Treeniasiaa "normikehoiluun" kyllästyneelle (5X5, dual/single factor-teoriat, DFHT))

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja S225T
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hellou!

Muutama viikko takana SF:ää ja nyt tuntuu että kyykyn jäljiltä lonkankoukistajissa rupee tuntumaan pientä kipua. Onko muilla ollu samanlaisia ongelmia, ja miten ootte suorittanut lihashuollon jalkojen osalta? Pitää tänään koittaa lämmitellä jalat oikein kunnolla ennenkuin lähtee runttaa.

(Kivun saa aikaan esimerkiksi menemällä niin syvään kyykkyyn kuin pääsee ilman että kantapäät nousee maasta.)

Olen tähän menessä 5 viikkoa tehnyt sf:ia kaks kertaa viikkoon. Olen ajatellut onnistuisikohan tuon tekeminen kolme kertaa viikkoon sillein, että tekisin eka päivän reenin ja toka päivän reenit peräkkäisinä päivinä ja sit olisi päivän tauko ja kolmas reeni. Minun viikot on töiden takia käytännössä neljä päiväisiä ja sen takia joutuisin tekemään kaksi reeniä putkeen, mikäli olisi mahdollista mahduttaa kolme reeniä viikkoon. Mitäs jengi on tästä mieltä? Kannattaisiko tehdä tokan päivän reenissä vaikka kevyt etukyykky, jos teen putkeen kakasi ekaa reeniä? Tulosta olen kyllä saanut tekemällä kaksi kertaa viikkoonki tätä ohjelmaa, silloin vaan tulee sitten paljon väli päiviä. Työt minulla menee sillein että duunissa ollaan 48h ja sitten 4 vapaa päivää.

Olen tähän menessä 5 viikkoa tehnyt sf:ia kaks kertaa viikkoon. Olen ajatellut onnistuisikohan tuon tekeminen kolme kertaa viikkoon sillein, että tekisin eka päivän reenin ja toka päivän reenit peräkkäisinä päivinä ja sit olisi päivän tauko ja kolmas reeni. Minun viikot on töiden takia käytännössä neljä päiväisiä ja sen takia joutuisin tekemään kaksi reeniä putkeen, mikäli olisi mahdollista mahduttaa kolme reeniä viikkoon. Mitäs jengi on tästä mieltä? Kannattaisiko tehdä tokan päivän reenissä vaikka kevyt etukyykky, jos teen putkeen kakasi ekaa reeniä? Tulosta olen kyllä saanut tekemällä kaksi kertaa viikkoonki tätä ohjelmaa, silloin vaan tulee sitten paljon väli päiviä. Työt minulla menee sillein että duunissa ollaan 48h ja sitten 4 vapaa päivää.

Eiköhän tuo kolme treeniä neljään päivään onnistu. Kevyt etukyykky sopii varmasti hyvin toiseen treeniin, koska jalat saavat rasitusta maastavedossakin. Vinopenkin/pystypunnerruksen voisi ainakin alkuun tehdä myös hieman kevyemmin.

olen vetänyt hyvin lähellä tätä ohjelmaa: http://madcow.hostzi.com/5x5_Program/Linear_5x5.htm

Onko kellään sattumalla tiedossa jotain variaatiota kyseisellä 5x5-peruspohjalla piikkaukseen (lähetään hakeen maksimia) tai sitten pitempiin 6-12 toiston sarjoihin kuuriluontoisena jaksona, vaikka 3vk-2kk perus 5x5 rinnalle?

Jto on neuvonut mm. tällaista piikkausta jto:n 5x5 ohjelman lopuksi:

suosittelisin, että meet noissa kovissa vitosissa ylöspäin 2-4 vkoa, oli se viimenen mitä tahansa, vaikka vitosmaksimitesti, mutta älä tee liikaa. kyseessä on kuitenkin jo kova hermostotreeni ja se saattaa vaikuttaa maksimijaksoon, jos sitä korostaa liikaa. sitten kevyt vko ja sitten vaikka ihan peruspiikkaus periaatteella
1. vko maksimitesti, esim. 1*90, 95, 100...
2. vko maksimivakautus, esim. 2*2*90, 3*1*95, 2*2*90
3. vko kevennys, esim. 2*3*80, 2*2*85, 2*3*80
... ja homma uusiksi. sellanen kolme kierrosta varmaan tuo sen viimesenkin maksimin esiin.

kuitenkin: mitä pidempään ja tiukemmin teet ton kovia vitosia sisältävän loppujakson, sitä vaikeempaa on saattaa olla saada varsinainen maksimi ulos. eli sen verran ne kovat vitoset kuntoa rassaa. ehkä ois fiksua tehdä ne prosenttien mukaan ja keskittyä siihen maksimikauteen paremmin niin saa siitä pidemmälle progressiivisen.

ei kuitenkaan haittaa ottaa esim. viimesessä treenissä se vitosmaksimi. se kuitenkin antaa hyvin suuntaa perusvoimatasoista ja helpottaa maksimijakson suunnittelua.

Taisi tulla minulle stoppi tämän hyvän sf kanssa. Tuli luvattua serkkupojalle, että maratooni juostais syksyllä ja siihen valmistautuminen alkaa ensi viikolla. Mielessä kyllä vielä pyörii tämä ohjelma, mutta tälläisenään tämä ei taida soveltua kovaan juoksu harjoitteluun. mitä mieltä viisammat ovat siitä, että keventäisin kyykkyjä ja teksin vaan 3 sarjaa/kerta, muuten ennallaan vai vaihdanko suosiolla johonkin kevyempään yksi jakoiseen?
Tuossa ylempänä mainitsin työrytmistäni, joten joudun juoksu lenkitkin tekemään pää asiassa samanan päivänä kuin punttin (niin olen ennenkin tehnyt, ainut vaan että lenkkien pituudet ovat olleet max 1h). Työ aikana joskus kerkeän juoksemassa myös käydä.

Mä ehdotan, että tiputat kevyen päivän pois ja teet vain ne kaksi raskaampaa päivää viikossa. Jos sekin alkaa tuntua ennen pitkää liian paljolta, niin tee toisesta päivästä kevyempi. Kuitenkin koita pitää tuntuma isoihin painoihin koko ajan, niin aivan kaikki saavutukset ei lennä ikkunasta pihalle.

Kiitoksia ovistus. tuohan kuulostaa järkevältä ratkaisulta tähän tilanteeseen. Vielä pystyn ainakin kuukauden vetämään sf:a, mutta sitten kun lenkkit käyvät raskaiksi joudun rauhoittumaan tuolla salilla. Tälläinen tuli vielä mieleen, että jos muokkaisin tästä vielä enemmän voima ohjelman. tekisin sarjat tyylliin 5*3--->7*3 jne. Mitä mieltä sellaisesta olisitte?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Onko järkeä ruveta (sitten joskus kuukauden päästä) treenaamaan melkee jokasen lihaksen pääliikettä tällä 5x5 systeemillä. Esim. nyt vaikka ojentajissa ja hauiksissa oon tehny 2 liikettä 3x8 sarjoilla ja sen vaihtas 5x5 ja siihe päälle 1x8? Vai pelkkä 5x5?

Äh, enää ei pysty muokkaamaan. Nojoo, unohtakaa edellinen. Onko järkeä tehdä joka lihalle tuo 5x5, vai vain ja ainoostaan nuissa penkissä ja kyykyssä ja oliko mavessa? niinku tuolla sivulla sanottii? Ja sain myös semmosen käsityksen, että tällähän myös kasvaa lihas?

Onko typerä idea korvata kulmasoutu leuanvedolla?
En ole lukuisista yrityksistä huolimatta saanut kulmasoutua tuntumaan juuri muualla kuin alaselässä ja haluan parantaa leuanvetotulostani.

typerä kymysys mutta kysyn kuitenki mistä saan suomenkielisenä Madcow 5x5, single factor ohjelman vaitai kummaksi sitä nyt kutsutaan kun en minä löytäny vaik selasinki aikas ahkeraan joka pirun sivun tästäkin topikista ja kun ei jaksais englannista alkaa käännättään jnejne. eli kiitos jo etukätee jos joku kehtaa tähä typeryytee vastata niin pääsis vaihtaa G6sesta ihan kunnon voimanosto ohjelmaan :D

Onko typerä idea korvata kulmasoutu leuanvedolla?
En ole lukuisista yrityksistä huolimatta saanut kulmasoutua tuntumaan juuri muualla kuin alaselässä ja haluan parantaa leuanvetotulostani.
Korvaa vipuvarsisoudulla tai alataljalla. Käsittääkseni leuanveto kasvattaa selän leveyttä ja kulmis paksuutta näin karkeasti sanottuna.

jaahas löytyhän se suomeksi sokia het huoman mut tuostaha ne sai liikkeet perkeleet het ekasta virkkeestä :D eli eikun kokeileen ilta ja huominen päivä päntätään ja sit testaillaan tai vai olisko syytä aloittaa ns alusta eli ensiviikolla vasta eli ma ke pe?

Olisiko tuo Madcow's 5x5 sopiva ohjelma tällaiselle 1,5v salilla käyneelle? Tulokset penkki 105kg, kyykky 140kg.

Maastavetoa en ole ennen ollenkaan tehnyt, miten sen suhteen tulisi menetellä? Kävin eilen kokeilemassa miten liike onnistuu, lämmittelyiden jälkeen paras sarja oli 5x95kg, tekniikkaa vielä haen mutta katsoin toki että alaselkä pysyy suorana yms. Säälittävää että jo tuollaisista painoista sai takareidet niin perkeleen jumiin. :jahas: Varmaan ei ihan kannata excel-taulukon mukaan mennä, kehitystähän luulisi tulevan nopeammin kun vasta aloittelen liikettä?

Pendlay rowit tulee kanssa uutena liikkeenä, ne taitaa vaatia jonkunlaista venyvyyttä? Tällä hetkellä pystyn erittäin hikisesti koskettamaan varpaita, tuottaakohan ongelmia? :D

Pendlay rowit tulee kanssa uutena liikkeenä, ne taitaa vaatia jonkunlaista venyvyyttä? Tällä hetkellä pystyn erittäin hikisesti koskettamaan varpaita, tuottaakohan ongelmia? :D

Esim. lämmittelysarjat Pendlay-soutuun pelkällä tangolla kandee tehä kyykkyhäkin tai jonku muun räkin pinnoilta esim. maastaveto polvien korkeudelta pukkien päältä. Tai sit ei kuoleta ekoissa lämmittelysarjoissa painoo laisinkaan vaan tekee normi kulmasoutuu. Sit ku saa limppuja tankoon niin ei pitäs enää tuottaa ongelmia. Pitää polvii sen verran koukussa ettei tuu turhan paljon vetoo takareiskoille. Äkkiä sen omille välityksille parhaan asennon löytää. Ittellä on yks 10 kg tanko niin siihen ku tuuppaa vitoset päihin niin on helpompi ottaa lämppäsarjat kuin pelkällä tangolla.

Pystyiskö joku vastaamaan, että onko mitään järkeä aloittaa tota 5x5 ohjelmaa dietin kanssa?
(Vähän OT, mutta kannattaisko mun syödä hiilareita protsku-lisäravinteen seassa dietillä vai onko sitten liikaa kaloreita?)

Kokemus ekan dualin jälkeen

Takana yksi 4+1 viikon dual factory kierros. Yhdellä sanalla kuvaten: mojova olo. Ei kipeitä paikkoja, lihakset väsyneet, nälättää. Sain kaikki painot ylös ja vaaka näyttää 3 kg enemmän (siis ei tietysti/varmasti pelkkää lihaa). Vain yksi deload viikko väliin ja nyt toinen kierros alkanut. Ainoa mikä ei muuttunut oli rinnalleveto, jota tein maastavedon sijaan keskiviikkoina kerta viikkoon.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom