Treeniasiaa "normikehoiluun" kyllästyneelle (5X5, dual/single factor-teoriat, DFHT))

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja S225T
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Onko tuo pikajuoksutreenillä lihaksen kasvatus nyt myytti vai mytologia?

Eikö se ois ihan järkeenkäypää korvata toinen jalkatreeni pikajuoksutreenillä? Vois kuvitella että siinä pihvi kasvaa kun malttaa pitää intervallit nimenomaan lyhyinä ja palautukset pitkinä (tyyliin 10s juoksua, 2min palautusta). Juoksut toki kiihdytyksellä, eli täysillä koitetaan painaa.

Joku DeFrancos totes [kutakuinkin] että sprinttausharjoittelu vastaa molemmille takareisille, pohkeille ja pakaroille jotain tosi raskasta maastavetosuoritusta.

Tarttuuko tällä 5x5 systeemillä hyvin pihviä? Taino eri ihmisillähän toimii eri jutut, mutta lähinnä omia kokemuksia/kuultuja kommenteja tästä. Vai suosiolla jotain ns. ''perus'' kaksijakoista :)

Tarttuuko tällä 5x5 systeemillä hyvin pihviä? Taino eri ihmisillähän toimii eri jutut, mutta lähinnä omia kokemuksia/kuultuja kommenteja tästä. Vai suosiolla jotain ns. ''perus'' kaksijakoista :)

Itellä tuntuu että reidet ja selkä olis turvonnu aika kivasti, omaan silmään. 13 viikko menossa. paino ei ole noussut, on pysyny tasasesti siinä 87 pinnassa, mutta tuntuu että reisistä ja selästä erottuisi lihat paremmin kun aiemmin.

Hyvin turpoo rinta,selkä ja jalat.Persekki meinas turvota vähä liian suuriin mittoihin mutta kädet ja olkapäät ei kyllä ottanu minkäänlaista kasvua vaikka oma ja treenipainot nousi koko ajan.

Käytän seuraavassa esimerkkinä itse tekemiäni Excel-pohjia progressioiden suunnittelun havainnollistamisessa (ladattavissa täältä) ( Tämä linkki ei toimi enään, onko uutta ???)

Vähän nyt menee OT, mutta onko kukaan koskaan koittanut kuinkä VÄHÄLLÄ treenillä loppuviimeksi kehittyisi? Enkä nyt tarkota koko kroppa kerralla HIT/HST, vaan esim 2-4 jakosta vähillä sarjoilla/liikkeillä?

Itelläkin kyllä sitä vaivaa, että vaikka teksi 3-jakosta, niin on pakko se 5/krt viikko treenata, ku ei pysty uskoo et 3 krt/vko kehittyy.
Mut oon pitkää jo vetäny ihan parilla liikkeellä & parilla sarjalla treenejä läpi, eikä ainakaan vielä oo tulokset laskenu.
( Siis ihan kunnon moninivel-liikkeitä, ei mitää neiteilyä)
Eli millais muilla....?

Mietin kun lukaisin Tim Ferriksen kirjan että vois kokeilla sitä Occamin juttua, missä tehdään joka kolmas päivä AIKAISINTAAN seuraava treeni, ja treenit on kutakuinki kokokropan treenejä mutta <=3 liikkeellä.

Esim T1:
- Pendlay-soutu tai maastaveto x 6-8
- Pystypunnerrus x 6-8
- Vatsoja

T2:
- Dipit x 6-8
- Kyykky x 10-12
- Vatsoja

Treenit menee, että tehdään yks sarja, mutta se tehdään 100% failureen. Painojen arviointi siis on aika tärkeässä asemassa, ja kun tuntuu ettei mene ainuttakaan toistoa enään, vedetään silti ja pidätetään lihasta siinä failurepisteessä 5s, ja mahdollisimman hidas eksentrinen palautus. Jokainen toisto tehdään 5sek ylös, 5sek alas periaatteella.

Tosiaan, tavoitteena tässä on kasvattaa pihviä mahdollisimman harvalla salikerralla. "Lihas kasvaa levossa" jne. Ja kun ärsyke on riittävä, ei tarvi kaksjakosia tai muita jotka vaatii 3-5 kertaa salilla käymisen = jää aikaa muuhun. Massan kasvatus riippuu tottakai 99% ravinnosta, mutta jos nyt ajattelis että ruokailut menee ihan täysin viimisen päälle oikein, niin onko tässä järkeä, vai pitäskö suosiolla tehä jotain starting strengthiä?

Jos tavoite on nimenomaan massa, niin mitä treenimetodia kannattais suosia? Oon miettiny että ottais syksyllä "massakauden" mahdollisimman puhtaalla bulkilla, ja se vaatis että treeniin tulis enemmän volyymiä(kö?). EDT ois kans aika hauskaa, ja varmasti tois tarpeeksi ärsykettä. Eli se menis niin, että tehdään 1-2 isoa liikettä malliin 1x2-3x95%1rm, 1x5x85%, Nx5x75% jossa N on yhtä ku "niin perkeleen monta ku menee ilman että vintti pimenee 30s palautuksilla." Tai vielä simppelimmin:

- Maastaveto/etukyykky 10x3x75%-85%
- Dippi/pystypunnerrus 10x3x75%-85%

Eli long story short: Onko mitään minimalistitapaa rakentaa pihviä? Ois hauskaa jos max 3 kertaa täytys vääntäytyä salille. Oon myös aatellu että tekis vaan kahvakuulalla etuheilautuksia niin että pyrkis joka sarjassa tekeen enemmän toistoja isommalla kuulalla. Tyyliin 100 toistoa 48kg, sitten kun menee 100 ni koittaa tehdä 150.... jne.

EDIT: Paralysis by analysis taas vaihteeksi.

EDIT2: Ja vastaus alkuperäseen kyssäriin: Mun tulokset on lähteny nouseen tasasemmin kun olen vähentänyt kaks treenipäivää viikosta. Tällä hetkellä treenaan kahdesti viikkoon samanlaisen treenin (koko kroppa läpi, toisessa teen renkailla yläkropan, toisessa lisäpainodipeillä ja -leuoilla) ja käyn normitreenien sijaan pikajuoksua harjottelemassa. Ihan niinku pikajuoksua kuuluu harjotella, lajinomasesti.

nyt olis sf loppu, kyykky, mave ja kulmasoutu kehitty ihan pirusti. mitä jengi on tän jälkeen tehny ? onko tyhmää vetää uus setti ? tai jatkaa vaan tästä ? pari kevyttä viikkoa alle ja uutta putkeen ?

nyt olis sf loppu, kyykky, mave ja kulmasoutu kehitty ihan pirusti. mitä jengi on tän jälkeen tehny ? onko tyhmää vetää uus setti ? tai jatkaa vaan tästä ? pari kevyttä viikkoa alle ja uutta putkeen ?
Ite vetäsin body-treeniä 1-2kk vaihtelun vuoksi ja ottaisin sitte uudestaan.

Jos maksimitulokset ovat pieniä, niin onko mitään järkeä ottaa tuota advanced versiota tuosta http://madcow.wackyhq.com/geocities/5x5_Program/Periodized_5x5.htm ohjelmasta käyttöön jonkun ajan päästä? Teen tällä hetkellä siis kaksijakoista ja jatkan tätä niin kauan kuin toimii. Tällä hetkellä maksimitulokset: Penkki 75, syväkyykky 65, maastavetoa en maksimia ole kokeillut, mutta korkein sarja on 50x6 kapealla tähän asti. Leukoja menee myötäotteella 17 ja leveällä vastaotteella 10 ilman lisäpainoja. Oma paino hieman >75, pituutta 189. Tykkään ohjelman ideasta erittäin paljon ja se kiinnostaisi, mutta epäilen, kun tuossa nyt lukee että "advanced" =( . Osaako joku neuvoa?

En jaksaisi trampata noita painoja tuolla tavalla, kun tuossa http://madcow.wackyhq.com/geocities/5x5_Program/Linear_5x5.htm , koska olen sen laadun idiootteja jotka tykkäävät puhkua ja puhista naama punaisena niin paljon kuin mahdollista. Vituttaa vääntää pienemmällä kun pystyisi, vaikka tiedän että se on järkevää. Eikä kysymys ole siitä, että mitä muut ajattelevat treenipainoistani, se on minulle se vähiten merkitsevä asia. "Jos teet jotain tee se kunnolla", niin se vaan menee. Ja jos lähden salilta vihellellen niin ei vain tunnu siltä, että olisin tehnyt mitään kunnolla.. Tällä ohjelmalla pääsisin ehkä toteuttamaan itseäni eniten.

Jos maksimitulokset ovat pieniä, niin onko mitään järkeä ottaa tuota advanced versiota tuosta http://madcow.wackyhq.com/geocities/5x5_Program/Periodized_5x5.htm ohjelmasta käyttöön jonkun ajan päästä? Teen tällä hetkellä siis kaksijakoista ja jatkan tätä niin kauan kuin toimii. Tällä hetkellä maksimitulokset: Penkki 75, syväkyykky 65, maastavetoa en maksimia ole kokeillut, mutta korkein sarja on 50x6 kapealla tähän asti. Leukoja menee myötäotteella 17 ja leveällä vastaotteella 10 ilman lisäpainoja. Oma paino hieman >75, pituutta 189. Tykkään ohjelman ideasta erittäin paljon ja se kiinnostaisi, mutta epäilen, kun tuossa nyt lukee että "advanced" =( . Osaako joku neuvoa?

En jaksaisi trampata noita painoja tuolla tavalla, kun tuossa http://madcow.wackyhq.com/geocities/5x5_Program/Linear_5x5.htm , koska olen sen laadun idiootteja jotka tykkäävät puhkua ja puhista naama punaisena niin paljon kuin mahdollista. Vituttaa vääntää pienemmällä kun pystyisi, vaikka tiedän että se on järkevää. Eikä kysymys ole siitä, että mitä muut ajattelevat treenipainoistani, se on minulle se vähiten merkitsevä asia. "Jos teet jotain tee se kunnolla", niin se vaan menee. Ja jos lähden salilta vihellellen niin ei vain tunnu siltä, että olisin tehnyt mitään kunnolla.. Tällä ohjelmalla pääsisin ehkä toteuttamaan itseäni eniten.
Sen verran pieniä näyttäs raudat olevan että menisin ite vaikka SS-ohjelmalla ennemmin kuin kummallakaan nuista. Mutta jos ois pakko valita niin alemmalla aloittasin ja kyllä tuokin alkaa raskaaksi muuttua ajan myötä että ei siitä huolta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itse otan ensi viikolla kokeiluun dual factorin. Hetken pohdiskelin valitsisiko dualin vai singlen, mutta dualissa nostetut kokonaisrautamäärät houkuttivat enemmän. Treenihistoriaa on takana yhdeksisen vuotta, josta tosin viimeiset pari vuotta ovat menneet täysin läskiksi motivaatiopulan takia. Muutaman viikon oon tässä totutellut kroppaa painoharjoitteluun, ja vaikka aloitan dualin maltillisesti, niin hirvittää jo tulevat lihaskivut ja jumit. Aiemmin olen aika fundamentaalisesti paukuttanut päätä seinään monijakoisen ohjelman nimeen.

Motivaation ylläpitämisen takia ajattelin dokumentoida oman vähäisen kehitykseni seuraavan 9 viikon aikana. Siis, oma paino, välttämättömimmät strategiset mitat, treenipainot jne. Kuvia (ainakin omaksi iloksi) ja e h k ä myös vippipuolelle, jos/kun silminnähtävää kehitystä on tapahtunut.
Ja voinhan postata statsit tännekin jahka ohjelma on tahkottu loppuun - jos ketään kiinnostaa...

Onko kukaan muu koittanut PTTP (Power To The People) protokollan mukaista treeniä koskaan?

Oonko ainoa jonka mielestä se on yksittäinen hyödyllisin ja helpoin tapa toteuttaa voimanostoa?

Tai siis onko siinä mitään perustelua että miksi EI olisi järkevää valita 1-2 liikettä joita tekis vaikka joka päivä kaks sarjaa (vaikka yhdesti aamulla, yhdesti illalla) ja pitäisi esim painoja samana yhden viikon, ja viikoittain nostaisi painoa vaikka 5%?

Oon miettiny tätä, kun tuntuu hullulta käydä salilla nostamassa noin 10-15minsaa, josta noin 20 sekuntia ollaan "työskentelyvaiheessa" ja loput velttoillaan, laitetaan painoa tankoon, istutaan ja levätään jne, ja kun lähtee niin tuntuu että on valmis tappeleen maailmaa vastaan.

Eli High Frequency Training lineaarisella tai aaltoilevalla progressiolla: Menis esim näin:

Eli JOKA PÄIVÄ paitsi La-su: Maastaveto 5 x 100kg, 5 x 90kg

Seuraavalla viikolla 5 x 105kg, 5 x 95kg

jne jne jne.

Kuukausi tuota, pieni lepoviikko esim 2-3 toistolla edellisen viikon painot läpi, ja uusi sykli jatkaen siitä mihin jäätiin vitosilla.

Aina kun olen turhautunut siihen etten jaksa nussia ohjelmoinnin kanssa ja haluan vaan kehittää maastavetoa taikka kyykkyä, niin parhaiten on lähtenyt tulokset nousemaan tällä systeemillä. En liiku vielä niin infernaalisissa raudoissa että kehitys ois ihan älytöntä, mutta esim nyt joulusta tähän päivään olen käynyt läpi kaks sykliä ja mavetulos on noussut 18,5kg, ja nostan nykyisen "ennätykseni" kevyemmin kuin edellisen plateaun, ja saatan nostaa sen kolmesti viikossa ilman että alaselkä sanoo yhtään mitään.

En tiedä miksi perustelen tätä, kun if it works it works jne, ihan sama mitkä on metodit jos tulokset on hyviä ja miellyttää jne, mutta haluaisin tietää että kun täällä tuntuu 99% porukasta olevan ihan hullun paljon täntyylistä hommaa vastaan. "Ei mitään järkeä, maastavetoa kuuluu treenata (1 tai 2 viikkoon, raskaasti/kevyesti, kerran kuussa, kerran vuodessa yms take your pick)" ja ei meinaa millään istua että hermosto ei välttämättä menekään tukkoon vaikka nosteltais minkäkokosia painoja jos progressio antaa kehon toipua tarpeeksi..

Siis esimerkiksi se, että "ei tuo voi toimia jos tehään kokoajan 95% 1toiston maksimista" mutta jos se 1 toiston maksimi kasvaa käytännössä kokoajan, niin tässähän on se idea että kun pysytään yhden painon kans koko viikko, niin se loppuviikosta saattaa tuntua ihan liian kevyeltä ja keho huutaa että "nosta nyt saatana vielä pari kertaa?" Mutta seuraavalla viikolla tehäänki ovelat ja lisätään painoa: Bam, 1rm on nyt 3rm ja tiedossa on uus 1rm jonka mukaan tehdään tätä sykliä. Kohta tuleekin keventävä viikko jonka jälkeen sitten taas lähdetään tavoitteleen isompia painoja.

En yhtään ymmärrä mikä tässä yhtälössä ei ole järkevää, tai miksi pitäisi treenata maastavetoa yhdesti viikkoon 5x5 eikä viidesti viikkoon 1x5. Voisko joku selittää? :)

En yhtään ymmärrä mikä tässä yhtälössä ei ole järkevää, tai miksi pitäisi treenata maastavetoa yhdesti viikkoon 5x5 eikä viidesti viikkoon 1x5. Voisko joku selittää? :)
No kyllähän tuo treenillisesti kuulostaa ihan mielenkiintoiselta, ja varmaan itsekin kokeilisin ellei tuota yhtä sarjaan varten tarvisi a) puolen tunnin ajoja salille b) kunnon lämppäreitä. "Isoissa" liikkeissä kun vitosta tehdään (isoilla painoilla) niin aika harva pystyy penkkaamaan, kyykkäämään tai vetämään maasta kotona. Ja kyllä tuossa hyvä lämmittely pitää joka kerta olla alla.

Jos asuisin salin vieressä ja olisi aikaa treenata (lämmittelyineen) kaksi kertaa päivässä viis kertaa viikossa niin miksipä ei tuokin menisi...

No kyllähän tuo treenillisesti kuulostaa ihan mielenkiintoiselta, ja varmaan itsekin kokeilisin ellei tuota yhtä sarjaan varten tarvisi a) puolen tunnin ajoja salille b) kunnon lämppäreitä. "Isoissa" liikkeissä kun vitosta tehdään (isoilla painoilla) niin aika harva pystyy penkkaamaan, kyykkäämään tai vetämään maasta kotona. Ja kyllä tuossa hyvä lämmittely pitää joka kerta olla alla.

Jos asuisin salin vieressä ja olisi aikaa treenata (lämmittelyineen) kaksi kertaa päivässä viis kertaa viikossa niin miksipä ei tuokin menisi...

Hyvä pointti tuo salihomma, siihen päälle vielä salimaksut niin pfff että jaksaa alkaa maksaan ja käymään ton takia. Ajattelin lähinnä jos on maveraudat kotona. :) Ja Pavel ei suosittele lämmittelyjä kun "et sä lämmittele missään real-life situationissakaan kun jotain alat nostamaan."

Tässä on oikeastaan tosi vinha perä: Oon aina ajatellut nostamista "nostamisena" eikä "jännittämisenä." Jos lämmittelen, en jaksa jännittää yhtä lujasti. Tämä pätee siis tosi keskeisesti ainakin näihin mun kehonpainotreeneihin, ja yhistin sitten yks yhteen = jos saan saman jännitteen aikaan maastavedossa, niin nostanko enemmän? Ja nostan. Ja nostan vieläkin, ja se, että nostan ton 1x5 joka päivä tuntuu olevan aivan maagista. Parhaimmillaan oon lisänny 2,5kg joka päivä ekaan sarjaan, niin että viikon totaalilisäys on ollu 10kg. Tämä siis kun aloin puskemaan entisen taantuman läpi. Ja tämäntyyppinen kehitys on ihan normaalia PTTPssä, ainakin Pavelin mukaan. Varsinkin jos treenikertoja on viikkoon vähemmän, esim kolmesti, tai käyttää aaltoilevaa progressiota, eli joka toisella kerralla enemmän, joka toisella vähemmän.

Omakohtainen kokemus ainakin on tuon puolesta. Enpä oikeastaan edes tiedä miksi täälä huutelen edes. :) Tuntuu vaan että ne kerrat kun joskus nuorempana ja tyhmempänä meinasin tätä alkaa tekeen, tuli niin paljon negatiivisia kannanottoja että jätin asian sikseen ja aloin pelätä ylikuntopeikkoa joka iskee kun treenataan "yli 90% vastuksilla kokoajan." Nyt tuntuu että se keskushermosto sopeutuu nostamaan isompia rautoja paljon nopeampaa kuin oon aiemmin edes ymmärtänyt.

EDIT: Semmonen vielä, että jos haluaa tätä tyyliä kokeilla, niin ehkä paras metodi on treenata leuanvetoja lisäpainoilla (jos kotona sattuu olemaan tanko ja joku tapa kiinnittää painoa itseensä. Ite käytin varustevyötä jonku aikaa kunnes vaihdoin yhdenkädenleukoihin) päivittäin. Kokeilee sillä miltä tuntuu tommonen treeni, ja jos tulosta tulee, niin valkkaa paremmat liikkeet. Maastavedolla tän teko toki poissulkee lähes kaiken muun paitsi jonku työntävän liikkeen, mutta alkuperäinen PTTP suositteleekin tekemään kaks liikettä joista toinen on maastavetovariaatio, ja toinen on jonkinlainen työntövariaatio seisaaltaan (pystypunnerrus, sivupunnerrus).

Maastavedolla tän teko toki poissulkee lähes kaiken muun paitsi jonku työntävän liikkeen, mutta alkuperäinen PTTP suositteleekin tekemään kaks liikettä joista toinen on maastavetovariaatio, ja toinen on jonkinlainen työntövariaatio seisaaltaan (pystypunnerrus, sivupunnerrus).
Eiks se työntöliike ollu nimeltään bent press? Suomenkielistä nimeä liikkeelle en tiedä. Jonkin verran treenasin tota liikettä PTTP ohjelmaa varten, mutta on pikkasen hankala liike. Tarkoituksena ajoittain treenailla kuukauden pätkiä silloin tällöin PTTP tyylillä. Vielä en ole ottanut yhtään jaksoa. Tarkoituksena ottaa toi bent press haltuun ja lukea se Pavelin kirja ensin.

Oon niin hukassa treenihommien kans.

Nyt kun loukkasin käden, niin leuanvedot (+ tietenkin kaikki noi voimisteluhommat) on poissuljettu, ja ajattelin alkaa PTTP-tyylistä sykliä vetään kyykyllä ja penkillä tai pystypunnerruksella. Tavoitteena ois lisätä massaa ja voimaa tasaisesti, eli tätä perinteistä wiry-munkkifilosofiaa että kun voima kasvaa, on lihaksen pakko mukautua jne. Ei puhdasta voimailua, vaan nimenomaan 3-6 toistoa ois tavoitteena pitää. Ei ole alkuperänen PTTP, mutta samaa ideaa.

Onko kenelläkään heittää mitään tipsiä mistään hyvästä treeniohjelmasta, kun mulla ei ole koskaan ollut verissä treenata "verenmaku suussa" ainuttakaan sarjaa. Treenejä kyllä voin vetää ihan överiksi (EDT-sarjoja 70-80% 1rm painoilla 10+ ja muuta hauskaa) mutta en koskaan ole saanut tarpeeksi kovaa tatsia yhteen ainoaan sarjaan. Voisin siis kuvitella, että HD-tyylinen treeni ei istuis mulle ollenkaan, kun lopettaisin jo ennenkuin olisin edes lämmennyt.

...Huoh, pitäs palkata joku personal trainer.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom