Treeniasiaa "normikehoiluun" kyllästyneelle (5X5, dual/single factor-teoriat, DFHT))

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja S225T
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mitä tämä tarkoittaa? Oli tuossa Bill Starrin excel taulukossa: Tonnage Cutoff 60 % Given % of Single Rep Max for Inclusion in Relevant Tonnage

Olen tehnyt jokusen aikaa hieman single factor-ohjelman periaatteiden mukaista treeniä. Oikeastaan ohjelmani on jonkinlainen sekoitus starting strengthiä ja single factoria. Treenejä on tullut 2-3 per viikko, varmaan joka toinen viikko se kaksi ja joka toinen viikko kolme.

Muutama viikko on nyt tullut tehtyä määrää viitosilla ja isoissa liikkeissä (myös vedossa) pääosin "sets across". Joulun aikaan ajattelin ottaa viikon tauon ja kysyisin olisikohan mahdollista/järkevää lähteä lepoviikon jälkeen suoraan tekemään kolmosia, kun olisi kivaa pikkasen hakea tehoja välillä? Vai pitäisikö siinä ottaa viikko/pari vielä viitosia ja katsella missä mennään, ennenkuin aloittaisin kolmoset (tai siis 1-3 toistoa ja siihen suuntaan).

Oma ajatukseni oli se, että alkaisin tehdä kolmosia viitosten (5x5) maksimipainoista ja vääntäisin aika pitkän progression kolmosilla. Mutta onko lepoviikon jälkeen "pohjista liian kauan"...

Mitä tämä tarkoittaa? Oli tuossa Bill Starrin excel taulukossa: Tonnage Cutoff 60 % Given % of Single Rep Max for Inclusion in Relevant Tonnage

Siellä jossain lasketaan treenin kokonaisrasitusta kuvaava luku, joka tulee kertomalla toistot ja paino. Tuon mukaan siis kokonaistyömäärään lasketaan vain 60% tai enemmän ykkösmaksimistasi olevat sarjapainot.

Huomentapäivää,

Suuret kiitokset S225T:lle ja muille, jotka ovat postanneet tähän ketjuun suuria viisauksia. Vilkaisin tätä threadia ensimmäisen kerran ehkä puolitoistavuotta sitten, eikä mikään ole sen jälkeen ollut enää entisellään raudan nostossa.

Aloitin treenaamisen 15-vuotiaana, ja alussa tietenkin kehityin, vaikka näin jälkikäteen katsottuna tein aivan kaiken väärin. Kehitys kuitenkin jämähti nopeasti paikoilleen, eikä mainittavaa edistystä tapahtunut kymmeneen vuoteen. Olihan siinä pitkiä taukoja, isäksi tulemista ja vaikka mitä välissä, mutta totuus on, että salilla vietetyn ajan olisi pitänyt jotenkin näkyä tuloksissa ja kropassa. Ammensin tietouteni lähinnä 1990-luvulla tai 2000-luvun alussa julkaistuista kotimaisista kuntoilukirjoista. Treeni oli yleensä jotain heavy duty –tyylistä vääntämistä. Joka ikinen sarja aina katkeraan loppuun saakka ja erikoistekniikat vielä päälle. Keksin kaikenlaisia tekosyitä, miksi minun ei tarvinnut kyykätä tai mavettaa. Käytin liikaa koneita ja kaikenlaisia vemputtimia. Ravintopuolikin oli jonkin verran hakusessa, mutta ei niin paljon kuin itse treeni.

Tämän ketjun ja kaikkien noiden erinomaisten linkkien kautta löysin vihdoin kullanarvoista tietoutta, jonka avulla olen saanut hommat salilla aivan uuteen vauhtiin. Ensimmäistä kertaa sitten teinivuosien sarjapainot nousevat tasaisesti ja vaatteet alkavat kiristää lihasten kasvaessa. Nyt treenaan kaksijakoisella ohjelmalla 2-3 kertaa viikossa, keskityn raskaisiin perusliikkeisiin ja voimapainotteiseen treeniin, ja vältän failureen asti tikistämistä.

Tässä muutamia linkkejä, jotka ovat itselleni olleet todella hyödyllisiä, ja joita en tästä ketjusta vielä löytänyt. Osa on varmasti porukalle tuttuja, mutta laitetaan nyt siltä varalta, että joku hukassa oleva treenaaja ei ole niitä koskaan nähnyt. Näissä riittää lukemista kuukausiksi.

http://www.ironaddicts.com/forums/

Tämä on kultaa. Foorumi, jossa neuvoja saavat antaa vain kokeneet ja tietoutensa osoittaneet nostajat. Täältä löytyy valtava määrä hyödyllisiä artikkeleja ja postauksia. Löytyy valmiita, toimivia ohjelmia, ruokavinkkejä ja kaikkea mahdollista hyödyllistä kaikille saliharrastajille. Valitettavasti foorumin perustaja Wesley Silveria (Iron Addict) kuoli muutama kuukausi sitten. Pääjehuksi näyttää kuitenkin siirtyneen eliittiluokan voimanostaja ja personal trainer John Pinder, joten luulisi laadun säilyvän jatkossakin.

http://www.elitefts.com/

Voimanostosivusto, jota isännöivät Dave Tate ja Jim Wendler. Löytyy paljon artikkeleita myös esim. kuntoilusta, bodaamisesta ja laihduttamisesta. Myös esim. huippunostajien treeniblogeja.

http://www.higher-faster-sports.com/

Valmentaja Kelly Baggettin sivusto. Artikkeleja eri lajien urheilijoille, erillinen osio myös bodaukselle. Erinomaisia tekstejä esim. voimapainotteisen treenin tärkeydestä, periodisoinnista ja hyvän treenijaon tekemisestä.

Jos et ole tyytyväinen omiin tuloksiisi salilla, niin tee itsellesi palvelus ja käy tutkimassa noita sivustoja. Ajan kanssa.

Noniin, voisin nyt tännekin jo vähän alkaa kirjotteleen :

Eli salitaustaa nyt takana 1vuosi ja vähän päälle, ekat 2-3kk olin RHP ja söin päin persettä. Sen jälkeen olen kuitenkin korjannut asioita. Aloin tekemään 2- jakoisella ohjelmalla yläkroppa/jalat jaolla ja tuli kyykkäiltyäkin 2krt/vko. Tällä 2 jakoisella tein joku puol vuotta ja kehitys ei ollut mitään erityistä mutta ihan ok. Tämän jälkeen aloin tekemään Arnoldin kultaista kuusikkoa 3kk ja tämä ohjelma oli itselle täys susi, ei oikeestaan mitään kehitystä mihenkään liikkeeseen. Sitten aloitin Starting Strengthin vähän päälle 2kk sitten ja kehitys on ollut huomattavaa: kyykky 3x5/65kg -> 3x5/107,5kg, penkki 3x5/55kg -> 3x5/77,5kg, mave 1x5/50kg -> 1x5/130kg, pystypunnerrus 3x5/30kg -> 3x5/50kg ja soutu 3x5/40kg - > 3x5/62,5kg. Nyt kuitenkin liikkeisiin tullut resettiä ja palautumiseen tullut ongelmia ja pientä ylirasitustakin ollut havaittavissa, pahin ehdottomasti palautumisen kannalta kova kyykky tolla 3krt/vko. joten nyt sitten ajattelin aloittaa tämän Single factorin ja tämä päällipuolin näyttää ihan mahottoman hyvältä ja tuli tehtyä tuo excel taulukkokin jo valmiiksi. Varsinkin on hyvä että tuo keskiviikon( itsellä torstain) kyykky on kevyempi, jotta jalat ehtii palautua ja tuo 2,5kg/vko progressio on tässä vaiheessa itellä ihan järkevä. Ei vaan pysty Starting Strengthillä enää nostaan 7,5kg painoa lisää joka vko. joka liikkeeseen ja ei sitten lähellekään. Esim. penkkiin saan tolla enää resetin jälkeen sarjapainoja parannettua vaan 2,5kg ja tämäkin 3vko:ssa ja taas joutuu ottaa resetin joten nyt päätin ottaa tämän SF: n jatko-ohjelmaksi. :) On myös hyvin mielenkiintoinen ohjelma, kun perjantaina ( itsellä lauantaina) tehdään noi kolmoset ja siihen loppuun vielä kaseja ja kun ohjelmaan kuuluu myös joitakin apuliikkeitä joista olisikin pari kyssäriä:

Onko tuota 2x weighted hypersiä jotenkin pakko tehä eli selänojennusta lisäpainoilla? ja miten tuossa saa laitettua sen lisäpainon esim. levypainon järkevästi?

Voiko pohkeita tehdä kerran viikkoon ja minne ne kannattaisi sijoittaa?

Ja yhestä pääliikkeestä vielä kyssäri, eli soudulla varmaan tarkoitetaan pendlay row:ta eli vaakasoutua, eli samaa kuin Starting Strengthissä kethnaabin muokatussa ohjelmassa?

Sitten tyhmä kysymys, että kannatteko tota ohjelma taulukkoa puntilla mukana? Eihän noita sarjoja ja niiden painomääriä voi mitenkään muuten muistaa? :D

Itse en tehny tuota ojennusta lisäpainoilla ollenkaan joskus saatoin muutaman sarjan tehdä vatsoja tein taas sitte melko paljon.
Nuita pohkeitahan voi tehdä melkein joka treenin loppuun pari sarjaa jos haluaa itse tein vipunostoja sivuille ja taakse ihan normaalisti koko ohjelman ajan eikä ne kyllä painojen nousua hidastanu.

Jees,penlaynahan tuo kulmis tehdään tässä ohjelmassa eli lattiasta ykkösenä joka toisto tavallaan ja vaakatasossa.
Itse kirjoitin treeni vihkoon aina päivän painot ylös millä piti sarjat vetää läpi.

Kiitos vastauksesta! Tuon selänojennuksen tekemistä pitää harkita, mutta muuten ihan ohjelman mukaan. Ens viikon teen vielä Starting Strengthiä, paitsi en kyykkää ollenkaan jotta jalat ehtii oikeesti kuntoon ennenkuin aloitan sf: n päälle viikon päästä. On meinaan ihan älyttömän kipeet jos yrittää jtn. kyykkyä nyt. sf: ää teen sitten vaikka puolivuotta jos vaan kehitystä tulee, voi olla että jää dieettailut väliin, vaikka olisi se kyllä jossain määrin ihan tarpeen. :D Tosin vuoden päästä inttiin, että siellä ehtii sitten varmasti dieettailla.

Mulla ei mene solujen kaavat oikein kun tulee vain risuja.

tämmönen btw kevyesti myöhässä; koita laajentaa niitä soluja (solun oikeasta reunasta kursorilla kiinni ja raahaat sentin kaks pidemmäksi). jos solussa on enemmän shittiä kuin mitä siihen mahtuu, muuttaa excel sen risuaidoiksi. näin ainakin oli vanhemmissa versioissa, tiiä häntä sitten nykyajan ihmeistä.

Onko kreatiinista jotain hyötyä tässä ohjelmassa? Ajattelin vain kun eikö kreatiini toimi paremmmin hieman pidemmissä sarjoissa kuin 5x5?

Olettaen että kreatiini ylipäätänsä toimii sulla, niin toimii se ykkösissäkin myös.

Taitaapi intermediate 5x5 lähteä käyntiin ensi viikolla. "Back to basics", massaliikkeitä kehiin ja keskitytään siihen tekemiseen, ei hieromiseen.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ens tiistaina alkaa :) Tän viikon oon nyt ottanu ns. "kevyesti" eli en ole kyykkäillyt yhtään, muutakun tiistaina tein askelkyykkyä pari sarjaa ja nyt on perse vieläkin hellänä. :D Ens tiistaina pitäis olla valmiina aloittamaan taas kyykkäily. Tällä viikolla oon ainoastaan penkkaillu ja mavettanu ja vetäny siihen päälle jtn. dippejä, leukoja ja vatsoja. Penkissä koittanut maksimia ja tuon 2kk Starting Strength jakson jälkeen penkki max. nousi 75kg-> 85kg. Saas nähdä miten käy Single factorin kanssa. Tavotteeksi oon laittanu että ennen kesää nousee 100kg :)

Vielä ohjelmaan liittyen, että voiko tähän sisällyttää leuanvedon maanantain ja keskiviikon treeniin myötäotteella? Ajattelin aloittaa ihan vaan 3x3 omalla painolla ja seuraavalla kerralla sitten 3x4jne. Myös suora pohjetreeni tästä puuttuu ja sitä varmaan voisi ottaa pari sarjaa vaikka keskiviikolle?

Pohkeet saa lisätä, mutta jos oikein ymmärsin, niin tuosta alkuperäisestä ei sietäisi mitään korvata. Lisähommia saanee kuitenkin tuupata tämän mukaan; "If you want to chin on Wednesday or do a few sets of pulldowns/ups that's fine (avoid the machines if you can use bodyweight). Core work is always fine. Cardio is fine - interval training is the best for this I'll just throw out."

Edit. Tämä siis madcow 5x5
http://madcow.hostzi.com/5x5_Program/Linear_5x5.htm

Mitään en ole korvaamassa, tekisin vain treenin lisäksi maanantaina ja keskiviikkona 3x leuat ja keskiviikkona 2x pohkeet.

Ajattelin nyt aloittaa tämän SF:n kokeilun, koska penkki (ja ehkä vähän muutkin) on pysähtynyt nyt kuukaudeksi pariksi. Salilla olen käynyt aktiivisesti ja vähemmän aktiivisesti vuoden. Kesä oli juuri tuota vähemmän aktiivista aikaa, muuten tulee käytyä 3-4 krt. viikossa. Vuodessa penkki kehittyi n.60kg maksimista 100kg ja muut siinä ohella tottakai. Nyt kuitenkin 105 on jäänyt rinnalle useamman kerran joten ajattelin että joku oikea ohjelma olis aloitettava. Tähän asti on tullut tehtyä oikeastaan ihan mielivaltaisesti, sen kummemmin ohjelmia suunnittelematta.

Tuon Excel-taulukon latasin ja sen mukaan rupean sitten tekemään, kunhan ensin huomenna saan katottua nykyiset maksimit vinopenkistä (jota tähän asti ei ole tullut kokeiltua edes) sekä kulmasoudusta. Sitten saa suunnilleen kohille ne lähtöarvot. Eli jos vielä joku ystävällisesti viitsis neuvoa, mikä olisi sopiva alotuspaino tohon SF:ään, jos nyt menee penkistä 5 toistoo ainakin 80:llä, jopa 85:llä. Ja se vielä, että tuleeko nuo apuliikkeet suorittaa aina / halutessaan vai miten -vai oliko se että kunhan on eka kylläkseen tehnyt noita "perusliikkeitä" ja jos halusi sitten vähän lisätä?

Kiitos vielä jos joku viitsis ton verran valaista. Onko tämä muuten nyt "järkevin ohjelma" jos tavote olis saada maksimeihin vähän lisäystä -tai no miksei vähän enemmänkin.

Kerrassaan tylsä oli eka päivä, kun aloitin tällaisilla painoilla, eli siis vimpat vitoset oli tänään kyykky 5x92,5kg, penkki 5x67,5kg ja kulmasoutu 5x47,5kg. Helvetin ahdistavaa tää alku ku ei saa painaa sata lasissa :D Mietin vaan että kyllä tässä nyt ekat 3-4vko: a on ainakin vielä ihan simppeleitä, mutta minkäs teet jos kerran näin pitää aloittaa.

Kyllä se siitä kiristyy. Itelle nämä kevyemmät alkuviikot oli varsin jees, hiki tuli muttei tässä nyt mistään hurjasta työstöstä voida puhua. Odottelen vaan kuinka homma puree parin viikon päästä, alkaa toi 3x viikossa voimapainoitteisesti kuitenkin kuormittamaan kroppaa.

tarkoitetaanko triceps extensionilla joka on tuolla perjantaissa apuliikkeissä, niin ojentajapunnerrusta taljassa vai voiko se olla myös ranskalainen punnerrus?

Toinen kysymys koskien ohjelman 5 viikkoa. Eli tuo on viikko jolloin mulla tulee maanantaina( itsellä tiistai) penkissä vanhat 5maksimit vastaan, eli tuo on aika kova viikko ja se on itsellä koulusta hiihtolomaviikko jolloin olisi pieni laivamatka tiedossa.. :D Eli tiistai iltana pitäisi laivalla vähän häppää ottaa, joten haittaako tuo nyt sitten sen viikon treenejä? Käyn siis vetämässä treenin silloin ennen reissuun lähtöä. Muuten ei tule kyllä juotua, mutta nyt sitten tuli tollanen keikka laivalle parin kaverin kanssa. Sen keskiviikkopäivän oon sitten kyllä ihan juomatta, että ois freesinä sitten torstaina taas kyykyssä, tosin onneksi tuo päivä on juuri kyykyn kohdalla sitten kevyt. Mietin nyt jo tässä vaiheessa tuota ja tuli katottua kalenterista, että ei prkl se matka osui sitten just tohon ku ois kova viikko. Mutta mahtaako suurta haittaa olla, jollei itseään nyt ihan sammuksiin asti juo? Vaikee siellä on selvinpäinkään olla, kun muut on tuhannen tumussa, mutta näin.. koitetaan ottaa maltillisesti, kun ei ole tullut muutenkaan yli puoleenvuoteen juotua.

Triceps extension viittaa ilmeisesti mihin tahansa ojentajaliikkeeseen. Voiman kannalta suosisin ranskalaista punnerrusta, mutta eiköhän siihen käy mikä vain, joka itselle parhaiten toimii.

Olen treenannut syksystä asti Starting Strengthillä, ja nyt alkaa olla aika siirtyä hieman hitaampaan progressioon. Nopealla vilkaisulla ketju näyttäisi keskittyvän single factorin osalta lähinnä Bill Starrin ohjelmaan. Itse ajattelin jatkaa tästä Texas Methodilla joten ajattelin kysyä onko täällä muita TM:n kannattajia?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom