Treeniasiaa "normikehoiluun" kyllästyneelle (5X5, dual/single factor-teoriat, DFHT))

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja S225T
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Onkos ihmiset muuten vedelleet ollenkaan leukoja tässä ohjelmassa? Leuat ei näyttäisi jostain syystä kuuluvan ohjelmaan lainkaan, vaikka dipit onkin pe treenissä apuliikkeenä. Eihän dipit edes ole leukojen veroinen liike, kummallista että ne ovat ohjelmassa mukana mutta leuat ei.

Onkos ihmiset muuten vedelleet ollenkaan leukoja tässä ohjelmassa? Leuat ei näyttäisi jostain syystä kuuluvan ohjelmaan lainkaan, vaikka dipit onkin pe treenissä apuliikkeenä. Eihän dipit edes ole leukojen veroinen liike, kummallista että ne ovat ohjelmassa mukana mutta leuat ei.

Apuliikkeistä sen verran että mullakin oli ne kaikki mukana kun SF:ää tein. Lisäksi vetelin keskiviikkoisin leukoja aika randomisti, tavallaan ylläpitona. Lyhyellä ajanjaksolla (minkä tätäkin ohjelmaa tekee eli korkeintaan muutama kuukausi) on aika sama että onko siellä mukana leuat vai ei.. Soutu ottaa kuitenkin oikein tehtynä hyvin selkään.

Apuliikkeistä sen verran että mullakin oli ne kaikki mukana kun SF:ää tein. Lisäksi vetelin keskiviikkoisin leukoja aika randomisti, tavallaan ylläpitona. Lyhyellä ajanjaksolla (minkä tätäkin ohjelmaa tekee eli korkeintaan muutama kuukausi) on aika sama että onko siellä mukana leuat vai ei.. Soutu ottaa kuitenkin oikein tehtynä hyvin selkään.

Vetelitkö noi leuat myötä- vai vastaotteella? Tämä kysymys ei liity ohjelmaan mitenkään, aloin vaan miettimään, onko ylipäätänsä mitään järkeä vedellä leveällä myötäotteella, kun vastaotteella saa enemmän toistoja puhtaasti. Myötäote ottaa mulla enemmän forkkuihin kuin vastaote, vaikka selkää sillä on tarkoitus treenata. Apinaotteella menee paremmin selkään, mutta sitten taas sormet lipeävät ennen voimien loppumista. Onko myötäotteella siis mitään hyviä puolia, mitä vastaotteella ei ole, paitsi että se on " vaikeampi "?

Vetelitkö noi leuat myötä- vai vastaotteella? Tämä kysymys ei liity ohjelmaan mitenkään, aloin vaan miettimään, onko ylipäätänsä mitään järkeä vedellä leveällä myötäotteella, kun vastaotteella saa enemmän toistoja puhtaasti. Myötäote ottaa mulla enemmän forkkuihin kuin vastaote, vaikka selkää sillä on tarkoitus treenata. Apinaotteella menee paremmin selkään, mutta sitten taas sormet lipeävät ennen voimien loppumista. Onko myötäotteella siis mitään hyviä puolia, mitä vastaotteella ei ole, paitsi että se on " vaikeampi "?

Vetelin vähän miten sattuu, ihan vetämisen ilosta. Ei mulla ollu mitään progressiotavoitteitakaan siinä leuanvedossa. Muutaman sarjan nykäsin aina fiilispohjalla. Useimmiten teen kyllä leukani normaalilla noin hartianlevyisellä vastaotteella ja saan sen tuntumaan paremmin selässä kuin leveän myötäotteen. En ihan varma asiasta ole, mutta joissain paikoin sanotaankin ihan että vastaoteleuat on selänkin kannalta parempi kuin leveä myötäote. Itse melkein voisin tämän allekirjoittaa oman kokemuksen pohjalta. Saattaa kyllä olla tottumiskysymyskin.

Vetelin vähän miten sattuu, ihan vetämisen ilosta. Ei mulla ollu mitään progressiotavoitteitakaan siinä leuanvedossa. Muutaman sarjan nykäsin aina fiilispohjalla. Useimmiten teen kyllä leukani normaalilla noin hartianlevyisellä vastaotteella ja saan sen tuntumaan paremmin selässä kuin leveän myötäotteen. En ihan varma asiasta ole, mutta joissain paikoin sanotaankin ihan että vastaoteleuat on selänkin kannalta parempi kuin leveä myötäote. Itse melkein voisin tämän allekirjoittaa oman kokemuksen pohjalta. Saattaa kyllä olla tottumiskysymyskin.

Kyllä se osittain pitää paikkansakin, sillä myötäoteleuoissa hauislihakset ovat heikommassa asemassa kuin vastaoteleuoissa. Useimmiten tämä siis tarkoittaa sitä, että sarja päättyy avustavien lihasten uupumiseen, eikä selkää saada kunnolla rasitettua. Lisäksi vastaotteella kaari saadaan paremmaksi supistuksessa...ja latsithan supistuvat vain selän ollessa kaarella. Monet kun leuoissa pyöristävät selän loppuasennossa, mikä taas vie rasituksen ihan muualle.

Mitens kaikilla muilla noitten välipäivien kanssa? Pitävätkö kaikki viikonlopun vapaata treenaamisesta? Nämä treenit on sen verran lyhyitä ja suht helppoja tässä vaiheessa, että ei ihan malttais pitää kahta välipäivää, kun tietää, että tavoiteraudat nousee kuitenkin. Vähän ongelmia on siinä suhteessa kuitenkin, että valmiiksi jumissa oleva selkä ei tykkää kauheasti kulmasoudusta. Mave on tärkeä liike, soutu ei ole niin tärkeä. Olen harkinnut soudun korvaamista leuoilla yhdessä treenissä. Tuskinpa ohjelman perus ajatus tosta hirveästi kärsisi.

Sikäli kun vielä muistan kirjoituksia threadin varrelta, niin kyllä siellä on sanottu että jos tuntuu että jaksaa, niin ei sitä kahta välipäivää ole pakko pitää. Toisaalta, ainakin itsellä tuntuu siltä että yhden päivän tauolla ei uuteen ennätyspainoon saada kahta toistoa lisää.

Toiseksi, sikäli kun jälleen olen oikein käsittänyt, soutu on tässä ohjelmassa juurikin syystä, että tuolla Pendlay-tekniikalla tehtynä se kuormittaa corea ihan tosissaan. Ainakaan itsellä ei leuat ota yhtä kovasti runkoon kuin tuo soutu, varsinkin kun sitä tekee kovan kyykyn päälle, missä vaiheessa keskikroppa on muutenkin jo melko kuormitettu.

Ite en muista mitään että olisi sanottu että voi pitää vain yhden lepopäivän pelkästään v-lopussa. Itse pidin aina 2 lepopäivää ja se maanantain treeni tulee olemaan se kaikista raskain treeni kunhan ohjelma etenee. Maltti on valttia. Ja jos selkä on jumissa jo valmiiksi ennen soutua niin mites lihashuolto. Venytteletkö ja käytkö hierojalla?

Ite en muista mitään että olisi sanottu että voi pitää vain yhden lepopäivän pelkästään v-lopussa. Itse pidin aina 2 lepopäivää ja se maanantain treeni tulee olemaan se kaikista raskain treeni kunhan ohjelma etenee. Maltti on valttia. Ja jos selkä on jumissa jo valmiiksi ennen soutua niin mites lihashuolto. Venytteletkö ja käytkö hierojalla?

Alaselän vasen puoli on ollut jumissa vähän väliä viimeiset 2 vuotta. Olen jo melkein niin tottunut jumiin, että sitä ei edes huomaa aina. Mavea tai soutua treenatessa selkää vihloo satunnaisesti. Kyykyssä selkää ei vihlo, tuntuu vain muuten raskaalta. Naprapaatilla olen käynyt pari kertaa, selkä parani aina siihen saakka, kunnes meni salille, sitten jumi tuli takaisin. Venyttely tosiaankin auttaa, olen vain vähän laiska tekemään sitä. Se kun tuntuu kivuliaammalta kuin itse salitreeni, vaikka olo on sen jälkeen aina parempi.

Alaselän vasen puoli on ollut jumissa vähän väliä viimeiset 2 vuotta. Naprapaatilla olen käynyt pari kertaa, selkä parani aina siihen saakka, kunnes meni salille, sitten jumi tuli takaisin. Venyttely tosiaankin auttaa, olen vain vähän laiska tekemään sitä. Se kun tuntuu kivuliaammalta kuin itse salitreeni, vaikka olo on sen jälkeen aina parempi.

Sitten vaan venyttelet joka treenin jälkeen + lisäksi jonain välipäivänä koko kroppa läpi ja käyt säännöllisesti hierojalla aukasemassa pahimmat jumit. Itse käyn noin kerran kuussa hierojalla ja kävisin mieluusti useamminkin mutta opiskelijabudjetilla kun mennään..

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Sitten vaan venyttelet joka treenin jälkeen + lisäksi jonain välipäivänä koko kroppa läpi ja käyt säännöllisesti hierojalla aukasemassa pahimmat jumit. Itse käyn noin kerran kuussa hierojalla ja kävisin mieluusti useamminkin mutta opiskelijabudjetilla kun mennään..

Venyttely on sitä rankempaa, mitä vähemmän sitä tekee. Varmaan kuitenkin joku pari kertaa viikossa olis aika hyvä. Off topic, 3. viikko menossa SF:ää, ja ensimmäinen epic failure tuli pystypunnerruksessa. Piti tehdä 5x60 kg, mutta jo 4x60 kg oli selllaisen työn takana, että voe voe. Muut liikkeet skulaavat vielä hyvin, mitä nyt soudussa alkaa tekniikka vähän pettämään, kun tangossa on 80 kg.

Venyttely on sitä rankempaa, mitä vähemmän sitä tekee. Varmaan kuitenkin joku pari kertaa viikossa olis aika hyvä. Off topic, 3. viikko menossa SF:ää, ja ensimmäinen epic failure tuli pystypunnerruksessa. Piti tehdä 5x60 kg, mutta jo 4x60 kg oli selllaisen työn takana, että voe voe. Muut liikkeet skulaavat vielä hyvin, mitä nyt soudussa alkaa tekniikka vähän pettämään, kun tangossa on 80 kg.

Eikös se ole aika normaalia, että resettejä joutuu välillä tekemään? Mulla tulee joskus vain 3 toistoa vaikka paino on vain 2,5kg enemmän kuin edellisellä viikolla. Seuraavalla viikolla sitten usein menee jo kaikki 5.

Miten voi kolmannella viikolla tulla failure jos omat enkat pitäisi pistää neljännelle? Eihän SF:ssa tehdä kuin yksi kova sarja, ne neljä ensimmäistä on lämmittelyä. Ladatkaa se SF:n taulukko.

Miten voi kolmannella viikolla tulla failure jos omat enkat pitäisi pistää neljännelle? Eihän SF:ssa tehdä kuin yksi kova sarja, ne neljä ensimmäistä on lämmittelyä. Ladatkaa se SF:n taulukko.

Valitettavasti olen ahne, joten omat enkat tulivat kehiin penkissä ja pystärissä jo viikolla 3. Taulukon mukaan olisi pitänyt tehdä 5x59 kg, no eipä tuollaisia puolen kilon painoja ole varmaan olemassakaan, joten yritin tehdä 5x60 kg ja epäonnistuin. Parin kilon lisäykset sarjapainoihin on hankala toteuttaa käytännössä, kun pienin paino mitä löytyy salilta on 1,25 kg.

Valitettavasti olen ahne, joten omat enkat tulivat kehiin penkissä ja pystärissä jo viikolla 3. Taulukon mukaan olisi pitänyt tehdä 5x59 kg, no eipä tuollaisia puolen kilon painoja ole varmaan olemassakaan, joten yritin tehdä 5x60 kg ja epäonnistuin. Parin kilon lisäykset sarjapainoihin on hankala toteuttaa käytännössä, kun pienin paino mitä löytyy salilta on 1,25 kg.

Ei sun sellasista pidä stressata, tottakai se pyöristetään. Sulla on joku erikoinen laskuri ilmeisesti, aloituspostista löytyy parempi: http://www.mediafire.com/?jmy40oddtnz

Ei sun sellasista pidä stressata, tottakai se pyöristetään. Sulla on joku erikoinen laskuri ilmeisesti, aloituspostista löytyy parempi: SF_5x5_intermediate_v3.xls

Yritin ennen ohjelman aloittamista ladata aloituspostin laskuria, ei toiminut. Kone bugaa. Mitä mieltä ohjelmaa tehneet ihmiset ovat soudun tarpeellisuudesta treenissä? Vai tekevätkö kaikki muut riveä? Tällä hetkellä tuntuu, että ainoa asia mitä soudun tekeminen saa itselläni aikaan, on alaselkä jumi. Alaselkä saa jo aika paljon hittiä joka treenissä tehtävästä kyykystä + kerran viikossa mave. Mitä sellaista soutu tekee selälle, mitä mave ja leuat eivät tee paremmin? Olen ajatellut, että jos selkä jumi jatkuu, niin korvaan soudut leuoilla yhdessä treenissä. Tällainen muutos tuskin pilaa koko ohjelmaa..

Yritin ennen ohjelman aloittamista ladata aloituspostin laskuria, ei toiminut. Kone bugaa. Mitä mieltä ohjelmaa tehneet ihmiset ovat soudun tarpeellisuudesta treenissä? Vai tekevätkö kaikki muut riveä? Tällä hetkellä tuntuu, että ainoa asia mitä soudun tekeminen saa itselläni aikaan, on alaselkä jumi. Alaselkä saa jo aika paljon hittiä joka treenissä tehtävästä kyykystä + kerran viikossa mave. Mitä sellaista soutu tekee selälle, mitä mave ja leuat eivät tee paremmin? Olen ajatellut, että jos selkä jumi jatkuu, niin korvaan soudut leuoilla yhdessä treenissä. Tällainen muutos tuskin pilaa koko ohjelmaa..

Ohjelma on tosiaan melko raskas keskikropalle. Vatsalihasten hyvällä kunnolla saa pidettyä keskikropan hyvin paketissa ja niitä tosiaan kannattaa treenata tosissaan, helpottaa selkeästi selkäongelmia. Jos kuitenkin tuntuu, että liialtikin haittaa jo treenejä jumi ni vaiha toki leukoihin. Toimii varmasti niinkin.

JA muuten vielä siitä, että jos haluaa korvata vinopenkin pystypunnerruksella, niin sillon pystypunn. pitää varmaan tehdä tangolla eikä käsipainoilla? Kumpaa suositelette enemmän, vinopenkkiä vai pystypunnerrusta?

Vaikea nuita liikkeitä on yksi yhteen toisillaan korvata. Pystypunnerrus on pääasiassa olkapääliike, jossa on myös ojentajat mukana. Vinopenkki taas on rintaliike, jossa myös ojentajat ja etuolkapäät saa epäsuoraa rasitusta. Tanko vai käsipainot on makuasia, toinen sopii toiselle paremmin ja toinen taas toiselle.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom