos df-syklien iteroiminen ilman pieniä peruskuntobursteja, tuntuisi toimivan kuin junan hissi maailman tappiin asti.

Mulla on kokemusta df:stä vasta yhden kokonaisen syklin verran ja homma toimi hyvin. Olen aikaisemmin vetänyt sekä body-tyyppisiä volyymiohjelmia että voimannostotyyppisiä peruskunto, voima, maksimijaksotuksia. Voimatasot nousivat df:llä samaan tapaan kuin perinteisillä 5*5, 3*3 + piikkaus voimannosto-ohjelmilla.

Virkistävää ja ehkä jollekin jopa silmiä vähän laajemmallekin avaavaa luettavaa. Vaikka ei muuttaisi treenissään mitään, on ehkä hyvä tietää miten maailmalla treenataan eliittiurheilijoita kaikilta saroilta.

laajensi kyllä meikän treenitietoa rutkasti!! enpä ole tällaisesta harjoitteulsta saanut paljoakaan tietoa aikaisemmin! Kiitoksia vaan:kippis1:

Nyt tarvittaisiin hyviä ideoita:

Tämän kevään ja mahdollisesti kesänkin ajan treenaamisessani on ongelma. Oikean solisluuni päähän on kehittynyt kuolio ja solisluusta joudutaan napsaisemaan pala pois leikkauksessa kevään aikana.

Tuota iloa odotellessani olen päättänyt jatkaa treenaamista niin paljon kuin pystyn ja sen verran kuin kipu vain antaa periksi. Painotus tulee varmaankin olemaan jalkojen, käsien ja selän treenaamisessa. Liikkeet jotka aiheuttavat suoraa painetta solisluun olkapään puoleiseen päähän (kuten esim. suora penkki) ovat hyvin vaikeita; mahdollisia korkeintaan hyvin pienillä painoilla. Sen sijaan vinopenkki kulkee jotenkuten.

Tarkoitukseni on jatkaa single/dualfactor-periaatteilla mutta nyt joudun modailemaan tulevaa ohjelmaa mahdollisimman solisluu-ystävälliseksi. Joten esim. rinnan työntävät liikkeet tulevat jäämään vähille. Olisiko kenelläkään ehdotuksia kuinka voisin muokata itselleni mahdollisimman tehokkaan ja varsinkin selän ja jalkojen suhteen kovankin ohjelman tämän threadin periaatteiden mukaan... Ja samalla pitämään solisluun kuormituksen mahdollisimman alhaisena.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom